AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #21 Del Skrevet 27. september 2021 I vår garasje var det feks "ikke mulig" fordi strømmen i all praksis var brukt opp, det var ikke mer kapasitet på nettet til blokka. Da måtte de sette inn nytt strømnett og nye ladebokser osv i garasjen. Nå var dette sameie så tror ikke det var plikt her det var noe vi stemte over og valgte å gjøre selv om det ble dyrt. (jeg er ikke elektriker sorry for feil strømbegreper sikkert) Anonymkode: e1888...4ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #22 Del Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg er ikke personen du spør men du sa bare "det er ikke mulig". Personen sier at om de ikke HAR parkering er de ikke pliktig. Du sa ikke at de ikke hadde parkering. Har de parkering må de gjøre det mulig, det er da de er pliktig. Jeg ville ikke hatt elbil uten lader, hadde det selv i noen måneder og det var stress selv med lademuligheter på jobb og i gata i Oslo (kommunale, billigere enn hurtiglading) Anonymkode: e1888...4ea Gud bedre, jeg håper du bare spiller dum. Anonymkode: d8e2c...328 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #23 Del Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (På 17.9.2021 den 16.56): Hei vurderer å kjøpe elbil, men har ikke lademuligheter ved borettslaget eller ved hjemmet, men bor derimot 200m en ladestasjon ved en bensinstasjon. Noen som har erfaring med å kun lade ved disse stasjonene? Anonymkode: 2c494...d4f Jeg lader kun ved ladestasjoner offentlig. Kioster meg 20 kr for full tank. Anonymkode: 89357...0e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 27. september 2021 #24 Del Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): I vår garasje var det feks "ikke mulig" fordi strømmen i all praksis var brukt opp, det var ikke mer kapasitet på nettet til blokka. Da måtte de sette inn nytt strømnett og nye ladebokser osv i garasjen. Nå var dette sameie så tror ikke det var plikt her det var noe vi stemte over og valgte å gjøre selv om det ble dyrt. (jeg er ikke elektriker sorry for feil strømbegreper sikkert) Anonymkode: e1888...4ea Sameier har samme plikt som borettslag. Plikten gjelder så lenge det er mulig innenfor rimelighetens grenser å etablere. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #25 Del Skrevet 27. september 2021 6 hours ago, AnonymBruker said: Du svarer meg at de er pliktige når jeg skriver at det ikke er mulig alle steder og nå svarer du at det selvforklarende at de ikke er pliktige når det ikke er mulig. Hvordan er det selvforklarende når du ikke er enig med deg selv? Du skrev ingenting om at det ikke var parkering i borettslaget, til og med du skjønner at et borettslag uten parkering ikke må tilrettelegge for ladding? Anonymkode: 40808...4d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #26 Del Skrevet 27. september 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Gud bedre, jeg håper du bare spiller dum. Anonymkode: d8e2c...328 Samme håper jeg du gjør... Anonymkode: 40808...4d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #27 Del Skrevet 30. september 2021 AnonymBruker skrev (På 27.9.2021 den 23.58): Du skrev ingenting om at det ikke var parkering i borettslaget, til og med du skjønner at et borettslag uten parkering ikke må tilrettelegge for ladding? Anonymkode: 40808...4d3 Jeg vet ikke hva ladding er - finner ikke ordet i ordboka - så jeg aner ikke om et borettslag må tilrettelegge for det. Tydelig at lesing og skriving ikke er din sterke side. Anonymkode: d8e2c...328 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #28 Del Skrevet 30. september 2021 AnonymBruker skrev (På 28.9.2021 den 0.00): Samme håper jeg du gjør... Anonymkode: 40808...4d3 Ok, da bekreftet du at du ikke spiller dum ... Anonymkode: d8e2c...328 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #29 Del Skrevet 30. september 2021 Jeg har elbil. Det hadde vært helt uaktuelt uten å kunne lade hjemme. De første ukene hadde jeg ikke lader hjemme og jeg brukte en del tid på ulike ladestasjoner. Anonymkode: 8def7...f98 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #30 Del Skrevet 30. september 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg vet ikke hva ladding er - finner ikke ordet i ordboka - så jeg aner ikke om et borettslag må tilrettelegge for det. Tydelig at lesing og skriving ikke er din sterke side. Anonymkode: d8e2c...328 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ok, da bekreftet du at du ikke spiller dum ... Anonymkode: d8e2c...328 Er det bare dritt og hersketeknikker du har å komme med? Har du ingenting konstruktivt å komme med til denne tråden? Anonymkode: 8cb1b...892 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #31 Del Skrevet 30. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er det bare dritt og hersketeknikker du har å komme med? Har du ingenting konstruktivt å komme med til denne tråden? Anonymkode: 8cb1b...892 Jeg har svart konstruktiv og blitt angrepet av folk som ikke kan lese. Anonymkode: d8e2c...328 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 30. september 2021 #32 Del Skrevet 30. september 2021 Borettslagsloven og sameieloven er endret slik at i de lagene der beboerne disponerer parkeringsplass plikter lagene å tilrettelegge for lading. Det er til og med slik at dette regnes som felleskostnad på fellesanlegg selv for de som ikke disponerer parkeringsplass fordi strømmen til lading går på fellesanlegget og det å legge opp til sikker lading er å ha sikkert el-system. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 30. september 2021 #33 Del Skrevet 30. september 2021 (endret) AnonymBruker skrev (På 23.9.2021 den 14.28): Bare dersom det finnes faste parkeringsplasser der. Ikke alle borettslag har parkering en gang. Anonymkode: 9e69d...2a5 Ja, det stemmer at det må finnes parkeringsplasser. Men de trenger ikke være faste. Hvis borettslaget har noen parkeringsmuligheter i det hele tatt, så plikter de å gjøre det mulig å lade. Hvis det kun er felles plasser, så må borettslaget sette opp felles lader. Endret 30. september 2021 av jabx Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 30. september 2021 #34 Del Skrevet 30. september 2021 AnonymBruker skrev (På 26.9.2021 den 19.57): Det er nettopp derfor bilindustrien er i ferd med å se på andre muligheter for energi til framdrift av biler, batteriet holder ikke når det er slike tilstander. Ikke bare her i landet, som er en liten fjert globalt, men i det store og hele er det svært mange som ikke kan lade fra en stikkontakt. Anonymkode: 382ed...b8d Nei, bilindustrien er ikke i ferd med det. Batteriet holder fint. I fremtiden vil det være vanskelig å finne en parkeringsplass uten lademulighet. I England kan man lade rett fra lyktestolper, for eksempel. Hvis du har en bil så må du ha et sted å parkere den. Der den er parkert vil det med all sannsynlighet være lademuligheter i fremtiden. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 30. september 2021 #35 Del Skrevet 30. september 2021 AnonymBruker skrev (På 27.9.2021 den 17.58): I vår garasje var det feks "ikke mulig" fordi strømmen i all praksis var brukt opp, det var ikke mer kapasitet på nettet til blokka. Da måtte de sette inn nytt strømnett og nye ladebokser osv i garasjen. Nå var dette sameie så tror ikke det var plikt her det var noe vi stemte over og valgte å gjøre selv om det ble dyrt. (jeg er ikke elektriker sorry for feil strømbegreper sikkert) Anonymkode: e1888...4ea Dette er ikke lenger lov. Hvis det ikke er kapasitet, må kapasiteten økes. Det har man krav på. Det er noen få unntak der styret ikke plikter å legge til rette for lading, men det er veldig vanskelig å oppnå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #36 Del Skrevet 30. september 2021 On 9/27/2021 at 10:20 PM, AnonymBruker said: Gud bedre, jeg håper du bare spiller dum. Anonymkode: d8e2c...328 Jeg er ikke dum. Du hevdet at en bruker motsa seg selv men det gjorde brukeren ikke om man leste ordentlig det brukeren skrev, forsøkte bare å forklare deg dette men du får bare tro det var du som var lurest i denne samtalen 8 minutter siden, jabx said: Dette er ikke lenger lov. Hvis det ikke er kapasitet, må kapasiteten økes. Det har man krav på. Det er noen få unntak der styret ikke plikter å legge til rette for lading, men det er veldig vanskelig å oppnå. Ja det var det vi gjorde, økte kapasiteten. Nå var dette et garasje-sameie, ikke et vanlig hus-sameie. Men strømmen ble før delt med blokkene som hører til garasjen, mens det nå er etablert eget strømnett (eller hva det heter) for garasjen. Dette var 2 år siden og den gang var det avstemming og virket ikke til å være pliktig, men det kan være loven kom etter dette eller at et rent garasjesameie er noe annet..det vet jeg ikke Vi fikk uannsett lader, heldigvis, for som tråden egentlig spør om er det dritt å ha elbil uten lader 😄 Koster litt mer enn vanlig hus-strøm siden det er ladebokser med fordelingsopplegg, som teller hvor mange kwh vi har brukt osv og passer på at alle som lader får strøm, som da betales på egen regning, men mye billigere enn hurtigladere og offentlige ladere. Går kjappere enn vanlig stikkontakt også. Anonymkode: e1888...4ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #37 Del Skrevet 30. september 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Dette var 2 år siden og den gang var det avstemming og virket ikke til å være pliktig, men det kan være loven kom etter dette eller at et rent garasjesameie er noe annet..det vet jeg ikke Ja loven gjaldt fra 1 januar i år🙂 Anonymkode: 8cb1b...892 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #38 Del Skrevet 1. oktober 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg er ikke dum. Du hevdet at en bruker motsa seg selv men det gjorde brukeren ikke om man leste ordentlig det brukeren skrev, forsøkte bare å forklare deg dette men du får bare tro det var du som var lurest i denne samtalen Først skrev vedkommende bastant at borettslag var pliktige og deretter at ikke alle var pliktige. Nå gidder jeg ikke svare flere kverrulanter i denne tråden. Anonymkode: d8e2c...328 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #39 Del Skrevet 1. oktober 2021 6 hours ago, jabx said: Nei, bilindustrien er ikke i ferd med det. Batteriet holder fint. I fremtiden vil det være vanskelig å finne en parkeringsplass uten lademulighet. I England kan man lade rett fra lyktestolper, for eksempel. Hvis du har en bil så må du ha et sted å parkere den. Der den er parkert vil det med all sannsynlighet være lademuligheter i fremtiden. Nå er det vel ikke først og fremst tilgjengelighet det nevnes i denne tråden, men pris. Selv om det å stå i ladekø også er kjedelige greier, særlig om man skal være avhengig av det til enhver tid når man skal lade. Det vil ta tid å komme til den fremtiden du beskriver, men tror det har vært prøveprosjekter med å lade fra lyktestolper, hvor anlegget må være installert til det formålet, hvis ikke vil det ikke være nok god nok dimensjon og kvalitet på kabelanlegget i de fleste tilfeller. I fremtiden vil mye annet artig også ha skjedd, som at bilen kan stikke av og selv kjøre til en ladestasjon for påfyll. Anonymkode: 0f58c...29e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #40 Del Skrevet 1. oktober 2021 11 hours ago, AnonymBruker said: Først skrev vedkommende bastant at borettslag var pliktige og deretter at ikke alle var pliktige. Nå gidder jeg ikke svare flere kverrulanter i denne tråden. Anonymkode: d8e2c...328 Ja borettslag er pliktige, men som jeg svarte deg så gjelder jo ikke det de som ikke har p-muligheter. Det trodde jeg "goes without saying" (kom ikke på noe norsk uttrykk) Kverulanten her er jo deg... Anonymkode: 40808...4d3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå