Gå til innhold

Hadde du som mannlig venn brydd deg om en venn av deg hadde selvmordstanker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min samboer har selvmordstanker. Vi er ikke kjærester, for det vil ikke jeg lengre. Vi er kun samboere på grunn av at det er vanskelig å kaste ut en som er i så dårlig form med selvmordstanker. 

Jeg har nådd bunnen, dette ødelegger meg fullstendig. Jeg har derfor kontaktet 2 venner av han som jeg så på som de beste vennene å ta opp dette med uten at det skulle bli for ubehagelig for han. 
Den ene vennen prøvde å ha en samtale med han, men etter det har de ikke kontakt. 
Den andre vennen lovte meg å prøve å snakke litt med han, men det har han ikke gjort.

Jeg føler meg så fortapt her. INGEN kan hjelpe. IKKE legen hans, ikke legevakten, ikke ambulansen, ikke DPS, ikke politiet. Dette ødelegger  meg fullstendig og ingen ser ut til å kunne hjelpe.

ER DETTE VANLIG? HVA FEILER DET MENN?

Anonymkode: 436dc...4b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Perleugla skrev (Akkurat nå):

Hvorfor kan ikke lege eller dps hjelpe han? 

Jeg ringte DPS og forklarte situasjonen, de sa at han måtte ha henvisning fra lege for at de skulle ta i mot han. Jeg fikk han til å ta kontakt med legevakten og vi dro dit. Når vi ringte på dørklokka sa de at han bare kunne komme inn alene, ikke om jeg var med- og det klarte han ikke. Da sa de ok, ha det bra. 
 

Jeg fikk han til å ta kontakt med fastlegen sin. Han dro dit forklarte situasjonen og gråt. De ga han resept på antidepressiva og sa han skulle få time hos psykolog innen 2 uker. 

Han prøvde å ta overdose på antidepressivaen og har etter 3 uker fremdeles ikke hørt noe mer ang. psykolog.

Anonymkode: 436dc...4b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må han møte opp på legevakt igjen. Og fortelle om overdosen. Og be om hjelp på nytt, men det er han som må gjøre det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir helt ødelagt av dette. At ingen hjelper. Systemet fungerer så absolutt ikke. Det er ikke rart at menn er høyest på selvmordsstatisikken i Norge. Ingen kan hjelpe, virker det som. De som satt i resepsjonen på legevakten visste godt at han hadde selvmordstanker, men klarte likevel å si "ok, ha det bra" når han ikke klarte å gå inn alene. 

Anonymkode: 436dc...4b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg blir helt ødelagt av dette. At ingen hjelper. Systemet fungerer så absolutt ikke. Det er ikke rart at menn er høyest på selvmordsstatisikken i Norge. Ingen kan hjelpe, virker det som. De som satt i resepsjonen på legevakten visste godt at han hadde selvmordstanker, men klarte likevel å si "ok, ha det bra" når han ikke klarte å gå inn alene. 

Anonymkode: 436dc...4b5

Jeg ville meldt det videre opp i systemet. At psykisk syke blir avvist av legevakten er ikke noe nytt dessverre. 

Anonymkode: 951ba...2fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ville meldt det videre opp i systemet. At psykisk syke blir avvist av legevakten er ikke noe nytt dessverre. 

Anonymkode: 951ba...2fe

Jeg fikk ikke hjelp før jeg truet andre utenfor legevakten. Da ble jeg tatt inn med en gang. Begredelige greier. 

Anonymkode: 6ba51...849

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg ville meldt det videre opp i systemet. At psykisk syke blir avvist av legevakten er ikke noe nytt dessverre. 

Anonymkode: 951ba...2fe

Da avviselsen skjedde ble jeg så frustrert at jeg måtte gå en liten tur, helt ødelagt av hele situasjonen. Da begynte samboeren min å slenge med døra og tute med bilen, og jeg tenkte "NÅ kommer det noen som forstår alvoret og hjelper oss", ingen kom.

Anonymkode: 436dc...4b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var 18 var jeg veldig langt nede etter flere år med misshandling. Kom til ett pungt hvor jeg prøvde og ta mitt eget liv, en kompis av meg fant meg før skaden var skjedd og ringte politiet, di hentet meg og kjørte meg til legevakten. Ble der etter lagt inn på psyk. Skjønner dette er utrolig vanskelig for deg som pårørende.. systemet er helt til og grine av.. kan du evt  bestille ny lege time og bli med han? Er ikke altid det er så lett og prate for seg selv, og kan være det kan hjelpe om du prater for han? 
 

Skulle dette skje igjen før han får hjelp.., så ring politiet.. virkelig lei meg for at du må gå igjennom dette🥺 og får utrolig vondt av samboeren din..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre veldig vanskelig og få hjelp med slike ting. Fastleger prøver ofte og komme med andre løsninger en og henvise videre til dps og psykologer. Kommunene skal ha et tilbud med samtaler med psykiske sykepleier, der er det ofte mye lettere og komme inn og ikke så mye ventetid. Det kan være samboeren din trenger mer behandling en dette, men det kan jo hjelpe litt til han kommer inn i noen annen behandling. Den kommunale sykepleieren kan også være med samboeren din på møte med fastlege og andre som støtte. Jeg ville bet fastlegen om en henvisning til kommunens samtale tjeneste, og så fortsatt og be om mer hjelp og stå på at piller ikke er bra nok. 

Har ikke samboeren din noen familie? Kanskje han kan flytte hjem en stund? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...