Gå til innhold

Kia EV6 eller Tesla Y?


AnonymBruker

Kia eller Tesla?  

39 stemmer

  1. 1. Kia eller Tesla?

    • EV6
      14
    • Y
      25


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jada, Honda - Kia mannen 🤣

Så rart hvordan alle tyske biler i tillegg til japanske Toyota / Lexus har pult alt av potensielle konkurrenter siden midten av 90-tallet og selger fortsatt som bare det? 

Er bare Tesla som har greid å hogge seg inn på plass blant disse, og det burde si det meste. Tyske biler er svært solide og veldig gode, og det samme gjelder Toyota. 

https://www.elbil24.no/nyheter/bilmerkene-eierne-er-mest-fornoyd-med/73787967

Topp 5:

1) Lexus

2) Toyota

3) BMW

4) Mercedes

5) Volvo

En annen ting som er viktig å nevne er at tyske biler har så utrolig stort utvalg. Jeg tror ikke at noen kommer engang i nærheten. 

Men se på Kia. Fortell hva er Kia hvis man fjerner E-Soul og den kommende EV6? Svaret er at Kia er ingenting uten disse to modellene. 

På samme måte som Hyundai er ingenting uten denne nye IONIC 5 og Kona. Hva er Hyundai uten disse to? Ingenting. 

Men, fjern hvilke som helst TO modeller fra de tyske merkene, og de har fortsatt et svært så godt utvalg av biler. 

For øvrig er det morsomt hvordan koreanere måtte løpe til tyskere for flere år tilbake - de hentet tidligere Audi-sjef som skulle fikse bilene deres og gjøre dem bedre. 

Dette er også Toyota sin styrke, og her ligner Toyota på tyskere. Toyota har en haug med modeller. RAV4 / Corolla / Yaris / Aygo / Prius / C-HR / Camry, osv. Fjern to av disse modellene, og Toyota er fortsatt den "japanske sjefen" - ingen andre japanske merker kommer i nærheten. 

Dagens Kia er rett og slett europeiske produkter. De er laget og designet og styrt av sjefene som kommer fra tyske premium merker. 

Jeg sier ikke at EV6 er dårlig, det er den ikke. Men utvalget blant sør-koreanske merker er sterkt begrenset, og det er derfor de aldri kommer i nærheten av å dominere slik Toyota / Lexus og tyske merker gjør (BMW / Mercedes / VW / Porsche / Audi).

Hvis du mener at EV6 oppfyller dine behov, så er det helt OK for min del. Jeg sier bare det jeg mener, og hadde jeg hatt bortimot 600.000 kr tilgjengelig, så hadde det heller blitt brukt på tysk bil.

Faktisk så hadde jeg brukt mer enn 600.000 kr for å utnytte den fordelen momsfrie biler fortsatt har. 

For nå som det etterhvert vil komme moms på biler over 600.000 kr, så er det grunn til å tro at de som allerede har kjøpt luksusmerker fra Tyskland (Alt fra E-Tron til 750.000 - 800.000 og oppover, kommer til å "tjene" på bilen, siden momsen kommer til å bremse verdifallet, for de samme bilene kommer til å bli dyrere). Spesielt nå med "halvledere" krisa i tillegg.

Har selv fulgt med på nyere bruktbil markedet, (dog ikke el-bil, men bensin og til en viss grad diesel) og har sett at tyske premium merker har gått opp i pris det siste året, men koreanere fortsetter bare å falle ned som en stein. 

Det betyr - hvis man kjøpte en nyere bruktbil (tysk merke) for nesten ett år siden, så har den ennå ikke gått ned i pris på FINN. Egentlig har den økt litt i verdi. Det samme har jeg sett med Toyota. 

Mens Kia og Hyundai bare går nedover og nedover. Ingenting spesielt lenger med e-Soul eller Kona, mens biler som VW Golf har gått opp i pris - spesielt bensinversjoner som jeg har sett på. Opp 30.000 kr eller mer bare det siste året og de selges fortsatt som Hot Cakes fra bakeriet. 

Bare se selv - legg ut en nyere brukt og fin VW Golf til noenlunde riktig pris, så er den solgt før neste dag har startet. For ikke å snakke om alle Audi, Polo, Mercedes, BMW++.

 

Anonymkode: 2e103...b26

Så mye rabling? Om BMW selger en bil med et tall på og tilbyr den med x foran eller bak, som cabrio, SUV og SUV med skråtak betyr svært lite for meg. Jeg tenker på pålitelighet, ikke antall karosseriformer eller prisområder man kan kjøpe samme drivlinje på.

Bruktmarkedet har vært spesielt en du kan jo se hva f.eks. en brukt e-Niro går for. Var nylig en tråd her inne om den. Ellers så sier jeg ikke at dårlige biler er upopulære; mange vet svært lite om bil. Da er det lett å kjøpe Golf, akkurat som naboen. Jeg kjenner mange som har kjørt tysk i mange år - for all del, kjekt å kjøre, ergonomiske - men straks de bytter til koreansk eller japansk blir de forfjamsa over hvor enkelt det kan være å eie bil. Derfor betyr pålitelighet mye for meg; særlig i lengden. Og her står det mellom Kia og Tesla. :)

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Kia er søppel, og har alltid vært det.

Trenger ikke si mer.

Anonymkode: b5a28...4d1

Hadde kanskje ikke trengt å si dét heller? 🙄

Anonymkode: 62e6c...2ff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, jabx said:

Model Y for Europa bygges i Kina, og har meget god byggekvalitet.

Og så snart fabrikken i Berlin får åpne så kommer de til å bli produsert der

Anonymkode: 7ca8c...628

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (11 timer siden):

Model Y for Europa bygges i Kina, og har meget god byggekvalitet.

Og eh, hva snakker du om med "fremtidsrettet teknisk oppbygging"? Ionity er elendig sammenlignet med Teslas ladenettverk, og ikke minst dyrere.

Hva er Model Y dårligere på?

Model Y fra Kina får faktisk skryt for å ha lite panelgaps, men Model 3 har alltid (med rette) fått tyn for dette. 

Hva angår mer moderne arkitektur, så har asiateren den betydelig mer moderne 800V-arkitekturen. Eneste grunnen til å ikke gå for 800V, er hvis man ikke kan eller forstår teknologien. At du brått blander inn ladenettverket når det er snakk om arkitektur, tyder på at du heller ikke forstår hvordan en bil fungerer.

Anonymkode: ec06c...0ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (11 timer siden):

Du er ikke helt oppdatert. Trådløs lading er riktignok på teststadiet, men det er veldig dyrt å legge til, og brukes kun i enkelte taxier i dag. I fremtiden er det mulig det blir mer vanlig, men det vil fortsatt koste mer enn vanlig lading.

Trådløs lading eksisterer allerede for BMW. Det er taxibransjen som henger etter (som vanlig) og tror dette er noe nytt. I praksis er det en forstørret utgave av QI-ladingen du har med telefonene din.

Litt vanskelig å forstå hva du legger i at det vil koste mer, men la oss tenke at du mener ladekostnadene for AC-lading. De vil nok være marginalt høyere pga litt høyere varmetap, men det vil være marginalt økte kostnader for en vanlig familiebil med gjennomsnittlig kjørelengde. Fordelene overgår ulempene mange ganger.

Anonymkode: ec06c...0ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hva angår mer moderne arkitektur, så har asiateren den betydelig mer moderne 800V-arkitekturen. Eneste grunnen til å ikke gå for 800V, er hvis man ikke kan eller forstår teknologien. At du brått blander inn ladenettverket når det er snakk om arkitektur, tyder på at du heller ikke forstår hvordan en bil fungerer.

Anonymkode: ec06c...0ce

Men hvorfor slenge ut en fornærmelse heller enn en forklaring? Det er en meget underlig prioritering.

Mitt inntrykk er at det foreløpig er få ladestasjoner der 800V virkelig kommer til sin fulle rett. Men det er nok kanskje fremtidens teknologi, så kanskje greit å ikke satse på utgående tech.

Anonymkode: 62e6c...2ff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Model Y fra Kina får faktisk skryt for å ha lite panelgaps, men Model 3 har alltid (med rette) fått tyn for dette. 

Hva angår mer moderne arkitektur, så har asiateren den betydelig mer moderne 800V-arkitekturen. Eneste grunnen til å ikke gå for 800V, er hvis man ikke kan eller forstår teknologien. At du brått blander inn ladenettverket når det er snakk om arkitektur, tyder på at du heller ikke forstår hvordan en bil fungerer.

Anonymkode: ec06c...0ce

Nei, alle bilene som bygges i Kina har høy byggekvalitet. De toppet også rangering over byggekvalitet med Model 3 i en kinesisk undersøkelse.

800V-arkitektur er noe teoretiske greier. Mer et tall man bruker for å imponere kunnskapsløse folk som tror at høyere tall automatisk er bedre. Det har fordeler, men også ulemper. Det handler om hva man legger vekt på og hvilke fordeler og ulemper man vekter. Og det har ingenting med meg å gjøre. Det er ikke jeg som har analysert dette.

Endret av jabx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Trådløs lading eksisterer allerede for BMW. Det er taxibransjen som henger etter (som vanlig) og tror dette er noe nytt. I praksis er det en forstørret utgave av QI-ladingen du har med telefonene din.

Litt vanskelig å forstå hva du legger i at det vil koste mer, men la oss tenke at du mener ladekostnadene for AC-lading. De vil nok være marginalt høyere pga litt høyere varmetap, men det vil være marginalt økte kostnader for en vanlig familiebil med gjennomsnittlig kjørelengde. Fordelene overgår ulempene mange ganger.

Anonymkode: ec06c...0ce

Hvilken trådløse lading for BWM tenker du på? Tenker du på den dyre test-løsningen de brukte i en ladbar hybrid, og som ladet på fattige 3,2 kw?

Taxiene bruker modifiserte Audi e-Tron såvidt jeg kan huske.

Endret av jabx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (3 timer siden):

Nei, alle bilene som bygges i Kina har høy byggekvalitet. De toppet også rangering over byggekvalitet med Model 3 i en kinesisk undersøkelse.

800V-arkitektur er noe teoretiske greier. Mer et tall man bruker for å imponere kunnskapsløse folk som tror at høyere tall automatisk er bedre. Det har fordeler, men også ulemper. Det handler om hva man legger vekt på og hvilke fordeler og ulemper man vekter. Og det har ingenting med meg å gjøre. Det er ikke jeg som har analysert dette.

Hva anna hadde du trodd når det er kinesere som undersøker seg selv🤓 

Anonymkode: 93667...237

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
On 9/18/2021 at 8:14 PM, AnonymBruker said:

TS her, jeg hører gjerne argumentene til "menigheten". Om man kan saklig bekrefte eller avvise disse, kommer jeg og min kjære videre i vår beslutningsprosess. Om noen velger å trolle eller disse dieselgutta på forumet etter hvert dukker opp..."bidrag"/forstyrrelser som jeg glatt kan se forbi. 

Anonymkode: 62e6c...2ff

jeg ville rett og slett ventet til du kan prøvekjøre Kia'en, for det er ellers vanskelig å si noe om. Tesla lager bra, morsomme bilder. Veldig mange er veldig fornøyde med sine Teslaer (oss inkludert), men det er selvsagt også noen som har fått mandagsutgaver. Denna Kia kan jeg ikke si noe om, men vi har prøvd Kia e-niro, og den siste var mindre imponerende. Når du først sammenlikner det med Tesla, så kan den egentlig ikke sammenliknes, da man føler man får mye mindre for pengene. Men det kan jo også være smakssak og prioriteringer. 

Anonymkode: ce5b2...912

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vinglet litt mellom Model 3, BMW i3 og Mazda MX-30 en stund. Trenger ikke all verden med rekkevidde siden det uansett blir en bybil, men rekkevidden på en Model 3 SR er jo vesentlig høyere enn både i3 og MX-30.

Tesla er dog utelukket etter litt fundering, da ingen av oss ønsker oss så vondt i lengden. Inntrykket mitt er at det er ventetid på service, en del krangling hva gjelder reklamasjoner og lignende, og latterlig tynn lakk (denne kunne vel også gått i reklamasjonskategorien). Vi har begge jobber som innebærer en del kontakt med nettopp Tesla-eiere, og opplevelsene vi hører om er svært delte. Noen er kjempefornøyde og noen skal aldri ha Tesla igjen. Sånn er det nok med alle merker, men personlig foretrekker jeg en forhandler det faktisk er mulig å få tak i via telefon og mail, og ikke enveiskommunikasjon via en app og tekstmeldinger. 

Spør du meg hadde jeg lett gått for Kia EV6, denne synes jeg også ser mye mer spennende ut enn Model Y, som egentlig er ganske stygg eksteriørmessig. Jeg er klar over at den er bygget på samme plattform som Model 3, men var det virkelig nødt til å se ut som en Model 3 med aaaaaltfor høyt tak? Skikkelig uproporsjonert etter min mening, ser bare rart ut. 

Anonymkode: 9e923...fc2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 18.9.2021 den 20.00):

 

Og om den tyske bilen må på verksted, er min erfaring med Møller.. Vel, skal ikke si akkurat det jeg tenker her. Men nicht gut er vel en start. 

Anonymkode: ad3ba...983

Artig hvordan man har forskjellige erfaringer 😊 Topp fornøyd med Møller og min VW. Aldri vært mer fornøyd med bil og bilholdet som etter jeg kjøpte min første VW hos Møller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

, men var det virkelig nødt til å se ut som en Model 3 med aaaaaltfor høyt tak? Skikkelig uproporsjonert etter min mening, ser bare rart ut. 

Anonymkode: 9e923...fc2

Ikke bare rart. Model Y er direkte stygg. Ikke at de andre Teslamodellene er noen designperler de heller, men Y tar virkelig kaka.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (På 19.9.2021 den 13.59):

Hvilken trådløse lading for BWM tenker du på? Tenker du på den dyre test-løsningen de brukte i en ladbar hybrid, og som ladet på fattige 3,2 kw?

Taxiene bruker modifiserte Audi e-Tron såvidt jeg kan huske.

Åja, så du påstår Jaguarene taxibransjen bruker ikke er på teststadiet? 

Anonymkode: ec06c...0ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

jabx skrev (På 19.9.2021 den 13.56):

Nei, alle bilene som bygges i Kina har høy byggekvalitet. De toppet også rangering over byggekvalitet med Model 3 i en kinesisk undersøkelse.

800V-arkitektur er noe teoretiske greier. Mer et tall man bruker for å imponere kunnskapsløse folk som tror at høyere tall automatisk er bedre. Det har fordeler, men også ulemper. Det handler om hva man legger vekt på og hvilke fordeler og ulemper man vekter. Og det har ingenting med meg å gjøre. Det er ikke jeg som har analysert dette.

Å påstå 800V er noe teoretiske greier for folk som ikke har peiling, er som å si internett er en flopp.

Anonymkode: ec06c...0ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Inntrykket mitt er at det er ventetid på service, en del krangling hva gjelder reklamasjoner og lignende, og latterlig tynn lakk (denne kunne vel også gått i reklamasjonskategorien).

Må bare korrigere denne. Gikk inn i appen for å se neste ledige tid for service: ledig i nabobyen om en uke. 

Sist jeg trengte hjelp med noe, kom tesla dit jeg hadde parkert bilen mens jeg var på jobb. Og fikset den på stedet. 

Tesla har faktisk ikke bare blitt gode på service, de har blitt svært gode. 

Lakken er jeg litt uenig med og. Var kanskje problemer før, men med min begrensede erfaring på 3 teslaer på 4 år, har alle hatt fin lakk 👍

Anonymkode: ad3ba...983

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sicario skrev (4 timer siden):

Ikke bare rart. Model Y er direkte stygg. Ikke at de andre Teslamodellene er noen designperler de heller, men Y tar virkelig kaka.

Jeg er så glad for å høre at det ikke bare er meg.. 😆

Anonymkode: 9e923...fc2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Må bare korrigere denne. Gikk inn i appen for å se neste ledige tid for service: ledig i nabobyen om en uke. 

Sist jeg trengte hjelp med noe, kom tesla dit jeg hadde parkert bilen mens jeg var på jobb. Og fikset den på stedet. 

Tesla har faktisk ikke bare blitt gode på service, de har blitt svært gode. 

Lakken er jeg litt uenig med og. Var kanskje problemer før, men med min begrensede erfaring på 3 teslaer på 4 år, har alle hatt fin lakk 👍

Anonymkode: ad3ba...983

Ja, det kan fort hende. Men vi var lite imponerte når vi møtte opp for prøvekjøring, og for så vidt også i dagene i forkant. Endte opp med å dra derfra uten å ha prøvd bilen i det hele tatt, da det var så utrolig dårlig opplegg. Og hvem faen sender folk som er ute etter en SR ut i en Performance og tenker det ikke er et problem? Det er jo to vidt forskjellige biler. 

Anonymkode: 9e923...fc2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...