Gå til innhold

Koloskopi, vondt?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Gass ??    Hadde for 14 dager siden, merket ikke noe til gass.

Anonymkode: de2ee...f52

Var verst for meg første gangen, de bruker jo gass for å blåse opp tarmen slik at de ser bedre. Hadde mye luft etterpå og litt sånn mageknip følelse. Den andre gangen var det ikke så ille.

Anonymkode: 99a2a...6ad

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, Det var ikke vondt i det heletatt! Det føltes som du bare hadde litt luft i magen. Det eneste som var bittelitt vondt var helt på slutten når de skulle ut.

Jeg ble henvist til en privatklinikk, Der er de mye mer liberale med å gi smertestillende og beroliggende mens på offentlige sykehus er retningslinjene at pasientene ikke skal få noenting med mindre de får store smerter. Det hjelper lite å få dette midt i undersøkelsen når det ofte tar 5-10 minutter til de får skikkelig effekt, Da er sjekken allerede ferdig.....

Jeg fikk Fentanyl+Diazepam

Anonymkode: bdfd1...4f1

• Liker 1
Skrevet

Det avhenger av om hvor lang tarmen din er. Legen fortalte at jeg hadde en lang tarm og dermed mer buktninger (jeg er dessuten liten) og mer motstand når slangen skal inn..

Anonymkode: 7e9cc...d3f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Var verst for meg første gangen, de bruker jo gass for å blåse opp tarmen slik at de ser bedre. Hadde mye luft etterpå og litt sånn mageknip følelse. Den andre gangen var det ikke så ille.

Anonymkode: 99a2a...6ad

Det er vel CT Colon du har tatt?! Ikke vanlig med gass ved koloskopi såvidt jeg vet. 

Jeg skrek til slutt som en stukken gris og de måtte stoppe og bedøve meg ned skikkelig. 

Hvorfor er de forresten så kjipe med bedøvelse i Norge? 

Anonymkode: 446ff...868

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er vel CT Colon du har tatt?! Ikke vanlig med gass ved koloskopi såvidt jeg vet. 

Jeg skrek til slutt som en stukken gris og de måtte stoppe og bedøve meg ned skikkelig. 

Hvorfor er de forresten så kjipe med bedøvelse i Norge? 

Er vel fordi staten vil spare penger og fordi vi ikke skal få lov til å bestemme over oss selv. Mener jeg leste at Norge er det eneste landet i verden som ikke gir smertestillende og benzoer før de begynner og gir "kun etter behov", I de fleste land er vell pasientene helt bortreist mens det utføres.

Heldigvis så er det noen få leger som bryter retningslinjene på sykehusene og mens de fleste privatklinikker alltid spør pasienten om de ønsker det før de begynner

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gass ??    Hadde for 14 dager siden, merket ikke noe til gass.

Anonymkode: de2ee...f52

Det hadde ikke jeg heller.

Anonymkode: 93bc3...41d

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har tatt mange coloskopier (8 stykker), og inntil forrige gang hadde jeg sagt at "nei, det er ubehagelig, men det gjør ikke spesielt vondt".

Men forrige gang var det dessverre veldig vondt!  Det de gjorde da var å finne frem et tynnere og mer fleksibelt skop, og da gikk det veldig bra igjen. 

Poenget mitt er at det varierer veldig fra gang til gang, og det er vanskelig å si ja eller nei på dette spørsmålet. 

Hvis det er smertefullt si i fra, det finnes løsninger. 

Lykke til!  Det går bra 🙂

Anonymkode: 120ee...49e

Dette har jeg aldri hørt om. Jeg har tatt dette 4 ganger i store smerter og ikke en eneste gang fikk jeg et annet skop. Det burde jo være mulig for alle som får vondt.

Anonymkode: 93bc3...41d

Skrevet

Ubehagelig i svingene, men svært dyktig lege og sykepleier som utførte så de la press på magen for å "rette opp" tarmen for at skopet skulle gli fint. Jeg var mest stresset over situasjonen, men gikk veldig fint. Ikke noe ubehag i etterkant. 

Jeg tar heller en ny koloskopi enn å drikke to slurker med Laxabon. Lett. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Er vel fordi staten vil spare penger og fordi vi ikke skal få lov til å bestemme over oss selv. Mener jeg leste at Norge er det eneste landet i verden som ikke gir smertestillende og benzoer før de begynner og gir "kun etter behov", I de fleste land er vell pasientene helt bortreist mens det utføres.

Heldigvis så er det noen få leger som bryter retningslinjene på sykehusene og mens de fleste privatklinikker alltid spør pasienten om de ønsker det før de begynner

Typisk Norge!

Samme landet som klarte å gjøre det kontroversielt hvorvidt å bedøve ulykkesofrene før de levende brant i hjel i Åsta ulykken var riktig. Hva er egentlig galt med bedømmelsesevnen i dette landet?? 

• Liker 4
Skrevet

Jeg tok for ca 3 uker siden. Var egentlig ikke så bekymret for smerte eller ubehag, men at det skulle komme avføring ut mens de holdt på. Men alt gikk veldig bra og det var for min del ikke noe vondt. Ubehagelig til tider var det, men ikke vondt. Hadde ikke bedøvende eller smertestillende.

• Liker 1
Skrevet

Takk for mange svar. Skjønner det varierer en del. Jeg får prøve å puste. Og håpe jeg klarer å gjennomføre det. 

Ts

Anonymkode: 405d4...e0f

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Typisk Norge!

Samme landet som klarte å gjøre det kontroversielt hvorvidt å bedøve ulykkesofrene før de levende brant i hjel i Åsta ulykken var riktig. Hva er egentlig galt med bedømmelsesevnen i dette landet?? 

Har du lest om Åsta ulykken? Folk satt klemtfast. Helt forferdelig situasjon! Å den beslutningen om å legge de fastklemte i "narkose" var bedre enn at de ble brent i hjel i våken tilstand. Flammene nærmet seg å tiden var ikke nok til å få menneskene ut. Legene på stedet gjorde nok det beste ut av situasjonen der å da. De fastklemte var forbausende rolige etter situasjonen har jeg forstått. Gripende historie.

Anonymkode: 2fc70...659

Skrevet

Nå er det gjort. Anestesisykepleier klarte ikke å sette veneflon, så jeg sa da prøver jeg uten bedøvelse og beroligende. Å det gikk supert. Var i en "sving" som var vondt, men ellers ikke no problem. Ferdig med det. Å ikke fant de noe galt heller 🙂

Anonymkode: 405d4...e0f

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har du lest om Åsta ulykken? Folk satt klemtfast. Helt forferdelig situasjon! Å den beslutningen om å legge de fastklemte i "narkose" var bedre enn at de ble brent i hjel i våken tilstand. Flammene nærmet seg å tiden var ikke nok til å få menneskene ut. Legene på stedet gjorde nok det beste ut av situasjonen der å da. De fastklemte var forbausende rolige etter situasjonen har jeg forstått. Gripende historie.

Anonymkode: 2fc70...659

Ja, men poenget mitt er at det ble gjort en sak ut av det i ettertid hvorvidt det var etisk riktig å bedøve dem før de brant ihjel. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, men poenget mitt er at det ble gjort en sak ut av det i ettertid hvorvidt det var etisk riktig å bedøve dem før de brant ihjel. 

Fatter ikke at det kan være noen som ikke syns det var en riktig avgjørelse. Jeg ville definitivt foretrukket det selv, og hvis det gjaldt noen av mine nærmeste. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...