Gå til innhold

Støtte til dåp fra nav


Mamma2083

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner ikke til sosialhjelp-ytelser, men da jeg jobbet på NAV-kontor var det stadig innflyttere til byen som var overrasket over at satsene på sosialhjelp i vår kommune var lavere enn der de kom fra. De hadde gjerne tidligere bodd i små kommuner som hadde god økonomi. Jeg jobbet i statlig del og har aldri hørt om støtte til barnedåp en gang.

Anonymkode: a4e17...9b1

Ryddet for sitat av slettet innhold. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er da ikke noe BEHOV å ha en dåpsfeiring. Mange velger dette bort helt frivillig. 

Tåpelig spørsmål. 

Anonymkode: da7bd...225

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvilke valg har du/dere tatt i livet som gjør at dere ble avhengige av sosialhjelp? 

Anonymkode: f1ccb...588

Ryddet for sitat av slettet innhold. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og hvilke valg har du/dere tatt i livet som gjør at dere ble avhengige av sosialhjelp? 

Anonymkode: f1ccb...588

Dødsfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.9.2021 den 18.00):

Litt utenfor tema, men hva koster en dåp nå til dags?

Anonymkode: e0615...1ef

Det spørs jo på flere ting.

Feks antall gjester,

hva man skal spise (lage mat selv eller bestille fra catering, og hva slags mat) Noen bestiller kanskje koldtbord, mens andre lager en gryterett eller lapskaus.

- lokale eller feire hjemme. Dette kommer jo litt ann på hvor mange man inviterer og om man har plass hjemme/eller ikke.

- kaker evt. Noen baker alt selv/får gjester til å bake. Noen bestiller dåpskake.

- pynt og dekorasjon.

- dåpkjole - mange steder leier dessverre ikke ut lenger, eller dey er like dyrt å leie som å kjøpe.

Eneste som er garantert gratis er selve dåpen.

...

Uansett så hadde vi dåp bare for noen mnd siden, så da kan du se hva vi brukte 

ANTALL gjester 12

Lokale 500 kr

Dåpkjole og lue: 700 kr

 Mat: hjemmelaget gryterett med salat, ris loff til. Vi brukte nok en 800 kr her,for 5 pk kjøttdeig, grønnsaker (både til gryterett og salat), dressing, ris, tomat pure, krydder, loff, smør)

- pynt og dekorasjon: noen lys, blomster, engangduker, servietter, pynte figurer 500 kr?

- kake: bestillte dåpskake til 2000 kr. 

Minerall vann og kaffe: ca 300 kr

Totalt 4800 kr.

Nå er det jo en del som kunne vært sløyfet her, men det var det vi gjorde.

Endret av tussi84
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma2083 skrev (3 minutter siden):

Dødsfall

Det gir ingen mening. 

Anonymkode: fe912...4e9

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det gir ingen mening. 

Anonymkode: fe912...4e9

Er ikke meningen at det skal gi deg mening heller 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så kvalmt å døpe barn. 

Anonymkode: 9d973...f38

Ja noe så kvalmende 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma2083 skrev (8 timer siden):

Tusentakk❤️ Nei vi skal ikke ha et stort selskap, Bare med en enkel gryte og loff. Og dem nærmeste som er rundt oss. Men lokale som koster. 

Men, hvorfor har du fått barn når du/dere har såpass dårlig råd. Dere får ha det hjemme, ærlig talt. 

Anonymkode: bddd3...68f

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men, hvorfor har du fått barn når du/dere har såpass dårlig råd. Dere får ha det hjemme, ærlig talt. 

Anonymkode: bddd3...68f

Livet kan forandre seg brått. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma2083 skrev (1 minutt siden):

Livet kan forandre seg brått. 

Det kan det, og da må man tilpasse seg. Jeg ble selv brått syk og har måttet valgt bort mange goder som andre får på grunn av dårlig økonomi. Skattebetalerene skal ikke måtte betale for at du skal få ha en fest!

Anonymkode: c1aee...738

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kan det, og da må man tilpasse seg. Jeg ble selv brått syk og har måttet valgt bort mange goder som andre får på grunn av dårlig økonomi. Skattebetalerene skal ikke måtte betale for at du skal få ha en fest!

Anonymkode: c1aee...738

Åja. Men nå dreier ikke dette seg om hvorfor vi er under sosial hjelp. Og heller ikke om sykdom. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det virker som det er veldig viktig for deg å holde dåpsfest, antar det er en religiøs årsak til det. Snakk med menigheten din og spør om du kan få låne menighetshuset gratis. Vil tro at de fleste menigheter er greie når noen de kjenner har så dårlig råd samtidig som de har et så sterkt ønske om dåpsfest. 

Anonymkode: c1faf...c70

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tips: I veldig mange kirker kan man låne meninghetshuset til fest om man ønsker. Pleier å være gratis eller svært billig. Og oftest helt fine lokaler med kjøkken og alt du behøver av stoler,  bord, dekketøy og service.

Vi leide klubbhuset til den lokale idrettsforeningen for et par hundrelapper.

Lag en rimelig gryte og hjemmelaget limonade i karafler, hør om noen gjester vil ta med en kake hver, pynt med billige telys og et par blomsterbuketter som du klipper og fordeler i småvaser, så er du i mål!😃

Anonymkode: 48f00...f40

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

 

4.18.2.47 Høytider og merkedager

Utgifter knyttet til spesielle begivenheter og høytider kan være del av livsoppholdet etter en konkret vurdering av tjenestemottakers helhetlige situasjon. Det er rimelig at mottakere av økonomisk stønad gis anledning til å feire begivenheter som jul, fødselsdager, dåp eller navnedager, konfirmasjon eller andre merkedager knyttet til andre religioner eller kulturer. Det skal tas særlig hensyn til barn og unges behov for samfunnsmessig, religiøs og kulturell tilhørighet.

Dette er fra rundskrivet til Lov om sosiale tjenester i Nav.

Anonymkode: 09f5c...ecc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor i alle vide verden får du barn når det står så dårlig til økonomisk?! 

Håper inderlig ikke at skattepengene mine går til å dekke noe så unødvendig som dåp. 

Anonymkode: b87cb...e5d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et menneske har kommet til verden og det fortjener en markering! Dåpen er jo gratis og det samme er heldigvis frelsen, men festen koster jo penger. Her ville jeg forhørt meg med Nav og ikke all verdens tullinger inne på KG. Fremstill det som et ønske om en svært nedtonet og nøktern fest hvor du kun søker støtte til leie av et egnet, men rimelig lokale. Som andre er inne på kan man selvsagt spørre om gjestene kan medbringe noe hver. Mange bekker små blir en fin fest :)

Gratulerer så mye med tilskuddet til familien. Dåpen er den beste gaven man kan gi noen :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

HerreGUD, er det dette skattepengene går til? Ha det hjemme hos deg selv, kvinne! 

Anonymkode: c9c02...edf

Så smålig...

Anonymkode: ba104...d9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Nei det finnes ikke en slik støtte. Heldigvis 

Anonymkode: 373e8...6bc

Heldigvis? Hva er det å skrive? Livet kan endre seg brått for både meg og deg, så det er ufint å være nedlatende. 
Fortjener ikke denne moren få støtte til å ha dåp for barnet sitt? 
kjære ts. Jeg vet faktisk ikke, men følte jeg måtte svare på den kommentaren du fikk. Ikke greit. 
håper det ordner seg for deg, og at du får støtte. Ønsker dere lykke til med dåpen 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...