AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #1 Skrevet 26. september 2021 Noen som har fått utført koloskopi? Skal det i morgen. Gruer meg veldig. Både til undersøkelsen og hva de evt finner. Men er det veldig smertefullt? Anonymkode: 405d4...e0f
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #2 Skrevet 26. september 2021 Jeg har tatt mange coloskopier (8 stykker), og inntil forrige gang hadde jeg sagt at "nei, det er ubehagelig, men det gjør ikke spesielt vondt". Men forrige gang var det dessverre veldig vondt! Det de gjorde da var å finne frem et tynnere og mer fleksibelt skop, og da gikk det veldig bra igjen. Poenget mitt er at det varierer veldig fra gang til gang, og det er vanskelig å si ja eller nei på dette spørsmålet. Hvis det er smertefullt si i fra, det finnes løsninger. Lykke til! Det går bra 🙂 Anonymkode: 120ee...49e 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #3 Skrevet 26. september 2021 Synes gastroskopi var litt verre siden det føles som om man kveles og de bare kjører ned slangen. Koloskopi er greit. Undersøkelsen er over på null komma niks har ikke hatt noen vondter med det de gangene jeg har gjort det. Anonymkode: d441a...5db 5
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #4 Skrevet 26. september 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg har tatt mange coloskopier (8 stykker), og inntil forrige gang hadde jeg sagt at "nei, det er ubehagelig, men det gjør ikke spesielt vondt". Men forrige gang var det dessverre veldig vondt! Det de gjorde da var å finne frem et tynnere og mer fleksibelt skop, og da gikk det veldig bra igjen. Poenget mitt er at det varierer veldig fra gang til gang, og det er vanskelig å si ja eller nei på dette spørsmålet. Hvis det er smertefullt si i fra, det finnes løsninger. Lykke til! Det går bra 🙂 Anonymkode: 120ee...49e Ok. Godt å høre. Fikk du noe smertestillende og/eller beroligende? Gruer meg sykt!! Anonymkode: 405d4...e0f
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #5 Skrevet 26. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Synes gastroskopi var litt verre siden det føles som om man kveles og de bare kjører ned slangen. Koloskopi er greit. Undersøkelsen er over på null komma niks har ikke hatt noen vondter med det de gangene jeg har gjort det. Anonymkode: d441a...5db Å, så godt å høre. Takk 🙂 Anonymkode: 405d4...e0f
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #6 Skrevet 26. september 2021 Du kan be personalet om beroligende før undersøkelsen, husk bare å be om det i godt tid! Anonymkode: 1e461...62d 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #7 Skrevet 26. september 2021 Jeg fikk narkose, så ikke vondt. Anonymkode: 02690...b3d 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #8 Skrevet 26. september 2021 Nei, det er ikke vondt. Anonymkode: 7f774...42f 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #9 Skrevet 26. september 2021 På en skala fra 1-10? 9 vil jeg si. Begynte uten smertestillende og skrek som en stukken gris. Fikk smertestillende og håndterte ubehaget helt fint, bortsett fra at kroppen fortsatt spente seg som om smertene fortsatt var pågående. Har forstått at smerteopplevelsen er vidt forskjellig. Noen klarer seg utmerket uten smertestillende, mens andre høres ut som om en befinner seg i 1800- talls torturkammer. Ville bedt om smertestillende og ikke midazolam da smerteopplevelsen er helt til stede, men i kombinasjon av midazolam og smerter forsvinner mesteparten, bortsett fra en endringen av å gjennomlevd et smertehelvete. Anonymkode: 373b0...0f2 3
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #10 Skrevet 26. september 2021 Ikke direkte vondt, men til tider veldig ubehagelig. Jeg klarte ikke slappe av slik man helst skal og bukter meg som en slange. Skulle tatt de der beroligende..men jeg kjørte bil og skulle være flink. Men altså, det er fort overstått. Når slangen skal ut er det ikke ubehagelig, og da kan du følge med på kameraet underveis. Anonymkode: 7e9cc...d3f
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #11 Skrevet 26. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): På en skala fra 1-10? 9 vil jeg si. Begynte uten smertestillende og skrek som en stukken gris. Fikk smertestillende og håndterte ubehaget helt fint, bortsett fra at kroppen fortsatt spente seg som om smertene fortsatt var pågående. Har forstått at smerteopplevelsen er vidt forskjellig. Noen klarer seg utmerket uten smertestillende, mens andre høres ut som om en befinner seg i 1800- talls torturkammer. Ville bedt om smertestillende og ikke midazolam da smerteopplevelsen er helt til stede, men i kombinasjon av midazolam og smerter forsvinner mesteparten, bortsett fra en endringen av å gjennomlevd et smertehelvete. Anonymkode: 373b0...0f2 Uff da.. Jeg har sagt i fra at jeg vil ha "alt". Smertestillende og beroligende. Men gruer meg og er redd som bare pokker... Ts Anonymkode: 405d4...e0f
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #12 Skrevet 26. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ikke direkte vondt, men til tider veldig ubehagelig. Jeg klarte ikke slappe av slik man helst skal og bukter meg som en slange. Skulle tatt de der beroligende..men jeg kjørte bil og skulle være flink. Men altså, det er fort overstått. Når slangen skal ut er det ikke ubehagelig, og da kan du følge med på kameraet underveis. Anonymkode: 7e9cc...d3f Mannen min skal være med. Så jeg kan heldigvis få "alt". Men er redd det er smertefullt allikevel. Ts Anonymkode: 405d4...e0f
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #13 Skrevet 26. september 2021 Jeg er pinglete og synes ikke det var vondt ment litt ubehagelig. Undersøkelsen varte ikke lenge. Gastroskopi er ti ganger verre Anonymkode: 15f47...5c0
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #14 Skrevet 26. september 2021 Det er veldig individuelt! ofte mer vondt på kvinner enn menn uten at jeg vet hvorfor. Å få den opp bak var ikke vondt, men jeg synes det var veldig vondt lenger inn i tarmen.. Ikke vondt å ta den ut igjen. Anonymkode: e7041...208
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #15 Skrevet 26. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Uff da.. Jeg har sagt i fra at jeg vil ha "alt". Smertestillende og beroligende. Men gruer meg og er redd som bare pokker... Ts Anonymkode: 405d4...e0f Ingenting å være redd for! Som sagt, folk reagerer helt forskjellig. Noen merker knapt noe, men som en sensitiv mann har jeg tydeligvis godt med smertereseptorer tilgjengelig. Tror "slange mannen" helst vil slippe å bruke tid på legge inn nål og gi enten smertestillende eller midazolam. Har prøvd begge deler 1 gang hver og må si at smertestillende fungerte helt fint og hadde nesten ingen ubehag etter det. Syns forøvrig det var ekkelt å miste hukommelsen delvis etter midazolam. Kan bare erindre at jeg ga tydelig beskjed om at jeg hadde smerter. Noe jeg syns var helt unødvendig å bli påført når det finnes så gode muligheter. Men forstår jo at det tar lenger tid å gi enten smertestillende eller midazolam. Anonymkode: 373b0...0f2 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #16 Skrevet 26. september 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Ok. Godt å høre. Fikk du noe smertestillende og/eller beroligende? Gruer meg sykt!! Anonymkode: 405d4...e0f Har aldri tatt beroligende eller smertestillende. Sist gang, da det var så vondt, gjorde de klar veneflonen, men ville prøve den mer fleksible slangen først, og det fungerte bra 🙂 Anonymkode: 120ee...49e 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #17 Skrevet 26. september 2021 18 minutter siden, AnonymBruker said: Å, så godt å høre. Takk 🙂 Anonymkode: 405d4...e0f Det viktigste er å puste godt og slappe av i kropppen. Det hjelper å distansere seg mentalt og reise et annet sted slik at det bare er kroppen som er der. Dette går veldig bra skal du se Anonymkode: d441a...5db
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #18 Skrevet 26. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det viktigste er å puste godt og slappe av i kropppen. Det hjelper å distansere seg mentalt og reise et annet sted slik at det bare er kroppen som er der. Dette går veldig bra skal du se Anonymkode: d441a...5db Å, takk. Er så nervøs søv at jeg gråter. Tviler på om jeg får sove noe i natt.. Ts Anonymkode: 405d4...e0f
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #19 Skrevet 26. september 2021 Jeg hadde veneflon med beroligende pluss to sykepleiere som strøk på meg. Det er det vondeste jeg har opplevd. Klarte ikke fullføre, lå bare og skrek og gråt til legen endelig gav opp og masjerte ut. Kommer aldri til å gjøre det igjen med mindre jeg får narkose. Gråt I mange timer etterpå. Anonymkode: 73362...289 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #20 Skrevet 26. september 2021 Syntes det var jævlig vondt for å Være ærlig. Gastroskopi var bare ubehagelig. Anonymkode: 3b25d...cf1 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå