Gjest Blondie65 Skrevet 26. september 2021 #61 Skrevet 26. september 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): På Egon har jeg opplevd at betjeningen legger det inn på betalingsterminalen slik at kunden bestemmer beløpet tipsen. Det irriterer meg når det eneste de har gjort er å ta i mot bestillingen. Eierne av disse restaurantene burde stå for lønnskostnadene og ikke la kundene gjøre halve jobben ved å gå å bestille i tillegg til å inderekte ta en større andel av lønnskostnadene. Men når alt kommer til alt så er vel dette måten de må gjøre det på fordi ingen har lyst til å betale i dyre dommer for gatekjøkken standard på maten. Kvaliteten er mao ikke god nok til å dekke lønnen til de som jobber der. Anonymkode: dddf0...5f5 Egon eies av Thon. Ikke akkurat kjent for å betale godt. Jeg synes Egon og TGI Friday er lavmål blant serveringssteder - det er mangler virkelig absolutt alt når det gjelder innhold. Jeg har ingenting i mot enkle konsepter, men når maten er middelmådig og servicen er elendig da går man ikke dit igjen.
A-hunter Skrevet 26. september 2021 Forfatter #62 Skrevet 26. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tipser ikke, men driter også i hva ølen koster. 50,100,150. bare ta betalt det det koster og fjern tips opplegget Anonymkode: 6a772...821 Sant! Der er jeg også. Jeg har virkelig ikke noe grunnlag for å vite hva dette burde koste, det må bedriften vite. Et annet aspekt i saken er at det bare er mulighet til å betale mer. Bedriften vil ikke si hva tjenesten er verdt, men kan likevel sette en minimumspris. Om de er så usikre, hvorfor ikke åpne for å kunne betale mindre?
A-hunter Skrevet 26. september 2021 Forfatter #63 Skrevet 26. september 2021 Blondie65 skrev (1 time siden): Ja, det kan den. Jeg tenkte nå mer på om det kan dokumenteres at det faktisk skjer.At betalingen skjer elektronisk gir jo ingen garantier for det, selv om det muliggjør en enklere kontroll. Og gjøres dette etter loven er det ikke noe argument for å beholde ordningen. Folk med fast jobb bør ha en rett til å vite hva lønna er.
Gjest Blondie65 Skrevet 26. september 2021 #64 Skrevet 26. september 2021 A-hunter skrev (34 minutter siden): Jeg tenkte nå mer på om det kan dokumenteres at det faktisk skjer.At betalingen skjer elektronisk gir jo ingen garantier for det, selv om det muliggjør en enklere kontroll. Og gjøres dette etter loven er det ikke noe argument for å beholde ordningen. Folk med fast jobb bør ha en rett til å vite hva lønna er. Skatteetaten har vært på jakt etter tips og svart økonomi i restaurant og hotellbransjen i årevis. Gjennom tilsynsaksjoner med skatteetaten, skjenkekontrollen, mattilsynet og en rekke andre instanser har det blitt ryddet opp så jeg tror at tips i stor grad blir rapportert inn. Det gjør ingen forskjell for meg heller, jeg vil at en servitør skal kunne gå på jobb hver dag og kun ha variabel lønn som følge av antall vakter, ikke ut fra hvor gavmilde gjestene var.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #65 Skrevet 28. september 2021 Jeg synes det er ubehagelig å bli konfrontert med tipsing når jeg skal betale. Når man bestiller på app, foodora eller restaurant, må man ofte skrive inn tips på forhånd. Da er jeg redd for at de spytter i glasset, eller at foodora-budet bruker kjempelang tid hvis de ser jeg ikke har lagt inn tips. Så jeg føler meg presset til å gi noe. Jeg får aldri tips i min jobb, uansett hvor god service jeg yter. Hvorfor er det enkelte ytkesgrupper som får? Vi har jo ordnede lønnsforhold i Norge. Det hender jeg unngår å bruke taxi el.l. pga at jeg synes det er så ubehagelig å føle at jeg burde ha tipset, eller føler at taxisjåføren blir sur hvis han ikke får tips. 😞 Da tar jeg heller bussen, for å slippe stresset. Støtter denne aksjonen! 😄 Anonymkode: ecfd5...df9 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #66 Skrevet 28. september 2021 I Norge er jeg helt enig. I enkelte andre land er tips en viktig del av lønnen. I Tyrkia f.eks, deler kelnere og hjelpere 10 % av omsetningen. De jobber lange dager, og er det stille i restauranten en dag, blir de gjerne satt til å rundvaske restauranten. La oss si at det er 4 ansatte, og at dagens omsetning er 300 lira, som tilsvarer i underkant av 300 kroner. Da skal altså de ansatte dele knapt 30 kroner for en full dags jobb på kanskje 12- 14 timer. Det sier seg selv at da er tips en vesentlig del av lønnen. Som turister får vi ikke endret lønnssystemet i det landet vi besøker, og vi bør derfor sette oss inn i det enkelte lands system før vi reiser dit. Anonymkode: cc450...45f 1
A-hunter Skrevet 28. september 2021 Forfatter #67 Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Jeg synes det er ubehagelig å bli konfrontert med tipsing når jeg skal betale. Når man bestiller på app, foodora eller restaurant, må man ofte skrive inn tips på forhånd. Da er jeg redd for at de spytter i glasset, eller at foodora-budet bruker kjempelang tid hvis de ser jeg ikke har lagt inn tips. Så jeg føler meg presset til å gi noe. Jeg får aldri tips i min jobb, uansett hvor god service jeg yter. Hvorfor er det enkelte ytkesgrupper som får? Vi har jo ordnede lønnsforhold i Norge. Det hender jeg unngår å bruke taxi el.l. pga at jeg synes det er så ubehagelig å føle at jeg burde ha tipset, eller føler at taxisjåføren blir sur hvis han ikke får tips. 😞 Da tar jeg heller bussen, for å slippe stresset. Støtter denne aksjonen! 😄 Anonymkode: ecfd5...df9 Takk for støtten! Det er alltid lettere når man vet at man ikke er alene. Det krever litt ryggrad å avslå det påtrengende tilbudet om å betale mer enn varen/tjenesten koster i følge menyen. Noe som selvsagt burde være helt unødvendig og meningsløst. Vi må kunne anta at bedriften er best egnet til å sette prisen. I et høykostland er det også ytterst sjelden at varer/tjenester koster mindre enn de er verdt. Det er stort sett helt motsatt. Men det er bare en gruppe som kan endre ukultur og det er oss! Jo fler som blir med dess raskere går det.
A-hunter Skrevet 28. september 2021 Forfatter #68 Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): I Norge er jeg helt enig. I enkelte andre land er tips en viktig del av lønnen. I Tyrkia f.eks, deler kelnere og hjelpere 10 % av omsetningen. De jobber lange dager, og er det stille i restauranten en dag, blir de gjerne satt til å rundvaske restauranten. La oss si at det er 4 ansatte, og at dagens omsetning er 300 lira, som tilsvarer i underkant av 300 kroner. Da skal altså de ansatte dele knapt 30 kroner for en full dags jobb på kanskje 12- 14 timer. Det sier seg selv at da er tips en vesentlig del av lønnen. Som turister får vi ikke endret lønnssystemet i det landet vi besøker, og vi bør derfor sette oss inn i det enkelte lands system før vi reiser dit. Anonymkode: cc450...45f Her er vi helt enige. Andre land og andre kulturer skal vi selvsagt respektere når vi er på besøk der. Kulturen for, og meningen med, tips og driks i andre land er bare et googlsøk unna. 2
A-hunter Skrevet 1. oktober 2021 Forfatter #69 Skrevet 1. oktober 2021 Det er endelig helg igjen og folkeaksjonen mot tips og driks minner om at vi alle står sammen om å endre fra ukultur til kultur. Det er bare gjestene som kan endre dette! Er du med? Tast inn riktig beløp og føl deg fri!
Gjest Blondie65 Skrevet 2. oktober 2021 #70 Skrevet 2. oktober 2021 AnonymBruker skrev (På 28.9.2021 den 8.57): Jeg synes det er ubehagelig å bli konfrontert med tipsing når jeg skal betale. Når man bestiller på app, foodora eller restaurant, må man ofte skrive inn tips på forhånd. Da er jeg redd for at de spytter i glasset, eller at foodora-budet bruker kjempelang tid hvis de ser jeg ikke har lagt inn tips. Så jeg føler meg presset til å gi noe. Jeg får aldri tips i min jobb, uansett hvor god service jeg yter. Hvorfor er det enkelte ytkesgrupper som får? Vi har jo ordnede lønnsforhold i Norge. Det hender jeg unngår å bruke taxi el.l. pga at jeg synes det er så ubehagelig å føle at jeg burde ha tipset, eller føler at taxisjåføren blir sur hvis han ikke får tips. 😞 Da tar jeg heller bussen, for å slippe stresset. Støtter denne aksjonen! 😄 Anonymkode: ecfd5...df9 Jeg har aldri brukt Foodora, men hvis jeg trodde at utestedet eller leveringstjenesten oppførte seg som svin hadde jeg aldri brukt dem. Når det gjelder Taxi kan jeg tipse dersom jeg opplever ekstraordinær service. Merk EKSTRAORDINÆR. Å komme til bestilt tid og frakte meg dit jeg har bestilt anser jeg ikke som ekstraordinært. Å vente på meg, eller løfte en tung koffert (har også blitt kjørt hjem med varer fra Ikea og disse ble båret inn) eller annet som er ytterligere service derimot er noe annet. Dette opplever jeg imidlertid så sjelden at det er lenge siden sist det skjedde. Den første som sutrer over at jeg ikke tipser i Norge vil få en skriftlig klage på e-post når jeg kommer hjem - jeg tipser ikke og i hvert fall ikke under trusler eller tvang.
A-hunter Skrevet 22. juli 2022 Forfatter #71 Skrevet 22. juli 2022 Fredag og sommerferie! Viktigere enn noensinne at medlemmer av folkeaksjonen mot tips og triks står sammen med sterk rygg mot dette tullet og tøyset som tips er! Jeg har hatt en 10 dagers rundreise i Tyskland. Ikke et sted spurte de om tips. Mulig man kunne legge det inn på betalingsterminalen, men så god i tysk er ihvertfall ikke jeg. Det kom ihvertfall ikke opp at man måtte trykke inn en helt annen og høyere sum enn regningen beløp seg til. Så det er mulig! Hva er din beste tipsfrie historie fra sommeren 2022?
A-hunter Skrevet 29. juli 2025 Forfatter #72 Skrevet 29. juli 2025 Dere hadda kanskje trodd at Folkeaksjonen mot tips og driks hadde tatt sommerferie? Men det er i feriene vi virkelig lever ut visjonen - et samfunn der prisene i menyen er de samme som regningen - uten bedende blikk om å få deg betale enda mer! Hva er ditt beste minne om å slippe unna dette gnålet fra sommeren 2025? Ei hyggelig, og ikke minst usedvanlig hyggelig, servitør på et serveringssted (serveringsstedet der) i Vrådal i Telemark sa det enkelt - bare trykk på den grønne knappen så betaler du det ølen din faktisk koster. Noen ganger trykket hun på den grønne knappen selv også. Bonden som produserer kjøtt får ikke tips. Slakteren som deler opp kjøttet får ikke tips. Sjåføren som kjører kjøttet får ikke tips. Kokken som steker kjøttet får ikke tips. Ei heller den som tar oppvasken etter deg. Men det mennesket som bærer maten fra kjøkkenet til bordet ditt skal selvsagt ha 10-15-20% i driks? 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå