AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #21 Del Skrevet 6. oktober 2021 I begynnelsen besøkte jeg pappa sin grav ofte, hver uke hvertfall. I begynnelsen var det bare vondt. Så kom en periode da jeg fant ro ved å sitte ved grava. Nå er jeg der mest for å holde grava velstelt, at det alltid er fine blomster der. Fordi det gjør jeg i respekt for pappa. Jeg kjenner han og ærer han på andre bedre måter, bærer han med meg i hjertet og tenker på han hver dag og i det meste jeg gjør. Men jeg syns at det minste man må gjøre er å sørge for at det ser pent ut.For meg er det riktig å gjøre det selv. Anonymkode: d0be6...028 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lissi2020 Skrevet 2. november 2021 #22 Del Skrevet 2. november 2021 (endret) Den, som fester/står ansvarlig for gravstedet, plikter også å holde graven i stand. Det handler ikke bare om oss selv, men å hedre den/de, som ligger i graven. Det vil si å besøke graven regelmessig og sørge for pen dekorasjon og beplantning. Synd at det også har utviklet seg en ego-kultur rundt pynting av graver, hvor fokuset ligger på meg og mitt, i stedet for den avdøde. Tidens tegn, ikke nødvendigvis et godt tegn. Endret 2. november 2021 av Lissi2020 Skrivefeil+tilføyelse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Acer Skrevet 12. november 2021 #23 Del Skrevet 12. november 2021 AnonymBruker skrev (På 22.9.2021 den 7.31): Jeg gikk mye i starten, men merker nå jeg såvidt har tid eller orker. Jeg tenker på min unge mor som gikk bort tidlig nesten hver eneste dag! Har gått 4 måneder nå. men får ikke tid eller lyst til å dra til graven. Er noe med at jeg ikke forstår hva jeg skal gjøre når jeg er der og blir på en måte trist av å se på graven enn glad. mer mye mer glad av å ha henne i hodet mitt, enn å gå til graven å se det der. men får samtidig veldig dårlig samvittighet. Nå har jeg ikke besøkt graven på en måned og føler meg helt elendig da det er i nærheten. hvor ofte er det vanlig å besøke graven? Anonymkode: dde15...7bc Har man gravplassen innenfor rekkevidde fra der ein bor så er det vanleg at pårørende oppsøker gravene, og steller dem etetr beste evne. Trist å sjå mange gravsteder som er forlatt, og vitner om at ingen som lenger bryr seg, eller kanskje de bor langt unna gravstedet. Eller kanskje hadde de avdøde ingen barn eller slektninger som lenger kan sjå til å stelle graven lenger. Luke ugress i Blomsterbeddet / Vanning. Evntl. vaske gravstøtte for mose. Oppretting av skjeve gravsteiner Setter planter på grava. Tenner lys. (Levende eller m/ batteri . Har en fast lykt så er det en kurant sak) Under Julehøgtiden kan ein legge ein Julekrans. Julaften og Nyttårsaften valfarter mange til gravstedet å tenner lys, og en fin tradisjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå