Gå til innhold

Hvordan avvise mennesker på en tydelig, men ikke uhøflig måte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg/vi har et foreldrepar i klassen til min yngste, som av uvisse grunner stadig vekk forsøker å knytte oss nærmere. Inviterer oss hjem til dem osv. Av grunner jeg ikke trenger å oppgi, så er vi overhodet ikke interessert i det. Jeg forstår heller ikke hvorfor hun er så ivrig på det. Kanskje det er for å snakke om barnas relasjon (de er venner, men ikke bestevenner, og har vært litt i tottene på hverandre fordi de begge er litt sånn temperamentsfulle "alfahanner" om jeg kan bruke det ordet). 

Hun tar bare ikke et hint. 

Jeg vil selvsagt ikke være uhøflig. Hvordan løser jeg/vi dette? Bare finner på unnskyldninger hver gang hun forsøker å finne et tidspunkt vi kan møtes? (Hun er veldig direkte "la oss ta opp kalenderen og finne en dato her og nå"). Har holdt på slik i årevis, av og på.

Anonymkode: 738c0...755

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vil du ikke gå pga de er utlendinger?

Anonymkode: c2fa2...e99

Nei, selvsagt ikke. 

Anonymkode: 738c0...755

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke gå på besøk til de? Kanskje det er lurt at dere finner på noe for barnas del. De skal tross alt gå i klasse i mange år. Det koster ikke mange kalorier å besøke de en dag, mens det kan faktisk ha noe å si på klassemiljø og for barna fremover. 

Det er helt greit å ikke like noen, eller ikke ha kjemi med de, men noen ganger må man bare prøve. 

Anonymkode: 74c10...84a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare fortsett å si at det ikke passer. Ingen andre muligheter her. Noen skjønner ikke hint, og du vil bare få en sur mamma om du sier sannheten.  Før eller senere så skjønner hun det. Bare si at jeg/vi har mye å gjøre, så det passer ikke. Nei den dagen har jeg lovt meg bort, så det passer ikke. Spør hun om du kan foreslå dato for neste vennekosemøte, så svar at det får du komme tilbake til senere, for du er opptatt. 

Anonymkode: 0099a...f0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er litt sammensatt, men mannen min tåler henne absolutt ikke. Jeg kunne nok "lidd meg gjennom" et sånt møte, men skal jeg være helt ærlig så er jeg redd for at hvis jeg gir henne fingeren så tar hun hele hånda og litt til. Årsaken er at hun mangler antenner, rett og slett. Jeg er heller ikke interessert i at barna skal komme nærmere enn de er pga begge har sine adferdsproblemer og han har en pågående mobbesak mot en av mine barns venner som (for det første) foreldrene ikke er lydhøre for i det hele tatt ("gutter er gutter"). Jeg forsøker å være vennlig, men mildt avvisende, men det går liksom ikke inn i det hele tatt.

Mulig jeg fremstår helt tullete her, men når mennesker viser manglende sosiale antenner så blir jeg litt skeptisk...

Anonymkode: 738c0...755

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.9.2021 den 11.46):

Det er litt sammensatt, men mannen min tåler henne absolutt ikke. Jeg kunne nok "lidd meg gjennom" et sånt møte, men skal jeg være helt ærlig så er jeg redd for at hvis jeg gir henne fingeren så tar hun hele hånda og litt til. Årsaken er at hun mangler antenner, rett og slett. Jeg er heller ikke interessert i at barna skal komme nærmere enn de er pga begge har sine adferdsproblemer og han har en pågående mobbesak mot en av mine barns venner som (for det første) foreldrene ikke er lydhøre for i det hele tatt ("gutter er gutter"). Jeg forsøker å være vennlig, men mildt avvisende, men det går liksom ikke inn i det hele tatt.

Mulig jeg fremstår helt tullete her, men når mennesker viser manglende sosiale antenner så blir jeg litt skeptisk...

Anonymkode: 738c0...755

Forstår deg godt. Har også foreldrepar i klassen til min sønn som sier: barn er barn- når deres sønn er slem mot andre. 
du vil ikke ha noen glede av å besøke de, sitte der å ikke ha noe til felles. De kommer til å spise dere opp om dere begynner med besøk, og en kaffe o.l 

virker ikke som hun tar hverken hint eller har sosiale antenner. Skjønner deg 100%. En vil jo ikke være direkte og såre andre, fordi en har antenner. Men med slike folk som ikke forstår hint så er det ikke enkelt. 
gjør det som føles riktig for deg, men ikke heng med de når du føler det slik. Det kan fort bli drama ut av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere velger selv hvem dere vil være med. Jeg har lignende problemer innimellom. Har mer enn nok venner og bekjentskaper. Tiden strekker ikke til, så jeg har ikke tid til å pleie alle vennskapene engang. Kan derfor ikke bruke tid på å stifte bekjentskaper med enda flere nå. 

Hvis det er slik at hun kanskje ønsker å prate om barna deres, så kan hun jo bare si det rett ut. 

At hun har holdt på slik flere år vitner jo faktisk om at hun ikke helt har normale antenner. De fleste hadde trukket seg tilbake etter en stund. Hva med å si neste gang: "Det høres hyggelig ut, men som du vet så kan vi stort sett ikke. Tiden strekker ikke til, og den tiden vi har til rådighet går med til begges familier og noen få venner når vi får tid til det". 

Jeg hadde en nabo som var slik. Blir slitsomt i lengden. Man går jo omveier i frykt for å bli spurt. Spesielt når de ikke tar hint. Er ikke noe hyggelig å måtte være helt direkte for at de skal forstå. 

 

Anonymkode: e92c9...fe7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...