Gå til innhold

«Gyldig» grunn til å kutte ut venninne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har ei venninne som jeg har kjent i mange år. Vi har jevngamle barn. Så ble kjent på grunn av det. I starten fant vi på ting på grunn av ungene lekte sammen. Vi dro å badet, var på lekeplasser osv. Nå er ikke barna være venner lenger (aldersforskjell, de går begge på skole) vi har likevel holdt kontakten og vært mye sammen, i perioder daglig. Problemet er at jeg har slitt med depresjon, men er nå på god vei ut av den. Denne venninnen kan til dels være en medvirkende årsak, da hun alltid er negativ, alt i livet er ett ork, hun kan ikke ha noen jobber, så hun har lenge gått arbeidsledig, hun mener verden er i mot henne og at ting aldri går hennes vei. De gangene vi har treffes har dette vært samtale emne, at alt er kjipt. Jeg begynte å føle meg sliten og nedstemt etter å ha vært med henne. Enkelte dager kunne hun ringe og prate i timesvis, gjerne gjentagende om en fyr hun datet og hvor kjip og jævlig alle menn er. Jeg prøver å si at hun må endre seg og tenke mer positivt og unngå situasjon hvor hun vet på forhånd at dette ikke kommer til å ende bra. Hun har ett helt annet tankesett enn meg, selvom vi innimellom kan ha det litt hyggelig. Hun er kjapt ute med å kritisere alt og alle. Nå kjenner jeg bare at jeg er lei. Jeg må ha positive mennesker i livet mitt, ikke folk som leter etter ting å syte over eller oppsøker situasjoner som de selv vet ikke ender bra. Samtidig syntes jeg det er en uting å kommentere andre menneskers utseende, klesstil osv. Hele hun fører med seg negativ energi. Hun har aldri behandlet meg dårlig, og vi har ikke hatt noen krangel, derfor er det så vanskelig å bare kutte hun ut, siden jeg føler jeg ikke har en legitim grunn. Likevel, så føler jeg at vårt vennskap tar veldig mye. Er det grunn nok? Har andre kuttet ut venner av samme grunn? 

Anonymkode: 75c7f...602

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig. Ikke bruk tid og krefter på mennesker som stjeler energi. Et vennskap skal gi glede.

Anonymkode: e87f8...41e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som hun sliter, og du er blitt søppelbøtte for henne. Begrens kontakten, og vær mer sammen med de som er positive. Trenger ikke «slå opp» men fade det litt ut en periode. 

Anonymkode: f43ee...dad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Har vært oppe i lignende situasjoner tre- fire ganger og har kuttet dem ut alle som en. Dette er et helseskadelig menneske. Prøv så godt du kan å kutte ut kontakten. Eller kutt kontakten ned kraftig. Du vil slite deg ut og lide i lang tid etterpå hvis du fortsetter med henne.

Anonymkode: 5da96...1fd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er ikke grunnen til din depresjon. Men jeg syns du kan ta opp med henne at du ikke orker å være rundt noen som alltid er negative og at det blir mye for deg i den situasjonen du er i. Gi beskjed om at med mindre hun klarer å være positiv å snakke om andre ting enn alt som er dritt, så orker du rett og slett ikke forholde deg til henne mer. Kan være n oppvekker for henne også. 

Anonymkode: 19286...949

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hun er ikke grunnen til din depresjon. Men jeg syns du kan ta opp med henne at du ikke orker å være rundt noen som alltid er negative og at det blir mye for deg i den situasjonen du er i. Gi beskjed om at med mindre hun klarer å være positiv å snakke om andre ting enn alt som er dritt, så orker du rett og slett ikke forholde deg til henne mer. Kan være n oppvekker for henne også. 

Anonymkode: 19286...949

Sa heller ikke at hun er grunnen, men en del av det. Når man er ofte rundt negative og nedstemte mennesker som prater om alt som er grusomt i livet, så påvirker dette. Det sies jo at man blir litt som de personene man omgås mest med. 
Jeg har prøvd å snakke til hun om dette, at hun må endre tankesettet sitt, men det virker ikke som det går inn. Hun leter etter ting og situasjon som er kjipe. Men har bestemt meg, kommer til å fade hun ut. Jeg er blitt for gammel til å bruke tid med mennesker som ikke lenger gir meg noe.

Anonymkode: 75c7f...602

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Har ei venninne som jeg har kjent i mange år. Vi har jevngamle barn. Så ble kjent på grunn av det. I starten fant vi på ting på grunn av ungene lekte sammen. Vi dro å badet, var på lekeplasser osv. Nå er ikke barna være venner lenger (aldersforskjell, de går begge på skole) vi har likevel holdt kontakten og vært mye sammen, i perioder daglig. Problemet er at jeg har slitt med depresjon, men er nå på god vei ut av den. Denne venninnen kan til dels være en medvirkende årsak, da hun alltid er negativ, alt i livet er ett ork, hun kan ikke ha noen jobber, så hun har lenge gått arbeidsledig, hun mener verden er i mot henne og at ting aldri går hennes vei. De gangene vi har treffes har dette vært samtale emne, at alt er kjipt. Jeg begynte å føle meg sliten og nedstemt etter å ha vært med henne. Enkelte dager kunne hun ringe og prate i timesvis, gjerne gjentagende om en fyr hun datet og hvor kjip og jævlig alle menn er. Jeg prøver å si at hun må endre seg og tenke mer positivt og unngå situasjon hvor hun vet på forhånd at dette ikke kommer til å ende bra. Hun har ett helt annet tankesett enn meg, selvom vi innimellom kan ha det litt hyggelig. Hun er kjapt ute med å kritisere alt og alle. Nå kjenner jeg bare at jeg er lei. Jeg må ha positive mennesker i livet mitt, ikke folk som leter etter ting å syte over eller oppsøker situasjoner som de selv vet ikke ender bra. Samtidig syntes jeg det er en uting å kommentere andre menneskers utseende, klesstil osv. Hele hun fører med seg negativ energi. Hun har aldri behandlet meg dårlig, og vi har ikke hatt noen krangel, derfor er det så vanskelig å bare kutte hun ut, siden jeg føler jeg ikke har en legitim grunn. Likevel, så føler jeg at vårt vennskap tar veldig mye. Er det grunn nok? Har andre kuttet ut venner av samme grunn? 

Anonymkode: 75c7f...602

Denne venninna di er vel bare et lite tverrsnitt av de kvinnelige brukerne på KG? 

Anonymkode: 1815e...924

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personligheter og energier passer ikke alltid bra sammen. Har hatt 2 venninner i mine 40 leveår jeg har «faset ut» pga dette. Jeg brukte for Mye krefter og energi på å løfte stemningen når vi var sammen.

Når jeg bruker min dyrebare fritid på et menneske skal jeg ikke komme mentalt utslitt hjem etterpå. Venner skal booste engrgien din og humøret ditt. Ikke kvele deg. 
 

Anonymkode: 88fda...7a8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at her kan du starte med å være tydelig overfor henne på hvor du er aller først. Sette grenser for deg selv. Når hun klager kan du spørre «Hva tenker du å gjøre med det? Hvor lenge vil du ha det sånn?» for å pushe henne til endring. Videre går det an å si at «Jeg merker at dette blir veldig negativt, og jeg har ikke helt overskudd til det akkurat nå. Hva med at du finner noen andre å prate med de vanskelige tingene om for en periode? Jeg sliter selv akkurat nå og må få hodet over vannet.» 

Da har hun i det minste fått en sjanse til å forandre seg. Det er litt urimelig å droppe noen uten å ha sagt fra ordentlig når dere har vært så nære. 

Anonymkode: 4824f...9e8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du velger selv om du kutter ut/ned kontakten. Hun er ikke grunnen til din evt depresjon, men klart man blir påvirket av omgivelsene. Jeg har en del jeg bare har sporadisk kontakt med nettopp av lignende grunner.

Men for tiden er jeg syk med svært store smerter, og er ikke i stand til å snakke om dagligdagse ting, å være noens nærme gode venn.

Så de som «tvinger» meg inn i rollen opplever meg nok som ganske negativ nå. Men de kunne bare latt meg være(hvilket jeg ønsker).

Man må ta ansvar for seg selv, og være selektiv i sin sosiale omgang.

Hvorfor skal jeg være «underholdning» for andre som trenger oppmerksomhet, når jeg ligger her suicidal og jævlig🥲🙏

Anonymkode: c66de...758

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kuttet ut to venninner som jeg ikke orket mer. Den ene var sur, kritisk og negativ til alt. Og i tillegg ville hun alltid bestemme hva vi skulle gjøre og når. Ble utslitt av all klagingen og misnøyen hennes, dessuten ble jeg irritert på at hun alltid skulle bestemme. Når hun i tillegg stadig kom med "stikk" og slemme uttalelser så fikk jeg nok. Kuttet henne helt ut.

Den andre var veldig intens, pratet nesten uavbrutt og skulle bestemme hva vi skulle snakke om. Hun ville også snakke om kjedelige ting som jobb, naboer av henne jeg ikke kjente osv. Hun var veldig detaljert og omstendelig når hun snakket så talestrømmen tok aldri slutt. I tillegg var hun utenlandsk så hun snakket gebrokkent og delvis uforståelig norsk. Etter hvert møte var jeg nærmest utslitt. Jeg fadet henne ut for tre år siden, men hun tar fortsatt kontakt. Men jeg svarer ikke da. Er vanskelig å si at jeg blir utslitt av væremåten og ikke orker henne. 

Anonymkode: 43962...39c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...