Gå til innhold

Mulig min venn er blitt alkoholiker. What to do?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en venn som opplevde noe kjipt for noen år siden. Og som har slitt på endel psykisk. Vennen har gått til psykolog. Men føler de jobber litt med feil ting, da jeg kjenner denne vennen så godt, og vet at det å sjule det som ligger i bunnen er noe som skjer automatisk. Og blir nektet medisiner som fungerer, da de tror denne personen er bedre enn hva som er tilfelle. 

 

I de siste 3 årne har jeg vært litt bekymret for alkohol inntak, som har økt i perioder og som er kommet under kontroll etterhvert. 

Siden vi bor langt unna hverandre, så har vi mest kontakt via tlf. Og vennen sier at det blir et glass til kvelds. Selv er jeg vokst opp i hjem med overforbruk på alkohol. Og ser varsel blinkene lyser. 

 

For å nevne noe, er jeg på besøk, så er det mer enn et glass. Kommentarer som, trenger det for å sove. Jeg hører på tlf, at det er litt snøvling. Vedkommende glemmer hvor mange ganger det nevnes, at et glass må tas. Og nå det siste, er endret personlighet og økt aggresjon over småting. Denne personen har jeg kjent siden barndommen og vet at dette er en stor endring i adferd. Har prøvd å ymte på at det kanskje blir litt mye. Men blir avfeid på det. Kan jeg nevne at siste komentar var:jeg og Jack.... 

 

Vi kan prate om alt mulig. Men ikke dette. Det jeg har mest lyst til, er å finne nermeste aa senter og ta med vennen dit som en suprice. Men tenker det ikke blir tatt på noen god måte. 

 

Har du noen gode råd, til i det minste få vedkommende til å innrømme et alkohol problem? 

Anonymkode: b56cf...de4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skal hvertfall ikke kjøre vennen din til rehab som "surprise", det skjønner vel du også er en idiotisk idé. Du kan heller ikke hjelpe noen som ikke selv innser at h*n har et problem. 

Anonymkode: eee11...0fb

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

 Kan jeg nevne at siste komentar var:jeg og Jack.... 

Anonymkode: b56cf...de4

Beklager at jeg spør, men hva er alderen på denne personen.

Grunnen til at jeg spør er at det du forteller, inkludert denne siterte setningen, høres ut som en tidligere kamerat av meg. 

Jeg måtte kutte ham ut etter mer enn 20 års vennskap på grunn av personlighetsendringer (og alkoholbruk).

Anonymkode: 78148...0e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Beklager at jeg spør, men hva er alderen på denne personen.

Grunnen til at jeg spør er at det du forteller, inkludert denne siterte setningen, høres ut som en tidligere kamerat av meg. 

Jeg måtte kutte ham ut etter mer enn 20 års vennskap på grunn av personlighetsendringer (og alkoholbruk).

Anonymkode: 78148...0e7

Jeg skjønte ikke den setningen jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, got2go said:

Jeg skjønte ikke den setningen jeg?

Jack Daniels, vil jeg tro? 

Anonymkode: eee11...0fb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

got2go skrev (12 minutter siden):

Jeg skjønte ikke den setningen jeg?

"Jeg og Jack"= "jeg og Jack Daniels" (red lable spesifikt for min gamle kamerat)

Anonymkode: 78148...0e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det er ingenting man kan gjøre. Alt du kan gjøre er å være der for dem. De må selv nå bunnen og må selv finne en indre motivasjon til å slutte, endre seg selv og skaff seg hjelp. Du kan ikke tvinge noen til noe. Du snakker til døve ører og du risikerer å ødelegge forholdet ved å mase og tvinge. Du kan komme til et punkt hvor deres problemer går utover deg selv negativt, da må du beskytt deg selv og forlat vennskapet for en periode. Jeg sa det rett ut at jeg nekter å se på at hun drikker seg til en tidlig død og ødelegger alle relasjoner. Ring meg når du har bestemt deg for å bli frisk. Det å forlate noen i krise er ikke egoistisk, det å selv bli ødelagt psykisk på grunn av andres problemer, det er de som er egoistisk. Du har all rett til å beskytte deg selv og ta vare på deg selv. 

Du kan ikke tvinge noen til å ta imot hjelp, innse og godta at de har et problem. Du kan ikke tvinge et voksent menneske til noe som helst. Alt du kan gjøre er å være der for dem, så langt det lar seg gjøre. Men det viktigste du kan gjøre, er å være der den dagen de selv velger å snu på ting. For veien ned er tøft, men veien opp igjen er enda tøffere. 

Det jeg gjorde var å ikke invitere personen på fest. Sendte aldri snap av at jeg drakk. For å unngå fristelser og unngå å gi hun en grunn til å drikke. Jeg tilbød mange samtaler til langt utpå natten. jeg fikk hun med på alkohol-frie ting for å kunne fylle dagene med noe positivt. Fjerne ensomheten som ofte trigget trangen om kveldene. Det var det som var viktigst for min venn. Bare det å kunne ringe meg og prate skit i mange timer hjalp veldig. 

Hva din venn trenger kan være noe helt annet enn hva min venninne trengte. Men det var i alle fall det jeg gjorde og det funket. Hun har ikke drukket på 4 år nå. Og hun måtte nå bunnen selv, hardt og brutalt og på en periode på rundt 3 år så tok jeg avstand og holdt meg i bakgrunnen, for det var nytteløst å forsøke å tvinge henne til å endre seg, når hun selv ikke så problemet eller følte et behov eller ønske for bedring. Jeg tok avstand, men jeg forlot hun ikke og det viste hun godt. 

Anonymkode: 606a6...0d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Min erfaring er at det er ingenting man kan gjøre. Alt du kan gjøre er å være der for dem. De må selv nå bunnen og må selv finne en indre motivasjon til å slutte, endre seg selv og skaff seg hjelp. Du kan ikke tvinge noen til noe. Du snakker til døve ører og du risikerer å ødelegge forholdet ved å mase og tvinge. Du kan komme til et punkt hvor deres problemer går utover deg selv negativt, da må du beskytt deg selv og forlat vennskapet for en periode. Jeg sa det rett ut at jeg nekter å se på at hun drikker seg til en tidlig død og ødelegger alle relasjoner. Ring meg når du har bestemt deg for å bli frisk. Det å forlate noen i krise er ikke egoistisk, det å selv bli ødelagt psykisk på grunn av andres problemer, det er de som er egoistisk. Du har all rett til å beskytte deg selv og ta vare på deg selv. 

Du kan ikke tvinge noen til å ta imot hjelp, innse og godta at de har et problem. Du kan ikke tvinge et voksent menneske til noe som helst. Alt du kan gjøre er å være der for dem, så langt det lar seg gjøre. Men det viktigste du kan gjøre, er å være der den dagen de selv velger å snu på ting. For veien ned er tøft, men veien opp igjen er enda tøffere. 

Det jeg gjorde var å ikke invitere personen på fest. Sendte aldri snap av at jeg drakk. For å unngå fristelser og unngå å gi hun en grunn til å drikke. Jeg tilbød mange samtaler til langt utpå natten. jeg fikk hun med på alkohol-frie ting for å kunne fylle dagene med noe positivt. Fjerne ensomheten som ofte trigget trangen om kveldene. Det var det som var viktigst for min venn. Bare det å kunne ringe meg og prate skit i mange timer hjalp veldig. 

Hva din venn trenger kan være noe helt annet enn hva min venninne trengte. Men det var i alle fall det jeg gjorde og det funket. Hun har ikke drukket på 4 år nå. Og hun måtte nå bunnen selv, hardt og brutalt og på en periode på rundt 3 år så tok jeg avstand og holdt meg i bakgrunnen, for det var nytteløst å forsøke å tvinge henne til å endre seg, når hun selv ikke så problemet eller følte et behov eller ønske for bedring. Jeg tok avstand, men jeg forlot hun ikke og det viste hun godt. 

Anonymkode: 606a6...0d5

Jeg skrev at jeg mest har lyst til å kjøre vedkommende på aa møte. Men vet jo at det ikke er noen løsning. Greia er at jeg tror denne vennen egentlig er klar over at hen er ganske inn i det. Da jeg har fått endel spm, siden hen vet jeg har vokst opp med alkohol, som også hen har vært vitne til. Men opplevde vel mest at det var fisking etter at nivået på alkohol var ok. Hen fikk ganske klar beskjed om at det er passert ok alkohol grense for lenge siden. Så innerst inne så vet hen dette. Og kuttet faktisk ut en kortere stund etter den samtalen. Men har nok glidd ut igjen. 

Funderer litt på å gå på støttegruppe for pårørende til alkohol likere. Og ta dette opp i neste samtale. Da kan jeg få snakket endel om det de har tatt opp, uten å gå direkte på hen. For hen er i ferd med å lukke seg helt. 

Anonymkode: b56cf...de4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Beklager at jeg spør, men hva er alderen på denne personen.

Grunnen til at jeg spør er at det du forteller, inkludert denne siterte setningen, høres ut som en tidligere kamerat av meg. 

Jeg måtte kutte ham ut etter mer enn 20 års vennskap på grunn av personlighetsendringer (og alkoholbruk).

Anonymkode: 78148...0e7

Det er nok ikke din venn. Da det faktisk er en vanlig setning hos alkoholikere. Og kan byttes ut med : flaska er min venn. 

Anonymkode: b56cf...de4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest På druen

Du kan ikke gjøre noen ting før vennen din ber om hjelp. Inntil da kan du bare fungere som moralsk støtte. Sorry to say, men sånn er det faktisk. 

Hilsen alkoholiker. 

Endret av På druen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

got2go skrev (9 timer siden):

Så lenge vedkommede ikke innser det selv, så er det ikke noe du kan gjøre.

Vedkommende er nok klar over det. Men fornekter det og er nok i leteboksen etter unnskyldninger. Det kommer endel kommentarer som også taler for det. Og tenker at hadde det vært noe annet å gi/gjøre så hadde nok det vært gjort. Så hadde psykritratrien fungert bedre, så tror jeg ikke det hadde gått slik. Men de tror jo vedkommende er i bedre stand enn det som er tilfelle 

Anonymkode: b56cf...de4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du skal hvertfall ikke kjøre vennen din til rehab som "surprise", det skjønner vel du også er en idiotisk idé. Du kan heller ikke hjelpe noen som ikke selv innser at h*n har et problem. 

Anonymkode: eee11...0fb

Nei jeg skrev bare at det var det jeg har mest lyst til å gjøre... 

Anonymkode: b56cf...de4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På druen skrev (2 timer siden):

Du kan ikke gjøre noen ting før vennen din ber om hjelp. Inntil da kan du bare fungere som moralsk støtte. Sorry to say, men sånn er det faktisk. 

Hilsen alkoholiker. 

Er redd for det. 

Anonymkode: b56cf...de4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Mulig min venn har blitt narkoman. Jeg droppet henne jeg. Har fått en ekkel personlighet og sårer fordi selvtilliten hennes er så høy hele tiden så hun tror hun er bedre enn alle andre. Vært venner i 10 år, men hun er en voksen person og tar sine egene valg. Jeg prøvde en gang å hjelpe en venn som så ut til 0 få alkoholproblemer. IKKE gjør det. De lager bare dritt for deg, verken hjelper henne eller deg, blir bare dritt. Jeg har slitt skikkelig etter det fordi hun har laget så mye faen for meg i ettertid..... jeg får aldri tilbake mitt liv, eller mine venner etter det. 

Anonymkode: 6d0b0...600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...