Gå til innhold

Hvis du skal gjøre ett tiltak for bedre helse, hva gjør du?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis du har dårlig helse eller er bekymret for å utvikle dårligere helse. Kanskje du er overvektig og i dårlig form. Litt høyt blodtrykk/blodsukker, etc. Rett og slett en sånn "vippe på kanten"-situasjon der du vet at nå må du ta grep. Fordi du er på en dårlig kurs.

Hva fokuserer du på først? Hvilken endring, hvilket tiltak satser du på først? Søvn? Mat - type, mengde, hyppighet/timing? Trening?

Anonymkode: f59c1...553

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis du har dårlig helse eller er bekymret for å utvikle dårligere helse. Kanskje du er overvektig og i dårlig form. Litt høyt blodtrykk/blodsukker, etc. Rett og slett en sånn "vippe på kanten"-situasjon der du vet at nå må du ta grep. Fordi du er på en dårlig kurs.

Hva fokuserer du på først? Hvilken endring, hvilket tiltak satser du på først? Søvn? Mat - type, mengde, hyppighet/timing? Trening?

Anonymkode: f59c1...553

For min del startet det med trening. Mye styrketrening. Kostholdsendring og bedret søvn fulgte raskt etter jeg begynte med mye styrketrening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis du har dårlig helse eller er bekymret for å utvikle dårligere helse. Kanskje du er overvektig og i dårlig form. Litt høyt blodtrykk/blodsukker, etc. Rett og slett en sånn "vippe på kanten"-situasjon der du vet at nå må du ta grep. Fordi du er på en dårlig kurs.

Hva fokuserer du på først? Hvilken endring, hvilket tiltak satser du på først? Søvn? Mat - type, mengde, hyppighet/timing? Trening?

Anonymkode: f59c1...553

Søvn først, så blir alt annet lettere. Kutte koffein ned, god temperatur, RO og mørke i rommet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kutte mest mulig karbohydrater + en time tur daglig. Da er man langt på vei mot bedre helse.

Anonymkode: 68a7c...b6c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært der selv, fikk en skikkelig støkk i meg da jeg ble hasteinnlagt på sykehuset med ekstremt høyt blodtrykk. Det ble å legge om kostholdet som ble min nummer én.

Anonymkode: 7b03c...eeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på godt vei nå! 
Jeg finner en eller annen oppoverbakke, går så langt det lar seg gjøre i 4minutter i så høyt tempo jeg kan, men ikke så høyt at jeg ikke klarer å holde samme tempo alle 4 minuttene. Så går jeg nedover igjen i 3 minutter, også går jeg 4minutter opp igjen. 

Drikker masse vann, spiser lite men ofte. Det har økt energinivået mitt ihvertfall, og jeg kjenner på kroppen at jeg tåler mer. Frisk luft hjelper mye, tur i skogen i ujevnt terreng å bare høre lydene rundt deg. Trene på pusteteknikker er også en fordel.

Strekker også ut masse!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kosthold. Kutte all prosessert mat, og spise få måltider så fordøyelsen også får hvile innimellom, så får man snart mer overskudd til å trene også.

Men jeg kan egentlig ikke si kun en ting, for (bra) trening er også utrolig viktig.

Søvn er vanskeligere å kontrollere selv siden det i stor grad styres av ytre faktorer.

Gå tur tenker jeg overhodet ikke på som trening, og personlig har jeg lite utbytte av det. 

Anonymkode: 1f27e...b93

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjort mange endringer de siste årene for bedre helse. Og kan nesten ikke trekke frem bare en ting. For jeg tror alt henger sammen. Ingen vits i å trene mye om man fortsatt spiser dårlig. Derfor har jeg endret på disse vanene.

Sove mer, få frisk luft og dagslys hver dag (så langt det lar seg gjøre), drikke mer vann, spise og drikke sunnere, innta mer frukt og grønt, trene mer, prioritere ting som gir meg energi fremfor det som tapper meg for energi.

Anonymkode: e36ca...667

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal gi meg en helse "upgrade" nå ettersom jeg fortsatt har noen koronakilo. Jeg kommer til å fokusere på kostholdet først og fremst. Spise mest mulig ren, prosessert mat. Jeg har en skikkelig uvane med sukker og det må jeg ta tak i. Er nok dessverre avhengig. Jeg kommer også til å kutte ut det meste av drikke foruten vann, te og kaffe. Melk av og til, men ikke fruktjuice, brus eller energidrikker. 

 

 

Anonymkode: 67009...005

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville ha begynt med kosthold, så puttet på litt trening, gjerne styrketrening, etter hvert

Anonymkode: f5cc7...85f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intet helse er bedre enn ingen helse, så tiltaket i så henseende er selvdrap - dette satt helt på kanten🙈

Anonymkode: d279e...5b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Trening! Folk undervurderer trening fordi det ikke gir de store gevinstene for vektnedgang, men det er noe av det beste du kan gjøre for fysisk og psykisk helse. 

Anonymkode: 023b1...a5d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har gjort mange endringer de siste årene for bedre helse. Og kan nesten ikke trekke frem bare en ting. For jeg tror alt henger sammen. Ingen vits i å trene mye om man fortsatt spiser dårlig. Derfor har jeg endret på disse vanene.

Sove mer, få frisk luft og dagslys hver dag (så langt det lar seg gjøre), drikke mer vann, spise og drikke sunnere, innta mer frukt og grønt, trene mer, prioritere ting som gir meg energi fremfor det som tapper meg for energi.

Anonymkode: e36ca...667

Ja, alt henger sammen. Men tenker at mange (meg selv inkludert) har en tendens til å gå hardt ut og skulle endre alt på én gang. Så tenker at å velge ut ett tiltak som er greit å starte med, som man får god effekt av og så er det kanskje lettere å innføre tiltak nr.2 og enda lettere med nr.3?🤷‍♀️

Ts

Anonymkode: f59c1...553

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

❤️ Nok søvn et nr. 1. 

❤️ Redusere stress. Viktigheten av dette er underkommunisert, det er noe av det verste vi kan gjøre mot kroppen. 

❤️ Kun drikke vann med og uten kullsyre, te (helst grønn), maks 1 enhet kaffe og alkohol per dag. Alkohol bør være rødvin med lite sukker om man «må» ha. Droppe brus, saft, øl, osv. 

❤️ Kutte sukker og raske karbohydrater så mye som mulig. Litt i helgene er OK om man ikke klarer å kutte helt. 

❤️ Droppe prosesserte matvarer og lettprodukter. Erstatte det med ekte mat fra bunnen av, ekte smør, sunne oljer, fullkornsprodukter osv. Mye grønnsaker, fisk (helst ikke oppdrett pga. store mengder miljøgifter), ubearbeidet kjøtt. Bær og nøtter som snacks. 

❤️ Fysisk aktivitet er utrolig viktig for helse og sinn. Det må ikke være topptur, en liten kveldstur eller å gå til jobben er bra nok. Bør helst være i natur, da. 

Anonymkode: c790a...10d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...