Gå til innhold

Hvor ofte er det vanlig å besøke graven?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg gikk mye i starten, men merker nå jeg såvidt har tid eller orker. Jeg tenker på min unge mor som gikk bort tidlig nesten hver eneste dag! Har gått 4 måneder nå.

men får ikke tid eller lyst til å dra til graven. Er noe med at jeg ikke forstår hva jeg skal gjøre når jeg er der og blir på en måte trist av å se på graven enn glad. 
mer mye mer glad av å ha henne i hodet mitt, enn å gå til graven å se det der. 
men får samtidig veldig dårlig samvittighet. Nå har jeg ikke besøkt graven på en måned og føler meg helt elendig da det er i nærheten. 
hvor ofte er det vanlig å besøke graven?

Anonymkode: dde15...7bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For så å ikke nevne sa min mor alltid at jeg vil ha graven i nærheten så barna kan besøke meg når de vil. 
og det gir meg ennda mer dårlig samvittighet.

om hun ikke kan se hva jeg tenker, men kun se meg i graven tror hun vel jeg har glemt henne? 

Anonymkode: dde15...7bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg gikk mye i starten, men merker nå jeg såvidt har tid eller orker. Jeg tenker på min unge mor som gikk bort tidlig nesten hver eneste dag! Har gått 4 måneder nå.

men får ikke tid eller lyst til å dra til graven. Er noe med at jeg ikke forstår hva jeg skal gjøre når jeg er der og blir på en måte trist av å se på graven enn glad. 
mer mye mer glad av å ha henne i hodet mitt, enn å gå til graven å se det der. 
men får samtidig veldig dårlig samvittighet. Nå har jeg ikke besøkt graven på en måned og føler meg helt elendig da det er i nærheten. 
hvor ofte er det vanlig å besøke graven?

Anonymkode: dde15...7bc

Min far døde i en grusom ulykke for tre år siden og jeg har ikke vært på graven mer enn et par ganger siden da. Jeg blir trist og lei meg og får sorgen rippet opp i hver gang, så jeg minnes han på andre måter. Moren min derimot er der hver dag. Så man må gjøre det som føles riktig for seg selv, uten å ha dårlig samvittighet av den grunn.

Anonymkode: 5f36d...f23

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig å besøkevgraven og stelle blomstene slik at det ser passelig stelt ut, og ikke forsømt. Ut over det varierer det nok veldig.

Jeg skjønner hva du mener om at det er bedre å ha henne i hodet. Jeg har en bror på gravplassen, men å besøke graven gir meg ikke så mye. Han er liksom ikke der, han er i hjertet mitt. Jeg er sikker på at han forstår.

Anonymkode: af53f...1ad

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elder Millennial

Ikke en eneste gang har jeg vert der siden begravelsen. Vi bor så nærme jeg kan se kirkegården fra stuevinduet. 

Jeg har ikke noe behov for å besøke grava i grunnen og hun merker jo ikke forskjell. Litt brutalt å si det sånn kanskje? 

Jeg er helt sikker på at moren din ikke ville at du skulle ha noe dårlig samvittighet for dette, men heller minnes henne med kjærlighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Graven til min far er 1500 kilometer unna der jeg bor, så jeg tror nok at han ikke hadde forventet jeg skulle komme på graven flere ganger i måneden. Så lenge andre har mulighet å pleie graven slik at det ser fint ut så tenker jeg ikke så mye på dette. Derimot så tenker jeg på han hver eneste dag , og jeg føler selv dette er mer viktig enn den fysiske graven. Hadde jeg bodd i nærheten hadde jeg nok vært innom oftere. 

Anonymkode: 540c0...fc3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg gikk mye i starten, men merker nå jeg såvidt har tid eller orker. Jeg tenker på min unge mor som gikk bort tidlig nesten hver eneste dag! Har gått 4 måneder nå.

men får ikke tid eller lyst til å dra til graven. Er noe med at jeg ikke forstår hva jeg skal gjøre når jeg er der og blir på en måte trist av å se på graven enn glad. 
mer mye mer glad av å ha henne i hodet mitt, enn å gå til graven å se det der. 
men får samtidig veldig dårlig samvittighet. Nå har jeg ikke besøkt graven på en måned og føler meg helt elendig da det er i nærheten. 
hvor ofte er det vanlig å besøke graven?

Anonymkode: dde15...7bc

Du vet det at, bare du bærer din sorg. Og det finnes ikke noe galt eller riktig iht sorg. 

Jeg klarer heller ikke å dra til graven. Og det er fordi hun er i hjertet og minnet mitt, akkurat slik hun gjorde någ hun levde for over 10år siden. Og det å gå til graven klusser så med disse følsene. Ja urna står på kirkegården. Hennes jeg er i mitt hode og hjerte og det er i hjertet og hode jeg ønsker å finne henne

Anonymkode: 184ca...268

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ærer, savner og hedrer henne hver dag på din måte. Om det er heer eller der spiller ingen rolle.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du går dit så ofte det er riktig for deg, og har ikke dårlig samvittighet. En grav er til for de levende, ikke for de døde, og er det ikke rett for deg å være der, så er ikke det et krav. Sett heller bort stell av graven, så kan du gå dit bare når du vil - ikke når du føler du må! 

Anonymkode: bfeb7...736

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er vanlig å besøkevgraven og stelle blomstene slik at det ser passelig stelt ut, og ikke forsømt. Ut over det varierer det nok veldig.

Jeg skjønner hva du mener om at det er bedre å ha henne i hodet. Jeg har en bror på gravplassen, men å besøke graven gir meg ikke så mye. Han er liksom ikke der, han er i hjertet mitt. Jeg er sikker på at han forstår.

Anonymkode: af53f...1ad

Det er også ganske vanlig å sette bort stell av graven. Noen velger å plante selv og sette bort vanning og luking, andre betaler for både planting, vanning og luking. Det spiller ingen rolle hvordan man løser det, men jeg er enig med deg at graven ikke bør se forsømt ut. 

Anonymkode: 5f36d...f23

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ens egen grav er normalt å kun besøke én gang, mens andres kommer helt an på din sorgprosess

Anonymkode: 5fe06...c6a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man besøker graven når man føler for det. 

Om man har hovedansvar for stell fikser man det også slikt at det ikke står og visner på graven. Det er noe av det tristeste jeg ser. Sett for eksempel ned røsslyng tidlig høst. Ha gjerne fastmonterte vaser på graven, og ta med en blomst når du er der om du ønsker. Den plukker alltid andre med seg når den er vissen. 

Anonymkode: a8d76...9df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt opp til hver person. Jeg synes man er ansvarlig for at graven ser pen og stelt ut, om man gjør det selv eller setter det bort. Men besøk på graven er det ikke noe plikt om synes jeg, jeg for eksempel er ikke kristen eller spirituell og for meg betyr ikke graver noe. For andre er det helt annerledes. Så gjør det som er rett for deg. 

Anonymkode: edc34...d11

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 hours ago, AnonymBruker said:

For så å ikke nevne sa min mor alltid at jeg vil ha graven i nærheten så barna kan besøke meg når de vil. 
og det gir meg ennda mer dårlig samvittighet.

om hun ikke kan se hva jeg tenker, men kun se meg i graven tror hun vel jeg har glemt henne? 

Anonymkode: dde15...7bc

Om man tror på at de som har forlatt oss kan se oss i etterlivet så kan de det uannsett hvor man er, absolutt ikke bare ved graven :) Det kan godt hende hun sa det på den måten fordi hun trodde at dere ønsket å besøke en grav, men det er altså opp til deg selv om du vil :)

Anonymkode: edc34...d11

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er der mye om sommeren for å plante/vanne. 3 km unna. Men får ikke noen veldige følelser av å være der. Har mange gode minner som jeg bærer med meg i hjertet. Min pappa døde av kreft på sykehus. Jeg var der, og tok avskjed med ham der. Ikke i begravelsen. Sånn føler jeg det. 

Anonymkode: 5da11...0d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å gå til graven gjør jeg for min egen del, og noen ganger for familie/venner. Men ikke for den/de døde. De døde bærer jeg med meg i "hjertet" og kan minnes når jeg vil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 22.9.2021 den 7.31):

Jeg gikk mye i starten, men merker nå jeg såvidt har tid eller orker. Jeg tenker på min unge mor som gikk bort tidlig nesten hver eneste dag! Har gått 4 måneder nå.

men får ikke tid eller lyst til å dra til graven. Er noe med at jeg ikke forstår hva jeg skal gjøre når jeg er der og blir på en måte trist av å se på graven enn glad. 
mer mye mer glad av å ha henne i hodet mitt, enn å gå til graven å se det der. 
men får samtidig veldig dårlig samvittighet. Nå har jeg ikke besøkt graven på en måned og føler meg helt elendig da det er i nærheten. 
hvor ofte er det vanlig å besøke graven?

Anonymkode: dde15...7bc

Det er du som bestemmer hvor ofte du vil gå, det finnes ingen annen fasit på det. I starten følte du kanskje at du må besøke graven omtrent daglig, men nå har det roet seg litt. Det er helt normalt. Noen trenger å besøke graven flere ganger i uka i starten, andre kanskje én gang i uka, og så trappe ned til annenhver uke osv,. En dag kommer dagen at du ikke tenker over hvor ofte du har vært eller "bør være der". Da er det helt greit om det går over en måned fra gang til gang. Du har kanskje nådd dit nå

Endret av Millimani
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du.. dette har jeg tenkt på at jeg vil k grunn ikke ha noen gravsten som ungene må styre med blomsterstell og sånt. 
Plant noe der som greier seg best mulig uten mye stell. Evt betal noen som tar det på seg. Du skal så absolutt ikke ha dårlig samvittighet for å ikke være der ofte nok.

Anonymkode: 4eacd...b09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler også at jeg svikter litt når jeg ikke besøker graven til bestemor så ofte. Samtidig tenker jeg at det er bare skallet som ligger på kirkegården. Hun er i tankene mine og det er det som betyr noe for meg 

Anonymkode: 7e6f5...afd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.10.2021 den 23.10):

Vet du.. dette har jeg tenkt på at jeg vil k grunn ikke ha noen gravsten som ungene må styre med blomsterstell og sånt. 
Plant noe der som greier seg best mulig uten mye stell. Evt betal noen som tar det på seg. Du skal så absolutt ikke ha dårlig samvittighet for å ikke være der ofte nok.

Anonymkode: 4eacd...b09

Se her TS, dette er en god idé. Selv bor min familie altfor langt unna til at vi har mulighet til å ta ansvar for stell av graven til noen i nær familie, derfor har vi avtaler om at ansatte i nærmeste blomsterbutikk tar det ansvaret. 

AnonymBruker skrev (På 3.10.2021 den 6.29):

Jeg føler også at jeg svikter litt når jeg ikke besøker graven til bestemor så ofte. Samtidig tenker jeg at det er bare skallet som ligger på kirkegården. Hun er i tankene mine og det er det som betyr noe for meg 

Anonymkode: 7e6f5...afd

Akkurat sånn er det. I mine hjerter vil de leve, og det er med hjertet de skal se... Det er min tanke. Den dagen det blir min tur ønsker jeg å være på en helt anonym minnelund. For meg er det ikke nødvendig å ha en gravplass som må stelles og plantes pent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...