Gå til innhold

Hvordan øve seg på å bli bedre på det sosiale?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan kan man øve seg på å bli bedre på det sosiale? Jeg er oftest den som er stille og ikke sier noe, synes det er vanskelig å starte en samtale og holde den gående. Det stresser meg også veldig å være sosial, spesielt med mennesker jeg ikke kjenner. 

Anonymkode: 60d93...6ad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mengdetrening. Utfordre komfortsonen din. Det kommer til å føles ubehagelig til å begynne med, men etter hvert vil du merke at det blir lettere og lettere. Det er i alle fall min erfaring. Dersom omstendighetene tillater det kan det være lettere å få fart på ting med en enhet eller to med alkohol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forresten noen som har tips til hvordan en kan bli bedre på å lese andre mennesker f.eks?

Anonymkode: 60d93...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med det samme. Det begynte egentlig etter å ha vært arbeidsledig over lengre tid og var ikke vant til å omgåes mennesker. Nå har jeg jobbet på samme sted i to år og det har vært en prosess. Jeg snakker lettere med folk på tomannshånd, også jobber jeg med å fokusere på samtalen istedet for å ha 1000 tanker i hodet mens vi prater. Fordi jeg tyder ansiktsuttrykk, talemåte, kroppsspråk og tenker mye på det. Tror også at aktivitet og det å holde seg busy med noe, er viktig. Ofte er angst/slite sosialt, knyttet til selvtillit, hvordan vi ser oss selv, hvordan vi tenker. Og det er all den tenkingen som må legges vekk. Hvis man f.eks aldri er sosial, så vil man lage en big deal ut av det ene sosiale arrangementet man skal på. Derfor må man bare eksponere seg og gjøre ting man ikke er helt komfortabel med, for å lære å takle det bedre.

Anonymkode: 77c84...17c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.9.2021 den 19.35):

Hvordan kan man øve seg på å bli bedre på det sosiale? Jeg er oftest den som er stille og ikke sier noe, synes det er vanskelig å starte en samtale og holde den gående. Det stresser meg også veldig å være sosial, spesielt med mennesker jeg ikke kjenner. 

Anonymkode: 60d93...6ad

Still spørsmål! Det er eneste måten å få en samtale videre på :)

(Med mindre du er en Monolog-Mona, som babler i vei uten at noen får skvist inn et eneste ord i den uinteressante munndiareen hennes). 

Anonymkode: 2a5be...8f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest TheCatLady

Jeg sliter med det samme. Nå har jeg vært veldig lite sosial på en god stund og merker at jeg er litt tilbake på at det er veldig skummelt og det virker litt uoverkommelig. 

Det jeg har gjort tidligere og jeg sikkert kommer til å gjøre igjen er å starte i det små. Gjerne gå på arrangementet eller et eller annet der man er rundt mennesker uten at man absolutt må snakke med andre. Så kan man øke på etter hvert. Jeg opplevde vel sist når jeg holdt på at det å gå ut på byen kanskje ikke var rette stedet for å utfordre meg selv når jeg følte meg såpass usikker. Folk er ofte ikke så hyggelige på fylla og kommer bort for å påpeke at man er stille og gudene vet hva. Det opplevdes ikke særlig bra for meg og burde kanskje ha vært noe jeg burde ventet litt med. Kanskje det hadde vært bedre om jeg gikk med noen jeg følte meg mer komfortabel med. 

Så kan være greit å ha i bakhodet at man skal utfordre seg selv, men kanskje ikke på en måte som gjør at man blir helt avskremt. 

Jeg vil også påpeke at for noen er dette en lang prosess og ikke noe som blir fikset av å eksponere seg over en kort periode. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/21/2021 at 7:39 PM, Jdz said:

Dersom omstendighetene tillater det kan det være lettere å få fart på ting med en enhet eller to med alkohol.

Dette gjorde jeg, og det fungerte til en viss grad. Problemet var bare at siden jeg var beruset når jeg ble kjent med de menneskene så hadde jeg xtra mye angst den dagen jeg skulle treffe de edru. Kunne da finne på å avlyse, og i enkelte tilfeller avbryte relasjonen helt. ELLER jeg tok meg et par glass vin før jeg skulle møte de neste gang også. Det ballet på seg, og jeg var nær ved å få et alkoholproblem. 

Det beste er helt klart det andre sier her, gå litt ut av komfortsonen. Det kommer til å være ubehagelig, men det er sånn man blir bedre på det sosiale. Man gjør noe skummelt og ser at man ikke dør av det, og man blir litt modigere neste gang. Det er den riktige måten å gjøre det på. 

Selvfølgelig kan man nyte alkohol i sosiale settinger, men å bruke alkohol for å dytte seg selv uti ting er en veldig dum ide. 

Anonymkode: 36266...4b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øve, øve.

Start med noen som ikke betyr noe for deg, og som du kanskje ikke kommer til å se igjen, for da trenger man ikke være så redd for å si noe dumt. På butikken kan du feks snakke om gode tilbud eller fine varer med den som sitter i kassa.

Er det kø noe sted kan du snakke med de andre som står i køen om at det er dårlig organisert/du gleder deg til arrrangementet, eller noe sånt.

Anonymkode: 0c374...850

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...