Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har fått ny jobb og skal flytte før sommeren.

Nå går jeg igang med 15 minutter decluttering hver dag. Minst. Jeg har masse å ta stilling til som jeg bør klare å gi bort eller kaste. Uff.

Men babysteps...

Jeg starter på ny frisk og har i helgen gått over vinterjakker med hard hånd. Jeg har fortsatt mange jakker igjen, men fikk fylt en søplesekk med jakker, kåper og gensere pluss noen bluser. Jeg har en UFF-container som jeg kjører forrbi ofte, og jeg fikk gitt det bort der dagen etter. Det er uansett en god følelse å få noe ut av huset selv om det tar litt tid å bestemme meg for å kvitte meg med noe.

Har også gjennomgått en av 4 bokhylleer, og har tre store bæreposer fulle med "coffee table-books" , romaner, kokebøker (jeg har endelig nådd grensen for hvor mange jeg skal spare på som jeg aldri bruker likevel) og andre dyre bøker tillknyttet div.hobbyer jeg ikke vedlikeholder.

Hvor er det best å gi bort bøker? Hadde tenkt bokloppemarked der bokelskere kommer spesielt, men finner ikke noe i området.

Hei,igjen, Vanedis. Flink du!

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_Sophie_*
Skrevet

Hei.

Ett spørsmål. Jeg følger flylady (1.5år på og av) og har nå kommet til det punktet at hele mitt hus på 350kvm er i tipp topp form.

Alt er nedvasket, hver skuff ryddig, alle gardiner og tak vasket. Alt er helt topp.

Hva nå? Skal jeg fortsette med detaljert rengjøring, selv om alt er vasket ned? hva gjør jeg nå? Alt er ryddet, vasket, kastet, sortert osv. Rutinene er innarbeidet under skinnet på hele familien, så alt går på skinner.

Hvordan holde det slik for evig og alltid?

Er i full jobb og har to barn på 2 og 5år. Jeg ønsker alt i verden og opprettholde det nivået jeg nå har brukt 1.5år å innarbeide, men trenger flylady råd for hvå jeg gjør videre nå som vi er ferdig med alle råd om decluttering og har detaljert vasket oss gjennom hele huset, morgen, ettermiddag og kveldsrutiner går på skinner.

Hvordan går vi frem videre for å ha det slik videre?

Sophie

Gjest Gjest_Sophie_*
Skrevet

Takk for svar :-)

Jeg har fulgt flylady i 1.5år nå. Daglig rutiner, ukes oppgaver, weekly homeblessing osv er noe vi følger uten problem. Dette har vi gjort over lang tid. Jeg gjør disse tingene automatisk nå. Har kontroll journal som jeg fulgte slavisk før, men det ligger nå fast i hele familiens rytme.

Jeg har også fulgt dette med decluttering osv og er nå helt i mål med det. Jeg har gjennomført detaljert rengjøring i hvert rom og hadde litt tid her så jeg fikk gjort alt helt ferdig nå. Huset er i tipp topp stand.

Skal jeg bare fortsette med detaljert rengjøring nå og sonearbeid? Jeg forstår jo at svaret er ja, men det kjennes litt meningsløst å begynne på detaljert vasking av ett rom der alt er skrubbet ned, men ting blir jo møkkete igjen over tid... Morgen, kvelds og sonerutiner går av seg selv

Ja ja, ble bare litt forvirret når jeg for første gang satt her med ett prikkfritt hus og gjennomført flylady konsepter også plutselig var jeg der jeg egentlig alltid har drømt om å komme... og da ble det litt "hva nå"?

Sophie

Gjest Gjest_Sophie_*
Skrevet
Når man er ferdig med "Decluttering" i sonen, er det klart for "Detaljert rengjøringsliste". Som det står inne på http://www.flylady.net/pages/FlightPlan.asp

"Once you have decluttered the zone (this may take a few months to actually complete - there is no rush here!), then you are ready for FlyLady's detailed cleaning list. You will be amazed at how easy it is to do detailed cleaning when the clutter is gone! What is more amazing is how easy it is to keep it clean when your routines are in place! FlyLady says, "The house practically cleans itself!"".

Når man har begynt med detaljert rengjøringsliste, så erstatter det både sonearbeid i starten ("skrotrydding i sonen") og Kellys oppgaver, jfr. http://www.flylady.net/pages/FlightPlan.asp

Hvis huset ditt nå er prikkfritt, så går det jo an å kutte ut detaljert rengjøring i en måned, for så å følge Flylady-opplegget deretter, for etter en måned trengs "detaljert rengjøringsliste" for de aktuelle sonene.

Selv om jeg har fulgt Flylady i 5 år, så har huset her aldri vært i tipp topp samtidig (alltid noe som gjenstår). Det er heller ikke meningen med dette opplegget - skal ikke slite seg ut med å gjøre for mye, dvs. litt og litt, slik at målet er ikke prikkfritt hus, men hele tiden "være på vei". Når det har gått en måned har en sone alltid behov for detaljert rengjøring. Og går det enda en stund, er det også behov for en ekstra runde med skrotrydding.

Hvis man er usikker er det bare å titte inn på Flight Plan inne på http://groups.yahoo.com/group/FlyLadyMentors/messages

Selv sjekker jeg dagens Flight Plan der inne hver dag, men tilpasser rutiner etter vårt behov, samt bytter ut sonearbeidet med min egen detaljerte rengjøringsliste. Videre kutter jeg ut "Declutter for 15 Minutes" hvis det ikke er behov (tar innimellom, når jeg ser det trengs, for å holde "skrotet" vekke).

Takker igjen for svar :-)

Grunnen til at alt er tipp topp nå, er nok mest fordi jeg skaffet meg vaskehjelp i forbindelse med at jeg brakk benet mitt. Det meste var egentlig i orden og jeg satte henne igang med bvasking av tak og vegger. Selv har jeg fårr ryddet unna det siste som var igjen.

På den måten har det blitt tatt litt ekstra enn vanlig for meg og jeg satt her da med ett totalt ferdig hus og ble usikker på hva jeg gjør nå :forvirret: He he, jeg tror det er ett bra tips at jeg bare slapper av ett par uker og gjør morgen og kveldsrutinene, så starter jeg opp igjen og følger detaljert plan om ett par uker. Jeg skal forøvrig beholde vaskedamen, men hun skal kun ta overflatevask (støvsuge, vaske gulv, tørke støv) hver torsdag.

Hvorfor bruker du den yahoo siden og ikke hovedsiden til flylady? Jeg har alltid bare brukt flylady siden, har jeg gått glipp av noe?

Mvh Sophie

Skrevet

Har såå lyst å hoppe inn i dette, (har gjort det før) men detter alltid ut igjen og blir såå skuffet over meg selv *sukk*

Er imponert over dere som får dette "inn under huden".

Gjest kaffedama
Skrevet

Dere som har gjort dette en stund, hva begynte dere med når dere innførte ukesplan? Jeg ser på denne, men tror min må være enda enklere for at jeg skal få gjennomført det. (Jeg har nettopp blitt tobarnsmamma og det er litt unntakstilstand i heimen! Men ser jeg trenger noen rutiner, ellers glemmer jeg f.eks. å vanne plantene, det har de ikke helt godt av... :ler:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...