Gå til innhold

FlyLady


Malama

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Da håper jeg dere alle har hatt en fin julefeiring!

Jeg kan konstatere at gavehaugen var litt mindre overdådig i år, men at mange gaver var mer gjennomført omtenksomme og "clutter-frie".

Og det er jeg veldig fornøyd med!

Idag skal jeg vaske noen klesvasker pluss rydde på kjøkkenet og kanskje rydde litt på soverommet. Hadde jeg klart å planlegge antrekket i tide så hadde ikke soverommet sett ut som om alle skap og skuffer var tømt utover benken der, på jakt etter noe julepent å ha på.

Men bortsett fra det; vel overstått! Idag skal jeg ut og trekke litt frisk luft.

Ha en fin første juledag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Helene_*

Hei hei :)

Jeg har aldri helt vist hva dette fly lady er, utenom at det ser ut til at dere er ufattelig flinke til å holde iorden hjemme. Blir inspirert :jepp: Men hadde noen ville tatt seg tida til å skrive ned her hvor dere henter inspirasjonen fra? Er det nettsider dere forholder dere til, eller går alt på autopilot? Lurer også på om dette er et opplegg bare for husarbeid eller om det har flere temaer. Blei mange spørsmål detta.. :jepp:

Ha en strålans søndag!!!

Hilsen Helene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var julen over og det var på tide å begynne med husarbeid igjen. Huset ser faktisk ikke helt bombet ut, selv med så mye besøk, selskap og avslapping vi har hatt. Nå har jeg oppdatert Countroul Journalen min. Her er den nye planen min:

Daglig rutiner

Morgen

Morgenstell

Re opp sengen

Sjekke kalender

Ettermiddag

15 min declutter

10 min rydding

Planlegge middag og ta ut av fryseren

Vaske tøy

Drikke vann

Lese pensum

Kveld

Shine vasken

Ta en runde i huset og plukke opp

Sjekke kalender for morgendagen

Finne frem klær

Legge seg til fornuftig tid

Ukentlige oppgaver

Mandag

WeeklyHomeBlessing

-Støvsuge

-Skifte sengetøy

-Vaske bad

-Vanne planter

-Sette ut søppelpose og papir

Tirsdag

Lese pensum

Onsdag

Sone arbeid

Skrive ukesmeny og handleliste

Torsdag

Handle

Gå ærend

Fredag

Papirarbeid

- Betale regninger

- Skrive brev

- Sende inn timelister

DateNight

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA nå er det påide å komme i gang igjen. Det ser ikke helt bombet ut her heller, men jeg kan vel ikke skryte på meg at det er plettfritt heller. :P Heldigvis så har jeg fri helt til 5. januar og da skal jeg bruke masse tid på huset og få gode rutiner. Tenkte også å endelig lage meg en control journal og tenke igjennom hva jeg trenger å tenke på til neste jul. Dette er min første jul i eget hus, så alt har ikke gått helt som jeg har planlagt. ;)

Dette skal jeg i alle fall få gjort før dagen er omme:

- Lage middag med kylling, ris, kyllingsaus og salat. (er så lei av den fete julematen!)

- Skifte på sengen

- 30 minutter klesvask/henge opp/legge på plass.

- Vaske alt som må håndvaskes (kniver og noen andre småting).

Samboer har fått i oppgave å rydde stuen siden han har "lekene" sine strødd utover. Gav han nemlig helikopter til jul, så nå ser det ut som om jeg har flere unger i huset... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med FlyLady høres jo helt genialt ut! Har tittet bittelitt på det før, og har tenkt et sted langt bak i bakhodet at det kunne jo vært smart å virkelig tilegnet seg husarbeidsrutiner. Det er jo veldig mye mer fornuftig enn å bruke for eksempel reklamepausene på tv til å.. ja, se reklame!

Så hvorfor vente de to dagene som er igjen til det nye året? Nei, nå har jeg bestemt meg for å begynne - i dag.

I kveld går startskuddet for babystep nr 1: Rengjøre kjøkkenvasken før sengetid.

(Kan legge til at jeg også jobber med å tilegne med en annen god vane: Alltid ha noe i hendene når jeg går fra et rom til et annet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for linken Vanedis, der er derfra jeg har hentet det. Kanskje ikke så vanskelig å gjennomskue? ;) Det er første gang jeg gleder meg til å rengjøre kjøkkenvasken! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daglig rutiner

Morgen

Morgenstell

Re opp sengen

Sjekke kalender

Ettermiddag

15 min declutter

10 min rydding

Planlegge middag og ta ut av fryseren

Vaske tøy

Drikke vann

Lese pensum

Kveld

Shine vasken

Ta en runde i huset og plukke opp

Sjekke kalender for morgendagen

Finne frem klær

Legge seg til fornuftig tid

Mandag

WeeklyHomeBlessing

-Støvsuge

-Skifte sengetøy

-Vaske bad

-Vanne planter

-Sette ut søppelpose og papir

Endret av Kara W
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Glad for du følger det "trinnvise" opplegget, for mange har blitt for ivrig i starten, og begynner å gjøre mer enn de bør, og ender med at de ikke orker å holde på. Det er jo synd, for vi trenger flere her inne. :)

Ja, jeg har lett for å ta på meg for store prosjekter for så å gi opp halvveis. Det er synd, og det syns veldig godt bl.a. på "gjesterommet" vårt, som har blitt et "vi legger det her til vi flytter"-rom. Men med disse babystepene blir det jo nesten som å utvide adventstiden litt! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk kjempebra å rengjøre vasken, jeg tok en liten ekstra svung og tørket av arbeidsbenken, la duk på kjøkkenbordet og feide gulvet også. Det trengtes, så forhåpentligvis blir det ikke "storrengjøring" hver kveld. I dag har jeg gjort noe jeg syntes var kjempelurt. Jeg har skrevet ut alle babystepene på A5-ark og stiftet det sammen så det blir en "kalender". Da kan jeg rive av en og en dag, og se at det går framover med stegene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...