Gå til innhold

Hvordan finne ut av røde flagg tidlig i en relasjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Alle vil jo vise seg fra sin beste side i starten. Jeg har brent meg skikkelig på dette tidligere, og har endt i veldig dårlige relasjoner (vold/økonomi problemer/lyving/utroskap/emosjonelt utilgjengelige/ustabil psykisk helse ect). 
 

Jeg har lært at jeg ikke skal hoppe inn i definisjon av forhold for tidlig, og bli godt kjent med personen først. Men problemer jeg har nevnt over, har jo ikke kommet frem før etter et halvt år til et år. Jeg har også lært at det ikke er vits i å forbli i en dårlig relasjon for lenge, i håp om at det skal bli bedre. 
 

Men hvordan finne ut av slike røde flagg? Noen spesielle temaer eller spørsmål man kan prate om?

Anonymkode: c8b3b...1e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Følg magefølelsen!

Sett grenser! Og si nei! Giftige folk liker ikke dette! Så dette er et lurt triks for å finne ut hvem de er!

Ta deg god tid, og VENT! Både når det gjelder sex og å flytte sammen. Eller å forplikte seg økonomisk. Her vil du merke at giftige folk fort vil bli utålmodige!

Aldri avslutt andre relasjoner pga forhold! Giftige folk vil prøve å isolere deg. Tvihold på nettverket ditt! Det er sunt uansett om du er i et godt eller giftig forhold! Helt normalt å ikke henge med venner 7 dager i uken, men ikke slutt å være med dem selv om du får type. Prøver han å stikke kjepper i hjulene? Stort rødt flagg!

Stol på handling, ikke ord!

Anonymkode: d6f05...975

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk tid på å bli ordentlig kjent. Still spørsmål der vedkommende må reflektere. Snakk sammen om hvert deres verdisyn, og snakk om komplekse dilemma. Utforsk hverandres intellekt.


Ellers kan du lære mye om en person ved å se hvordan de takler stress. Situasjoner med stress kan være så mangt, en fjelltur, en treningsøkt, en utenlandsreise, å utfordre en frykt m.m.  

Anonymkode: 8a032...9b9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Følg magefølelsen!

Sett grenser! Og si nei! Giftige folk liker ikke dette! Så dette er et lurt triks for å finne ut hvem de er!

Ta deg god tid, og VENT! Både når det gjelder sex og å flytte sammen. Eller å forplikte seg økonomisk. Her vil du merke at giftige folk fort vil bli utålmodige!

Aldri avslutt andre relasjoner pga forhold! Giftige folk vil prøve å isolere deg. Tvihold på nettverket ditt! Det er sunt uansett om du er i et godt eller giftig forhold! Helt normalt å ikke henge med venner 7 dager i uken, men ikke slutt å være med dem selv om du får type. Prøver han å stikke kjepper i hjulene? Stort rødt flagg!

Stol på handling, ikke ord!

Anonymkode: d6f05...975

Wow! Tusen takk! Det jeg hevet, er SÅ sant etter hva jeg har opplevd tidligere, men jeg har aldri tenkt over det før!!

OG å stole på handling og ikke ord, MÅ jeg bli flinkere på

ts

Anonymkode: c8b3b...1e6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Bruk tid på å bli ordentlig kjent. Still spørsmål der vedkommende må reflektere. Snakk sammen om hvert deres verdisyn, og snakk om komplekse dilemma. Utforsk hverandres intellekt.


Ellers kan du lære mye om en person ved å se hvordan de takler stress. Situasjoner med stress kan være så mangt, en fjelltur, en treningsøkt, en utenlandsreise, å utfordre en frykt m.m.  

Anonymkode: 8a032...9b9

Takk 😊 Jeg må bli bedre kjent ja, har svidd meg på det før. Jeg er litt usikker på hvilke verdi syn og komplekse dilemmaer man kan ta opp, uten å streife innom religion og politikk… og hvordan kan man utfordre hverandres intellekt? 
 

Godt tips ang stressende situasjoner 😊 Her er det mange ekser jeg skulle ønske jeg så hvordan de reagerte på slikt, før det ble innledet forhold med dem 😅

ts

Anonymkode: c8b3b...1e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det med stress er et viktig poeng! Jeg har svart tidligere i tråden basert på erfaringer med eksen min. Han kan være en riktig så grei kar. Men når begeret er fullt, da kommer monsteret frem! Det er nok ikke for ingenting at både jeg og hans nåværende gjør/gjorde alt av husarbeide og alt arbeid med ungene/mat for å holde stressnivået hans nede! Da var det mindre sjans for at det skulle eksplodere om det veltet et glass eller om vi ikke rakk fergen... Hadde jeg bare visst dette helt i starten da det var lettere å gå! Så, ja! Sjekk hvordan de er på stress!

Anonymkode: d6f05...975

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ja, det med stress er et viktig poeng! Jeg har svart tidligere i tråden basert på erfaringer med eksen min. Han kan være en riktig så grei kar. Men når begeret er fullt, da kommer monsteret frem! Det er nok ikke for ingenting at både jeg og hans nåværende gjør/gjorde alt av husarbeide og alt arbeid med ungene/mat for å holde stressnivået hans nede! Da var det mindre sjans for at det skulle eksplodere om det veltet et glass eller om vi ikke rakk fergen... Hadde jeg bare visst dette helt i starten da det var lettere å gå! Så, ja! Sjekk hvordan de er på stress!

Anonymkode: d6f05...975

Tusen takk!!! 😊😊 Da må jeg bare klekke en plan på å få se han i en stressende situasjon 😅

ts

Anonymkode: c8b3b...1e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør på magefølelsen. Avklar at dere er ute etter det samme (forhold) i begynnelsen. Spør på første eller andre date. Folk er ærligere før de kjenner deg. Still masse spørsmål. Hvordan ser du livet ditt om fem/ ti år? Hvordan ser en vanlig uke ut for deg? Osv. Så ser du om du føler at du passer inn i dette. 
 

Sett også grenser helt fra begynnelsen. Om man ikke gjør det mister folk respekten for deg. Ikke gjør noe du ikke vil eller lat som om du er noe annet. Syns du dere ser hverandre for lite, så si det på en pen måte. Avklar hva slags forventninger du har generelt til en du dater over tid. Og hva du ser etter i et forhold. Folk er tross alt veldig forskjellige. 
 

Lev ditt eget liv også. Ikke ofre egne avtaler for han. Mange kvinner ofrer venner osv når de blir sammen med en fyr. Men alle trenger litt space og nye input. Dessuten kan det være greit å ha venner igjen når det blir slutt. 

Anonymkode: e51d1...dc2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på hvordan de behandler folk. Spesielt folk som det ikke er viktig for dem å bli likt av. F.eks servitører og andre tjenestepersoner. Og ikke minst: hvordan de omtaler eksen.

Anonymkode: fc600...aea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Se heller etter grønne flagg. 

Anonymkode: d2cd8...21b

Jeg er med på at om en leter etter feil, kan en finne det selv om det ikke eksisterer. Men om en finner seg gjentatte ganger i giftige forhold, så må en innse at en er et lett bytte. Fakta er at mange giftige personer legger ut agn for å finne slike lette bytter. Tidligere voldsofre f.eks. Personer med dårlige grenser. Her må TS jobbe med sine egne grenser. Lære å gjenkjenne disse giftige mennene så hun ikke går i fellen igjen. Kanskje vurdere terapi for å bryte den vonde sirkelen. Og endelig få det livet hun fortjener! Uten giftige personer! Med gode personer som gir GOD magefølelse og grønne flagg 😊

Anonymkode: d6f05...975

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte ting var dealbreakere direkte: materiell vold, psykisk vold (silent treatment), pengeproblemer, utroskap. Slikt tilgir man ikke, for det er atferd som alltid kommer tilbake. 

Jeg sier meg også enig i det mange sier over: å snakke nedlatende om andre, det å alltid skylde på andre, å være overfladisk med rengjøringspersonale og servitører, et visst omfang av konflikter med familie og venner, små løgner. Det sier mye om personligheten.

I tillegg aksepterte jeg aldri kontrollerende oppførsel, regler og forbud. Og ikke minst, en mann som ikke hadde en passe ren og ryddig leilighet, som ikke tok med seg kaffekoppen, la søppel direkte i søpla, og hang opp handkleet på besøk. Det var no-go. 

Jeg kjørte knalllhardt og gikk umiddelbart 5-6 ganger i 20-årene, det var vanvittig vondt i de få tilfellene der forholdet hadde bikket året. Men - traff han jeg nå har vært gift med i 15 år, som aldri har vært annet enn omsorgsfull, ærlig, kjærlig, støttende, og alt det der. Så jeg er uendelig glad for de vonde bruddene hver gang jeg er inne på samlivsforumet og leser. 

Anonymkode: 74f83...77e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Alle vil jo vise seg fra sin beste side i starten. Jeg har brent meg skikkelig på dette tidligere, og har endt i veldig dårlige relasjoner (vold/økonomi problemer/lyving/utroskap/emosjonelt utilgjengelige/ustabil psykisk helse ect). 
 

Jeg har lært at jeg ikke skal hoppe inn i definisjon av forhold for tidlig, og bli godt kjent med personen først. Men problemer jeg har nevnt over, har jo ikke kommet frem før etter et halvt år til et år. Jeg har også lært at det ikke er vits i å forbli i en dårlig relasjon for lenge, i håp om at det skal bli bedre. 
 

Men hvordan finne ut av slike røde flagg? Noen spesielle temaer eller spørsmål man kan prate om?

Anonymkode: c8b3b...1e6

Sjalusi tidlig av småting er et dårlig tegn. 

Anonymkode: fd0f5...3b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det lurer jeg og på, eksen min "holdt seg i skinnet" i seks år. Da jeg ble gravid så klarte han ikke mer. Men da var jeg jo "fanget". 

Anonymkode: 7cd6d...78e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må vende fokuset innover. Jobbe med deg selv og det personlighetsbristet som gjør at du ender i dårlige relasjoner med vold, ustabil psykisk helse osv

Anonymkode: 75e8d...9ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...