AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #21 Skrevet 22. september 2021 Det høres ut som hun faktisk rett og slett kan trenge noe vettugt å gjøre i hverdagen. Hvordan er jobbmulighetene der hun bor? Kommunale tilbud for unge? Navtilbud? Frivillig arbeid av ulike slag eller mulighet for jobb i butikk el? Jeg tenker at å komme seg ut av huset regelmessig, føle seg nyttig etc er første steg, så blir hun mer motivert til å gjøre noe med resten. Anonymkode: b8906...129 2
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #22 Skrevet 22. september 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hun har spurt selv om hun kan komme da det er mye kjefting og uro hjemme. Vi har stilt krav, men neste gang hun kommer så er det alltid "glemt". Men vi har nok ikke vært strenge nok nei. Problemet er jo at hvis hun hjelper til med f.eks middag i 10 min så har hun ifølge seg selv gjort veldig mye i løpet av dagen og helt utslitt. Det er noe som virkelig ikke stemmer. Turer har vi prøvd ørten ganger da vi er veldig glad i å gå turer og være ute. Men alltid en unnskyldning. Umulig å dra henne ut. Jeg har egentlig bare lyst å si at hun ikke får komme mer før hun tar tak i ting og hjelper til. Samtidig så vet jeg at da kommer hun ikke mer og vil ihvertfall ikke få noe støtte. Så vet ikke helt hva som er riktig å gjøre. Ts Anonymkode: 9ddf6...839 Men prøv i det minste å vær positiv på det hun gjør. Si heller at du syntes det var koselig å lage middag sammen med henne osv. Hvis det er bare kjefting og skriking hjemme så føler hun nok på at hun ikke har noen verdi. Har blitt lat, feit å stygg, hvis det er fred backen hjemme. Så da hjelper det lite om dere kritiserer også. Da bare bekrefter dere alt hun tenker å føler på selv. Kommer hun til mat kl 12, så si heller at det er koselig når dere rakk å spise sammen. Uten å sutre over lang sove tid. Bedre å stille spm, slik at hun føler seg sett og at noen bryr seg. Hvorfor trenger du å sove så lenge. Har hun ingen god forklaring. Så kan du jo si, at man kan bli sånn av D-vit mangel. Og bør ta, en tur til lege. Det kan også være en årsak. Da mister man energi, blir trøtt og litt depressiv Anonymkode: 14009...f17 2
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #23 Skrevet 22. september 2021 6 minutter siden, AnonymBruker said: Det høres ut som hun faktisk rett og slett kan trenge noe vettugt å gjøre i hverdagen. Hvordan er jobbmulighetene der hun bor? Kommunale tilbud for unge? Navtilbud? Frivillig arbeid av ulike slag eller mulighet for jobb i butikk el? Jeg tenker at å komme seg ut av huset regelmessig, føle seg nyttig etc er første steg, så blir hun mer motivert til å gjøre noe med resten. Anonymkode: b8906...129 Forøvrig bør hun kanskje flytte hjemmefra om hjemmemiljøet er så negativt? Hva med å gå folkehøyskole? Hun er slett ikke for gammel for det, faktisk. Anonymkode: b8906...129 2
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #24 Skrevet 22. september 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg kan absolutt sjekke det ut. Først må vi lure ut av henne hvilken lege hun går til. Hun nekter å spise sunn mat 😔 vi spiser veldig sunt, men med mindre vi serverer drittmat gidder hun ikke å spise. Er helt håpløst 🙈 Ja, det er synd på henne 💔 Det virker også som hun ligger litt bak mentalt. Hun leser veldig tregt, kan ikke andre språk enn norsk, ser på barnetv, lite ordforråd, veldig treg med mattematikk og generelt veldig barnslig i oppførsel og virkelighetsoppfatning og forståelse. Om det kommer av at hun har slitet såpass mye psykisk at det har tatt opp kapasiteten hennes eller andre grunner vet jeg ikke. Ts Anonymkode: 9ddf6...839 Da høres det jo litt ut som at hun egentlig med stor sannsynlighet kan ha en diagnose og noe uavklart her. Vet noen foreldre fornekter slike medfødte feil av og til. Da får ikke barnet hjelpen de trenger. Anonymkode: 14009...f17 4
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #25 Skrevet 22. september 2021 Men her har jo dere totalt sviktet jenta, dere skulle gjort noe da hun var barn. For foreldrene hennes har drevet på med omsorgssvikt. For hun skulle fått hjelp og vært fullt utredet som et lite barn, og da fått all den hjelpen hun trenger. Så hun kunne hatt en best mulig hverdag i dag. Dere burde meldt foreldrene til barnevernet, for de har jo ødelagt livet til jenta. Og nå som hun er 20, skal dere presse henne, ikke ville ha besøk av henne, klage over at hun ikke gjør mer. Dette er en jente som virkelig sliter, blitt sviktet av de rundt seg. Hun trenger omsorg, og ja hun kan fint hjelpe til med enkle ting, og dere kan fortsette å tilby dere å hjelpe. Og si at dere alltid er der trenger hun hjelp. Men dere kan ikke tvinge henne. Anonymkode: 071c5...6de 2
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #26 Skrevet 22. september 2021 Må dere gå tur? Altså, sier ikke at hun skal bli liggende på sofaen, men prøv å nøste litt i hva hun liker å gjøre. Kanskje er en shoppingtur hvor du spanderer noe nytt, en tur på kafé eller restaurant eller på et galleri osv. en ting hun syns hadde vært mer overkommelig. Jeg har ei venninne som hater å gå tur, hun er overvektig, kort i beina og har astma. Likevel er hun i all den aktiviteten hun klarer, men hu går altså ikke på tur fordi det ofte er lenger enn hun orker, det føles uoverkommelig og hun føler at hun sinker oss andre. Det er helt greit. (Men hun har hatt tak i livet sitt,trener med fysioterapeut og jobber vanlig altså.) Anonymkode: 4a32e...295 2
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #27 Skrevet 22. september 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Men her har jo dere totalt sviktet jenta, dere skulle gjort noe da hun var barn. For foreldrene hennes har drevet på med omsorgssvikt. For hun skulle fått hjelp og vært fullt utredet som et lite barn, og da fått all den hjelpen hun trenger. Så hun kunne hatt en best mulig hverdag i dag. Dere burde meldt foreldrene til barnevernet, for de har jo ødelagt livet til jenta. Og nå som hun er 20, skal dere presse henne, ikke ville ha besøk av henne, klage over at hun ikke gjør mer. Dette er en jente som virkelig sliter, blitt sviktet av de rundt seg. Hun trenger omsorg, og ja hun kan fint hjelpe til med enkle ting, og dere kan fortsette å tilby dere å hjelpe. Og si at dere alltid er der trenger hun hjelp. Men dere kan ikke tvinge henne. Anonymkode: 071c5...6de Vi har ikke vært i livet hennes før de siste årene, ellers hadde vi helt klart meldt ifra. Kun sett henne i ny og ne ved familie sammenkomster. Men andre familiemedlemmer har vært i livet hennes og de mener at hun har slitt hele livet. AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Må dere gå tur? Altså, sier ikke at hun skal bli liggende på sofaen, men prøv å nøste litt i hva hun liker å gjøre. Kanskje er en shoppingtur hvor du spanderer noe nytt, en tur på kafé eller restaurant eller på et galleri osv. en ting hun syns hadde vært mer overkommelig. Jeg har ei venninne som hater å gå tur, hun er overvektig, kort i beina og har astma. Likevel er hun i all den aktiviteten hun klarer, men hu går altså ikke på tur fordi det ofte er lenger enn hun orker, det føles uoverkommelig og hun føler at hun sinker oss andre. Det er helt greit. (Men hun har hatt tak i livet sitt,trener med fysioterapeut og jobber vanlig altså.) Anonymkode: 4a32e...295 Jeg har 3 barn å ta meg av og begrenset med både økonomi og tid desverre. Ene barnet trenger ekstra oppfølging og et barn under ett år. Vi har så klart tatt henne med på andre ting enn bare turer, men sjeldent hun har lyst til noe. Vi er en familie som liker å være ute på tur og ute i naturen. ----- Takker så mye for alle råd og tips. Det vi egentlig er ute etter er hvordan å nå frem til henne for å hjelpe henne til å ta tak i livet sitt. Ts Anonymkode: 9ddf6...839 1
Tone83 Skrevet 22. september 2021 #28 Skrevet 22. september 2021 Hun må få seg jobb så hun slipper å bo hjemme i bråket. Kanskje det kan være en motivasjon med egen bolig?
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #29 Skrevet 22. september 2021 Tone83 skrev (7 minutter siden): Hun må få seg jobb så hun slipper å bo hjemme i bråket. Kanskje det kan være en motivasjon med egen bolig? Hun vil ikke gjøre noe for å få seg jobb. Vi har til og med skaffet henne to jobber, men hun har takket nei. Ts Anonymkode: 9ddf6...839
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #30 Skrevet 22. september 2021 Du kan sjekke med kommunen hun bor i hva slags tilbud de har for ungdom som faller utenfor. Utesksjonen, Ungbo, Nav har ofte tilbud for denne gruppa. Du kan også sjekke via hennes VGS hva de har slags tilbud eller muligheter. Noen folkehøyskoler har også tilbud for denne gruppa med ungdom med ulike lærevansker og som trenger med hjelp. Anonymkode: b8906...129 2
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #31 Skrevet 22. september 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Du kan sjekke med kommunen hun bor i hva slags tilbud de har for ungdom som faller utenfor. Utesksjonen, Ungbo, Nav har ofte tilbud for denne gruppa. Du kan også sjekke via hennes VGS hva de har slags tilbud eller muligheter. Noen folkehøyskoler har også tilbud for denne gruppa med ungdom med ulike lærevansker og som trenger med hjelp. Anonymkode: b8906...129 Tusen hjertelig takk 🙏Hun har sluttet på vgs, men skal absolutt sjekke ut de andre tingene. Ts Anonymkode: 9ddf6...839
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #32 Skrevet 22. september 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hun nekter å spise sunn mat 😔 vi spiser veldig sunt, men med mindre vi serverer drittmat gidder hun ikke å spise. Er helt håpløst 🙈 Anonymkode: 9ddf6...839 Begynn med å slutte å servere drittmat, lag maten dere vil og så kan hun velge om hun vil spise det eller ikke! Er hun sulten nok så spiser hun. Og hvis ikke så kommer hun til å skjønne at mat ikke lager seg selv, og hun må ut og kjøpe noe. Uten penger blir det vanskelig. IKKE gi henne penger til egen mat, for da danner dere en enda større og ond sirkel, og samme ballen ruller videre. Hun må lære hvordan skaffe penger til mat selv, og det er enten ved å gjøre oppgaver og bli mer aktiv når hun er på besøk, eller få seg en jobb. Anonymkode: 9737f...f3a 2
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #33 Skrevet 22. september 2021 Forsøk å ha fokus på at dere er bekymret, tenk høyt sammen med henne, ikke kommuniser til henne med «du må», «du skal» etc. Si at du skal tenke høyt om hva du tror, så kan du be henne korrigere om det ikke stemmer. Spør henne hvordan hun vil ha livet sitt, hva tenker hun om fremtiden, er det noe hun drømmer om? .. og legg en plan for høstferien, hun kan bestemme et par dager og dere må bestemme noen dager. Anonymkode: 142eb...f38 2
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #34 Skrevet 22. september 2021 25 minutter siden, AnonymBruker said: Tusen hjertelig takk 🙏Hun har sluttet på vgs, men skal absolutt sjekke ut de andre tingene. Ts Anonymkode: 9ddf6...839 Jeg tror nok jeg vil sjekket med skolen likevel. Mange skoler har gjerne program for å fange opp drop-out elever. Det jo helt avhengig av hva hun vil selv, men hvis hun blir presentert for ulike muligheter så kanskje hun blir motivert til å prøve igjen. Uansett er det viktig å prøve å få henne fanget opp av systemet på et vis, slik at hun ikke blir blant de som faller helt utenfor samfunnet for det er dit hun er på vei nå! Anonymkode: b8906...129
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #35 Skrevet 22. september 2021 Jeg så forresten på FB en informasjon om en online fagdag om ungdom og utenforskap. Det kan jo være verdt å sjekke opp? Anonymkode: b8906...129
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #36 Skrevet 22. september 2021 Dette håper jeg er tull. Anonymkode: 4d1bf...d8f
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #37 Skrevet 22. september 2021 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Dette håper jeg er tull. Anonymkode: 4d1bf...d8f Hvorfor skulle der være tull? Anonymkode: 142eb...f38
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #38 Skrevet 22. september 2021 Dette kan være noe fysisk som tar all energien hennes. Hun kan ha lavt stoffskifte, det gir overvekt og lite/null energi. Lavt jernnivå eller annet. Hun MÅ til lege Anonymkode: 1572c...c8c
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #39 Skrevet 22. september 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg kan absolutt sjekke det ut. Først må vi lure ut av henne hvilken lege hun går til. Hun nekter å spise sunn mat 😔 vi spiser veldig sunt, men med mindre vi serverer drittmat gidder hun ikke å spise. Er helt håpløst 🙈 Ja, det er synd på henne 💔 Vi har holdt på noen år, men ingenting hjelper. Jeg kjenner det tærer veldig på og påvirker hele familien. Hun har alltid slitt siden hun var liten. Årsaken vet vi ikke helt, da hun aldri har fått hjelp. Så helt klart at foreldrene har sviktet. Det virker også som hun ligger litt bak mentalt. Hun leser veldig tregt, kan ikke andre språk enn norsk, ser på barnetv, lite ordforråd, veldig treg med mattematikk og generelt veldig barnslig i oppførsel og virkelighetsoppfatning og forståelse. Om det kommer av at hun har slitet såpass mye psykisk at det har tatt opp kapasiteten hennes eller andre grunner vet jeg ikke. Ts Anonymkode: 9ddf6...839 Kan hende at hun bør utredes for lærevansker. Hvis foreldrene har motsatt seg utredning under skolegang så er det nok ikke gjort. Skjønner at dere er i en vanskelig situasjon når foreldre er så fornektende også. Hva evner hun egentlig? Kanskje sende en bekymringsmelding til fastlege? Anonymkode: 84241...2f7 2
AprilLudgate Skrevet 22. september 2021 #40 Skrevet 22. september 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Det var faktisk litt lurt. Skal prøve det selv om jeg tviler på at hun kommer. Som regel når vi foreslår noe så kommer regla: Har ikke penger. Vondt i foten, så kan ikke gå til legen. Har ikke tid osv. Når vi da foreslår at vi kan kjøre og betale (bor dog et stykke unna), så kommer det "det er ikke noe galt, var hos legen forrige uke." eller "ja, jeg kan dra til legen" også skjer det ikke noe selv om vi tilbyr dette senere. Føler liksom at hun må åpne seg litt før vi når inn på en måte. At vi kan forstå hvor problemet er. Kanskje hun ikke ser selv at hun har problemer? Eller bare vil fortrenge det? Vi har prøvd så mye, men ingenting hjelper. Hun har også veldig høye tanker om seg selv og høye tanker om prestasjonen sin, men tror det heller kommer fra usikkerheten. Ts Anonymkode: 9ddf6...839 Hun lyver fordi hun absolutt ikke vil til noen lege. Sikkert av alle slags grunner. Jeg tenker kanskje også at hun må få en litt brutal samtale med deg: Ikke si «dette får du ikke til», men forklar det du ser - og at dette ofte er en grunn bak. Vær ærlig om at du tenker hun vokser opp sammen med to foreldre som muligens er for like/ikke følger særlig opp, og hun har faktisk behov for å følges opp mer av noen som kan se litt på: - kan det være ulike grunner til frafall på VGS, og kanskje muligheter for hjelp så man kan få studiekompetanse - er det en grunn til at hygiene og det fysiske aktivitetsnivået er såpass nedsatt (vanlig ved for eksempel depresjon, eller annet). Du kan jo være litt hard (på en omsorgsfull måte, ikke kjeft) og si at nå har du spurt høflig flere ganger - hun finner på unnskyldninger. Nå setter du foten ned, og du gir deg ikke - du kommer til å mase til hun går med på et legebesøk. Så kan det være at alt er i sin skjønneste orden, og i så tilfelle skal du ikke mase igjen. Spør hva hun er redd for at skal skje der siden hun dikter opp at hun var der - er hun redd noen skal skjønne hvordan hun egentlig har det?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå