Gå til innhold
Noen av våre medlemmer opplever problemer med forumet og vi håper å få fikset problemet innen kort tid! ×

Hva med oss som ikke har planer om el-bil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

ops2 skrev (4 timer siden):

Ja... ASKO sier selv det ikke er bygd ut ladepunkt. Finnes ikke infrastruktur for slike kjøretøyer. De skal prøve å få de igang på Østlandet.

Fremdeles er Norge mer enn Østlandet. Men så lenge regjeringen øser ut penger på tilskudd for å kjøpe elbiler, så er det ikke noe problem. Og så kan bedriften skryte av å være "grønne". https://asko.no/nyhetsarkiv/batterielektriske-emma-pa-norske-veier/

Det er penger som er grunnen til at Norge har så mange elbiler: Det har vært nærmest gratis å kjøre de, ingen bompenger, kan bruke kollektivfeltet, mange har kunnet lade gratis på jobben og å kjøpe er sponset av staten - oss som får lov til å være med på å betale for at de med høyere inntekt skal kjøpe elbil.

Selvsagt hadde jeg kjøpt elbil for flere år siden hvis jeg kunne. Men nå begynner Norge å se at elbilene må være med og betale avgifter og bompenger. Allerede nå må de betale halv pris på de mange ting som før var gratis. Noen steder er det innført begrensinger på bruk av kollektivfeltet. Det ble for mange elbiler i rushtiden. Jo flere elbiler, jo fortere må de betale det samme som fossilbiler. Selvsagt vil politikerene la elbilene slippe unna helt til det ikke kan selges nye fossilbiler. Da kommer regningen.

Gullalderen for elbiler nærmer seg slutten. Og jeg er et så dårlig menneske at jeg skal kose meg når elbilene må betale for seg. Norge har ikke råd til å la en mindre og mindre bilpark med fossilbiler betale for all slitasje på veiene og bygging av sykkelveier, bruer og tunneller. Fossilbilene er i dag den største inntekten veiprosjekter har.

Visste dere at det er langt større CO2 utslipp ved produsering av elbiler, så de må kjøres langt lenger enn fossilbiler før de har "tjent inn" produksjonen? Og at elbiler er tyngre enn fossilbiler, og produserer mer svevestøv.

Det siste du sier, er aldri noe godt for en elbileier å lese. De bare ”sparer” oss for utslipp, men eksosen er ikke alt. Vekt har veldig mye å si på slitasje av både vei og dekk, trenger ikke være rakettforsker for å skjønne dèt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hr. Aktiv skrev (På 26.9.2021 den 12.28):

Jeg tenker å fortsette med min nyere bensinbil. Det finnes ingen elbil som kan matche den mtp. totalkostnaden pr. år.

Noe sier meg at matematikk ikke er din sterkeste side

Anonymkode: 03ae3...563

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min siste diesel-bil kostet 100.000,- tar 2000 kg henger, god plass til 5 voksne og 300 kg bagasje og har en "rekkevidde" på 850 km med alt dette. Den har gått 100.000 km og går glatt 100 til.

Sparer mye penger på å handle ting der det er billig, feks byggematerialer. Hadde aldri gått med en tesla. Men for de som har 500.000,- liggende er jeg enig. Bruk det på en tesla om du vil - en veldig kul bil. Men betal cash eller mist 50% ek.

Anonymkode: 4eee0...46e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, ops2 said:

Visste dere at det er langt større CO2 utslipp ved produsering av elbiler, så de må kjøres langt lenger enn fossilbiler før de har "tjent inn" produksjonen? Og at elbiler er tyngre enn fossilbiler, og produserer mer svevestøv.

Ja, CO2-avtrykket er nok større ved produksjon av en elbil enn fossilbil, rett og slett på grunn av batteriet. Men det gledelige er at det finnes et liv i himmelen for batteriet etter at bilen er død. Batteriet kan brukes til å lagre strøm til både næringsbygg og nybygg designet som plusshus. Veldig kjekt å kunne lagre energi fra solceller på eget batteri. Og antagelig billigere enn Teslas Powerwall. 

Nyere elbiler er designet for V2H, som gjør at selve bilen kan fungere som strømkilde for huset. Har man et eksternt batteri fra en død elbil er det enda enklere. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Noe sier meg at matematikk ikke er din sterkeste side

Anonymkode: 03ae3...563

Utdyp er du snill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Hr. Aktiv said:

Utdyp er du snill.

Jeg tror han antydet at regnskapet du har satt opp må inneholde noen småfeil her og der. Det er veldig få ganger det er lavere driftskostnader på en fossilbil enn en elbil... Hvis begge bilene er av nyere dato, og lik innkjøpskostnad skal det godt gjøres å lage et regnskap som sier at drift og service er billigere med bensinbil enn elbil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hvemsomhelst

Jeg kjører ikke mye, men trenger stor bil og henger ennå noen år.  Jeg kommer nok til å beholde dieselbilen min så lenge den holder. Da får jeg nok ikke råd til ny elbil.  De brukte elbilene har vel begrensede muligheter.  Det mangler foreløpig ladestasjoner der jeg ferdes, så alt i alt, jeg er ikke klar for noen stor forandring ennå. Greit nok om jeg blir utestengt fra storbyene, det er ikke så viktig, men synd hvis hovedveiene blir rammet av forbud.  Da blir det omveier og derav mer utslipp…

Endret av Hvemsomhelst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fullt brukbare bilene havner nok på søppeldynga de i miljøets navn :)  Akkurat som FM radioene. Blir sikkert likt med vindmøllene også når de er brukt opp. Og 4g antennene når 5g kommer.

Kanskje vi kan dumpe alt i havet slik at vi ikke slipper ut farlige gasser i atmosfæren ved å brenne alt. Vi må tross alt tenke miljø. :ironi:

Anonymkode: 0333e...a6b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De fullt brukbare bilene havner nok på søppeldynga de i miljøets navn :)  Akkurat som FM radioene. Blir sikkert likt med vindmøllene også når de er brukt opp. Og 4g antennene når 5g kommer.

Kanskje vi kan dumpe alt i havet slik at vi ikke slipper ut farlige gasser i atmosfæren ved å brenne alt. Vi må tross alt tenke miljø. :ironi:

Anonymkode: 0333e...a6b

Vel, vi oppdaget jo at havet tok opp ekstremt mye CO2 av det vi har sluppet ut i de siste 40 årene, så det er iallefall i tråd med praksis. 

Jeg ser ikke egentlig at de havner på søpla i noens navn. Og FM var utdatert: vi kunne ha gjort den store oppgraderingen av FM som krevdes for å videreføre det, men du hadde måttet betale like mye og kastet like mye utstyr, du hadde bare betalt det via skatt og kastet det på sendernivå (OG måttet få dårligere dekning) (Jeg er av dem som mener vi skulle ha bygd ut et offentlig ipnett for dette, men det ville vært like omfattende som DAB og ENDA mer spesifikt for Norge )

Jeg milsiker at det har vokst opp så stor motstand mot utvikling: flere og flere ser ut til å mene vi bare skal sitte å vente på at infrastrukturen faller sammen rundt oss, fordi de tror at gammel tankegang er universell riktig istedet for svaret på datidens problemer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.9.2021 den 13.45):

Vi kjører relativt mye, to biler med 25.000+ km per år. 

Bilene er gode, de er relativt nye, og langt for klar for dynga. Pumpe prisen svir. Ingen tvil om det. 

Skal det være grønt å sende disse på skraphaugen? Virkelig? 

Anonymkode: 9e33f...5aa

Det er jo ingen som hevder at dere bør/skal kaste disse bilene nå. Bensin vil være i salg i maaaaange år til. Hvorfor gjøre seg dummere enn man er? Det heter forresten ikke pumpe prisen. Eller jo, det er det noe som heter, men det er ikke det du prøver å få fram her.

Anonymkode: 7a86b...ed6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (1 time siden):

Jeg tror han antydet at regnskapet du har satt opp må inneholde noen småfeil her og der. Det er veldig få ganger det er lavere driftskostnader på en fossilbil enn en elbil... Hvis begge bilene er av nyere dato, og lik innkjøpskostnad skal det godt gjøres å lage et regnskap som sier at drift og service er billigere med bensinbil enn elbil. 

Ja det er sant, men på en bensinbil kan man kjøre mye lenger enn en tilsvarende elbil før det tilkommer større repkostnader. Nytt batteri f.eks. er ikke billig. Ikke kan man gjøre stort selv heller på en elbil mens på min bensinbil kan jeg gjøre verldig mye selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tesla er "miljøvennlig" helt til man skal kaste de 6000 batteriene i hver eneste bil. Eller det fattige i afrika som tar den jobben?

Anonymkode: 4eee0...46e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er jo ingen som hevder at dere bør/skal kaste disse bilene nå. Bensin vil være i salg i maaaaange år til. Hvorfor gjøre seg dummere enn man er? Det heter forresten ikke pumpe prisen. Eller jo, det er det noe som heter, men det er ikke det du prøver å få fram her.

Anonymkode: 7a86b...ed6

Slike biler selges til bla afrika der det første de gjør er å koble av katalysatoren og selge platinum. Vinn-vinn for miljøet.

Anonymkode: 4eee0...46e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Tesla er "miljøvennlig" helt til man skal kaste de 6000 batteriene i hver eneste bil. Eller det fattige i afrika som tar den jobben?

Anonymkode: 4eee0...46e

Hvor mange ganger skal de samme direkte idiotiske påstandene fremmes og tilbakevises her? Beklager ordbruket, men, herregud!, det er som å diskutere med en treåring.

Batteriene forblir svært verdifulle. De brukes i hus, andre biler, skur og hytter til strømoptimering, solcelleanlegg og mer. Den som kaster et slikt batteri gjør ikke bare miljøet en bjørnetjeneste, det svir også i lommeboken.

Folk med gammel Leaf står i kø for å få tak i nyere batterier som de skrur opp i sin bil, og dermed fornyer sitt kjøretøy. Det er bare å lese elbilforum.no og andre. Men reell kunnskap er kanskje ikke av interesse når man likevel kan spy ut de samme usannhetene tre ganger i samme diskusjon, og aldri hører på svaret? 🤦🏼‍♂️🤷🏼‍♂️

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.9.2021 den 11.10):

Hva skal skje med alle disse disel/bensin bilene, som er bra biler, har koster mange penger.

Som ikke kan selges, da markedet er forsvinner, og snart/nå blir for dyr til å brukes? 

Hva er meningen skal skje med disse bilene? 

Anonymkode: 9e33f...5aa

Markedet for bensin- og dieselbiler har aldri vært bedre med tanke på bruktbil pris og hvor godt de holder seg i forhold til det.

Helt ny artikkel og det har vært flere artikler fra tidligere i år. Så de er generelt sett ganske nye, fra 2021. 

https://www.tv2.no/a/14235654/

Både bensin og diesel holder seg akkurat nå, veldig godt. 

Har sett dette selv det siste året, da jeg er på jakt etter en nyere bruktbil, og det har gått helt i dass for oss potensielle kjøpere i den forstand at de samme bruktbilene som selges nå (under 5 år gamle - både diesel og bensin) koster faktisk noe mer nå enn det de gjorde på slutten av 2020 - det er faktisk vilt, siden meningen er at verdien skal gå litt ned i løpet av denne perioden, så hvis man ser på helt OK / normale biler i 250.000 - 300.000 kr klassen, så er de i praksis blitt bortimot 50.000 kroner dyrere. Og det samme gjelder også prisklassen på ca 350.000 kr og oppover. Dyrere over hele fjøla, så lenge de fortsatt har resterende nybilgaranti. Jeg gadd ikke å se på de som er 6+ år gamle, men mulig at man også der har hatt mindre verditap da ordentlig merkeforhandler kan gi en viss bruktbilgaranti selv. 

 

 

 

Anonymkode: 80559...4f8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Hr. Aktiv said:

Ja det er sant, men på en bensinbil kan man kjøre mye lenger enn en tilsvarende elbil før det tilkommer større repkostnader. Nytt batteri f.eks. er ikke billig. Ikke kan man gjøre stort selv heller på en elbil mens på min bensinbil kan jeg gjøre verldig mye selv. 

Tja er en tysker som har kjørt over 1 mill km med sin tesla, og han har byttet 3 batteripakker (i snitt blir jo det hver 300' km), er jo ikke så mange bensinbiler som kjører 300' km som ikke må koste på store utskiftelser  

Anonymkode: eedf4...b33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
16 hours ago, AnonymBruker said:

Men for de som har 500.000,- liggende er jeg enig. Bruk det på en tesla om du vil - en veldig kul bil. Men betal cash eller mist 50% ek.

Kjøper man en TM3 LR så er det smartest å ta 100% finansiering 0.25% rente 3 første årene  

Anonymkode: eedf4...b33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.9.2021 den 17.49):

Hvorfor vil du heller kjøre hest og kjerre enn elbil? Jeg er oppriktig nysgjerrig.

Anonymkode: 29973...f4d

Diselbiler har ikke tapt seg en krone på bruktmarkedet det siste halve året. Min bil er akkurat like mye verdt idag som den var når jeg kjøpte den i februar 😄 

Anonymkode: 2a5c0...962

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Diselbiler har ikke tapt seg en krone på bruktmarkedet det siste halve året. Min bil er akkurat like mye verdt idag som den var når jeg kjøpte den i februar 😄 

Anonymkode: 2a5c0...962

Sikker på  det?

Anonymkode: eedf4...b33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Kjøper man en TM3 LR så er det smartest å ta 100% finansiering 0.25% rente 3 første årene  

Anonymkode: eedf4...b33

Ja, det er sikkert riktig. De som blir rike er de som bruker mest mulig penger på bil. Og et blir "kun" ca 13.000,- i mnd på 3 år. Grisebillig! Eller du kan lease så kan du bruke enda mer penger og dessuten ikke ikke eie bilen etter leietiden.

Anonymkode: 4eee0...46e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...