Gå til innhold

Syk, og folk «krever» tilstedeværelse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Usikker på hva jeg kan gjøre i min situasjon uten å støte fra meg mennesker. Er syk med store smerter, og er selvfølgelig også blitt svært depressiv.

Sliter med å forholde meg til dagligdagse problemer; er ikke lenger en god lytter/støttespiller.

Blir også helt matt, skjelven og kvalm etter 2-3 timer i tlf. Eller av å vaske huset fordi noen vil innom 20 minutter. Er sliten av å forklare meg. 
Har prøvd, men folk vil ikke høre etter. Når jeg sier hvordan jeg egentlig har det(lite søvn, store smerter, mer og mer medisiner) blir jeg bare avfeid med at»sånn er livet». Det er jeg ikke enig i, da ingen andre rundt meg har et sånt liv som meg. Kjenner suicidale tanker er mer og mer fremtredende; hvis resten av livet skal være sånn vet jeg virkelig ikke…

Ønsker å slippe å ta stilling til andres trivielle «mas» uten å støte de.

Gode forslag?

Anonymkode: a8b77...0f4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har det på helt samme måte :( Men heldigvis fortstår de rundt meg slikt…. God bedring :)

Anonymkode: a6f1a...2bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det også slik. For meg hjalp det å ikke bare si at jeg har smerter, men konkret hvordan det påvirker meg. "Hvis jeg har besøk i mer enn 2 timer blir jeg faktisk sengeliggende i 3 dager etterpå. Derfor kan jeg ikke ha besøk mer enn 2 timer, og på ekstra dårlige dager kan det hende jeg må dra/be dere gå etter bare en. Det er fordi jeg må ta vare på helsen min". Eller "du, jeg må legge på nå. Vi har snakket i en time, og nå verker kroppen min så mye at jeg ikke klarer å konsentrere meg mer. Takk for en koselig prat, snakkes gjerne igjen om noen dager!" Osv.

Jeg har vært åpen på den måten med familie, for jeg kan ikke forvente at de forstår noe de ikke har kjent på. Men å si konkret hva som skjer i kroppen min, det hjelper litt. Ingen som er glad i deg vil at du skal bli sengeliggende av å være sosial, eller holde deg på tråden mens du har sinnsykt vondt. Hvis de faktisk prøver så si det rett ut, at beklager men du syns ikke det er verd den ekstra timen for alle de veldig ekte smertene dette gir deg.

Husk at du ikke må vaske gulv før du får besøk. Det kan også få folk til å forstå du er syk når ikke alt er striglet. Høres ut som at du faktisk trenger litt omsorg nå, og ikke bare være støtte for andre. Får du det fra noen?

Anonymkode: 3fb8d...c18

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må faktisk bare si «Nei, det passer ikke» når folk forventer ting av deg som du ikke kan gi. Ikke gå inn i en diskusjon på hvor syk du er! Bare si nei! Og 2-3 timer i telefon?!? Jeg hadde vært utslitt selv! Etter max 10 minutter så sier du at «var hyggelig å høre fra deg, men vi må dessverre runde av nå. Jeg er opptatt». Ikke diskuter, ikke forklar. Bare si adjø og legg på. 

Du har definisjonsmakten i ditt liv, og er du syk, da er du syk. Hva andre mener om dine smerter er fullstendig irelevant. 

Det virker som om folk har en forventning om at det er greit å overkjøre deg. Det er ikke bra, og i hvert fall ikke positivt for deg og din helse. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å prate med noen i telefonen i 2-3 timer er det vel ingen som gidder? Jeg blir lei etter 20 minutter i tlf. Hvem i alle dager prater du med som jabber i to tre timer i tlf??? Nei, få dette mennesket ut av livet ditt. Blokker og lås døra. Mør heller vedkommende på kafé en dag du er i form. 

Anonymkode: 31ccb...684

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hei

Usikker på hva jeg kan gjøre i min situasjon uten å støte fra meg mennesker. Er syk med store smerter, og er selvfølgelig også blitt svært depressiv.

Sliter med å forholde meg til dagligdagse problemer; er ikke lenger en god lytter/støttespiller.

Blir også helt matt, skjelven og kvalm etter 2-3 timer i tlf. Eller av å vaske huset fordi noen vil innom 20 minutter. Er sliten av å forklare meg. 
Har prøvd, men folk vil ikke høre etter. Når jeg sier hvordan jeg egentlig har det(lite søvn, store smerter, mer og mer medisiner) blir jeg bare avfeid med at»sånn er livet». Det er jeg ikke enig i, da ingen andre rundt meg har et sånt liv som meg. Kjenner suicidale tanker er mer og mer fremtredende; hvis resten av livet skal være sånn vet jeg virkelig ikke…

Ønsker å slippe å ta stilling til andres trivielle «mas» uten å støte de.

Gode forslag?

Anonymkode: a8b77...0f4

Stemmer på en prikk hvordan min hverdag er. Smerter er et så umåtelig stort handikap i det daglige, og attpåtil kvalmebølgene som kommer og slår en over ende. Jeg mener ikke at nettopp dette er livet, men at livet er det som ikke innebærer smerter og vondter en må hanskes med. Du, som alle andre, fortjener å bli like forstått og akseptert for den du er og det du har (for du er ikke sykdommen din). 

Dumt at alt av gehør du får, dreier seg om mas og kjas, istedenfor imøtekommende menneskesinn. Har du prøvd å fortelle hva du tenker og føler om dette til dem? Altså, ikke symptomene i seg selv, men hva deres respons på din situasjon gjør med deg. 

Anonymkode: b82c4...0e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hvemsomhelst

Det er også mange som vil tømme seg i mine ører.  Det er veldig slitsomt, og vanskelig å få avsluttet samtalen.  Jeg har begynt å ha telefonen på lydløs og la være å svare. Så sender jeg heller en melding når de er opptatt med sitt aktive liv på ettermiddag og sen kveld, og skriver: ser at du har ringt, men jeg var opptatt/ute/på reise osv.

Man trenger ikke alltid å være tilgjengelig.  At jeg hadde hjemmekontor var visst det samme som at jeg var tilgjengelig.

Endret av Hvemsomhelst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hadde jeg gjort følgende: ikke svar på hverken tlf eller døra. Når de etterhvert blir litt desperate etter å få tak i deg så sender du mld og sier at du er for syk til å ha kontakt og at du tar kontakt selv når du er på beina igjen men at det kan ta lang tid (uker, mnd, år -du bestemmer). Så skriver du at du ser frem til å gjenoppta kontakten når du er i stand til det. (Hvis det er det du ønsker). Så svarer du ikke på evt oppgulp de måtte komme med.

Anonymkode: a1775...fb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ingen forklaringsplikt. 
Og som en som er ufør og har hatt veldig dårlige perioder: Du gjør deg selv en stor bjørnetjeneste ved å prøve å ta deg sammen og holde maska mens du har folk rundt deg.
Folk tror at det sikkert ikke er så ille som du skal ha det til når de kommer til nyvasket gulv hver gang. La dem se hvordan det egentlig står til. Drit i å slite deg ut unødig med husvask hver gang folk vil på besøk. La dem forsyne seg på kjøkkenet selv i stedet for at du varter opp for dem. Hold deg rolig på plass i sofaen og si at du dessverre ikke er i form til å holde på sånn som du pleier. Ja, det kan være flaut, men det er ofte det som må til for at folk skal ta poenget.

Og som andre sier, det er galskap å forvente av andre mennesker at man skal sitte 3(!!) timer i telefonen og skravle med dem. 10 min holder i massevis; om de har så himla mye å fortelle kan de skrive til deg på Facebook eller noe, og du kan gi så korte svar som du bare vil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Hei

Usikker på hva jeg kan gjøre i min situasjon uten å støte fra meg mennesker. Er syk med store smerter, og er selvfølgelig også blitt svært depressiv.

Sliter med å forholde meg til dagligdagse problemer; er ikke lenger en god lytter/støttespiller.

Blir også helt matt, skjelven og kvalm etter 2-3 timer i tlf. Eller av å vaske huset fordi noen vil innom 20 minutter. Er sliten av å forklare meg. 
Har prøvd, men folk vil ikke høre etter. Når jeg sier hvordan jeg egentlig har det(lite søvn, store smerter, mer og mer medisiner) blir jeg bare avfeid med at»sånn er livet». Det er jeg ikke enig i, da ingen andre rundt meg har et sånt liv som meg. Kjenner suicidale tanker er mer og mer fremtredende; hvis resten av livet skal være sånn vet jeg virkelig ikke…

Ønsker å slippe å ta stilling til andres trivielle «mas» uten å støte de.

Gode forslag?

Anonymkode: a8b77...0f4

Ikke meningen å være frekk, men dette innlegget skjønte jeg ikke helt. Det vil alltid være vanskelig å ha empati for andre når man har det i overkant tøft selv. Det er likevel viktig at både du og andre kan lytte til hverandre. Gode venner må kunne både gi og ta om man ønsker å opprettholde relasjonen. Tenker også at ALLE blir slitne, matte og også kvalme etter 2-3 t i telefonen. Kunne aldri holdt ut en tlf.samtale lenger enn en time selv. Får hodepine og blir matt/svimmel før timen er gått. Husk at selv om du har mye utelukker ikke det at andre har sitt. Iblant hjelper det å fokusere på andre fremfor egen elendighet når det er mye som er tøft. Jeg skjønner heller ikke hvorfor du må vaske hele huset fordi om noen kommer innom på en tenkt hyggelig snarvisitt? Håper du får hjelp med tankene dine, for dette syntes jeg hørtes veldig negativt og slitsomt ut, noe jeg håper kan bli bedre med endret fokus. At du har det vanskelig med mye smerter og utfordringer generelt tror jeg så absolutt, men husk at andre har det også tøft uten at ALT trenger å være ork og slit HELE tiden. Gode venner er gull verdt - ta godt vare på dem!!

Anonymkode: 0daff...005

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for masse gode innspill. Har ghostet og blokkert noen i perioder, men da blir h*n enda mer desperat. Får også ofte høre at hvis jeg orker å dra til fysioterapeut 3 ganger i uken, orker jeg også kjøre et par timer for å dra på besøk. Har forsøkt å forklare at jeg risikerer sertifikatet mitt da, fordi jeg klarer ikke sånt uten sterke smertestillende. 

Anonymkode: a8b77...0f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke meningen å være frekk, men dette innlegget skjønte jeg ikke helt. Det vil alltid være vanskelig å ha empati for andre når man har det i overkant tøft selv. Det er likevel viktig at både du og andre kan lytte til hverandre. Gode venner må kunne både gi og ta om man ønsker å opprettholde relasjonen. Tenker også at ALLE blir slitne, matte og også kvalme etter 2-3 t i telefonen. Kunne aldri holdt ut en tlf.samtale lenger enn en time selv. Får hodepine og blir matt/svimmel før timen er gått. Husk at selv om du har mye utelukker ikke det at andre har sitt. Iblant hjelper det å fokusere på andre fremfor egen elendighet når det er mye som er tøft. Jeg skjønner heller ikke hvorfor du må vaske hele huset fordi om noen kommer innom på en tenkt hyggelig snarvisitt? Håper du får hjelp med tankene dine, for dette syntes jeg hørtes veldig negativt og slitsomt ut, noe jeg håper kan bli bedre med endret fokus. At du har det vanskelig med mye smerter og utfordringer generelt tror jeg så absolutt, men husk at andre har det også tøft uten at ALT trenger å være ork og slit HELE tiden. Gode venner er gull verdt - ta godt vare på dem!!

Anonymkode: 0daff...005

Ja det med vaskingen sitter i mitt hode. Ingen som krever det. Men jeg vet hvordan en del slektninger slarver, så ønsker å ha det litt ok.

Men på den andre siden så finner de noe å slarve om uansett😅jeg har lite valg fordi min mor drar med seg vedkommende til meg🤭

Anonymkode: a8b77...0f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Hei

Usikker på hva jeg kan gjøre i min situasjon uten å støte fra meg mennesker. Er syk med store smerter, og er selvfølgelig også blitt svært depressiv.

Sliter med å forholde meg til dagligdagse problemer; er ikke lenger en god lytter/støttespiller.

Blir også helt matt, skjelven og kvalm etter 2-3 timer i tlf. Eller av å vaske huset fordi noen vil innom 20 minutter. Er sliten av å forklare meg. 
Har prøvd, men folk vil ikke høre etter. Når jeg sier hvordan jeg egentlig har det(lite søvn, store smerter, mer og mer medisiner) blir jeg bare avfeid med at»sånn er livet». Det er jeg ikke enig i, da ingen andre rundt meg har et sånt liv som meg. Kjenner suicidale tanker er mer og mer fremtredende; hvis resten av livet skal være sånn vet jeg virkelig ikke…

Ønsker å slippe å ta stilling til andres trivielle «mas» uten å støte de.

Gode forslag?

Anonymkode: a8b77...0f4

1. La være å snakke så lenge i telefon. 

2. ikke slit deg ut på å vaske huset før besøk

3. ikke snakk om egen helse annet enn en sjelden gang til folk som virkelig bryr seg og ønsker å forstå. Det oppfattes bare som syting.

4. spar energien din til mennesker som tilfører deg noe positivt. Så får man heller strekke seg litt for disse få menneskene innimellom, og klare å være en god lytter, men kun hos de det går begge veier med. Resten faser du ut.

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Takk for masse gode innspill. Har ghostet og blokkert noen i perioder, men da blir h*n enda mer desperat. Får også ofte høre at hvis jeg orker å dra til fysioterapeut 3 ganger i uken, orker jeg også kjøre et par timer for å dra på besøk. Har forsøkt å forklare at jeg risikerer sertifikatet mitt da, fordi jeg klarer ikke sånt uten sterke smertestillende. 

Anonymkode: a8b77...0f4

Men i all verden, da sier du jo bare nei. Ikke «forklar at du risikerer sertifikatet», gi beskjed om at det dessverre er helt uaktuelt.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja det med vaskingen sitter i mitt hode. Ingen som krever det. Men jeg vet hvordan en del slektninger slarver, så ønsker å ha det litt ok.

Men på den andre siden så finner de noe å slarve om uansett😅jeg har lite valg fordi min mor drar med seg vedkommende til meg🤭

Anonymkode: a8b77...0f4

Da ber du din mor komme innom og vaske på forhånd.

Du må helt tydelig bare lære deg å sette klare grenser.

Anonymkode: 08bc4...b11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Takk for masse gode innspill. Har ghostet og blokkert noen i perioder, men da blir h*n enda mer desperat. Får også ofte høre at hvis jeg orker å dra til fysioterapeut 3 ganger i uken, orker jeg også kjøre et par timer for å dra på besøk. Har forsøkt å forklare at jeg risikerer sertifikatet mitt da, fordi jeg klarer ikke sånt uten sterke smertestillende. 

Anonymkode: a8b77...0f4

Kjære deg, hva bra gjør disse personene for deg? Jeg hadde blitt rasende om noen sa noe slikt til meg, virkelig. Jeg drar til fysio annenhver uke, og da er det hva jeg gjør de ukene. At man klarer å karre seg til behandling betyr ikke at man har overskudd til noe sosialt! Å kjøre et par timer på sterke smertestillende er ikke greit og det vet du. Aldri risiker det.

Du må lære seg å si nei til de som ikke forstår og krever mer enn du kan gi. Si nei, og spør de hvorfor kan du svare at det har du forklart så mange ganger. Så ignorerer du en god stund, eller til de faktisk beklager seg.

Jeg har måtte lære det samme. Si nei til ting jeg ikke klarer. Det er kjipt, men de rundt meg forstår. De som ikke forstår har jeg faset ut. Nå fokuserer jeg på å bruke det lille jeg har av energi på ting som gjør MEG glad. Det er utrolig viktig som kronisk syk. Du lever ikke for andre, men for deg selv, spesielt når du har helseproblemer.

Anonymkode: 3fb8d...c18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen konkrete råd sånn i tillegg:

1. Ha døra låst. Ikke åpne om du ikke føler for. 
2. Skift lås om din mor eller andre har nøkkel. 
3. Husk at «Nei!» er en fullstendig setning. Du har lov til å si nei, du trenger ikke forklare hvorfor, og du avslutter samtalen umiddelbart om noen ikke respekterer ditt nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Kjære deg, hva bra gjør disse personene for deg? Jeg hadde blitt rasende om noen sa noe slikt til meg, virkelig. Jeg drar til fysio annenhver uke, og da er det hva jeg gjør de ukene. At man klarer å karre seg til behandling betyr ikke at man har overskudd til noe sosialt! Å kjøre et par timer på sterke smertestillende er ikke greit og det vet du. Aldri risiker det.

Du må lære seg å si nei til de som ikke forstår og krever mer enn du kan gi. Si nei, og spør de hvorfor kan du svare at det har du forklart så mange ganger. Så ignorerer du en god stund, eller til de faktisk beklager seg.

Jeg har måtte lære det samme. Si nei til ting jeg ikke klarer. Det er kjipt, men de rundt meg forstår. De som ikke forstår har jeg faset ut. Nå fokuserer jeg på å bruke det lille jeg har av energi på ting som gjør MEG glad. Det er utrolig viktig som kronisk syk. Du lever ikke for andre, men for deg selv, spesielt når du har helseproblemer.

Anonymkode: 3fb8d...c18

Jeg har heldigvis noen nære som forstår, og tar hensyn. Men jeg risikerer også å bli totalt uten mennesker om jeg skal dra strenge grenser hele tiden.

Har et par venner som gjør meg rasende fordi de mld meg natt og dag. Om piss.

Har sagt at jeg klarer ikke ta stilling til desse spørsmålene deres døgnet rundt, jeg kjemper for i det hele tatt å være i live. Og har selv ikke barn og kan ikke gi råd ang oppdragelse(bare ett eks).

Anonymkode: a8b77...0f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg har heldigvis noen nære som forstår, og tar hensyn. Men jeg risikerer også å bli totalt uten mennesker om jeg skal dra strenge grenser hele tiden.

Har et par venner som gjør meg rasende fordi de mld meg natt og dag. Om piss.

Har sagt at jeg klarer ikke ta stilling til desse spørsmålene deres døgnet rundt, jeg kjemper for i det hele tatt å være i live. Og har selv ikke barn og kan ikke gi råd ang oppdragelse(bare ett eks).

Anonymkode: a8b77...0f4

Sett sove-innstillinger på mobilen, sånn at etter 22 og før 08.00 (for eksempel) så kommer ikke meldinger igjennom. Og så svarer du i ro og fred dagen etter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juniper skrev (37 minutter siden):

Sett sove-innstillinger på mobilen, sånn at etter 22 og før 08.00 (for eksempel) så kommer ikke meldinger igjennom. Og så svarer du i ro og fred dagen etter. 

Har på flymodus eller skrur tlf av om natten, så den er grei. Men føler meg lite respektert😔

Anonymkode: a8b77...0f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Har på flymodus eller skrur tlf av om natten, så den er grei. Men føler meg lite respektert😔

Anonymkode: a8b77...0f4

Ser den absolutt! Godt du skjærmer deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...