Gå til innhold

Bekymret for helsa til tantebarnet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tantebarnet vårt er 20 år og er hos oss i noen helger og ferier. Hun har ikke fullført vgs, har ikke jobb eller noen hobbyer. 

Når hun er hos oss så sover hun til langt på dag, pusser ikke tenna sine, ligger i sofaen så og si hele dagen og finner alltid på unnskyldninger for å ikke bli med på ting, spiser junk og er veldig overvektig. I sommer satt hun så mye i sofaen at putene var møkkete og grå brune og sofaputene hadde sprekt opp 😔

Vi har prøvd å snakke med henne om dette, men hun fornekter alt og sier hun er veldig aktiv ellers, spiser sunt, pusser tenna og ingenting er galt. Vi prøver å motivere henne til å fullføre vgs eller få seg jobb, få hjelp, være mer aktiv og ta bedre vare på helsa. Gå til lege og tannlege. Men er som å snakke til en vegg. Spør jeg f.eks om hun kan hjelpe til med noe, så sier hun ja og bruker lang tid på å komme seg opp av sofaen, gjør det halvveis og setter seg ned igjen.

Jeg er oppriktig bekymret for jenta at hun sliter psykisk, men ikke får hjelp. 

Foreldrene hennes nytter det ikke å snakke med ang dette. 

Hun skal nå være hos oss i høstferien. Jeg kjenner jeg gruer meg. Hvordan når vi frem til henne? Skjenner at dette tærer på oss som familie, samtidig klarer jeg ikke helt å nekte henne å komme hit. 

Anonymkode: 9ddf6...839

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville pratet med foreldrene og sagt det du sier her. Det er veldig negativt for omgivelsene å ha en sånn person i hus.

Foreldrene burde tatt med jenta til fastlegen og tatt det fra der. Hun trenger tydeligvis hjelp. 

Anonymkode: bb544...754

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg ville pratet med foreldrene og sagt det du sier her. Det er veldig negativt for omgivelsene å ha en sånn person i hus.

Foreldrene burde tatt med jenta til fastlegen og tatt det fra der. Hun trenger tydeligvis hjelp. 

Anonymkode: bb544...754

Vi har prøvd, men desverre er foreldrene ganske like. Det blir også masse kjefting og roping fra foreldrene til datteren, noe som gjør ting verre. 😔

Ja, hun trenger virkelig hjelp. Veldig trist å være vitne til. 

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi har prøvd, men desverre er foreldrene ganske like. Det blir også masse kjefting og roping fra foreldrene til datteren, noe som gjør ting verre. 😔

Ts

Hva med å si at du ønsker bestille time til henne hos fastlegen og bli med?

Hun trenger nok en utredning ja. Ingen tvil.

Ikke pek på alt hun gjør feil, si at du ser hun trenger legebesøk og veiledning til hvordan man kan få det bedre.

Vær ærlig på at du opplever foreldrene hennes forverrer situasjonen. 

• Liker 5
Skrevet
Fløff skrev (22 minutter siden):

Hva med å si at du ønsker bestille time til henne hos fastlegen og bli med?

Hun trenger nok en utredning ja. Ingen tvil.

Ikke pek på alt hun gjør feil, si at du ser hun trenger legebesøk og veiledning til hvordan man kan få det bedre.

Vær ærlig på at du opplever foreldrene hennes forverrer situasjonen. 

Takk for råd ❤️

Ja, vi tilbydde henne å være med til fastlegen og betale for timen, men hun ville ikke det og mente hun ikke trengte det. 

Hun nekter for alt. Jeg vet liksom ikke hva mer vi skal gjøre. Vi har tilbudt henne det vi kan, prøvd å snakke med henne, men vi når aldri inn da hun mener at dette er helt normalt for folk i hennes alder 😔  vet ikke om det finnes noen teknikker til hvordan man når inn slik at hun forstår alvoret? 

Ts 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for råd ❤️

Ja, vi tilbydde henne å være med til fastlegen og betale for timen, men hun ville ikke det og mente hun ikke trengte det. 

Hun nekter for alt. Jeg vet liksom ikke hva mer vi skal gjøre. Vi har tilbudt henne det vi kan, prøvd å snakke med henne, men vi når aldri inn da hun mener at dette er helt normalt for folk i hennes alder 😔  vet ikke om det finnes noen teknikker til hvordan man når inn slik at hun forstår alvoret? 

Ts 

Det er ikke så mye mer du kan gjøre, svært ofte så må de som sliter treffe " rock bottom " før de klarer å ta til seg hjelp. Det du kan gjøre er å fortsette å tilby deg å være med henne til legen eller å lytte til henne, men så lenge hun setter seg på bakbena og ikke vil så er det ikke noe du kan gjøre dessverre. 

Anonymkode: 545c8...ca0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk for råd ❤️

Ts 

Dette vil nok tvinge seg frem før eller siden.

Hun kommer neppe til å kunne forsørges av foreldrene til evig tid, og da må NAV inn- som setter krav til aktivitet.

Og ofte må fastlege på banen her. 

Hun har nok betydelige utfordringer, dette er IKKE normalt. Samtidig er dere den eneste normalen nå i hennes liv, så jeg hadde ikke pushet så hardt at hun ikke vil ha kontakt lengre.

Men.....hun er altså 20 år og skal til dere på «høstferie»? 

Sendes hun av foreldrene? 

• Liker 11
Gjest Dævendøtte
Skrevet

Still krav til henne når hun kommer, si at dere ikke kan ha det sånn.

Hun kan ikke komme til dere og tro at det er et feriested med butler og hushjelp hun har kommet til. Hun må hjelpe til med matlaging, stå opp i rimelig tid, kanskje dra henne ut på en tur og ikke minst må hun selvsagt skjøtte sin personlige hygiene. 

Aldri i livet om en jente på 20 år hadde fått ligge i sofaen her så mye at hun lagde flekker. Alternativet er at hun skal bli med til legen om hun er for syk til gjøre det jeg nevner.  

Skrevet
Fløff skrev (12 minutter siden):

Dette vil nok tvinge seg frem før eller siden.

Hun kommer neppe til å kunne forsørges av foreldrene til evig tid, og da må NAV inn- som setter krav til aktivitet.

Og ofte må fastlege på banen her. 

Hun har nok betydelige utfordringer, dette er IKKE normalt. Samtidig er dere den eneste normalen nå i hennes liv, så jeg hadde ikke pushet så hardt at hun ikke vil ha kontakt lengre.

Men.....hun er altså 20 år og skal til dere på «høstferie»? 

Sendes hun av foreldrene? 

Hun har spurt selv om hun kan komme da det er mye kjefting og uro hjemme. 

Dævendøtte skrev (10 minutter siden):

Still krav til henne når hun kommer, si at dere ikke kan ha det sånn.

Hun kan ikke komme til dere og tro at det er et feriested med butler og hushjelp hun har kommet til. Hun må hjelpe til med matlaging, stå opp i rimelig tid, kanskje dra henne ut på en tur og ikke minst må hun selvsagt skjøtte sin personlige hygiene. 

Aldri i livet om en jente på 20 år hadde fått ligge i sofaen her så mye at hun lagde flekker. Alternativet er at hun skal bli med til legen om hun er for syk til gjøre det jeg nevner.  

Vi har stilt krav, men neste gang hun kommer så er det alltid "glemt". Men vi har nok ikke vært strenge nok nei. 

Problemet er jo at hvis hun hjelper til med f.eks middag i 10 min så har hun ifølge seg selv gjort veldig mye i løpet av dagen og helt utslitt. Det er noe som virkelig ikke stemmer. Turer har vi prøvd ørten ganger da vi er veldig glad i å gå turer og være ute. Men alltid en unnskyldning. Umulig å dra henne ut. 

Jeg har egentlig bare lyst å si at hun ikke får komme mer før hun tar tak i ting og hjelper til. Samtidig så vet jeg at da kommer hun ikke mer og vil ihvertfall ikke få noe støtte. Så vet ikke helt hva som er riktig å gjøre. 

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Hun har spurt selv om hun kan komme da det er mye kjefting og uro hjemme. 

Vi har stilt krav, men neste gang hun kommer så er det alltid "glemt". Men vi har nok ikke vært strenge nok nei. 

Problemet er jo at hvis hun hjelper til med f.eks middag i 10 min så har hun ifølge seg selv gjort veldig mye i løpet av dagen og helt utslitt. Det er noe som virkelig ikke stemmer. Turer har vi prøvd ørten ganger da vi er veldig glad i å gå turer og være ute. Men alltid en unnskyldning. Umulig å dra henne ut. 

Jeg har egentlig bare lyst å si at hun ikke får komme mer før hun tar tak i ting og hjelper til. Samtidig så vet jeg at da kommer hun ikke mer og vil ihvertfall ikke få noe støtte. Så vet ikke helt hva som er riktig å gjøre. 

Ts

Hva med en «har veldig lyst på besøk - men da ønsker jeg at du gjør meg en stor tjeneste: sier ja til et legebesøk». 

• Liker 4
Skrevet
Fløff skrev (15 minutter siden):

Hva med en «har veldig lyst på besøk - men da ønsker jeg at du gjør meg en stor tjeneste: sier ja til et legebesøk». 

Det var faktisk litt lurt. Skal prøve det selv om jeg tviler på at hun kommer. 

Som regel når vi foreslår noe så kommer regla: Har ikke penger. Vondt i foten, så kan ikke gå til legen. Har ikke tid osv. Når vi da foreslår at vi kan kjøre og betale (bor dog et stykke unna), så kommer det "det er ikke noe galt, var hos legen forrige uke." eller "ja, jeg kan dra til legen" også skjer det ikke noe selv om vi tilbyr dette senere. 

Føler liksom at hun må åpne seg litt før vi når inn på en måte. At vi kan forstå hvor problemet er. Kanskje hun ikke ser selv at hun har problemer? Eller bare vil fortrenge det? Vi har prøvd så mye, men ingenting hjelper. Hun har også veldig høye tanker om seg selv og høye tanker om prestasjonen sin, men tror det heller kommer fra usikkerheten. 

Ts

Skrevet

Kan dere kontakte legen og si dere er bekymret? Jeg vet ikke hvordan sånt funker, men kanskje det kan hjelpe hvis dere har snakket med legen. Ellers ville jeg hatt fokus på sunn mat, pass på at hun spiser sunn mat, da går energinivået opp og hun føler seg kanskje litt bedre. 

Anonymkode: 2373b...a7d

• Liker 2
Skrevet

Stakkars jente, hun har det åpenbart ikke bra med seg selv. Og ikke hjemme heller. Så bra hun har ei tante som bryr seg ❤

Jeg vet ikke hva du egentlig kan gjøre så lenge hun nekter for alt selv. Mulig det beste bare er å være ei god tante og håpe at hun åpner seg.

Vet du hvorfor hun har det på denne måten? Er det dårlig oppvekst?

Anonymkode: 19d44...988

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ts

Tror alle skjønte at foreldra var håpløse. Da får man sånne unger. Stakkars jente. 

Om man leser nyheter/er på sosiale medier er ikke bra å være overvektig idag, mtp. mental belastning. Ho får begynne på keto og trene litt  smått om ho har noen ambisjoner om å ikke forbli en dundre. 

Anonymkode: e847e...9d9

Skrevet

Jeg må bare spørre: hvordan kan sofaputene sprekke av at hun sitter i dem? Om hun så er veldig tung og sitter der veldig lenge, klarer jeg ikke se for meg at sofaputer av normal kvalitet sprekker.

Legebesøk må til, og det er flott at du bryr deg. Noe så enkelt som vitaminmangel kan få slike konsekvenser som de du nevner. Cøliaki kan heller ikke utelukkes; det er fullt mulig å ha ekstrem tretthet som hovedsymptom, uten å samtidig ha mageproblemer. Om hun nekter å sjekke dette hos legen, kan hjemmetest brukes. De selges på apotek.

Anonymkode: 6a466...e90

• Liker 6
Skrevet

Kan dere kontakte legen og si dere er bekymret? Jeg vet ikke hvordan sånt funker, men kanskje det kan hjelpe hvis dere har snakket med legen. Ellers ville jeg hatt fokus på sunn mat, pass på at hun spiser sunn mat, da går energinivået opp og hun føler seg kanskje litt bedre. 

Anonymkode: 2373b...a7d

Jeg kan absolutt sjekke det ut. Først må vi lure ut av henne hvilken lege hun går til. 

Hun nekter å spise sunn mat 😔 vi spiser veldig sunt, men med mindre vi serverer drittmat gidder hun ikke å spise. Er helt håpløst 🙈

Stakkars jente, hun har det åpenbart ikke bra med seg selv. Og ikke hjemme heller. Så bra hun har ei tante som bryr seg ❤

Jeg vet ikke hva du egentlig kan gjøre så lenge hun nekter for alt selv. Mulig det beste bare er å være ei god tante og håpe at hun åpner seg.

Vet du hvorfor hun har det på denne måten? Er det dårlig oppvekst?

Anonymkode: 19d44...988

Ja, det er synd på henne 💔 Vi har holdt på noen år, men ingenting hjelper. Jeg kjenner det tærer veldig på og påvirker hele familien. 

Hun har alltid slitt siden hun var liten. Årsaken vet vi ikke helt, da hun aldri har fått hjelp. Så helt klart at foreldrene har sviktet.

Det virker også som hun ligger litt bak mentalt. Hun leser veldig tregt, kan ikke andre språk enn norsk, ser på barnetv, lite ordforråd, veldig treg med mattematikk og generelt veldig barnslig i oppførsel og virkelighetsoppfatning og forståelse.  Om det kommer av at hun har slitet såpass mye psykisk at det har tatt opp kapasiteten hennes eller andre grunner vet jeg ikke. 

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Tror alle skjønte at foreldra var håpløse. Da får man sånne unger. Stakkars jente. 

Om man leser nyheter/er på sosiale medier er ikke bra å være overvektig idag, mtp. mental belastning. Ho får begynne på keto og trene litt  smått om ho har noen ambisjoner om å ikke forbli en dundre. 

Anonymkode: e847e...9d9

Hun er nok desverre i kategorien fedme. Prøver det vi kan å motivere og legge til rette for trening og sunt kosthold når hun er her. Men nekter plent å være litt aktiv og spise sunt. 

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg må bare spørre: hvordan kan sofaputene sprekke av at hun sitter i dem? Om hun så er veldig tung og sitter der veldig lenge, klarer jeg ikke se for meg at sofaputer av normal kvalitet sprekker.

Legebesøk må til, og det er flott at du bryr deg. Noe så enkelt som vitaminmangel kan få slike konsekvenser som de du nevner. Cøliaki kan heller ikke utelukkes; det er fullt mulig å ha ekstrem tretthet som hovedsymptom, uten å samtidig ha mageproblemer. Om hun nekter å sjekke dette hos legen, kan hjemmetest brukes. De selges på apotek.

Anonymkode: 6a466...e90

Hun er tung, og hun satt nesten i sofaen en uke i strekk på dagtid. Putene har sklidd utover, sømmene har gått opp og borrelåser er ødelagt. Skal vi fikse på det så må vi sette på nytt trekk og la putene komme til normal fasong (eller hva man nå sier 😅

Takk for tips ang cøliaki 🙏

Ts 

Gjest Dævendøtte
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ts

Ser den. 

Samtidig blir man ikke i bedre form av å ligge på sofaen og spise junk. Er hun frisk og lat, skal hun ikke dulles med, er hun syk og sliten, må hun til legen. Så enkelt er det. Men skjønner at det er veldig vanskelig.

Det er ingen som kommer og hjelper henne, den eneste som kan ta tak i livet hennes er faktisk henne selv. Det blir ikke bedre av at dere lar henne ligge på sofaen og gjøre ingenting, dere skåner henne ikke. Hun blir bare verre og verre, så dette må tas tak i NÅ! 

Vil hun ikke til legen må dere sette hardt mot hardt. For da er hun tydeligvis frisk. Dere kan ikke ta på henne med silkehansker lengre, da får hun heller ødelegge livet sitt andre steder enn hjemme hos dere. 

Hva slags støtte får hun av å ligge på sofaen hos dere? Hvorfor liker hun å være hos dere? 

Skrevet

Dra til henne nå før hun kommer og gi noen ultimat for besøket. Si at dere veldig gjerne vil at hun kommer men feks noe av dette 
- ikke lov å ligge på sofa mer enn xx
- må være ute minst en time hver dag
- må gjøre husarbeid minst 30 min hver dag
- må bli med til legen 

men det er viktig å ta det i en god samtale. Føle seg litt fram og Snakke ferdig. Hør hva som er henne ønsker for ferien, få til (noe av) det også.  

Anonymkode: 82027...f63

• Liker 2
Skrevet

Tviler på det er cøliaki. Men hun burde få tatt noen blodprøver.

Anonymkode: 37387...c56

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...