AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #1 Del Skrevet 21. september 2021 Jeg klarer å snakke tullebergensk og tulleteøndersk. Er fra Oslo. Anonymkode: 2f0b6...918 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #2 Del Skrevet 21. september 2021 Min dialekt består av tre dialekter. Snakket den ene i barndommen, flyttet i tenårene og byttet dialekt. Som voksen flyttet jeg til østlandet og etter 20 år her skjønner ingen hvilken dialekt jeg har. Jeg kan snakke alle tre dialektene like godt dersom jeg konsentrerer meg, men det enkleste er en blanding🙈 Anonymkode: 19f13...68c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #3 Del Skrevet 21. september 2021 Føler alle er elendige til å imitere stavangerdialekten ettersom samtlige har fått det for seg at vi skarrer som bare søren på r-ene her, når de såvidt kan høres. Anbefaler å prøve den Anonymkode: d5bc6...689 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #4 Del Skrevet 21. september 2021 Jeg har dessverre ikke en ren dialekt, men jeg er ganske god på å snakke flere dialekter. Anonymkode: 61650...580 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #5 Del Skrevet 21. september 2021 Jeg har den dialekten jeg er vokst opp med, og den dialekten som var der jeg flyttet til som tjuåering. Det var pga. jobb at jeg begynte å legge om, og etterhvert (tok mange år) så hørte ingen at jeg egentlig kom fra et annet sted lengre. Men så, mange år senere igjen, så kjempet jeg meg tibake til min opprinnelige dialekt fordi jeg følte det var den ekte meg. Tok litt tid det også, man glemmer liksom den hverdagslige tonen når man snakker noe annet. Har hatt det slik med andre språk også, og opplevd å glemme norsk. Snakker begge dialektene i dag om jeg vil, men holder meg til den opprinnelige. Anonymkode: f89d8...53b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #6 Del Skrevet 21. september 2021 Jeg snakker en blanding av 4 dialekter…kan kun bokmål helt «rent». Anonymkode: 09b73...8ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #7 Del Skrevet 21. september 2021 Jeg kan snakke ganske bra med moren min sin dialekt. Anonymkode: 76f59...26e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #8 Del Skrevet 21. september 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg klarer å snakke tullebergensk og tulleteøndersk. Er fra Oslo. Anonymkode: 2f0b6...918 Å snakke tulledialekt er nok noe ganske annet enn å høres ut som en som kommer fra hhv. Bergen og Oslo. Jeg har svenske venner som tror de kan snakke norsk; andre svensker synes det høres norsk ut. Jeg synes det høres HELT svensk ut med ørlite parodisk norsk aksent (overdrevent mye "opp og ned") og enkelte norske ord. Anonymkode: a1ac4...dea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Magika_fra_Fyll Skrevet 21. september 2021 #9 Del Skrevet 21. september 2021 Jeg er ekstremt dårlig på å imitere dialekter, jeg snakker en nordnorsk dialekt selv og kan etterligne en del dialekter fra Nordland, Troms og Finnmark og kanskje til nød trønder men ut over det blir det elendige saker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KjøttOPP Skrevet 21. september 2021 #10 Del Skrevet 21. september 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg snakker en blanding av 4 dialekter…kan kun bokmål helt «rent». Anonymkode: 09b73...8ca Bokmål er et skriftspråk, og ikke talespråk 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #11 Del Skrevet 21. september 2021 Jeg kan etterligne de fleste dialekter i Norge. Nå bor jeg i Oslo i prater slik de gjør her, men om jeg hadde flyttet til en annen kant av landet hadde jeg pratet slik de gjør der. Selv er det mange forskjellige dialekter i slekta mi, og har vokst opp med den vanskeligste av dem, så har vokst opp med litt av hvert, så har god forståelse for dialekter. Anonymkode: 5fe49...e64 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ekkoet Skrevet 21. september 2021 #12 Del Skrevet 21. september 2021 Er vestlending. Jeg "føler" jeg kan snakke en slags nordnorsk, østlandsdialekt og sørlandsdialekt. Jeg hadde nok falt langt igjennom språkkontrollen dersom innfødte hadde hørt på, jeg er nok ikke så flink som jeg tror jeg er når jeg smører på foran ungene. Jeg kan ikke snakke det minste trøndersk (selv om jeg har bodd der i mange år) eller noe særlig fra rogaland, ender bare opp som nordnorsk eller sørlandsk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #13 Del Skrevet 21. september 2021 Jeg snakker bergensk. Klarer dialekter som er ganske nærme geografisk (som Stord og Karmøy, der mener jeg at jeg er rå). Klarer også trøndersk, Mo i Rana-isj ganske greit også. Og er veldig god på svensk (bekreftet av svensker) Men Oslosk (eller hva man sier) klarer jeg ikke, jeg hører selv at tonefallet blir rart. Jeg er veldig glad i å etterligne dialekter, men østlandske dialekter snakker jeg aldri! Selv om jeg (som nesten alle bergenske barn) snakket østlandsk hver gang jeg lekte rollespill. Anonymkode: d54be...39d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #14 Del Skrevet 23. september 2021 Jeg snakker vestfolddialekt. Klarer å snakke "bokmål"/sånn de snakker på Oslo vest, men det føles veldig unaturlig. Som om man leser opp fra ei bok. Tror ikke jeg klarer å snakke dialekter fra andre landsdeler pga. tonefallet. Klarer å lage skarre-r hvis jeg prøver, men det er utrolig slitsomt! Skjønner ikke at folk orker å gjøre det hele tida Anonymkode: 28507...d56 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå