Gå til innhold

Hvor mye sparer du i måneden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det siste året har jeg spart 40% av inntekten hver måned. Men med rentestigningen som kommer nå fremover, og kjøp av dyrt månedskort til tog nå som vi skal mer og mer tilbake på kontoret, så regner jeg med beløpet kommer til å krympe med 3-4000. 

Anonymkode: befae...8d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi er tovoksne i en familie på fem. Vi sparer 15000 i månden + 10000 i avdrag på boliglån. Har mellom 23000 og 25000 til forbruk (3 barn)

Anonymkode: e1553...16b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faste utgifter underkant av 5000. så sparer fort 20 000 i mnd hvis jeg VIL.

Anonymkode: 1b1ab...bbe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har totalt 110 000 utbetalt i mnd. Sparer ca 40 000 i fond og sparekonto, og betaler ned 20 000 ned på huslånene. 

Anonymkode: f0c03...7e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 voksne og 3 barn. Sparer rundt 50000 i måneden til sammen. Har ikke lån. 

Anonymkode: 37e48...842

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som vanlig kun de som påstår de sparer sinnsyke summer som svare..

Anonymkode: 12a36...4af

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå sparer vi ingenting!

Men så kjøpte vi hus for to år siden. Og da måtte vi kjøpe litt nødvendig inventar. Så det vi ville spart om vi ikke kjøpte hus, gikk da med til møbler.  Betaler jo selvsagt ned på lånet, samme med billån (som ikke er særlig høyt). 

Vi skal prøve å få spart litt hver måned, men det blir nok ikke store summen. Har fremdeles litt vi må ordne i forbindelse med huset, men det er også en investering mtp vedlikehold. Vi vet vi kunne håndtert en ekstra, større regning hvis noe skulle skje. Da måtte vi bare omprioritert og spist havregrøt og lapskaus til middag. 

Målet er først og fremst å ha en buffer på 1-2 månedslønner. 

Anonymkode: a434f...bc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er student med to tilkallingsjobber. Lån og stipend på 8 500 kr setter jeg av til sparing til egenkapital. (Strengt tatt ikke sparing når det er lån, men). Ellers pleier jeg å spare gjennomsnittlig 7 000 kr fra jobbene og er fornøyd med det. ☺️ 

Anonymkode: 6ff26...1ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har høyere utdannelse, men er vikar i et annet yrke, blir behandlet særs dårlig selv om jeg har fått jobber innen det andre yrket. Lever på ukesoppdrag og har inntekt på 208 i timen. Må bo hjemme og sparer alt jeg får inn, da mener jeg alt, i tillegg så vil de beholde meg på det bemanningsbyrået ( ikke rart ) så de gir meg dårlige referanser selv om jeg står på 24,7.

Det må da være en vei ut av dette, tips?

Anonymkode: 51d10...022

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparer ca:

5000 kr i fond

750 kr til julegaver

1200 kr til ferie

2000 kr til buffer 

 

I tillegg betaler jeg ca. 10.000 kr på boliglån, så det er vel en form for sparing det også. Det å spare jevnt til ferie og jul gjennom året er det beste jeg gjør. Det kommer jo hvert år og er jo ingen overraskelse. Da blir ingen andre måneder mye «dyrere» enn andre. 

Anonymkode: a88df...442

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.9.2021 den 17.30):

Hvor mye av inntekten sparer du i måneden og hva har du igjen til forbruk?

Anonymkode: b1fc3...ed7

går i minus hver måned...er på AAp og får 12 300kr bare...sukk

Anonymkode: cebc2...1cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca 40% av bruttolønnen i snitt, regner vi fra nettolønn er det nærmere 60%. Har nokså alminnelig lønn, men nedbetalt bolig.

Anonymkode: 4b883...55c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruker ca 10% av lønna på avdrag på boliglån (regner det som sparing)

Sparer ca 15% av lønna i indexfond

Sparer ca 25% av lønna på sparekonto.

Totalt Sparer jeg ca 50% av utbetalt lønn

Skal endre fra sparekonto til enten fond eller nedbetaling av hus snart, men tømte sparekonto helt i fjor da vi kjøpte bil, så må ha buffer. Og så får vi en utgift på ca 100-150k på huset neste vår, så må ha tilgjengelig kapital til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Som vanlig kun de som påstår de sparer sinnsyke summer som svare..

Anonymkode: 12a36...4af

Hvordan er det sinnsykt å spare feks 9000,- (betaling av boliglån) + 10 000 (sparekonto) + 4000 (fond) om man har utbetalt omtrentlig 40 000?🤷🏼‍♀️
Jeg er spesialsykepleier med master og full ansiennitet. 
Husk at litt sparing er bedre enn ingenting.

Anonymkode: 09211...32b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.9.2021 den 17.30):

Hvor mye av inntekten sparer du i måneden og hva har du igjen til forbruk?

Anonymkode: b1fc3...ed7

har 37 000 etter skatt

Setter 3000 inn til barnet hver mnd og 5000 på buffer konto hver mnd, så buffer er ganske stor,men synes den er grei og ha hvis noe brått ryker, for eksempel vaskemaskinen eller oppvaskmaskinen som er ganske dyrt

Anonymkode: 397bc...f03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvordan er det sinnsykt å spare feks 9000,- (betaling av boliglån) + 10 000 (sparekonto) + 4000 (fond) om man har utbetalt omtrentlig 40 000?🤷🏼‍♀️
Jeg er spesialsykepleier med master og full ansiennitet. 
Husk at litt sparing er bedre enn ingenting.

Anonymkode: 09211...32b

Eh for et dumt spørsmål 

Anonymkode: 12a36...4af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har variert mye gjennom livet.

Som student knep jeg inn forbruket om jeg hadde brukt av bufferen, men sparte ellers ikke. 

Som ny i arbeidslivet sparte jeg 2/3 av utbetalt lønn, for å få penger til egenkapital.

Som ny boligeier sparte jeg null (men hadde buffer), da det er dyrt i begynnelsen.

Så sparte jeg maks i bolig, betalte ned ca 10 000 ekstra på lånet hver måned. 

I det vi var ferdig med å kjøpe oss opp gikk trekket som da var 15 000 per måned til globalt indeksfond i stedet, som er tiltenkt pensjon. I tillegg sparer jeg nå i forkant til større oppussingsprosjekter, ny bil, og lignende, og er ikke avhengig av å trekke på lånet slik som før. 

Om hus, bil, fritidsbolig, og pensjonssparing er på stell om 10-20 år blir det nok bare til at vi skrur opp forbruket enda mer, gidder ikke gå i graven med millioner i banken. 

Anonymkode: 29d9f...269

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparer rundt 3000-4000,- i måneden, noen ganger litt mer og andre ganger litt mindre dersom jeg har mer utgifter eller må kjøpe noe spesielt som koster litt. Har relativt lav inntekt, men er fornøyd med å kunne spare noen tusen i måneden.

Vi betaler over 9000,- i måneden på avdragene til boliglånet i tillegg.

Anonymkode: fb2e0...6bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sparer 13.000 gjennom avdrag per måned og 4000 til barnet. I tillegg sparer jeg bonusen min hvert år, den ligger på rundt 100.000-150.000. 

Det har ikke alltid vært slik, før jeg ble mor sparte jeg ingenting, brukte alt på reiser og kos og klær etc. 

Anonymkode: 44a5e...963

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...