Gå til innhold

hvor ofte husvask?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Vi tørrmopper gulvene hver dag, tørker støv en gang i uka, fuktmopper en gang uka og vasker badet en til to ganger i uka. Vi er to voksne, en 1 åring og en hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Støvsuger hver uke, men gulvene vaskes litt mer sporadisk.

Ved å vaske gulv, så gir man faktisk bedre groforhold til bakterier.. Viktig å bruke så lite vann som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker alle gulv to ganger i uka. Kjøkkenet hver dag. (har små barn)

Skifter på senger en gang i uka, og vasker toalett, benker og bord hver dag.

Sjeldnere enn det mener jeg er litt uhygienisk.

Hmmm.. Fare for at gjest ville synes det var litt uhygienisk hos oss.

To voksne, ingen dyr. Bor i leilighet som er enkel å vaske.

Støvsuger 1-2 ganger i uka, vasker gulvene ved behov (ganske sjelden), tørker støv og vasker badet skikkelig ca en gang i uka.

"Her er det ryddig nok til å bevare helsa og rot nok til å bevare lykken!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 2 store, 3 små og katt blir det litt rot, så jeg støvsuger vel ca 3-4 ganger pr uke (sånn kjapt over golvene) og vasker skikkelig huset 1 gang pr uke. Men ellers går jeg sånn og plukker og pusser litt etter hvert, er hjemmeværende og liker å ha det pent rundt meg. Men, har ikke støv på hjerna !!!! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 2 store, 3 små og katt blir det litt rot, så jeg støvsuger vel ca 3-4 ganger pr uke (sånn kjapt over golvene) og vasker skikkelig huset 1 gang pr uke. Men ellers går jeg sånn og plukker og pusser litt etter hvert, er hjemmeværende og liker å ha det pent rundt meg. Men, har ikke støv på hjerna !!!! :ler:

:enig_anim:

Samme her.. Bare en hund og en katt til. :ler: Støvsugeren går jevnt og trutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er det ikke mye som gjøres ukentlig mht rengjøring - faktisk ofte mye sjeldnere. Likevel får vi stadig kommentarer fra besøkende at det ser så rent og ryddig ut hjemme hos oss - hehe :). Ok, badet taes ca ukentlig, men støvsuging skjer en gang i måneden, gulvvask skjer kanskje hver 3. måned. Støv tørkes når det virkelig trengs. Kjøkkenbenker og platetopp tørkes i hvert fall annenhver dag - men andre ganger flere ganger daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her var det mange med støv på hjernen :overrasket::forvirret:

Til trådstarter: sånn mellom oss, her på KG er det mange med mye tid til overs. Ved å se på antall inlegg enkelte har her, er det lett å slutte at mange av brukerne her sitter mye hjemme enten foran datan, eller bruker tida på å vaske huset. Selv kunne jeg kanskje fått tid til å vaske oftere, men velger å prioritere annerledes. Så ikke bekymre deg over at du er uhygienisk som ikke vakser hver uke. Du får ikke presentert normalen ved å spørre innpå dette forumet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her var det mange med støv på hjernen :overrasket:  :forvirret:

Til trådstarter: sånn mellom oss, her på KG er det mange med mye tid til overs. Ved å se på antall inlegg enkelte har her, er det lett å slutte at mange av brukerne her sitter mye hjemme enten foran datan, eller bruker tida på å vaske huset. Selv kunne jeg kanskje fått tid til å vaske oftere, men velger å prioritere annerledes. Så ikke bekymre deg over at du er uhygienisk som ikke vakser hver uke. Du får ikke presentert normalen ved å spørre innpå dette forumet!

:ironi: - jeg har i hvert fall ikke støv på hjernen, bare dårlig samvittighet :ler:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs nok veldig fra hjem til hjem hvor ofte man bør gjøre rent. I den forige leiligheten var det så og si aldri støv å finne..mens i vårt nye hjem er det visse rom som må støvsuges nesten hver dag. :roll:

Når jeg først flyttet sammen med mannen stresset jeg veldig med å holde det rent. Men ba han meg roe ned husmor-faktene litt "det skal jo være et hjem også" sa han...Og det hadde han helt rett i syns jeg.. Det må gå an at det ligger litt rot på en kommode, eller at skittentøyskurven blir litt for full av og til... ;)

Ironisk nok: nå skal jeg fortsette med ukens rengjøring... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker gulvet når det er blitt (for) seigt.

Hi-hi! Samma her. Når sokkene sitter fast i gulvet, er det på tide å vaske.

Neida, uff, det hørtes egentlig ganske ekkelt ut, forsøker å gjøre det FØR de sitter fast, assa.

Jeg harver over leiligheten ca en gang i uka, dvs tørker støv og støvsuger, vasker bad. Kjøkkenet (bord, benker og komfyr) holdes kontinuerlig rent, for jeg vasker over når jeg rydder opp etter middag. Går på kaninjakt med tørrmopp innimellom, ut over den ukentlige tralten. Men får ikke panikk hvis jeg ikke rekker det en uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her støvsuges det hver da, mens gulvene og alt annet blir vasket 1 gang i uka som regel. Men det hender det må gjøres litt oftere det også. Det flyr jo unger inn og ut her hver dag og det dras med sand og skitt inn så det er ikke så mye annet å gjøre. Men elsker slett ikke å vaske altså!

Men deilig når det er gjort da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her var det mange med støv på hjernen :overrasket:  :forvirret:

Til trådstarter: sånn mellom oss, her på KG er det mange med mye tid til overs. Ved å se på antall inlegg enkelte har her, er det lett å slutte at mange av brukerne her sitter mye hjemme enten foran datan, eller bruker tida på å vaske huset. Selv kunne jeg kanskje fått tid til å vaske oftere, men velger å prioritere annerledes. Så ikke bekymre deg over at du er uhygienisk som ikke vakser hver uke. Du får ikke presentert normalen ved å spørre innpå dette forumet!

Tenk deg litt om...

To voksne mennesker som jobber mye, og er lite hjemme. Disse trenger nok ikke å vaske så ofte.

Se for deg disse to når de har fått 3 barn, en hund og kanskje en undulat. Tror du da at det holder å vaske en gang i måneden da? Se for den en toåring som skal spise alle måltid. Tenk deg at tre barn med vennene sine løper inn og ut hele dagen, det blir litt grus og sand, selv om de prøver å ta av skoa på dørmatta.

Tenk deg alle hundehårene, selv om man børster hunden jevnlig.

Tror du man da ikke trenger å vaske ofte? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catwoman

Har ingen faste vaskerutiner.

Men støvsuger ca. en gang i uka. Det har hendt at det går lenger tid.

Hender jeg kjører over med elekstrisk sopekost hvis det er mye bøss enkelte plasser.

Også bruker jeg sånn swiffer duster, veldig kjekt, og swifrer vek støv fra vinduskarmer ol. (hvis det er nødvendig) før jeg støvsuger.

Gulvene vaskes når jeg føler for det... hehe...eller det er ikke nødvendig her hver uke.

Med unntak av kjøkkengulvet og badegulvet som taes ved behov.

Kjøkkenbenker vaskes stort sett hver dag, etter matlaging.

Badet tas ved behov. Aldri sjeldnere enn en gang i uka ihverfall.

Ordentlig rund vask skjer en gang i blant.

Vinduene kunne trengt en vask ser jeg hver gang sola skinner på de.

Skal jeg tørre å innrømme at vi aldri har vasket vinduene ordentlig mens jeg vi bodd her? :sjenert: Har bodd her et år og en måned.

Har vasket vinduene i verandadøra da, og spylt de andr epå utsiden, men ikke noe mer enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kjøkkenbenker/komfyr osv. vaskes hver dag etter bruk, og om det blir noe søl på gulvet blir det også tatt med en gang.

Støvsuge gjør vi 1-2 ganger i uken, og gulvet vaskes ved behov. Stort sett ca hver 14 dag.

Badet vaskes en gang i uken sånn ca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker en gang i uken, støvsuger eller tørrmopper annen hver dag. Tørker støv en gang i uken, kjøkkenbenker blir vasket over hver dag.

Bad blir vasket en-to ganger i uken. Roter mye på kjøkkenet når jeg lager mat/baker, og må derfor vaske kjøkkenet ganske ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk deg litt om...

To voksne mennesker som jobber mye, og er lite hjemme. Disse trenger nok ikke å vaske så ofte.

Se for deg disse to når de har fått 3 barn, en hund og kanskje en undulat. Tror du da at det holder å vaske en gang i måneden da? Se for den en toåring som skal spise alle måltid. Tenk deg at tre barn med vennene sine løper inn og ut hele dagen, det blir litt grus og sand, selv om de prøver å ta av skoa på dørmatta.

Tenk deg alle hundehårene, selv om man børster hunden jevnlig.

Tror du man da ikke trenger å vaske ofte?  ;)

Tja, min mor var 70-tallsfeminist, så hun ville ikke gjøre særlig med husarbeid hjemme. Derfor ble det til at min far støvsuget hjemme. Og han støvsuget ikke hver dag, så abs ikke!! Vi var fire barn hjemme, og flere dyr. Men så lærte nå vi barna å ta av oss på beina før vi gikk inn også da.

Min mor var veldig flink til å lære oss at det var andre ting som var viktigere enn å gjøre husarbeid. Alle hennes jevnaldrende hadde gått på husmorskole som eneste utdannelse, så hun var veldig bevisst på å lære oss andre verdier, feks ikke å måtte leve opp til 50-tallets kjønnsrollemønster om fordeling av husarbeidet.

Jeg kan jo nevne at ingen i min familie har utviklet noen form for allergi, og medvirkende til dette kan ha vært at våre imunnsystem fikk vent oss til litt skitt og støv. Kjenner flere som har voldsom støvallergi, noe som gikk bra mens de bodde hjemme med en hjemmeværende mor som tørket støv dagen lang. Når de flytter for seg selv er de ikke like flinke til å tørke støv selv, og sliter med allergien. Nå når jeg har flyttet for meg selv derimot har jeg fått det mye ryddigere enn det det var hjemme. og jeg har kjæledyr på liten plass, men vasker altså ikke hver dag.

Kan jo nevne at jeg faktisk synes det kan være hyggeligere å komme på besøk der jeg ikke er redd for å skitne til de blankpolerte flatene. Er hyggeligere å være et sted som ser ut som et hjem, og ikke ser ut som en salgsutstilling i et møbelhus. Men selvsagt ikke så skitten at sokkene henger fast i parketten ;)

Dette er nå min mening. Men å si at det er uhygienisk å ikke vaske hver eneste uke, er bare tull :overrasket::forvirret::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Alle som vasker oftere enn det jeg gjør, er hysteriske og har støv på hjernen. Alle som vasker sjeldnere, er ekle, uhygieniske latsabber" :ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...