Gå til innhold

Har så lyst til å stå opp i 04-05 tiden på fridagene mine. Hvordan klare det?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Selv om jeg sovner innen kl 23 klarer jeg det ikke siden jeg ikke må. Er noe med den tiden på døgnet da ting er så stille og fredelig. Men jeg er jo helt i koma på den tiden uansett.. tips til hva jeg kan gjøre?

Anonymkode: 57747...94f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor?

Anonymkode: 54f8e...f84

Fordi jeg har lyst. Sette meg ut, tenne lys, nyte roen, kanskje se et dyr, se verden våkne til en ny dag, kose meg med noe godt i koppen.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får du legge deg kl 20. Legger du deg 23, blir det for lite søvn. 

Anonymkode: d44ae...d40

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du ikke kommer deg opp da (og du ønsker det) så er det fordi du legger deg for sent. Jeg står opp 5 på hverdager og legger meg da ca i ti tiden 

Anonymkode: 4413f...a95

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du sovner 23 har du jo bare sovet 5-6 timer når klokken er 4-5. For å stå opp så tidlig (sent på natten) uten problemer så må du vel i seng tidligere. 

Anonymkode: a4cd0...0dd

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Selv om jeg sovner innen kl 23 klarer jeg det ikke siden jeg ikke må. Er noe med den tiden på døgnet da ting er så stille og fredelig. Men jeg er jo helt i koma på den tiden uansett.. tips til hva jeg kan gjøre?

Dersom du sovner kl 23, så har du sovet max 5 timer. HVORFOR vil du dette på fridagene dine?? Rimelig fred og ro fra 07.00-09.00 også.... dersom du ikke har småbarn.

Anonymkode: e73dd...91d

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mine tidligvakter står jeg opp 05.30. Jeg legger en ipad med alarm på en kommode, slik at jeg må reise meg og gå tvers over rommet for å slå den av. Kommer meg opp uten problem. 

Anonymkode: fbdce...ee2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan jo legge meg nedpå igjen i 12-tiden siden jeg har fri så det burde jo gå fint. Klarer jo å stå opp kl 06 på arbeidsdagene selv om jeg har sovet dårlig så 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fordi jeg har lyst. Sette meg ut, tenne lys, nyte roen, kanskje se et dyr, se verden våkne til en ny dag, kose meg med noe godt i koppen.

Kanskje du ikke har lyst nok når klokken ringer? Tiden tidlig om morgenen ER magisk. Soloppgangen, morgentåken, duggvått gress, rådyr i skogkanten. Stillhet. Eller nesten stillhet, noe trafikkstøy er det jo, og fugler som synger, gresshopper som spiller, et godstog i det fjerne. Absolutt magisk. Så tenker man at dette må oppleves hver dag, men man gjør det ikke. Drømmeland er også et bra sted. Jeg står opp 0630/0700 alle dager. Det er magi igjen da også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre sier her, du må legge deg tidligere. Legg deg f.eks. klokken ni. Da våkner du lett i fem-tiden eller før. Kroppen er innstilt på at den trenger et visst antall timer søvn, før den orker å våkne - uthvilt.

Ellers kan jeg glede deg med at dette med å våkne i gryotta er noe som ofte kommer naturlig når man er i overgangsalderen 😛 Jeg våkner gruelig tidlig, og jeg hater det. Borte er mitt gode sovehjerte!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg står opp ca. kvart på 6 når jeg skal på jobb og liker å gjøre det noen ganger når jeg har fri også. Det er fortsatt rolig og du kan se verden våkne da også. Jeg legger meg aldri før midnatt. 

Har smartlamper (eller hva det kalles) på soverommet som jeg programmerer til å slå seg på når jeg vil våkne. Mye lettere å våkne når det er lyst i rommet. 

Har en søvnapp som jeg bruker som vekkerklokke og vekker meg når jeg er mest våken innenfor et gitt tidsrom. 

Men hvis jeg skal komme meg ut av senga må det være fordi jeg skal gjøre noe lystbetont som jeg gleder meg til.
Jeg orker ikke stå opp for å gjøre husarbeid liksom, selv om jeg har lyst til å få det gjort.
Men hvis jeg f.eks. har lyst til å stå opp tidlig og gå en tur i marka før småbarnsfamiliene kommer, legger jeg fram alt jeg trenger og gjør alt klar kvelden før. Så når jeg våkner tenker jeg "Jess, nå blir det tur!" og så blir jeg for våken til å sovne. Hvis jeg våkner og tenker at "nå skal jeg på tur, men først må jeg leite fram skismurninga" så blir jeg sliten og tenker at jeg heller kan gjøre det en annen dag og så gidder jeg ikke :P
Hvis du rydder kjøkkenet og setter fram koppen og lysene før du legger deg, kanskje det blir lettere å stå opp? 

Anonymkode: 05361...7bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg står opp 04:30, har flere alarmer på telefonen.

Det er oppskrytt å stå opp så tidlig.

Anonymkode: fdfee...0a8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på at du får nok søvn før du skal stå opp tidlig. Du må sikkert legge deg tidligere enn 23. Så setter du på alarm og legger telefonen/vekkerklokken så langt bort at du må ut av sengen for å slå den av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det på to forskjellig måter: legger meg veldig tidlig, kl 20 f.eks, setter på lydbok for da sovner jeg garantert tidlig. Det må være helt mørkt i rommet, og i tillegg bruker jeg maske. Da våkner jeg rundt kl 03-04 uten vekkerklokke. 

Ellers så lar jeg rett og slett å legge meg før utpå morgenen, sånn rundt kl 07. Da har jeg sovet en time eller to på sofaen på ettermiddagen først. Så pusler jeg rundt hele natta, vasker klær, rydder litt, vanner blomster osv.

Nå skal det sies at jeg gjør dette kun i det lyse tiden på året, da jeg pleier ofte å gå ut for å fotografere tidlig. 

Anonymkode: 1705d...2d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...