Gå til innhold

Folkeaksjonen mot tips og driks

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå som landet åpner igjen er det viktig og riktig av oss å stå sammen i denne ukulturen med at serveringssteder på kreative måter ber om mer penger enn varen/tjenesten koster ifølge både menyen og regningen.

Tips/driks er en uting og fører bare med seg:

- en kullsvart økonomi slik at verken lønnibger eller regnskap opplyses riktig.

- driverne lønner dårlig fordi de ansatte får ekstra betalt av kundene og kommer ikke så galt ut med lav lønn.

- forventninger om at kundene bare skal betale tips på autopilot gjør at servicen blir langt lavere enn man burde kunne forvente, selv uten utsiktene til tips.

- en etablert tipskultur er nærmest umulig å bli kvitt.

Noen fakta:

- en jobb i servicebransjen inkluderer å yte naturlig service innenfor prisbildet i menyen.

- uten tips vil de ansatte oppnå høyere lønn på papiret med rettigheter, feriepenger og pensjonssparing.

- den oppgitte prisen skal i alle andre bransjer dekke det tjenesten indikerer å inkludere.

- svart arbeid/økonomi har store samfunnsmessige konsekvenser for oss alle.

- trenger stedet mer betalt for varen/tjenesten må de endre dette i menyen, ikke ved å be kundene betale mer.

Som mange andre vet jeg hvor grusomt det er å skulle trykke inn summen man ønsker å betale på betalingssentralen etter et måltid. Kr 1.839 står det. De fleste taster 2.000, noen få 1.900. Nesten ingen den rette summen på 1.839. Det er varen og tjenestens faktiske verdi, jmf menyen.

Jeg har begynt å trykke den riktige summen nå. Første gangen var det flaut, rart og ubehagelig. Andre gangen gikk det litt lettere. Nå går det på autopilot. For det kjennes veldig riktig.

Alt vondt må fjernes ved roten. Tips/driks er et unødvendig onde som ikke tjener noen positive hensikter. Det bør opphøre!

Folkeaksjonen mot tips og driks ber om din støtte. Målet er at vi, som kunder, slipper å forholde oss til alternative summer å betale ved fysisk tasting overvåket av en tilfeldig servitør med et søtt smil. Hvis vi i fellesskap taster den eneste riktige summen kommer vi dit.

Bruk gjerne tråden til å poste egne opplevelser og egen fremdrift mot dette målet og for å finne motivasjon til å bli med!

Lykke til - og takk for innsatsen mot et felles mål ❤️

• Liker 45
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har ikke min støtte.

Anonymkode: 539b9...644

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du har ikke min støtte.

Anonymkode: 539b9...644

Det er notert, men da må du gå et annet sted. Dette er 

Folkeaksjonen mot tips og driks!

Er du for tips og driks må du enten ha argumenter for dette eller lage din egen folkeaksjon.

• Liker 11
Skrevet

Jeg har betalt nøyaktig sum uten driks i alle år, jeg har aldri skjønt hvorfor servitører skal ha høyere lønn enn andre yrkesgrupper. Jeg har riktignok gjort unntak og tipset når servitør/kokk har hatt mye ekstraarbeid med å guide oss gjennom menyen og tilpasse retter i forhold til allergi. Men kun når det har vært ekte merarbeid; å unnlate å ta dressing på toppen av en salat, for eksempel, anser jeg rett og slett som en del av jobben deres og ingenting de skal måtte betaĺes ekstra for. 

Anonymkode: 9d6d7...42b

• Liker 18
Skrevet
A-hunter skrev (17 minutter siden):

Folkeaksjonen mot tips og driks ber om din støtte. Målet er at vi, som kunder, slipper å forholde oss til alternative summer å betale ved fysisk tasting overvåket av en tilfeldig servitør med et søtt smil. Hvis vi i fellesskap taster den eneste riktige summen kommer vi dit.

Bruk gjerne tråden til å poste egne opplevelser og egen fremdrift mot dette målet og for å finne motivasjon til å bli med!

Lykke til - og takk for innsatsen mot et felles mål ❤️

Ha ha ha, du kødder nå? Finnes det virkelig ikke noe annet formål som er bedre å ha folkeaksjon mot? 

Anonymkode: 4be51...d46

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har betalt nøyaktig sum uten driks i alle år, jeg har aldri skjønt hvorfor servitører skal ha høyere lønn enn andre yrkesgrupper. Jeg har riktignok gjort unntak og tipset når servitør/kokk har hatt mye ekstraarbeid med å guide oss gjennom menyen og tilpasse retter i forhold til allergi. Men kun når det har vært ekte merarbeid; å unnlate å ta dressing på toppen av en salat, for eksempel, anser jeg rett og slett som en del av jobben deres og ingenting de skal måtte betaĺes ekstra for. 

Første helt/heltinne har meldt seg! 

Du har helt rett. Prisen i menyen skal inkludere det man burde kunne forvente. 

Hvis rørleggeren din uventet rydder opp etter seg legger man ikke på en 500- lapp når regningen kommer.

Dette burde også gjelde i servicebransjen.

• Liker 11
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ha ha ha, du kødder nå? Finnes det virkelig ikke noe annet formål som er bedre å ha folkeaksjon mot? 

Anonymkode: 4be51...d46

Kan man bare ha folkeaksjon for det aller beste formålet? Hvem skal velge det? Du?

Her tror jeg du er på ville veier.

Verden blir er bedre sted med et og et skritt. Og noen skritt er små.

Endret av A-hunter
  • Liker 5
Gjest Villfisker
Skrevet

Gir aldri tips uansett. Dyrt nok å leve fra før av, og hvis jeg har noe ekstra, vil jeg heller bruke det på meg selv.

Skrevet
Villfisker skrev (1 minutt siden):

Gir aldri tips uansett. Dyrt nok å leve fra før av, og hvis jeg har noe ekstra, vil jeg heller bruke det på meg selv.

Folkeaksjonen mot tips og driks tolker dette som støtte til saken.

Fortsett den gode holdningen og spre ordet!

• Liker 1
Gjest Villfisker
Skrevet
A-hunter skrev (1 minutt siden):

Folkeaksjonen mot tips og driks tolker dette som støtte til saken.

Fortsett den gode holdningen og spre ordet!

Helt klart. :) Kom faktisk til en terminal senest i dag. Fikk ikke tæppe, fordi jeg måtte taste beløp først. Skrev nøyaktig beløp, og ikke ei krone mer. Vet det ikke er de ansatte sin feil, men irriterende likevel. 

Skrevet (endret)

Alle som bryr seg om et skikkelig arbeidsliv burde egentlig være enig i dette hovedinnlegget.

Hvis man skulle tipset tjenesteytere og fagpersoner i andre bransjer for service og å gjøre jobben sin, så ville det blitt ansett som komisk, nedlatende og absurd. 

Endret av Søgni
  • Liker 23
Skrevet (endret)
Villfisker skrev (3 minutter siden):

Helt klart. :) Kom faktisk til en terminal senest i dag. Fikk ikke tæppe, fordi jeg måtte taste beløp først. Skrev nøyaktig beløp, og ikke ei krone mer. Vet det ikke er de ansatte sin feil, men irriterende likevel. 

Men det er ikke så lett for alle, det ligger jo en helt åpenbar forventning om en høyere sum og de ser på deg med øyne dådyr misunner.

Det burde ikke være nødvendig. Er prisen i menyen for lav kan kan den justeres opp.

Endret av A-hunter
  • Liker 3
Skrevet

Herregud det er tradisjon. Nå skatter man av de pengene.

Anonymkode: b63d9...391

• Liker 2
Skrevet
Søgni skrev (1 minutt siden):

Alle som bryr seg om et skikkelig arbeidsliv burde egentlig være enig i dette hovedinnlegget.

Hvis man skulle tipset tjenesteytere og fagpersoner i andre bransjer for service og å gjøre jobben sin, så ville det blitt ansett som komisk, nedlatende og absurd. 

Absolutt. For det er alvorlige sider i dette som påvirker den enkelte servitør, kokk, bartender og barista i hele livets gang.

Lønn (sykepenger, stønader osv), trygdeavgift, feriepenger og pensjonspoeng kommer ikke av svarte penger.

Jobben er viktig nok til å bli lønnet hvitt og skikkelig!

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Gud er ikke involvert og tradisjoner skapes og brytes. Nå sikter vi mot brytning. Alle tradisjoner er ikke like viktig.

Denne tradisjonen, som er charter-importert ukultur fra møkkaland uten et gjennomregulert arbeidsliv er virkelig ingenting å applaudere. 

• Liker 13
Gjest Villfisker
Skrevet
A-hunter skrev (6 minutter siden):

Men det er ikke så lett for alle, det ligger jo en helt åpenbar forventning om en høyere sum og de ser på deg med øyne dådyr misunner.

Det burde ikke være nødvendig. Er prisen i menyen for lav kan kan den justeres opp.

Fått meg en ryggrad de siste årene, så det biter ikke på meg. ;) 

Ja, nå spiser jeg helst hjemme uansett. Men liker å ta en kaffe av og til. For et par uker siden, gjorde selger feil, og belastet meg to ganger for den koppen. Så jeg dro ned igjen. Først prøvde han fjase det bort. Var mye folk. Så prøvde han å få det til at jeg måtte ha sett feil. Var mye folk der.

Jeg ga meg ikke. For uærlighet kan jeg ikke fordra. Viste ham til og med beløpet. Fillesum, men det var ikke poenget. Jeg betaler ikke mer enn jeg må, og ser ikke denslags snusk gjennom fingrene. Gikk ikke før jeg fikk pengene tilbake. 

Skrevet

En annen ting, er at hvis man sammenligner tariff i f.eks. restaurant og kantine, så er den vel lik. Mens ansatte i restaurant får tips, får kanskje ikke ansatte i kantine tips. Det er derfor vanskeligere å kjempe for gode lønnsvilkår i bransjen som helhet, når det blir slike ulikheter. Det er jo åpenbart at man blir hengende langt etter om man jobber i kantine, i forhold til restaurant. 

For ingen kjenner vel noen som etter en uvanlig god kantinelunsj tipser de ansatte der etter lunsj med jobben? 

• Liker 17
Skrevet
Villfisker skrev (3 minutter siden):

Fått meg en ryggrad de siste årene, så det biter ikke på meg. ;) 

Ja, nå spiser jeg helst hjemme uansett. Men liker å ta en kaffe av og til. For et par uker siden, gjorde selger feil, og belastet meg to ganger for den koppen. Så jeg dro ned igjen. Først prøvde han fjase det bort. Var mye folk. Så prøvde han å få det til at jeg måtte ha sett feil. Var mye folk der.

Jeg ga meg ikke. For uærlighet kan jeg ikke fordra. Viste ham til og med beløpet. Fillesum, men det var ikke poenget. Jeg betaler ikke mer enn jeg må, og ser ikke denslags snusk gjennom fingrene. Gikk ikke før jeg fikk pengene tilbake. 

Jeg er motsatt, spiser og drikker mye ute. Bevisstheten kom til under Covid-19 da de frekt nok ba om tips selv om det eneste man ikke gjorde selv var å lage maten. Det ble bestilt ved disk og hentet mat og drikke ved disk. Likevel ønsket de mer penger enn menyen opplyste.

Mitt beste minne stammer fra Ukraina i 2015. Etter et godt måltid med god drikke ble beløpet rundet opp og lagt i mappa på bordet. Så kom den unge servitøren etter oss ut på gata for å gi vekselen. I 2015 var Ukraina et land i krig nesten helt uten turister, så pengene trengte de nok. Men stoltheten seiret.

Det er dit vi skal. Sammen.

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det gjør man, men jeg har skattet av pengene mine jeg også, så hvorfor skal en random servitør bare forvente å få dem av meg, sånn uten videre? 

Når jeg får lyst til å gi bort pengene mine som jeg helt ærlig har både tjent og skattet av, finnes det mange bedre formål: 

Redd barna.

Leger uten grenser.

Hjelp oss å hjelpe i min lokale by.

Kjøpe inn leker og klær til et lokalt krisesenter eller asylmottak.

Sponse min bror som sparer til MS-behandling i Russland med noen kroner.

Gi litt ekstra penger til sparekontoen til mitt fadderbarn i Liberia.

Fylle noen påskeegg og gi til barna i familier jeg vet sliter økonomisk.

Kjøpe et skikkelig måltid mat og et par nye vintersko til en narkoman hjemløs. 

Besøke en eller fler av de gamle, ensomme damene som bor i området her med en blomst og en konfekteske. 

Jeg kunne fortsatt lista i det uendelige, men det er ikke poenget. Poenget er at jeg ikke har en eneste grunn til å gi pengene mine til et tilfeldig menneske jeg treffer i forbindelse med vedkommendes jobb. Jeg har aldri opplevd at servitører tilbyr å gi meg penger, for å si det sånn. Hvorfor skal denne pengegivingen gå bare en vei, hvis vi absolutt må drive med den?

• Liker 12
Gjest Villfisker
Skrevet
A-hunter skrev (3 minutter siden):

Jeg er motsatt, spiser og drikker mye ute. Bevisstheten kom til under Covid-19 da de frekt nok ba om tips selv om det eneste man ikke gjorde selv var å lage maten. Det ble bestilt ved disk og hentet mat og drikke ved disk. Likevel ønsket de mer penger enn menyen opplyste.

Mitt beste minne stammer fra Ukraina i 2015. Etter et godt måltid med god drikke ble beløpet rundet opp og lagt i mappa på bordet. Så kom den unge servitøren etter oss ut på gata for å gi vekselen. I 2015 var Ukraina et land i krig nesten helt uten turister, så pengene trengte de nok. Men stoltheten seiret.

Det er dit vi skal. Sammen.

Stor kontrast i karakter i de to eksemplene der ja :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...