Gå til innhold

Noe poeng å stille i begravelser?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noe poeng å stille begravelser til familiemedlemmer man ikke har noe særlig kontakt med annet enn obligatorisk tørrprat på familie- sammenkomster?

 

Anonymkode: ba62d...27d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syns det er helt greit at man velger det selv. Det er en ærlig ting å ikke gå hvis man egentlig ikke kjenner vedkommende, eller ikke hadde et godt forhold. Du trenger altså ikke å komme i min når den en gang skjer, så vet du det. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Hoppetaujenta said:

Syns det er helt greit at man velger det selv. Det er en ærlig ting å ikke gå hvis man egentlig ikke kjenner vedkommende, eller ikke hadde et godt forhold. Du trenger altså ikke å komme i min når den en gang skjer, så vet du det. ;) 

Kanskje det er en tradisjon som henger i fra tidligere at man stiller opp i begravelsen til familie. For min del har ikke noe ønske om å ha de folka der siden jeg ikke kjenner dem eller har noen interesse av det. Blir veldig påtatt at de skal komme når vi ikke har hatt noen kontakt allikel. Meningsløse familiebesøk som de allikevel hatet så trenger de ikke å stille opp.De satt der å jugde om den jævlige maten som vokste i munnen. Så godt liksom....

Anonymkode: ba62d...27d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke hadde noe kontakt så synes jeg det er greit at man lar være på et vis.

Samtidig går noen av og til i begravelser for å vise sin støtte til pårørende, selv om de selv ikke hadde så mye kontakt med de avdøde.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det høres helt forferdelig ut at noen liker mat du ikke liker

Anonymkode: 6ef74...865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, det høres helt forferdelig ut at noen liker mat du ikke liker

Anonymkode: 6ef74...865

Nå var det ikke det jeg mente heller.

Anonymkode: ba62d...27d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pandemien har ført til begrensninger i antallet som kan møte i begravelser, og fortsatt er det slik mange steder ettersom eg har forstått .  Dette vert   fortsatt praktisert hos oss, og   ein må beskjed til de pårørende "før " ankomst.  Nære pårørende, og  nære bånd til avdøde blir sjølvsagt prioritert. 

Omstendighetene omkring eit dødfall er oftest avgjørende for om ein velger å gå i en  begravelses eller ikkje .   Vi kjem alle til eit punkt i livet der ein må forvente at  livet går mot ein slutt, og dette er noe de nære pårørende har tatt høgde for.   

 

Endret av Skybe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Lo i begravelsen til morfar fordi jeg så noe morsomt på telefonen. Presten gråt av stemningen i salen. Gå i begravelsen, og få deg en latter for livet/døden

Anonymkode: ac0d7...2dd

Er du ikke riktig frisk? 

En ting er at man velger å ikke gå i begravelser av ymse grunner, men måten du uttrykker deg på her, er jo hinsides. Tenk å ha så liten respekt for andre mennesker, og attpå til tro at dette er morsomt å fortelle om. 

Anonymkode: 0b04c...bae

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er du ikke riktig frisk? 

En ting er at man velger å ikke gå i begravelser av ymse grunner, men måten du uttrykker deg på her, er jo hinsides. Tenk å ha så liten respekt for andre mennesker, og attpå til tro at dette er morsomt å fortelle om. 

Anonymkode: 0b04c...bae

Har vert i flere begravelser der det har vet trekt fram humoristiske tilbakeblikk om avdøde under begravlsen,  og som dei fleste kan identifisere seg med.  Det handler om å ta vare på de fargerike minnene om den avdøde.   

Kanskje kunne mange trengt den positive omtalen "før" sin død, og ikkje etter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Noe poeng å stille begravelser til familiemedlemmer man ikke har noe særlig kontakt med annet enn obligatorisk tørrprat på familie- sammenkomster?

 

Anonymkode: ba62d...27d

Nei det er ikke noe poeng om ikke du finner det meningsfyllt selv. Den døde er jo heller ikke der til å merke at du ikke kom. 

Anonymkode: a1c3f...0a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TinaChristina skrev (1 time siden):

Jeg har sluttet å gå i begravelser. De kommer jo ikke i min så.

Sitat Arve Opshal 😅

Anonymkode: 73ade...d6b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i begravelser til folk i familien jeg har møtt en eller to ganger. Har gått fordi vi tross alt er familie og for respekten for de etterlatte. 
Så har jeg vært i en drøss begravelser pga jobb (sykehjem) og da går noen ansatte for å synliggjøre sykehjemmet, vise respekt og ettertanke til de pårørende. Ofte blir det en god samtale utenfor kirken/krematoriet etter seremonien er over hvor de pårørende gråter litt, klemmer oss og takker for de gode samtalene og all omsorgen vi gav avdøde. Akkurat i jobbsammenheng går jeg gjerne for å kunne avslutte kapittelet med den aktuelle beboeren, spesielt hvis vi hadde god kontakt igjennom hele fasen fra de kom til de døde. 
 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...