Gå til innhold

Hvis Senterpartiet velger å gå i regjering med SV...


Egenskap

Anbefalte innlegg

Da vil jeg si det er veldig rart. Når man ser og hører hvordan SV prøver å profetere sine utspill igjennom media, så er det jo veldig rart i det hele tatt om SP orker å holde ut med SV som sin første date. Eller for å si det mildt daten vil de finne ut av i sonderingsrundene... 

SP har faktisk langt flere velgere enn SV, så i det hele tatt så har SP langt mere hensyn å ta enn miniatyr partiet SV skal bjeffe der som en liten puddel. 

:nei:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Omtrent like rart som at Venstre gikk i regjering med FRP til tross for å ha brukt valgkampen på å proklamere at de var "garantist mot FRP-innflytelse"? Mange politikere har dessverre en tendens til å si én ting før valget og noe helt annet etter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst

Hmmmm… jeg er heller ikke kjempeinteressert i å ha sv med på laget.  Ja, balanse er jo fint, men jeg frykter at miljø blir førstepri. Jeg tenker på miljø selvfølgelig, men ikke så brått som dem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest havrekaffe

Skal i så fall bli interessant å se hvordan de håndterer rovdyrpolitikken sammen. SP sin kjernesak er å fjerne ulike rovdyr som ulv fra jordens overflate og utrydde dem for godt, mens SV ønsker å la rovdyrene leve.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SV som er det minste partiet skal liksom være storebror og sier at det skal være full stans med olje. Dessuten SV er også det partiet som vil få monarkiet vekk. Så allerede der forteller det jo at man slipper ikke dem inn i regjeringen, det er jo naivt. Personlig vil jeg si headhunt KrF, og la SV fordufte i regjeringssamtale. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvemsomhelst skrev (4 timer siden):

Hmmmm… jeg er heller ikke kjempeinteressert i å ha sv med på laget.  Ja, balanse er jo fint, men jeg frykter at miljø blir førstepri. Jeg tenker på miljø selvfølgelig, men ikke så brått som dem..

Nettopp pga SP sin tilsynelatende mangel på miljøfokus, er jeg veldig lettet om SV får innflytelse i en ny regjering. Er svaret nei, er det et sikkert tegn på at Norge ikke tar grep om klima de neste 4 årene. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hvemsomhelst
MorTil2 skrev (1 time siden):

Nettopp pga SP sin tilsynelatende mangel på miljøfokus, er jeg veldig lettet om SV får innflytelse i en ny regjering. Er svaret nei, er det et sikkert tegn på at Norge ikke tar grep om klima de neste 4 årene. 

Det er derfor jeg gjerne vil ha balanse, for det skal bli grønnere, men det krever masse å omstille seg. Vi må sikre inntektene og slik det er nå, har heller ikke alle mulighet for å bytte ut bilene sine på kort tid. Det er mange som er avhengige av bil for å komme noen steder.  Det er nok enklere i de største byene, men de kan heller ikke stenge folk som er avhengig av bil for å komme til disse byene.  Dessuten gruer folket seg for en kald vinter med høye strømpriser.   AP og SP vil også ha fokus på miljøsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egenskap skrev (5 timer siden):

SV som er det minste partiet skal liksom være storebror og sier at det skal være full stans med olje. Dessuten SV er også det partiet som vil få monarkiet vekk. Så allerede der forteller det jo at man slipper ikke dem inn i regjeringen, det er jo naivt. Personlig vil jeg si headhunt KrF, og la SV fordufte i regjeringssamtale. 

Ja, kommer SV med, blir det bare rot og spetakkel.  En lite handlekraftig regjering.  

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvemsomhelst skrev (3 timer siden):

Det er derfor jeg gjerne vil ha balanse, for det skal bli grønnere, men det krever masse å omstille seg. Vi må sikre inntektene og slik det er nå, har heller ikke alle mulighet for å bytte ut bilene sine på kort tid. Det er mange som er avhengige av bil for å komme noen steder.  Det er nok enklere i de største byene, men de kan heller ikke stenge folk som er avhengig av bil for å komme til disse byene.  Dessuten gruer folket seg for en kald vinter med høye strømpriser.   AP og SP vil også ha fokus på miljøsaker.

Bilbruk må sees i sammenheng med annen mulighet for transport. SV vil øke opp denne innsatsen, både innen kollektiv, tog og bedring tilrettelegging for syklister og gående. Det med å være avhengig av bil, tror jeg i stor grad er hva folk selv gjør det til. Jeg kjenner folk som absolutt må ha to biler, fordi om de har meget godt kollektivtilbud 5 minutt unna. Begrunnelsen er at de irriterer seg over medpassasjerer, de liker ikke at bussen stopper på alle busstopp, bussen er for varm, for kald osv osv.

Dette med strømpriser er et symptom på hvor godt vi har det her i landet. Ingen som klaget da prisene var rekordlave i fjor. Nå har vi en periode med høye priser. Det går over. Folk flest klarer å betale regningen sin. Men kanskje de må stå over et restaurantbesøk den måneden for å klare det? Ikke akkurat synd på de av den grunn.

Egentlig er jeg ikke tilhenger av hverken SP eller SV. Men må jeg velge, foretrekker jeg SV. SP fremstår som lite troverdig med en leder som svarer med den samme tiraden uansett hva han blir spurt om, og som ser helt rådvill ut når han ikke bare kan le noe vekk. SP fremstår som populistisk, og det er ikke en god politikk å styre etter. Var jo også derfor FRP brøt ut av sin regjering. De oppdaget at politikken og virkeligheten ikke passet helt sammen. Så da gikk de heller ut. Enklere å sitte på utsiden og komme med lite velfungerende løsninger, enn å sitte med ansvaret og oppdage at man har lovet noe som ikke fungerer i praksis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst

Ja, det er mange vurderinger å ta. Det er også mange fattige som sliter, og for disse går ikke pengene til restaurantbesøk i normale tider heller. Det er så lett å snu ryggen til og si at de kan skylde på seg selv, men sykdom og skader kan jo ramme alle, og man blir ikke friskere av å leve i fattigdom på minsteytelser eller sosialstønad. Jeg har stemt AP og håper at de kan gjøre noe for de svakeste blant oss.  Et ordentlig løft som gjør at de slipper å velge mellom strøm, mat og medisiner.

Endret av Hvemsomhelst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er dette rart? Det er parlamentarisk grunnlag for denne konstellasjonen. Ved å regjere sammen kan de tre partiene bli enige i stedet for å blande inn alle de andre partiene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (4 minutter siden):

Hvorfor er dette rart? Det er parlamentarisk grunnlag for denne konstellasjonen. Ved å regjere sammen kan de tre partiene bli enige i stedet for å blande inn alle de andre partiene. 

Rart fordi sv og sp ikke passer som par. Forskjellighetene  er alldeles for store. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egenskap skrev (2 minutter siden):

Rart fordi sv og sp ikke passer som par. Forskjellighetene  er alldeles for store. 

De får mer ut av å samarbeide enn at ap skal kjøre slalåm og søke støtte fra sak til sak i Stortinget. Alle koalisjonsregjeringer består av partier som er forskjellige. Det er til og med ganske stor intern uenighet i partiene. Politikk er hovedsakelig forhandlinger for å få mest mulig av sine meninger realisert. Da er man i god posisjon om man er med i en flertallsregjering.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tipper kompromisset blir den mest bedritne politikken fra hvert parti. SV får identitetspolitikken. SP får utrydde alt av rovdyr. AP fortsetter forrige regjernings snikprivatiseringen av demokratiet gjennom EØS/nyliberalisme. 

Miljø får ingen plass.

Alle taper. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utsiden skrev (1 minutt siden):

Tipper kompromisset blir den mest bedritne politikken fra hvert parti. SV får identitetspolitikken. SP får utrydde alt av rovdyr. AP fortsetter forrige regjernings snikprivatiseringen av demokratiet gjennom EØS/nyliberalisme. 

Miljø får ingen plass.

Alle taper. 

Folket har valgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Egenskap said:

Folket har valgt

Mediene sørger for uinformerte valg. Uinformerte valg er ikke mye til valg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Utsiden skrev (På 25.9.2021 den 17.52):

Tipper kompromisset blir den mest bedritne politikken fra hvert parti. SV får identitetspolitikken. SP får utrydde alt av rovdyr. AP fortsetter forrige regjernings snikprivatiseringen av demokratiet gjennom EØS/nyliberalisme. 

Miljø får ingen plass.

Alle taper. 

Hørtes forfriskende realistisk ut. 

EØS, mer islam, «avkolonisering», sinte ulvehatende bønder i blodrus.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egenskap skrev (På 23.9.2021 den 13.45):

Da vil jeg si det er veldig rart. Når man ser og hører hvordan SV prøver å profetere sine utspill igjennom media, så er det jo veldig rart i det hele tatt om SP orker å holde ut med SV som sin første date. Eller for å si det mildt daten vil de finne ut av i sonderingsrundene... 

SP har faktisk langt flere velgere enn SV, så i det hele tatt så har SP langt mere hensyn å ta enn miniatyr partiet SV skal bjeffe der som en liten puddel. 

:nei:

Der finnes ingen motivasjon for Ap for å gå i regjering med bare Sp, så hvis Sp vil i regjering, må de antagelig godta SV

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/25/2021 at 5:22 AM, havrekaffe said:

Skal i så fall bli interessant å se hvordan de håndterer rovdyrpolitikken sammen. SP sin kjernesak er å fjerne ulike rovdyr som ulv fra jordens overflate og utrydde dem for godt, mens SV ønsker å la rovdyrene leve.

 

🤔….. nei, bare nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...