Gå til innhold

Er jeg urimelig?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det trenger ikke være 5k. Det kan være en mindre sum også. 

Anonymkode: 94f4a...538

Så barnet deres har verken fått dåpsgave eller ettårsgave? Det er jo merkelig i seg selv, men du kan ikke forvente en gave til 5000. 

Anonymkode: 82055...328

• Liker 14
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja, du er 100% urimelig. Man kan ikke kreve gaver, og du kan heller ikke be din samboer om å be sin far om å kjøpe en bilstol til 5000 kr. til dere! 🤦‍♀️ Hva det andre barnebarnet fikk til bursdagen sin er irrelevant. Barnet dere har felles er 1 år og har ingen oppfatning av hvem som har gitt hva, det har dog det eldre søskenet. I tillegg er en sparkesykkel en gave til barnet, en bilstol er en gave til foreldrene, da dette er sikkerhetsutstyr som foreldrene uansett skal dekke.

I tillegg behøver ikke barnet bilstol til 5 k. Vi kjøpte bilstol til 5,5 k og solgte det helt uskadet på Finn etter 1,5 år, for småpenger. De andre bilstolene vi har hatt til 1-åringene kosta vel ca. 3000,- (nye) og var like flotte de. 

Og helt til slutt; Hvorfor i alle dager jobber du kun deltid når dere har trang økonomi? :klo: Det passer spesielt dårlig når du har luksus-krav til barnets utstyr, og enda mer så når du omtrent krever at andre skal dekke det dere ikke har råd til selv. Hva med å skaffe seg en fulltidsjobb ? 🤷‍♀️

Anonymkode: 5aef4...826

Snodig. Da er gaver som klær, leker, teppet også irrelevant som gaver til baby da de ikke har oppfatning på hva som er hva? Disse gavene er også hjelpemiddel til foreldre og utstyr. Da kan man like gjerne la være å gi gaver da etter din mening :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ts her. Vil også si at samboer ble sint i sta å gikk bort for å roe seg. Etter ca 1 time gikk jeg til han for å snakke med han. Jeg sa til han ordrett det jeg skriver nå, at «Jeg er ikke sjalu, men jeg synes det er noe urettferdig at både du, og din far heller ønsker å gi det ene barnet en bursdagsgave. Jeg synes det er urettferdig at du skal gjøre alt klart med sparkesykkelen, men gjør ikke samme innsats for at barnet vårt skal få noe i bursdagsgave. Bilstol er noe barnet trenger, å det behøver ikke være veldig dyrt. Men kanskje likt som henne?» han var ikke interessert i å snakke med meg, å sa at jeg ikke skjønner noen ting. Han kastet meg ut». 

Hvor bor du og barnet nå når du er kastet ut da?

Anonymkode: c1826...a5a

• Liker 5
Skrevet

Når hadde stedatter bursdag? 

Skrevet

jeg mener at dette ikke er spørsmål om bilstol eller ikke, som mange gjør det til. har IKKE NOE Å SI HVA GAVEN ER, MEN:

DET SKAL VÆRE LIKT. 

lærer ikke far og bestefar det nå så kommer det til å bli mange problemer senere. jeg mener du ikke er urimelig, og såklart må jo de tenke at gir de gave til 4000/5000 til det ene barnet, skal det andre ha tilsvarende. stakkars deres felles barn som kan ende opp med å føle at bestefar favoriserer den eldste. 

Anonymkode: 681ef...c6d

• Liker 6
Skrevet

Så dyre gaver kan man ikke kreve. Generelt sett bør man ha lave forventninger og stor takknemlighet når det gjelder gaver tenker jeg. Å bli glad for det man får, heller enn å bli sint for det man ikke får. Alt annet er særdeles lite sjarmerende.

Det dere bør være obs på, er om bestefar systematisk favoriserer det ene barnebarnet. Forskjellsbehandling gjennom oppveksten er ikke greit. Men en ettåring vet ikke noe om dette, så det er for tidlig å konkludere med noe sånt. Det kan jo rett og slett hende at bestefar vil gi det andre barnebarnet tilsvarende gaver i samme alder som eldste.

Sånn ut over det så lurer jeg litt på hvorfor du bare jobber deltid når det kan se ut til at dere ikke har råd til det.

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg kan fint kjøpe brukte klær, leker pynt osv, men jeg kjøper ikke brukt bilstol. Barnet mitt er mer verd enn at jeg nødvendigvis må kjøpe en brukt bilstol. Man kan aldri vite om den har vært i kollisjon. Da betaler jeg ekstra for en ny og trygg en. 

…og så lurer jeg på hvorfor du formulerer det slik at DU betaler ekstra, når det egentlig er svigerfar du vil skal betale ekstra. Det er jo å være generøs med andres penger. 

• Liker 14
Skrevet

Du kan få en veldig god stol til under 3k ! Å ja, det er urimelig. En ettåring kan ikke sette pris på en gave slik som en stor unge kan. Jeg er sikker på at deres felles barn kommer til å få gode gaver når det kan begynne å ønske seg ting selv 

Anonymkode: 757ab...096

• Liker 6
Skrevet

Det er valgfritt å gi en gave.
Det er ikke noe man kan kreve fra noen.
At din samboer spurte sin far om en gave til ene barnet sitt, vil ikke si at han skal kreve det samme til den andre.
Å kreve en tilsvarende dyr gave til barn nr to vil være rimelig frekt syns jeg.
Dette er jo tydeligvis noe din samboer føler seg ukomfortabel med, hva med å bruke dine sosiale antenner og respektere din samboer?
Det er foreldre som skal betale barnas utstyr, ikke alle andre. 
Har man ikke råd til å kjøpe nytt, må man kjøpe brukt. Slik er det bare.
Man kan ikke kreve at andre familiemedlemmer skal betale fordi en selv ikke har råd.

Så ja, du er urimelig her.

• Liker 15
Skrevet

Du er urimelig. 

Det er ikke urettferdig. Man trenger da ikke å gi samme sum i bursdagsgave til en tenåring og en ettåring. Tenker at om noen år er det fellesbarnet som får noe denne har ønsket seg. 

Begynn å leve etter evne? Kanskje øke stillingsprosenten? 

Anonymkode: e948f...435

• Liker 21
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvor bor du og barnet nå når du er kastet ut da?

Anonymkode: c1826...a5a

Kastet ut fra rommet han var i. Han har ingen rett til å kaste meg ut av huset da vi begge eier bolig. 

Skrevet
Strange Doll skrev (7 minutter siden):

Når hadde stedatter bursdag? 

Januar

Skrevet

Men TS, er dere norske eller har dere kanskje en annen kultur? Da tenker jeg kanskje at gavekulturen er litt forskjellig fra hva jeg kan sette meg inn i?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

jeg mener at dette ikke er spørsmål om bilstol eller ikke, som mange gjør det til. har IKKE NOE Å SI HVA GAVEN ER, MEN:

DET SKAL VÆRE LIKT. 

lærer ikke far og bestefar det nå så kommer det til å bli mange problemer senere. jeg mener du ikke er urimelig, og såklart må jo de tenke at gir de gave til 4000/5000 til det ene barnet, skal det andre ha tilsvarende. stakkars deres felles barn som kan ende opp med å føle at bestefar favoriserer den eldste. 

Enig i dette over tid, men det er jo for tidlig å konkludere med at det er sånn. Det er jo gjerne sånn at barns behov er knyttet til alder. Hvis man vil gi «kule» gaver som barna blir glad for, er det gjerne større barn og tenåringer som er «dyrest» i ønskene sine. Dette har jeg snakket med mine barn om. Da eldste var i den aldersgruppen var det billigere gaver på yngre. Eldste er fullstendig innforstått med at nå er det skjevt andre veien. Skulle småbarn fått tilsvarende summer samtidig som eldste ble hjulpet med førerkort for eksempel, ville handlingsrommet for å hjelpe noen av dem i det hele tatt bli veldig mye mindre. Det viktige er at det i sum blir likt. 

At bestefar ikke har lyst til å bruke penger på bilstoler kan man jo synes er kjipt, men det er nå engang ens eget valg hva de ønsker å bidra med økonomisk. Jeg har aldri forventet økonomisk bistand fra besteforeldre til å ivareta barna mine, men heller tatt det som en hyggelig overraskelse når de på eget initiativ har tilbudt. 

• Liker 7
Skrevet

Du er totalt urimelig og frekk. 

el-sparkesykkel er kanskje en nødvendighet for ditt stebarn selvom du ikke mener det. Her vi bor har alle over 12 år el-sparkesykkel, og det er faktisk et kjekt fremkomstmiddel da det er lange avstander og bakker her. I tillegg gjør det at vi voksne slipper å kjøre barna hit og dit hele tiden. 

Barnet ditt er en baby. Og babyer trenger ikke dyre gaver. Ved å kjøpe en bilstol vil han uansett ikke gi ditt barn en gave, men dere voksne, for en bilstol er deres ansvar å kjøpe. Jeg likestiller det faktisk som å kjøpe ett års forbruk av nestlé barnemat til din baby. Det er ikke en gave til babyen, det fritar kun deg for en utgift, dermed gjør han ikke forskjell på sine barnebarn. 

igjen: du er totalt på bærtur. Hadde min mann spurt meg om jeg kunne spørre mine foreldre om å sponse meg/oss/barna med såpass store summer så hadde jeg selv flydd i flint.

Anonymkode: 20e5a...ea1

• Liker 16
Skrevet
Hippogriff skrev (4 minutter siden):

Enig i dette over tid, men det er jo for tidlig å konkludere med at det er sånn. Det er jo gjerne sånn at barns behov er knyttet til alder. Hvis man vil gi «kule» gaver som barna blir glad for, er det gjerne større barn og tenåringer som er «dyrest» i ønskene sine. Dette har jeg snakket med mine barn om. Da eldste var i den aldersgruppen var det billigere gaver på yngre. Eldste er fullstendig innforstått med at nå er det skjevt andre veien. Skulle småbarn fått tilsvarende summer samtidig som eldste ble hjulpet med førerkort for eksempel, ville handlingsrommet for å hjelpe noen av dem i det hele tatt bli veldig mye mindre. Det viktige er at det i sum blir likt. 

At bestefar ikke har lyst til å bruke penger på bilstoler kan man jo synes er kjipt, men det er nå engang ens eget valg hva de ønsker å bidra med økonomisk. Jeg har aldri forventet økonomisk bistand fra besteforeldre til å ivareta barna mine, men heller tatt det som en hyggelig overraskelse når de på eget initiativ har tilbudt. 

Problemet er jo at svigerfar ikke har gitt noe gave til barnet, verken dåp eller bursdag. 

• Liker 3
Skrevet

Hadde min mann spurt meg om jeg kunne spørre mine foreldre om å sponse meg/oss/barna med såpass store summer så hadde jeg selv flydd i flint.

Huff ja - blir flau bare jeg tenker på det! 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

DET SKAL VÆRE LIKT. 

Totalt uenig. En sparkesykkel er en gave TIL det eldste barnet. En bilstol vil være en gave til foreldrene som slipper utgiften for noe de ellers må betale for. Det er absolutt ikke likt i det hele tatt. 

det er hysteri å snakke om forskjellsbehandling av en baby og et stort barn. Det er forskjell fordi de ikke har samme behov. Når babyen er 12 år og eldstemann gått over 20 vil det også være forskjellsbehandling, fordi man får etter behov/interesser/ønsker. 

• Liker 9
Skrevet

Problemet er jo at svigerfar ikke har gitt noe gave til barnet, verken dåp eller bursdag. 

Ja, og det ville jeg nok nevnt om det var mine foreldre også, for det er jo forskjellsbehandling og det er ikke greit. Helt enig med deg der. 

Skrevet

Du er faktisk 110 pærraprosent urimelig. Jeg klarer ikke å se din side i det hele tatt. Du må gå opp i stilling om du skal kjøpe så dyre ting til barnet deres. 

Anonymkode: d8b8f...849

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har ikke krevd. Har kun spurt om han kan spørre sin far. Men når han ikke har spurt sin far så må jeg jo spørre han flere ganger, for han glemmer litt. Og hvorfor kan jeg ikke spørre om hans far kan kjøpe bilstolen når han selv spurte om faren kunne kjøpe sparkesykkel? Noe hun egentlig ikke trenger? 

Han har sikkert ikke spurt, fordi det er en hinsides ting å spørre om! At jenta fikk elsykkel har du ingenting med. Du er veldig urimelig!

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...