Gå til innhold

Elbil med få lademuligheter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja borettslag er pliktige, men som jeg svarte deg så gjelder jo ikke det de som ikke har p-muligheter. Det trodde jeg "goes without saying" (kom ikke på noe norsk uttrykk) 

Kverulanten her er jo deg...

Anonymkode: 40808...4d3

Nei, jeg svarer bare på angrepene på meg.

Anonymkode: d8e2c...328

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 9/23/2021 at 12:34 AM, AnonymBruker said:

De er pliktig til å gjøre det

Anonymkode: 40808...4d3

Jo, det kom visst en ny lov eller noe om dette i år. Men for noen borettslag kan det bli dyrt og da blir det et spørsmål om hvor upopulær man vil gjøre seg selv når alle får høyere felleskostnader inkl de som ikke en gang er interessert i å eie bil. Særlig for små borettslag med gamle strømnett. Noen steder holder det kanskje (enn så lenge) med ett ladepunkt som beboerne må dele på.

Anonymkode: 1fdcb...dc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et alternativ er å kjøpe brukt Tesla av en viss alder (husker ikke hvor gammel den må være, kanske frem til ca 2016). De første Tesla-ene i Norge har gratis lading i hele bilens levetid på Tesla sine ladestasjoner. Hvis du bor i nærheten av eller ofte passerer en av dem (kart via tesla.com). Ulempen med gammel Tesla er at hvis noe først ryker så kan det bli dyrt og ta lang tid å fixe (sa en jeg kjenner, har ikke Tesla-erfaring selv)

Anonymkode: 1fdcb...dc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.9.2021 den 17.01):

Det blir dyrt å kun lade på den måten, de ladestasjonene er bare til nød. Uten lademuligheter hjemme, eller til nødpå jobb, hadde jeg droppet elbil.

Anonymkode: 16278...7c4

Hva defineres som dyrt? Du kommer med påstand uten reell fakta. Hvor er pris som er relevant? 

nice try. 

 

Anonymkode: 1daa0...f7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Først skrev vedkommende bastant at borettslag var pliktige og deretter at ikke alle var pliktige.

Nå gidder jeg ikke svare flere kverrulanter i denne tråden.

Anonymkode: d8e2c...328

Styrer i borettslag og sameier plikter å legge til rette for lading for de som disponerer parkeringsplass (egen, eller parkering på felles parkeringsområde).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Nå er det vel ikke først og fremst tilgjengelighet det nevnes i denne tråden, men pris. Selv om det å stå i ladekø også er kjedelige greier, særlig om man skal være avhengig av det til enhver tid når man skal lade.

Det vil ta tid å komme til den fremtiden du beskriver, men tror det har vært prøveprosjekter med å lade fra lyktestolper, hvor anlegget må være installert til det formålet, hvis ikke vil det ikke være nok god nok dimensjon og kvalitet på kabelanlegget i de fleste tilfeller.

I fremtiden vil mye annet artig også ha skjedd, som at bilen kan stikke av og selv kjøre til en ladestasjon for påfyll.

Anonymkode: 0f58c...29e

Det er mye som er kjedelig. Også å stå i bensinkø.

Batteri er fremtiden, rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jo, det kom visst en ny lov eller noe om dette i år. Men for noen borettslag kan det bli dyrt og da blir det et spørsmål om hvor upopulær man vil gjøre seg selv når alle får høyere felleskostnader inkl de som ikke en gang er interessert i å eie bil. Særlig for små borettslag med gamle strømnett. Noen steder holder det kanskje (enn så lenge) med ett ladepunkt som beboerne må dele på.

Anonymkode: 1fdcb...dc5

Det er selvsagt ikke populært at personer som ikke har tilgang til parkeringsplass eller ikke eier bil må være med på denne infrastrukturen. Spesielt hvis man presenterer dette som et el-lade problem. Det er det ikke, det er et sikkerhetsproblem. Når lovverket sier at man plikter å legge til rette for el-billading så betyr det at sameiet eller borettslaget må sørge for at det er kapasitet til å lade. Man vil få akkurat samme problemstilling i et eldre borettslag eller sameie der alle vil ha vaskemaskin på badet og det ikke finnes strømkurser til det. Hvis lovverket en gang i fremtiden sier at alle skal ha denne muligheten må borettslag og sameier øke strømkapasiteten til alle boligene - da hjelper det ikke at fru Olsen i 5. og herr Hansen i 4. ikke vil ha vaskemaskin fordi de synes fellesvaskeriet er helt utmerket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til spørsmålet fra ts. 

Det er en klar fordel å ha tilgang til lading der du bor eller på jobb. Lade på andre steder, henger sammen med hvor avhengig du er av bilen, hvor ofte bruker du bil. 

Bruker du bil til og fra jobb hver dag, og på kvelden, er det en dårlig løsning kun ha tilgang til lading på bensinstasjonen. 

Anonymkode: 0bb8a...bbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (10 timer siden):

Styrer i borettslag og sameier plikter å legge til rette for lading for de som disponerer parkeringsplass (egen, eller parkering på felles parkeringsområde).

Jeg har ikke skrevet noe annet.

Anonymkode: d8e2c...328

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/1/2021 at 6:34 PM, AnonymBruker said:

Et alternativ er å kjøpe brukt Tesla av en viss alder (husker ikke hvor gammel den må være, kanske frem til ca 2016). De første Tesla-ene i Norge har gratis lading i hele bilens levetid på Tesla sine ladestasjoner. Hvis du bor i nærheten av eller ofte passerer en av dem (kart via tesla.com). Ulempen med gammel Tesla er at hvis noe først ryker så kan det bli dyrt og ta lang tid å fixe (sa en jeg kjenner, har ikke Tesla-erfaring selv)

Anonymkode: 1fdcb...dc5

Tesla sin "gratis lading for life" følger ikke bilen ved videresalg.

Anonymkode: 38b76...895

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Tesla sin "gratis lading for life" følger ikke bilen ved videresalg.

Anonymkode: 38b76...895

jo, det følger rammenummer. 

https://www.findmyelectric.com/blog/does-free-supercharging-transfer-when-you-sell-your-tesla/

Jeg er selv fjerde eier av en veteran tesla og lader gratis så det griner etter.

Er rimelig lei av alle usannheter som presenteres om elbiler og spesielt tesla på dette forumet. Dere må gjerne hate elbiler så mye dere vil men slutt med å spy ut usannheter hele tiden, spesielt slike ting som dette som er kjempelett å motbevise dere fremstår som ekstremt desperate med å finne noe negativt å si.

Anonymkode: ace43...a16

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker said:

jo, det følger rammenummer. 

https://www.findmyelectric.com/blog/does-free-supercharging-transfer-when-you-sell-your-tesla/

Jeg er selv fjerde eier av en veteran tesla og lader gratis så det griner etter.

Er rimelig lei av alle usannheter som presenteres om elbiler og spesielt tesla på dette forumet. Dere må gjerne hate elbiler så mye dere vil men slutt med å spy ut usannheter hele tiden, spesielt slike ting som dette som er kjempelett å motbevise dere fremstår som ekstremt desperate med å finne noe negativt å si.

Anonymkode: ace43...a16

Er selv Tesla-eier, så her bommet du. Men da var jeg feilinformert. Har model 3, så ikke relevant for meg.

Anonymkode: 38b76...895

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker said:

Er selv Tesla-eier, så her bommet du. Men da var jeg feilinformert. Har model 3, så ikke relevant for meg.

Anonymkode: 38b76...895

Har jo aldri vært fri ladning på TM3?

Anonymkode: 40808...4d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For liten strømkapasitet er sjelden et stort problem. Moderne ladesystemer kan lastbalansere mot hovedsikringen slik at inntaket ikke overbelastes. Da strupes ladingen på ettermiddagen når alle lager mat, og så åpnes det for fullt øs på natta når de fleste har lagt seg og slått av komfyr og lys. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg er med og betaler for garasjedrift her i sameiget, men har kun fri parkering ute; altså ingen fast plass. Bilfritt tun uten mulighet for hjemmelading. Er litt sur om vinteren når jeg skraper is og ser andre komme ut fra garasjen som jeg er med og betaler😜Og det faktum at jeg ikke kan velge å skaffe meg en elbil om jeg ønsker. Styret skrev at det ikke forelå noen planer for ladestasjoner ute da jeg spurte😌vurderer nesten å flytte pga dette, men da blir lånet myyye dyrerer. Prisene har økt så mye at det vil svi🥺

Anonymkode: 0f14f...918

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...