Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Delvis gjennomført plan.

Endret av Asti
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner meg ikke spesielt innspirert til husarbeid idag :(

Daglig rutine:

* Morgenstell

* Re opp sengen

* Vaske tøy

* Planlegge middag og ta ut av fryseren

* Spise en frukt

* FlyLadys julemission

* Lese pensum

* 15 min declutter

* 10 min hotspot

* Nattestell

Tillegg:

* Lage babymat

* koke smokker

Adventskalender:

* Vaske badene

* Kjøpe 4 julegaver

* Pakke inn alle julegaven

* Lage julemat

Skrevet (endret)

Vel gjennomført plan.

Endret av Asti
Gjest kaffedama
Skrevet

Jeg har prøvd å komme meg inn i FlyLady-rutinene for en tid tilbake. Det som skjedde var at jeg blei så overveldet av alle mailene at jeg lagde en sorteringsrutine som sender alle mailene direkte i en egen mappe. Som jeg aldri leser. :sjenert:

Hvordan kommer jeg i gang igjen? Dere som er aktive her inne, får dere alle mailene? Går det an å filtrere dem på noe vis slik at mengden blir håndterbar? Hvis jeg avregistrerer meg og registrerer meg igjen, får jeg de første babystepsene på nytt?

Skrevet (endret)
Hvis det er noen trøst, så har vi alle slike dager. Og det er lov til å droppe ut av og til, evt. ta noen "5 min. småøkter" å kjenne om arbeidslysten da kommer. :)

Fikk igjen litt arbeidslyst og satt igang og bakte. Det ble pepperkaker og havreflarn :sikle:

Endret av Kara W
Skrevet
Jeg har prøvd å komme meg inn i FlyLady-rutinene for en tid tilbake. Det som skjedde var at jeg blei så overveldet av alle mailene at jeg lagde en sorteringsrutine som sender alle mailene direkte i en egen mappe. Som jeg aldri leser. :sjenert:

Hvordan kommer jeg i gang igjen? Dere som er aktive her inne, får dere alle mailene? Går det an å filtrere dem på noe vis slik at mengden blir håndterbar? Hvis jeg avregistrerer meg og registrerer meg igjen, får jeg de første babystepsene på nytt?

:velkommen: kaffedama. Jeg begynte med å lese alle mailene, men det ble ganske mye etterhvert. Nå leser jeg bare overskriften, og sletter det aller meste. For et par uker siden endret de sånn at det bare kom en påminnelses-mail om dagen, og det hjalp ganske mye. Jeg har lest at det går ann å bare få noen av dem, men har ikke skjønt hvordan det fungerer.

BabySteps finner du på websiden. Jeg syntes det var greiest å bruke den, så følte jeg ikke at mailene hopet seg opp hvis jeg gikk glipp av en dag eller to. Det viktige er å ikke prøve å gjøre for mye på en gang. Følg bare baby-steps i en måned, og så kan du gradvis begynne å bygge opp dine egne rutiner, en ting av gangen. Jeg har holdt på i et år, og jeg har ikke begynt med sone-arbeid enda.

Skrevet

Daglig rutine:

* Morgenstell

* Re opp sengen

* Vaske tøy

* Planlegge middag og ta ut av fryseren

* Spise en frukt

* FlyLadys julemission

* Lese pensum

* 15 min declutter

* 10 min hotspot

* Nattestell

Tillegg:

* Vanne planter

* Skifte sengetøy

* Babysvømming

Adventskalender:

* Vaske badene

* Kjøpe 4 julegaver

* Pakke inn alle julegaven

* Lage julemat

Skrevet (endret)

Vel gjennomført plan.

Endret av Asti
Skrevet

Nå er det ett år siden jeg begynte med FlyLady. Rart å tenke på hvor mye jeg har forandret meg på dette året. Jeg har lært meg til å kvitte meg med ting jeg ikke bruker, lært meg til å gjøre litt av gangen, og endelig lært at det letteste er som regel å bare gjøre det selv med en gang, heller enn å la det ligge og håper noen andre tar det (var bortskjemt som barn). FlyLady har gjort at jeg i det hele tatt tørr å ha jul her hjemme hos oss. Denne siste uken før jul er de vanlige rutinene byttet ut med en langt liste. Det er to dager igjen, og jeg har full tro på at vi klarer dette, selv om det kanskje blir litt hektisk.

Etter jul har jeg tenkt til å prøve å begynne med ukes-lister i tillegg til de daglige rutinene. Jeg føler ikke at jeg er helt klar for soner enda, men det skal hjelpe å få lagt inn en "weekly home blessing".

Skrevet

Hei og hopp! Da var influensaen takk og lov overstått her også, og jeg er back in business.

Jeg kan i grunnen bare signere, bukke og nikke for det Kara W skriver over. Og gratulerer med ett års jubileum, Kara!

Når det er sagt så slår tanken meg akkurat nå at det virker som om dere bruker mye tid på å skrive lister. Det er vel akkurat det FlyLady ikke vil vi skal gjøre? Aksepter at det kommer en sone pr uke (eller to dersom det er månedesskifte midt i en uke). Aksepter at det tar ca fire uker mellom hver gang du har grundig sonerydding. Slik jeg har oppfattet det, har man ikke akkurat "forbud" mot å gjøre noe ekstra andre steder i huset i mellom soneukene. Og tanken er vel at man konsentrerer seg om 15 minutter decluttering i en sone flere dager på rad; da har du litt kontinuitet i det selv om du slipper gjøre alt på en dag :)

Dropp de listegreiene du tenker på på nyåret, Kara! Jeg var helt oppphengt i å skrive huskelister inntil for kanskje fire år siden, da jeg først fant en FlyLady-referanse og begynte å undersøke "flying". Hele livet har jeg skrevet detaljerte og gode huskelister, bortsett fra at jeg brukte hundre ganger så mye tid på å skrive lister som å faktisk GJØRE noe forefallende husarbeide, og gjett om husarbeide trengtes! Så nå har jeg endelig lært en lekse fra FlyLady. Mere action, mindre lister. Men klart jeg skriver ned noe på en liste dersom det er noe som må huskes spesielt, f.eks bestille en time eller en avtale. Men ellers er det vvel meningen at mandager etter hvert skal gli inn automatisk med Home Blessing Hour så vi kan gjøre noe uten at det står på mange lister. Og at onsdag er en dag vi husker på å gjøre noe vi har utsatt alt for lenge (Anti Proctastination Day). Og fredagene er dagen jeg faktisk husker å rydde bilen for ukens oppsamlede skrot, pluss fylle full tank på bilen.

Jeg oppfatter det med sonene som en hjelp til oss for å holde fokus på en oppgave (les: et rom) lenge nok til at vi ser at det nytter å gjøre en liten innsats der. Ukedagsoppgavene (Home Blessing, ærender, anti-utsettelsesdag, økonomidag osv) bidrar til at vi har fokus på de forskjellige aktivitetene som må til for å drive en husholdning, dvs å bo sammen med noen eller alene.

Bruk mere tid på å gjøre ting i steden for å finne frem - og skrive det opp på en huskeliste! Jeg ser du flere ganger har "spise en frukt" på huskelisten din, men den er ikke blitt strøket ut. Hva med å spise en frukt samtidig som du likevel skriver opp dagens gjøremål her i tråden? Så er det gjort for den dagen...

Jeg mangler en julegave og har dobbeltbooket julebesøk (må ringe etterpå ov flytte på det ene). Er ellers godt fornøyd med julekort-utsendelsen iår. Det er stort sett mine eneste juleforberedelser som jeg tviholder på til tross for at det nesten hvert eneste år påfører meg stress fordi jeg venter til "det perfekte tidspunkt" for å sende kort, og så er de ikke ferdigskrevet engang da, og så blir det bare senere og senere...

I år fulgte jeg FlyLadysretningslinjer og er kjempefornøyd. Startet veldig tidlig med å skrive adresser og sette frimerker på julekort, og skrev deretter noen få om dagen. Jeg startet med å sende dem 1. desember, og har dette årret faktisk gitt folk en anstendig sjanse til å få sendt julekort til meg også uten å tape ansikt fordi julehilsenen kom overraskende på dem en dag før jul.

Men i alle fall; Jeg prøver å følge FlyLadys sone, med decluttering og evt litt ekstra rengjøring 3-4 ganger i uka. I tillegg tar jeg litt rydding her og der når jeg ser det trengs. FlyLady har overbevist meg om at jeg bare trenger noen få minutter for å få ting bedre, og jeg bruker de få minuttene.

Hvis jeg blir for sløv, så strammer jeg inn med en Crisis Cleaning. 15 minutter intensiv decluttering á tre rom i huset, så 15 minutter hvile (pause) og så en ny runde. Etter to timer pleier det å bli OK. Og så er jeg ovenpå igjen.

Vil anbefale litt Crisis Cleaning nå før jul, og ikke fokuser så mye på at ikke alt blir borte fra listene deres. Ta det viktigste! Resten er det bare du som vet om likevel...

Det er gøy det er kommet til flere flybabies i det siste!

Jeg er fortsatt on/off med å kvitte meg med ting, men jeg synes jeg er flink selv om det til tider går sakte eller stopper opp. Jeg har også blitt flink til å kvitte meg med ting jeg ikke bruker, trenger eller liker, og resultatene ser jeg tydelig nå. Gulvene flyter ikke lenger over av alt mulig. Det er lett å støvsuge.

Selv om jeg ikke er ferdig inne, er jeg ganske klar for å gå løs på bodene og decluttere der, pose etter pose. Om jeg bare tar en pose i uka, så vil jeg før sommerferien ha oversiktlige boder med bare det jeg trenger inni.

Det har jeg adri hatt før noen gang, så det er mål nr 2 for 2009.

Mål nr 1 er å drikke nok vann hver dag.

Ønsker alle en riktig god jul dersom jeg ikke skulle ramle innom igjen de neste dagene!

Dunilla

Skrevet

Det var mange kloke ord, Dunilla. Jeg har ganske dårlig samvittighet for den frukten, ja. Var flink i begynnelsen, men i det siste har jeg spist veldig usunt :( Har vurdert å fjerne den fra listen, men det blir liksom ikke riktig det heller. Kanskje jeg skal bytte den ut med et glass vann. Det er sundt det og.

Grunnen til at jeg ikke har begynt med sonearbeid enda er at jeg følte det ble for mye å holde styr på. Jeg prøvde i våres, men endte bare opp med å stresse med å holde med til "riktig" sone, og datt helt ut. Men du har også veldig rett i det med å bruke mye tid på å skrive lister. Jeg elsker å skrive lister og bruker mye tid på det :sjenert: Men det skal sies at jeg har blitt mye flinkere til å faktisk gjøre det som står på listene mine! Jeg tenkte at det ble lettere hvis jeg begynte med å først innføre at hver ukedag er noe spesielt (home blessing, økonomi osv), og så gradvis ta med sonene etterhvert.

Skrevet (endret)

Vel gjennomført plan. :)

Endret av Asti
Gjest kaffedama
Skrevet

Æsj, jeg hadde skrevet langt på et innlegg og plutselig var det borte.

Jeg har starta så smått på FlyLady-kjøret igjen med kjøkkenvaskshining, den har inspirert til ryddig og rent kjøkken fire dager på rad, og det er lenge siden sist her i huset. :sjenert:

Ellers er jeg i gang med en beskjeden kveldsrutine.

Dere som har holdt på med dette en stund, når innførte dere de forskjellige "tingene", morgen/kvelds/ettermiddagsrutiner, arbeid på de forskjellige ukedagene, sonearbeid?

Her i huset er det et rom som trenger alvorlig DeCluttering, det er et prosjekt som antakelig tar noen uker (hvis ikke måneder). Bør jeg da begynne bare med dette og la andre ting vente?

Jeg driver også å leser litt mer på FlyLady-hjemmesiden og i epostene jeg får, blir litt klokere og mer inspirert. :)

God jul til alle dere!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...