Gå til innhold

Er jeg urimelig?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Det er nå stor forskjell på et lite barn og et større barn. Nå fikk det eldste barnet en kombinert bursdags- og julegave. Jeg synes du er urimelig som maser på samboeren din om at han må snakke med faren sin for å få 5000 kr til en bilstol. Hans far bidrar hvis han vil, men du kan ikke mase på samboeren din om at han skal spørre faren sin. Og nå har jo samboeren din allerede spurt faren sin om 5000 kr, så jeg tror neppe at han vil spørre om 4000 kr til....

Hvis dere har mange utgifter og du ser på en bilstol til 5000 kr, så sier det seg selv at det ikke går og du må dermed se etter en bilstol som er mye billigere. Eventuelt kjøpe en brukt bilstol. Jeg antar at dere også visste at dere trengte en ny bilstol og burde da spart til den. Ja, det er ikke lett hvis man jobber deltid og er i en periode hvor man har en del utgifter, men man må da stramme inn hvor det kan strammes inn. 

Nødvendig utstyr til barn har egentlig foreldrene ansvar for. Det er flott hvis besteforeldre kan hjelpe til økonomisk, men det er ikke noe man kan belage seg på. Ja, jeg vet hvor dyrt det kan være med nødvendig utstyr til barn, da vi har 3 stk selv. Men våre barn kunne arve hverandre da det kun var 2 år mellom hver av dem. 

Dog synes jeg det er litt spesielt at bestefar ikke har gitt noe til verken dåp eller bursdag til sitt yngste barnebarn. 

Endret av Kittykat
  • Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig er det ikke greit å gjøre forskjell på barnebarna, men kanskje du burde slutte å klandre andre? Dere har dårlig råd, hvorfor jobber du ikke mer? Hvorfor sette barn til verden man ikke har råd til å fø på? Selvfølgelig kan uforutsette utgifter komme, men når man er voksen og har barn bør man faktisk ha en sparekonto. Man kan ikke forvente at besteforeldre skal betale for utstyr, det er faktisk du som har valgt å få barn. 

Anonymkode: eeb2f...eb0

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Men barn som er 1 år vet jo ikke at det er gjort noen forskjell. Det er STOR forskjell å gjøre forskjell på to store barn som faktisk merker det, og et stort barn og en baby som ikke skjønner konseptet gaver. 

Anonymkode: 55764...1d8

Det er STOR forskjell å gi gave til en, men ikke til en annen, slik situasjonen er her😉

Anonymkode: 66dbd...43e

• Liker 1
Skrevet

Ja du er urimelig. Dere kan selvfølgelig si at vi ØNSKER oss penger til bilstol, men å kreve det er urimelig.  

Du vet ingenting om bestefarens økonomi eller planer for barnebarnet. Kan hende at hans plan er å spare i aksjer/fond eller sparekonto til barnet blir myndig. 
Og hvis tilfellet er at bestefar forskjellsbehandler barna så er det barnefar sin oppgave å ta hånd om det. Du skal bry deg om din side av familien og han sin side. Og må du ha det dyreste bilsetet så kan du begynne å jobbe fulltid. 

Anonymkode: 7a132...013

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Barnets 4-årsgave er overhodet ikke sammenlignbart med barnets 1-årsgave. Overhodet ikke.

Skam deg, TS. Mannen din har helt rett! Og at han mener du sier fireåringens navn på en kjip måte - ja det kan jeg se for meg, og håper du jobber med deg selv. 

Anonymkode: 3dd9b...c35

4 åring? Har jeg skrevet hvor gammel barnet er? 😂

Anonymkode: 94f4a...538

Skrevet

En sparkesykkel til 4000 er en veldig dyr gave. Har hun fått så dyr gave hvert år? Fikk hun så dyr gave til ettårsdagen sin også? Kanskje deres felles barn vil få dyrere gaver når han blir eldre og forstår mer? Jeg hadde ihvertfall ikke turt å be foreldrene mine om å betale for en 5000 kr gave når de nettopp hadde gitt en gave til 4000 😱 Ikke uansett! Jeg hadde rett og slett vært flau! Skulle de kommet med en så dyr gave, så måtte de tilbudt selv. Spurt etter ønsker, og kommet med ca hvor mye de ville spandere. Jeg hadde ALDRI forventet gave til mer enn 500-1000 kr.

Anonymkode: 3aa0a...138

• Liker 6
Skrevet

Synes du er både urimelig og frekk. Du kan ikke forvente at andre skal kjøpe bilstol til dere.

Dere har selv ansvar for utstyr.

At det er forskjell i gaver er jo heller ikke så rart, med en stor og en liten. Her får de eldste større, og flere) gaver enn de yngste. Helt greit så lenge de ikke forstår det.

Anonymkode: c3e82...ca6

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er STOR forskjell å gi gave til en, men ikke til en annen, slik situasjonen er her😉

Ikke når 1-åringen ikke vet hva en gave er. Det er ikke sånn at 1-åringen føler på tristhet eller misunnelse fordi eldre søsken fikk noe.

Og det TS ber om er jo ikke bare hvilken som helst gave, men en gave til 5000 NOK. Dette bunner kun i grådighet fra TS sin side. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ikke når 1-åringen ikke vet hva en gave er. Det er ikke sånn at 1-åringen føler på tristhet eller misunnelse fordi eldre søsken fikk noe.

Og det TS ber om er jo ikke bare hvilken som helst gave, men en gave til 5000 NOK. Dette bunner kun i grådighet fra TS sin side. 

Herregud her går det treigt. Det er forskjellsbehandling når en får noe og en annen ikke, selv om den ene parten ikke forstår det selv. Det skjønner du nok.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Har ikke krevd. Har kun spurt om han kan spørre sin far. Men når han ikke har spurt sin far så må jeg jo spørre han flere ganger, for han glemmer litt. Og hvorfor kan jeg ikke spørre om hans far kan kjøpe bilstolen når han selv spurte om faren kunne kjøpe sparkesykkel? Noe hun egentlig ikke trenger? 

Anonymkode: 94f4a...538

Han glemmer ikke, han vil ikke. 

Anonymkode: c8248...9a6

• Liker 4
Skrevet

Hvilken bilstol er du som du ønsker deg som koster 5000? Hvis du tenker på sikkerhet så kan jeg anbefale axkid minikid eller maxway pluss som er langt billigere. Eventuelt Britax two way som koster rundt 1600. Dette er gode stoler som er plusstestet. 

Anonymkode: 0f343...1ce

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Herregud her går det treigt. Det er forskjellsbehandling når en får noe og en annen ikke, selv om den ene parten ikke forstår det selv. Det skjønner du nok.

Herregud, her går det treigt.

Det er ikke noe galt i det når den ene parten ikke forstår hva verken forskjellsbehandling eller gaver er. Det skjønner du nok. 

• Liker 5
Skrevet

Ja, du er urimelig. Selvfølgelig, veldig rart om 1-åringen deres ikke har fått verken bursdagsgave eller dåpsgave - men å spørre etter gaver? Der går grensa altså. Vi har ikke fått gave fra svigerfar til 1-årsdagen til datteren vår, men ville aldri falt meg inn å si til samboer at han må spørre svigerfar om å kjøpe gave. Uansett sum.

Og for å se det fra svigerfaren din sitt perspektiv; det er mye gøyere å kjøpe gaver til barna der man får en respons i form av pur glede. Regner med stebarnet ditt har ønsket seg denne sparkesykkelen lenge og at han/hennes bestefar synes det var veldig stas å kunne kjøpe den. Og selv om han har brukt 4000 på sparkesykkelen, så er det ikke gitt at han skal bruke samme sum på en 1-åring. Og særlig ikke utstyr som barnet må ha og trenger. La han være bestefar og kjøpe det han selv vil, og ikke en ATM/ekstra foreldre. 

Har en datter på 11 år og ei på 1 år, og jeg bruker mer penger på gaver til 11-åringen enn 1-åringen - noe resten av familien gjør òg 💁‍♀️ ser ikke på det som urettferdig i det heletatt. 

Anonymkode: f5136...dfd

• Liker 8
Skrevet

Du får selge sparkesykkelen da, og kjøpe det barnesetet du trenger.

Ærlig talt, fortsetter du slik, er det ikke lenge til du er alenemamma. Man kan da virkelig ikke be mannen sin om å spørre faren sin om 5000 kr. Dette er jo elementær, grunnleggende oppførsel, når man er voksen. Din unge: Dere foreldre betaler det dere trenger. Besteforeldre gir det de ønsker. Enten det er leker eller klær. Hadde dere forresten dåp og bursdag hvor bestefar var invitert og til stede? Hvis ikke, enda mindre grunn til å forvente gave.

Blir totalt sjokkert over voksne mennesker med barn, som får seg til å forvente og forlange helt urealistiske ting. Finn noe hjemme, selg det, skaff deg en vaskejobb, eller jobb fullt. Så får du råd til luksussetet du må ha. Og du… brukt er HELT ok å kjøpe. 

Anonymkode: 04b95...806

• Liker 8
Skrevet

Hvis du ikke ser det urimelige i at bestefar bruker nesten 10.000 på gaver... Da er det ikke håp for deg 

Anonymkode: c4b7f...98f

• Liker 2
Skrevet

Ja, du er urimelig! Gaver er ikke noe man krever av andre. Og iallfall ikke gaver som koster flere tusen kroner. Det er bare stålfrekt! 
Hadde noen krevd det av meg hadde jeg bare på trass (superbarnslig, jeg vet) kjøpt et par ullsokker i julegave 

Anonymkode: d6573...c9f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Herregud, her går det treigt.

Det er ikke noe galt i det når den ene parten ikke forstår hva verken forskjellsbehandling eller gaver er. Det skjønner du nok. 

Nei, jeg skjønner ikke det. For meg er det forskjellsbehandling når et barnebarn får gave til 4000 og et annet får ingenting. Så enkelt. Etter din logikk ville det vært helt ok hvis et barnebarn fikk i gave en sparekonto for fremtiden, med 4000 kr på, mens den andre ikke fikk noe fordi den ikke forstår hva penger er. Greit.

Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Nei, jeg skjønner ikke det. For meg er det forskjellsbehandling når et barnebarn får gave til 4000 og et annet får ingenting. Så enkelt. Etter din logikk ville det vært helt ok hvis et barnebarn fikk i gave en sparekonto for fremtiden, med 4000 kr på, mens den andre ikke fikk noe fordi den ikke forstår hva penger er. Greit.

Jeg tror de fleste er enig i at det er rart å gi gave til et barn og ikke det andre, men du kan ikke kreve en gave likevel. Og så til den prisen da! 

Fokuser heller på hvor heldig stebarnet ditt er, og glem hele greia. Jeg skjønner godt at samboeren din synes det er ubehagelig å spørre faren sin om gave, jeg. Og det er urimelig av deg å forvente at samboer skal spørre òg. 

Det er rett og slett dårlig stil å spørre etter en gave, og enda verre å spørre etter gave OG diktere hva slags sum det skal kjøpes for.🙄

Anonymkode: f5136...dfd

• Liker 3
Skrevet

Frekk som faen 

Anonymkode: 7a97c...46e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...