Gå til innhold

Kia EV6 eller Tesla Y?


AnonymBruker

Kia eller Tesla?  

39 stemmer

  1. 1. Kia eller Tesla?

    • EV6
      14
    • Y
      25


Anbefalte innlegg

Vi har sett på en masse biler, kokt det ned til to, venter bare på EV6 som kommer om halvannen måned. 

Hvilken ville dere ha valgt, og hvorfor?

Anonymkode: 62e6c...2ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tesla Y, uten å ha sett EV6 engang, kun pga ladenettverket til tesla.

Anonymkode: 71c31...685

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Asiatisk vs amerikansk bil er litt som å velge mellom pest eller kolera.

Men av de to ville jeg nok valgt Kia. Den har en mer moderne og fremtidsrettet teknisk oppbygging og de samarbeidet med Ionity, så lading går som en lek til en rimelig penge. 

Det positive med Tesla er ladenettverket deres som er litt bedre. Ellers er det en dårligere bil på de fleste punkt. 

Anonymkode: ec06c...0ce

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha kjørt begge, hadde jeg valgt Y. 

Langt mer behagelig å kjøre.

Om man skal kjøre lengre turer og må ilegge ladenettverket større vekt, er det ikke noe å lure på. Ionity har 20 stasjoner som gir 150 stolper. Tesla over 70 som gir over 1000 stolper - og det skal bygget 30 nye stasjoner innen utgangen av 2022.

Anonymkode: ad3ba...983

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.9.2021 den 19.54):

Asiatisk vs amerikansk bil er litt som å velge mellom pest eller kolera.

Anonymkode: ec06c...0ce

Hø? Det er vel ingen som bygger bedre biler, i lengden, enn asiaterne? Hva er ditt tredje alternativ, i så fall?

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Etter å ha kjørt begge, hadde jeg valgt Y. 

Langt mer behagelig å kjøre.

Om man skal kjøre lengre turer og må ilegge ladenettverket større vekt, er det ikke noe å lure på. Ionity har 20 stasjoner som gir 150 stolper. Tesla over 70 som gir over 1000 stolper - og det skal bygget 30 nye stasjoner innen utgangen av 2022.

Anonymkode: ad3ba...983

Når kjørte du EV6? Den er jo kun tilgjengelig for journalister foreløpig?

Vektig argument med ladestasjoner! Men så kan vel EV6 også lades med helt ordinær tilkobling på et tilnærmet endeløst antall vanlige hurtigladestasjoner?

Det kanskje mest følelsesmessige argumentet for Kia'en forsvant i går - man kunne bestille denne med gul farge. Når jeg var innom nettsiden med venner på besøk i går, fant vi ikke alternativet for gul lakk igjen. Sterkt forvirrende!

Anonymkode: 62e6c...2ff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hø? Det er vel ingen som bygger bedre biler, i lengden, enn asiaterne? Hva er ditt tredje alternativ, i så fall?

Når kjørte du EV6? Den er jo kun tilgjengelig for journalister foreløpig?

Vektig argument med ladestasjoner! Men så kan vel EV6 også lades med helt ordinær tilkobling på et tilnærmet endeløst antall vanlige hurtigladestasjoner?

Det kanskje mest følelsesmessige argumentet for Kia'en forsvant i går - man kunne bestille denne med gul farge. Når jeg var innom nettsiden med venner på besøk i går, fant vi ikke alternativet for gul lakk igjen. Sterkt forvirrende!

Anonymkode: 62e6c...2ff

My bad. Mente Hyundais Ioniq 5, så blir noe helt annet. Da skal jeg være forsiktig med å sammenligne direkte. Har kjørt Tesla en periode. Når lading blir en så stor del av endring fra fossil til eldrift, er det viktig at dette er noe man tenker minst mulig på dette. Og der er tesla i en helt egen liga 🙂 Slipper ladebrikker, varierende prismodeller, kø ++. Man ser i bilen hvor mange ladere det er, hvor mange som er ledige og hvilke fasiliteter som finnes på ladeplassen. Veldig praktisk.

Gøy med gul bil, kan hende leverandør har mulighet til å bestille utenom.

Anonymkode: ad3ba...983

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.9.2021 den 19.34):

Vi har sett på en masse biler, kokt det ned til to, venter bare på EV6 som kommer om halvannen måned. 

Hvilken ville dere ha valgt, og hvorfor?

Anonymkode: 62e6c...2ff

Lol, ingen av de to. Deutschland Supremacy!! Sier jeg bare :) 

Enten Mercedes eller BMW eller Porsche eller Audi. Masse å velge mellom der. 

Ellers, ladenettverket til Tesla skal snart gjøres tilgjengelig for alle. Alle etterlyser dette, og Tesla som alle andre, ønsker å tjene penger på at flere kunder lader hos de med andre type bilmerker, så den "eksklusiviteten" er i ferd med å bli snart historie. 

Så kan man tenke litt frem i tid. Denne måten å lade opp er litt gammedags. Nå tester man trådløse ladinger og bytting av fulltladede batterier på mindre enn 5 minutter. Spesielt bilene fra Kina går inn for dette. 

I tillegg er det snakk om å utforme ladestasjoner etterhvert som bensinstasjoner. 

Det man ser med "ladenettverk" nå om dagen er bare begynnelsen og de kommer ikke til å se sånn ut om bare noen få år.

Men akkurat nå er det mye flaskehalser siden det kommer altfor mange nye el-biler på veiene i Norge, mens antallet ladestasjoner ikke greier å holde stand lenger. Infrastrukturen er fortsatt veldig primitiv og den beste måten å lade er fortsatt hvis man har et f-ckings hus man selv eier til flere millioner kroner 🤣 Ikke så nøye med alle andre som leier eller har små leiligheter oppe i høyden.

 

 

 

Anonymkode: 2e103...b26

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Man ser i bilen hvor mange ladere det er, hvor mange som er ledige og hvilke fasiliteter som finnes på ladeplassen. Veldig praktisk.

Anonymkode: ad3ba...983

Jeg ser at Tesla har fordeler, men tom. min 2012 Leaf viser ladestasjoner på den innebygde GPSen - som jeg aldri bruker fordi jeg har telefon lel. :) Men, ja, tar poenget. Tesla er knall på tech, men har pleid å henge igjen på alt det andre med bilen (interiørkvalitet og ergonomi, reparasjonsvennlighet, pålitelighet). Men Y-en er en bil som også er resultat av mye læring, liker den veldig godt.

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Lol, ingen av de to. Deutschland Supremacy!! Sier jeg bare :) 

Enten Mercedes eller BMW eller Porsche eller Audi. Masse å velge mellom der. 

Anonymkode: 2e103...b26

Vent nå litt, tyske biler var jo gode til tidlig/midten av 90-tallet. Det er 30 år siden! Så feilbehengte biler som BMW eller Audi skal man da lete lenge etter? E-tron kolossen bruker mer strøm per mil enn alle andre batterier på hjul; sett bort fra busser og trikker. Å foreslå Porsche når vi snakker om prisklassen 400-600k kr er på grensen til trolling.

Anonymkode: 62e6c...2ff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Lol, ingen av de to. Deutschland Supremacy!! Sier jeg bare :) 

Enten Mercedes eller BMW eller Porsche eller Audi. Masse å velge mellom der. 

Ellers, ladenettverket til Tesla skal snart gjøres tilgjengelig for alle. Alle etterlyser dette, og Tesla som alle andre, ønsker å tjene penger på at flere kunder lader hos de med andre type bilmerker, så den "eksklusiviteten" er i ferd med å bli snart historie. 

Sannhet med moderasjon. De vil åpne for enkelte modeller som fyller enkelte krav hvor produsenten må gjøre enkelte oppdateringer. 

Per i dag er det kun VAG som har biler som fysisk kan fylle kravene, og VAG har sagt nei for å satse på ionity. Enn så lenge blir det en teoretisk øvelse. Men jeg håper de får det til - tre år etter tesla avsluttet gratis superlading, startet byggingen av 30+ nye stasjoner bare i Norge. Om de får til å delvis åpne og tjener enda mer, blir det spennende. 

Åpningen vil også bli begrenset og teslaer vil ha fortrinnsrett. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så kan man tenke litt frem i tid. Denne måten å lade opp er litt gammedags. Nå tester man trådløse ladinger og bytting av fulltladede batterier på mindre enn 5 minutter. Spesielt bilene fra Kina går inn for dette. 

Liker at du fremhever kinesiske biler i et innlegg hvor du starter med "Deutschland Supremacy" 😆

Men tror ikke man bør tenke så lengst frem om man trenger ny bil i dag. Om dette blir realiteten er den bilen man kjøper i dag klar for å byttes når dette skjer i fullskala. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I tillegg er det snakk om å utforme ladestasjoner etterhvert som bensinstasjoner. 

Det finnes jo i dag. Alle nye cirkle C utformes slik. Ikke at det betyr noe i praksis, annet enn at det er kortere vei inn for å ta en pause. Ser bra ut. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det man ser med "ladenettverk" nå om dagen er bare begynnelsen og de kommer ikke til å se sånn ut om bare noen få år.

Det samme sa teslaeiere i 2014. De hadde rett. Og det vil nok skje mye, men den ledelsen tesla har skal man jobbe for å ta igjen. Nærmeste konkurrent har 150 stolper mot tesla sine 1000+

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men akkurat nå er det mye flaskehalser siden det kommer altfor mange nye el-biler på veiene i Norge, mens antallet ladestasjoner ikke greier å holde stand lenger. Infrastrukturen er fortsatt veldig primitiv og den beste måten å lade er fortsatt hvis man har et f-ckings hus man selv eier til flere millioner kroner 🤣 Ikke så nøye med alle andre som leier eller har små leiligheter oppe i høyden.

Anonymkode: 2e103...b26

Nja. Tesla har en strategi for det og. De regnet med at de som ville kjøpe model 3 (og Y) er folk som ikke har hus som den typiske model X eieren. Løsningen er å plassere superladere i tettbebygget strøk fremfor midt på de lange veiaksene. Resultatet ser vi nå hvor det har kommet en stasjon midt i Oslo sentrum med to til på vei innen 2022. 

Anonymkode: ad3ba...983

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ser at Tesla har fordeler, men tom. min 2012 Leaf viser ladestasjoner på den innebygde GPSen - som jeg aldri bruker fordi jeg har telefon lel. :) Men, ja, tar poenget. Tesla er knall på tech, men har pleid å henge igjen på alt det andre med bilen (interiørkvalitet og ergonomi, reparasjonsvennlighet, pålitelighet). Men Y-en er en bil som også er resultat av mye læring, liker den veldig godt.

De siste årene har tesla kommet seg forbi de største problemene med å skru sammen bilene. Som Elon Musk sa, det er enkelt å bygge en prototype. Men et mareritt å bygge 1000. 

Om man ser på dagens model 3 - biler er feks panel gaps så og si eliminert. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vent nå litt, tyske biler var jo gode til tidlig/midten av 90-tallet. Det er 30 år siden! Så feilbehengte biler som BMW eller Audi skal man da lete lenge etter? E-tron kolossen bruker mer strøm per mil enn alle andre batterier på hjul; sett bort fra busser og trikker. Å foreslå Porsche når vi snakker om prisklassen 400-600k kr er på grensen til trolling.

Anonymkode: 62e6c...2ff

Og om den tyske bilen må på verksted, er min erfaring med Møller.. Vel, skal ikke si akkurat det jeg tenker her. Men nicht gut er vel en start. 

Anonymkode: ad3ba...983

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KIA har blandt de aller mest fornøyde kundene i Norge. De har god service og kundeoppfølging. 
selv ville jeg antageligvis allikevel valgt Tesla, for mange er bilvalg også styrt av følelser. Og om du ofte trenger å kjøre langt så har Tesla foreløpig et overlegent ladenettverk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Menigheten er på plass, ja.

Anonymkode: 3c4fd...5ca

Om det er tesla og ladestasjoner du hinter til der, kan du jo selv vurdere 20 mot 80 og 150 mot 1000. Det er altså ionity sine stasjoner / ladestoler mot tesla sine. 

Trenger ikke være religiøs for å forstå at det er fordeler med å velge produsenten som tilbyr fire ganger så mange ladestasjoner 🙂

Anonymkode: ad3ba...983

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her, jeg hører gjerne argumentene til "menigheten". Om man kan saklig bekrefte eller avvise disse, kommer jeg og min kjære videre i vår beslutningsprosess. Om noen velger å trolle eller disse dieselgutta på forumet etter hvert dukker opp..."bidrag"/forstyrrelser som jeg glatt kan se forbi. 

Anonymkode: 62e6c...2ff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

 

Vent nå litt, tyske biler var jo gode til tidlig/midten av 90-tallet. Det er 30 år siden! Så feilbehengte biler som BMW eller Audi skal man da lete lenge etter? 

Anonymkode: 62e6c...2ff

Jada, Honda - Kia mannen 🤣

Så rart hvordan alle tyske biler i tillegg til japanske Toyota / Lexus har pult alt av potensielle konkurrenter siden midten av 90-tallet og selger fortsatt som bare det? 

Er bare Tesla som har greid å hogge seg inn på plass blant disse, og det burde si det meste. Tyske biler er svært solide og veldig gode, og det samme gjelder Toyota. 

https://www.elbil24.no/nyheter/bilmerkene-eierne-er-mest-fornoyd-med/73787967

Topp 5:

1) Lexus

2) Toyota

3) BMW

4) Mercedes

5) Volvo

En annen ting som er viktig å nevne er at tyske biler har så utrolig stort utvalg. Jeg tror ikke at noen kommer engang i nærheten. 

Men se på Kia. Fortell hva er Kia hvis man fjerner E-Soul og den kommende EV6? Svaret er at Kia er ingenting uten disse to modellene. 

På samme måte som Hyundai er ingenting uten denne nye IONIC 5 og Kona. Hva er Hyundai uten disse to? Ingenting. 

Men, fjern hvilke som helst TO modeller fra de tyske merkene, og de har fortsatt et svært så godt utvalg av biler. 

For øvrig er det morsomt hvordan koreanere måtte løpe til tyskere for flere år tilbake - de hentet tidligere Audi-sjef som skulle fikse bilene deres og gjøre dem bedre. 

Dette er også Toyota sin styrke, og her ligner Toyota på tyskere. Toyota har en haug med modeller. RAV4 / Corolla / Yaris / Aygo / Prius / C-HR / Camry, osv. Fjern to av disse modellene, og Toyota er fortsatt den "japanske sjefen" - ingen andre japanske merker kommer i nærheten. 

Dagens Kia er rett og slett europeiske produkter. De er laget og designet og styrt av sjefene som kommer fra tyske premium merker. 

Jeg sier ikke at EV6 er dårlig, det er den ikke. Men utvalget blant sør-koreanske merker er sterkt begrenset, og det er derfor de aldri kommer i nærheten av å dominere slik Toyota / Lexus og tyske merker gjør (BMW / Mercedes / VW / Porsche / Audi).

Hvis du mener at EV6 oppfyller dine behov, så er det helt OK for min del. Jeg sier bare det jeg mener, og hadde jeg hatt bortimot 600.000 kr tilgjengelig, så hadde det heller blitt brukt på tysk bil.

Faktisk så hadde jeg brukt mer enn 600.000 kr for å utnytte den fordelen momsfrie biler fortsatt har. 

For nå som det etterhvert vil komme moms på biler over 600.000 kr, så er det grunn til å tro at de som allerede har kjøpt luksusmerker fra Tyskland (Alt fra E-Tron til 750.000 - 800.000 og oppover, kommer til å "tjene" på bilen, siden momsen kommer til å bremse verdifallet, for de samme bilene kommer til å bli dyrere). Spesielt nå med "halvledere" krisa i tillegg.

Har selv fulgt med på nyere bruktbil markedet, (dog ikke el-bil, men bensin og til en viss grad diesel) og har sett at tyske premium merker har gått opp i pris det siste året, men koreanere fortsetter bare å falle ned som en stein. 

Det betyr - hvis man kjøpte en nyere bruktbil (tysk merke) for nesten ett år siden, så har den ennå ikke gått ned i pris på FINN. Egentlig har den økt litt i verdi. Det samme har jeg sett med Toyota. 

Mens Kia og Hyundai bare går nedover og nedover. Ingenting spesielt lenger med e-Soul eller Kona, mens biler som VW Golf har gått opp i pris - spesielt bensinversjoner som jeg har sett på. Opp 30.000 kr eller mer bare det siste året og de selges fortsatt som Hot Cakes fra bakeriet. 

Bare se selv - legg ut en nyere brukt og fin VW Golf til noenlunde riktig pris, så er den solgt før neste dag har startet. For ikke å snakke om alle Audi, Polo, Mercedes, BMW++.

 

Anonymkode: 2e103...b26

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.9.2021 den 19.54):

Asiatisk vs amerikansk bil er litt som å velge mellom pest eller kolera.

Men av de to ville jeg nok valgt Kia. Den har en mer moderne og fremtidsrettet teknisk oppbygging og de samarbeidet med Ionity, så lading går som en lek til en rimelig penge. 

Det positive med Tesla er ladenettverket deres som er litt bedre. Ellers er det en dårligere bil på de fleste punkt. 

Anonymkode: ec06c...0ce

Model Y for Europa bygges i Kina, og har meget god byggekvalitet.

Og eh, hva snakker du om med "fremtidsrettet teknisk oppbygging"? Ionity er elendig sammenlignet med Teslas ladenettverk, og ikke minst dyrere.

Hva er Model Y dårligere på?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Vektig argument med ladestasjoner! Men så kan vel EV6 også lades med helt ordinær tilkobling på et tilnærmet endeløst antall vanlige hurtigladestasjoner?

Model Y kan lades både på Teslas egne ladestasjoner og på alle andre i tillegg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Så kan man tenke litt frem i tid. Denne måten å lade opp er litt gammedags. Nå tester man trådløse ladinger og bytting av fulltladede batterier på mindre enn 5 minutter. Spesielt bilene fra Kina går inn for dette.

Du er ikke helt oppdatert. Trådløs lading er riktignok på teststadiet, men det er veldig dyrt å legge til, og brukes kun i enkelte taxier i dag. I fremtiden er det mulig det blir mer vanlig, men det vil fortsatt koste mer enn vanlig lading.

Bytting av batterier er bortkastet og kommer aldri til å bli noe populært. Det er også bare en Kina-produsent som prøver seg på det, og det er en flause.

Husk at hurtiglading er noe de aller fleste kun gjør unntaksvis, på langtur. I det daglige plugger man bare bilen i hjemme, og så er den stort sett fulladet når som helst man trenger den.

Endret av jabx
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...