AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #1 Del Skrevet 29. september 2021 Er en reparasjon som kommer på 40 000,-. Bilen er ikke mye verdt i markedet i dag, en 11-modell. Brukt av samme modell men nyere årgang hos forhandler kommer på 150 000,-. Må kjøpe hos forhandler siden jeg blir uten bil fra fredag🙁 Anonymkode: d8650...60f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #2 Del Skrevet 29. september 2021 Vent litt, er du i en situasjon der du må kjøpe bil om 2 dager, eller reparere nå? Hva er det som er gått i stykker? Tidspress er alltid din verste fiende, når du tenker økonomi. Det er sjeldent "lønnsomt" å reparere for 40k. Men er alternativet ditt at bilens verdi går fra 110000 til 10000 i verdi, er også dét en kostnad. Tror du må bli litt mer konkret før noen kan gi deg et oppriktig råd. Anonymkode: 03725...dda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #3 Del Skrevet 29. september 2021 Takk for svar. Jeg fikk beskjed om at bilen ikke var kjørbar da det var slitasje på drivledd og gjenger på sentermutter og at disse måtte byttes. Og fordi de måttw ha originaldeler så kostet hvert ledd 10 000,-. Innbakt i de 40 000 er arbeid+ nye sommerdekk da de jeg hadde var skeivslitt til corden(?) og heller ikke kunne kjøres på. Så jeg fikk låne leiebil til fredag av verkstedet, men til helga er jeg billøs så må egentlig ta et valg senest i morra på hva jeg skal gjøre. Jeg vet vel innerst inne at jeg bør oppgradere bilen og ikke koste mer på den. Må skifte bremser ofte da de blir slitt og sånn. Er en Suzuki Swift. Har lenge tenkt å oppgradere men det kom brått på nå og har ikke snøring på hva jeg evt bør satse på. Var og snakket med selger på verkstedet i går, men ble ikke så mye klokere. Han hadde en 17-modell av Swift som jeg vurderer å gå for, men vil egentlig ha en med mer hestekrefter, men swiften har 4x4 som er kjekt om vinteren her på fjellet😩 Ts Anonymkode: d8650...60f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #4 Del Skrevet 29. september 2021 Off, det var kjipt å høre. Nå vet du det sikkert, men du bør følge med på enkle slitasjevarslere som dekk. Høres ut som om de ble slitt ujevnt. Tidspresset er det kjipeste, men jeg tror kanskje jeg hadde solgt bilen. Verkstedet kan reparere den billigere internt enn for deg, og kanskje du kan få en god deal ut av det byttet du nevner overfor. Anonymkode: 03725...dda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #5 Del Skrevet 29. september 2021 Å reparere for så mye er sjelden lønnsomt, og ikke på en 2011mod. Hva du kjøper igjen, kan slå begge veier. Det kan være en drittbil, og det kan være en som holder i mange år uten de store kostnadene. I ditt tilfelle med den bilen du har, har ikke dette kommet brått på. Drivknuter er ikke billige å kjøpe nye, det som styrer hvor fort de slites er mansjetten som holder skitt borte. Når de er ødelagt og du bare kjører, går det ganske fort, og det er umulig å ikke høre at de er slitte, de lager en raklelyd som høres når du svinger og rygger, spesielt. Jevnt vedlikehold er smart uansett hva du kjøper igjen. Anonymkode: 8db74...644 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #6 Del Skrevet 29. september 2021 Jeg var på service i slutten av april i år og da påpekte de det og skrev at det ikke holdt til neste service, det er jo ett år. Jeg hadde ikke peiling på HVOR lenge det var snakk om, men da var jeg altså for seint ute. Skranglelyden har jeg hørt ja. Dekka skulle vært bytta ut siden de er gamle men jeg har ikke sett noe tydelig slitasje, men det ble slitt ujevnt ja, det var på framdekka. Bremskeskivene skulle vært bytta ut skrev de på også på jeg var der på service så det er vel deror de er skeivslitte da. Får ikke noe innbytte hos dem da de skulle ha fortjeneste på og evt salg, reparasjonen er dyr og den har lav markedsverdi. Anonymkode: d8650...60f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
snirkepirke Skrevet 29. september 2021 #7 Del Skrevet 29. september 2021 (endret) Dette kan du garantert reparere billigere på et annet verksted, som etter min mening vil være det lureste å gjøre økonomisk. gode og billige dekk: https://motor.no/tester/motors-sommerdekktest-2021-maxxis-premitra-hp5/194984 drivaksel kjøper du brukt til 1250 kr stykket https://www.bruktdel.no/nbf/Søk/?firmanavn=nbf&partgroup=Drivaksel&brand=Suzuki&models=Swift+2011-16&start=1 med arbeid kommer nok dette på under 15 000 hos et ikke-merkeverksted Endret 29. september 2021 av snirkepirke 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #8 Del Skrevet 29. september 2021 snirkepirke skrev (7 minutter siden): Dette kan du garantert reparere billigere på et annet verksted, som etter min mening vil være det lureste å gjøre økonomisk. Takk for tips. Er ikke så fryktleig mange verksted å velge i rundt her, men får prøve å høre med noen andre. Vet du forresten om hvordan det fungerer når verksted skal finne deler? Der jeg har bilen nå bruker Meca og de fant ikke billigere del der, derfor måtte jeg evt ha original del. Er det sannsynlig at andre verksted kan finne billigere del? Anonymkode: d8650...60f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
C-girl Skrevet 1. oktober 2021 #9 Del Skrevet 1. oktober 2021 (endret) AnonymBruker skrev (På 29.9.2021 den 15.54): Jeg var på service i slutten av april i år og da påpekte de det og skrev at det ikke holdt til neste service, det er jo ett år. Jeg hadde ikke peiling på HVOR lenge det var snakk om, men da var jeg altså for seint ute. Skranglelyden har jeg hørt ja. Dekka skulle vært bytta ut siden de er gamle men jeg har ikke sett noe tydelig slitasje, men det ble slitt ujevnt ja, det var på framdekka. Bremskeskivene skulle vært bytta ut skrev de på også på jeg var der på service så det er vel deror de er skeivslitte da. Får ikke noe innbytte hos dem da de skulle ha fortjeneste på og evt salg, reparasjonen er dyr og den har lav markedsverdi. Anonymkode: d8650...60f Dekk blir ikke skjevslitte pga utslitte bremseskiver, men derimot vil slakk i oppheng/drivverk forårsake unormal slitasje som igjen fører til skjevslitte dekk. Dog kan det også skyldes feil lufttrykk i dekk. Det bør også tas en hjulstillingskontroll for å unngå at nye dekk blir skjevslitte. Kan være verdt å prøve å få tak i en brukt drivknute, jeg gjorde det på min bil da ny kostet 3 ganger mer. Men sjekk at tilstand er ok (i tillegg må verkstedet gi deg ok på at de kan montere en brukt del) Endret 1. oktober 2021 av C-girl Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #10 Del Skrevet 2. oktober 2021 C-girl skrev (15 timer siden): Dekk blir ikke skjevslitte pga utslitte bremseskiver, men derimot vil slakk i oppheng/drivverk forårsake unormal slitasje som igjen fører til skjevslitte dekk. Dog kan det også skyldes feil lufttrykk i dekk. Det bør også tas en hjulstillingskontroll for å unngå at nye dekk blir skjevslitte. Kan være verdt å prøve å få tak i en brukt drivknute, jeg gjorde det på min bil da ny kostet 3 ganger mer. Men sjekk at tilstand er ok (i tillegg må verkstedet gi deg ok på at de kan montere en brukt del) Takk for svar. Da skjønner jeg mer hvorfor de ble skeivslitte. Det med feil lufttrykk ble nevnt når jeg snakket med noen om det, men visste ikke det kan ha sammenheng med slakk i oppheng å gjøre. Har hørt med forskjellige steder både på nett og i nærområdet her, og ingen kan oppdrive billigere bakre drivledd til denne modellen😕 Kjente du noen som drev med bruktdeler siden du fikk tak i, eller var det lett å få tak i generelt? Anonymkode: d8650...60f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
C-girl Skrevet 2. oktober 2021 #11 Del Skrevet 2. oktober 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Takk for svar. Da skjønner jeg mer hvorfor de ble skeivslitte. Det med feil lufttrykk ble nevnt når jeg snakket med noen om det, men visste ikke det kan ha sammenheng med slakk i oppheng å gjøre. Har hørt med forskjellige steder både på nett og i nærområdet her, og ingen kan oppdrive billigere bakre drivledd til denne modellen😕 Kjente du noen som drev med bruktdeler siden du fikk tak i, eller var det lett å få tak i generelt? Anonymkode: d8650...60f Søkte opp med regnr på bilen på bil1din.no, fikk tilsendt del på 4 dager. Det er jo ikke alle biler de har deler til, men er verdt et forsøk. Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå