Gå til innhold

Julegaver


Calla

Anbefalte innlegg

Tenkte det hadde vært koselig med en tråd hvor man kan hente inspirasjon når desember kommer og fantasien har tatt ferie....

Hva gir man besteforeldre som har alt?

Hva gir man kjæresten?

Hva gir man en god venninne?

osv..

Også er det jo morro å få litt tips til hva man kan lage selv da!

Er det f.eks noen som kan forklare meg hvordan jeg kan lage såpe eller andre ting til baderommet?

Jeg kan jo begynne med et tips eller to:

Et år laget jeg kalender til min kjære. Lagde den med tykke svarte ark som jeg limte bilde, dikt eller sangtekst på for hver mnd.. datoene skrev jeg for hånd med hvit penn (puh! for en jobb!). Til slutt brukte jeg spraylim og limte plast-ark (type over-head ark) på de svarte arkene. Fikk satt på en spiral på toppen, slik at den fungerte som en ringperm, men kunne også bare ha laget noen hull og festet snor gjennom.

Går jo også an å lage fine kalendere med data...

Som ekstra-gave gir jeg ofte mamma en brent cd med sanger jeg vet hun vil like.

Er man litt flink med data kan man jo lage et fint cd-cover også, med bilder og fine ord...

Kom med tips da dere!!! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Til besteforeldrene våre blir det innrammet bryllupsbilde av oss. En ide for deg og, cons? Man må selvsagt vite at det er noe de vil sette pris på når man gir en sånn gave...

Er det eneste jeg har på gavelisten enda... lenge til jul enda... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gir man besteforeldre som har alt?

En kurv med godsaker (god kaffe/te, et par pene krus, god vin, hjemmelagede kaker/kjeks, konfekt, ukeblader/kryssordblader, en god bok, et mykt pledd)

Hjemmelagede likører, kaker, kjeks, marinerte oliven og annen god mat de kanskje ikke kan/har tid til å lage selv.

Abonnement på et blad/avis (hobbyblad, kvinneblad, kryssordblad)

Hva gir man kjæresten?

Noe til hobbyen hans. Noe til bilen, gavekort, CD/DVD/PC-spill, bøker, romantisk helgetur, armbåndsur/smykke, en pen genser/jakke, parfyme/after shave.

Hva gir man en god venninne?

Gavekort på spa, gode velværeprodukter, CD/DVD, bøker, klær, kjøkkenutstyr, parfyme/sminke, en jentetur et eller annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til bestemora mi på 91 år baker jeg julegaver. Da får hun gjerne en stor pose boller og 5-7 sorter julekaker. Dette setter hun veldig pris på og har skrytt til både kjente og ukjente over disse gavene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for kjempe-fine forslag.

I fjor laget jeg julekuler med motiv.

Kjøpte kulene på Black Design...sånne kjempestore i helt klart glass til 75 kroner.

Kjøpte tynt bomullstoff.

Tok med fine bilder i passe størrelse bl.a av barna våre, mine besteforeldre som unge og bryllupsbilder til en kopispesialist.

De trykket alle bildene på det tynne bomullstoffet for en hundrelapp.

Klippet bildene ut og limte dem pent på julekulene med decupage-lim.

Når det hadde tørket dekorete jeg rundet bildene med glitterlim (noen med gull og noen med sølv) med en tynn pensel.

Satte en stor rød sløyfe på toppen av hver kule med løkke til å henge opp i.

Min mamma fikk kule med sine foreldre på.Slik kan hun minnes dem hver gang hun henger kulen på juletreet.

Kulene ble en kjempesuksess.

Farmor fikk en kule med alle sine oldebarn.

Svigermor en med barnebarna inkludert en som var på vei (ultralydbilde)

Tilsammen ble hver kule på ca. 115,- kroner!

Teknikken kan anvendes på masse annet også...ikke bare julekuler.

T-lys holdere med bilde f. eks.

Det var mitt forslag.

Stor klem fra La Guapa :nissekonekyss:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til venninner er det jo fint å lage perle-kjede. Gå på perlehuset eller hobby-butikken og kjøp ulike perler, tre på en vokset lintråd med ujvne mellomrom! Eller lagperlearmbånd!

Tovede vekser med perlepynt, eller heklet blomst laget jeg til venninner i fjor. Det likte de veldig godt!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det er fler som gjør som meg. :sjenert:

Jeg har ingen besteforeldre, men en gammel tante som jeg anser som min bestemor.

Jeg kjøper alltid en "proviant pakke"til henne.

Fyller opp med kaffe, noen spennende tesorter fra helsekosten, forskjellige kjekssorter og oster. osv

Dette setter hun stor pris på. Hun bor langt borte fra butikken og er dårlig til beins. Dessuten har hun jo alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kom på en julegave jeg hørte en gi til sine foreldre for noen år siden:

Hun gav dem et fadderbarn (sånn Plan el.), dvs de fikk et fadderbarn de skulle betale inn for hver mnd. Vet ikke om jeg ville gjort det, man bør i alle fall kjenne den som får en slik gave godt og vite at den månedlige utgiften er noe som vil bli betalt med glede. Men syns det er en fin tanke i vårt overflodssamfunn (foreldrene våre har jo som regel alt de trenger + litt til).

Lagde pepperkakehus til min bestemor for noen år siden. Ble tatt godt i mot!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt å gi en gave til Leger uten grenser, har hørt at man kan få kort derifra hvor man kan skrive at gaven din har gått til noen som trenger det eller noe sånt. Rett og slett droppe julegaver, men gi penger til Leger uten grenser i stedet. Julen er et materalistisk gavestress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spacegirl

De julekulene var en kjempegod ide! Tror jammen jeg skal prøve meg på noe sånt. Blir jo mye mer personlig enn det vanlige dilldallet jeg vanligvis ender opp med å kjøpe. Takk for tips :)

:nisse::gave:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er nesten ferdig med julegavene jeg... :sjenert:

Det er nesten litt pinlig, men med termin om 4 uker tipper jeg at førjulstiden blir stri nok. Så da kjøpte jeg inn alt tidelig. Men jeg tror ikke jeg har så mange gode ideer igrunn.

* Her fikk alle tantebarna klær og de litt større får gavekort(Det eneste som ikke er innkjøpt enda)

* Barn som har bursdag i førjulstiden(mange av de også) får nesten alle dvd'er jeg vet de liker.

* Alle besteforeldre får flotte rammer med bilder av barnebarn

* Alle søsken med barn får noen flotte bilder i ramme.

* Svoger uten barn skal få gavekort han også

Så dere ser oppfinnsomheten er ikke så stor, men jeg tror det er gaver som vil bli satt pris på av store og små :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid problemer med å finne ut hva jeg skal gi de godt voksne som har alt, særlig de i 'svigerfamilien' :roll:

Men ikke nå lenger; mormor (som også får andre ting), farmor, bestefar og oldemor får hvert år kalender med bilder av lilleeple.

Jeg tar mye bilder, og samler opp litt fra hver årstid, slik at sommermånedene får sommerbilder osv. Når kalenderne endelig kommer i butikken (gjerne ikke før sent i november), har jeg alt klart. Jeg kjøper kalender i resirkulert papir fra Hippo (fåes i bokhandelen) med forskjellige farger på hver måned.

Lilleeple og jeg plukker også blomster om sommeren som vi presser og putter i kalenderne (sparer dem bakerst i tlf.katalogene), det samme gjør vi med løv om høsten. Slik blir ikke kalenderne så kjedelige, og alle vet at det er lilleeple som har plukket blomstene og bladene til dem :smilyblomst:

I fjor begynte jeg også med å la lilleeple dekorere noen av sidene i kalenderne med kunsten sin - mest tegninger og malerier - det ble veldig populært! Særlig den siden hvor han hadde laget håndavtrykk i flere farver!

Det tar en del tid å lage fire slike kalendere, men det er gøy å holde på, og deilig å ha tre færre å tenke på hva jeg skal finne på til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sesselja
I fjor laget jeg julekuler med motiv.

Kjøpte kulene på Black Design...sånne kjempestore i helt klart glass til 75 kroner.

Kjøpte tynt bomullstoff.

Tok med fine bilder i passe størrelse bl.a av barna våre, mine besteforeldre som unge og bryllupsbilder til en kopispesialist.

De trykket alle bildene på det tynne bomullstoffet for en hundrelapp.

Jeg er grønn på dette med decoupage, men dette hørtes ut som et prosjekt å prøve seg på!

Hvorfor valgte du bomullsstoff? Tror du/dere det kan funke om jeg bruker tynt papir istedet for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spacegirl

Jeg har alltid problemer med å finne hva jeg skal kjøpe til pappa. Men det må vel bli noe i sjangeren data eller verktøy. Søstra mi skal få Creative Zen Touch mp3-spiller og et abonnement på bladet Mamma. Kjæresten skal få en scrapbook som jeg driver og lager nå. Med bilder og minner fra de 13 årene vi har vært sammen. Og så skal han få Ringenes Herre-samleboks, hvis han ikke har kjøpt den selv innen den tida kommer da. Nevøen på 2 år er jeg litt usikker på, men han skal iallefall få Little People bondegård.

:hoppe: Gleder meg til jul :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...