Gå til innhold

Er jeg urimelig?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det har seg slik, vi er fire stk i familien, jeg, samboer, hans barn og vårt barn sammen. På bursdagen sin fikk hun el-sparkesykkel i bursdagsgave, dette ble også årets julegave. Vårt barn som nylig fylte 1år kombinert med dåp fikk ingenting fra hans bestefar. Jeg har to dager før bursdagen hans-nå 2 uker etter spurt samboer om hans far kan betale for ny bilstol, da vi har mye utgifter for tiden, og meg som har deltidsjobb. Han sier at ja det skal han gjøre. I ste spurte jeg han igjen om han kan spørre, da barnet vårt snart er for stor til den bilstolen han har. Så sier jeg «Den koster 5k på barnebutikken» så sier han «Du kan ikke forvente at pappa skal kjøpe den stolen» så sier jeg «Ja, men (navn) fikk jo en el-sparkesykkel til 4k til bursdagen sin» Samboer blir sint å sier at jeg er sjalu? Hva skal jeg være sjalu for? Det er jo litt feil at hans far skal bruke så mye penger på hans barn, men ikke til vårt? Også er en bilstol noe mere viktig enn en el sparkesykkel. Jeg svarte han « Jeg forventer ingenting, men det er en stol han trenger, å vi har mange utgifter for tiden.»

Vil også påpeke at min far, som lever på trygt, nesten ikke har penger, og med gjeldssanering, valgte å hjelpe til å betale en voksi vintervognpose, fordi dette er noe barnet trenger. Han betalte 1000,- Posen var også til salg, med avslag 1000,- nesten, så jeg hjalp til å betale 500,- Dette synes jeg var veldig flott gjort av han. 

Er jeg urimelig? Eller hva mener du? 

Anonymkode: 94f4a...538

Hadde mine barn spurt (les: tigget) om urimelig dyre ting hadde jeg stengt kranen til det barnet helt.

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, du er urimelig. Frekk også 

Anonymkode: 80b38...d24

• Liker 10
Skrevet

Hvis dere ikke har råd til bilstol, kan du fint kjøpe noe billigere et annet sted. Til dere har råd. Hvorfor gjør dere avhengige av andre? 

Det er litt spesielt at han bare kjøper gave til et av barnebarna, men hold disse to tingene separat. Kjøp bilstol selv. Biltema har sikkert noen helt ok. 

Anonymkode: 70808...9b6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

jeg mener at dette ikke er spørsmål om bilstol eller ikke, som mange gjør det til. har IKKE NOE Å SI HVA GAVEN ER, MEN:

DET SKAL VÆRE LIKT. 

lærer ikke far og bestefar det nå så kommer det til å bli mange problemer senere. jeg mener du ikke er urimelig, og såklart må jo de tenke at gir de gave til 4000/5000 til det ene barnet, skal det andre ha tilsvarende. stakkars deres felles barn som kan ende opp med å føle at bestefar favoriserer den eldste. 

Anonymkode: 681ef...c6d

Har aldri gitt likt, men gitt etter interesser, behov osv. Gjelder både barn og barnebarn

• Liker 3
Skrevet

Makan til oppførsel.

At barnet trenger ny bilstol har dere visst lenge, og ny, til den prisen når dere egt ikke har råd?! Men kan finne på å pushe samvittighetskvaler på andre?

tror ikke du har vett nok til å skamme deg, men det burde du.

At dere har mange utgifter er deres problem, å ymte frempå med slikt er så frekt atte jeg har ikke ord, hadde dessverre fått totalt avsmak på å kjøpe noe som helst i gave selv. Det hadde ihvertfall ikke blitt noe nyttig så dere voksne kunne spart penger, men heller en leke.

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

jeg mener at dette ikke er spørsmål om bilstol eller ikke, som mange gjør det til. har IKKE NOE Å SI HVA GAVEN ER, MEN:

DET SKAL VÆRE LIKT. 

lærer ikke far og bestefar det nå så kommer det til å bli mange problemer senere. jeg mener du ikke er urimelig, og såklart må jo de tenke at gir de gave til 4000/5000 til det ene barnet, skal det andre ha tilsvarende. stakkars deres felles barn som kan ende opp med å føle at bestefar favoriserer den eldste. 

Anonymkode: 681ef...c6d

Man gir etter evne og behov og lyst..

det er vi voksne som skal lære bort takknemmelighet og at barna skal se helheten og ikke få barnet til å  fokusere på såkalt krone for krone «rettferdighet»

er det snakk om forskjellsbehandling som betyr noe relasjonsmessig så snakk om det dere voksne selvsagt. 

Og dessuten, i tillegg når barnet er så lite trenger det ihvertfall ikke være likt- syns jeg.

• Liker 3
Skrevet

Har ikke krevd. Har kun spurt om han kan spørre sin far. Men når han ikke har spurt sin far så må jeg jo spørre han flere ganger, for han glemmer litt. Og hvorfor kan jeg ikke spørre om hans far kan kjøpe bilstolen når han selv spurte om faren kunne kjøpe sparkesykkel? Noe hun egentlig ikke trenger? 

Virkelig usmakelig å spørre etter en gave til 5000. Minuspoeng til deg også fordi du trekker sammenlikning til en gave et eldre barn  fikk. Det burde ikke være en del av argumentasjonen. Du bør komne deg i fulltidsjobb og ha økonomi til å forsørge barna dine selv. 

• Liker 15
Skrevet

Ja jeg synes det er urimelig å forvente så dyre gaver. Nødvendig utstyr til barna synes jeg dessuten at foreldrene selv har ansvar for,  og ikke forvente at besteforeldre sørger for slikt. Det er dessuten forståelig at besteforeldre har større interesse og glede av å gi noe et større barn virkelig blir glad for enn noe nødvendig en ettårig ikke skjønner verdien av. Bilstol hadde vært gave til deg og mannen din, ikke til barnet.

Så ja, jeg synes du er urimelige. 

• Liker 7
Skrevet

Man SPØR ikke noen om de kan betale en bilstol.... 

Hvis han hadde stilt dere spørsmål om hva 1-åringen ønsket seg til jul/bursdag, SÅ kan dere selvfølgelig svare at dere ønsker dere tilskudd til ny bilstol! Men å anta at 1-åringen skal få noe til samme sum som et eldre søsken, og å SPØRRE om noe sånt, det er bare helt bak mål....

Ikke mas mer på samboeren din! Man ber ikke om gaver til en viss sum uansett hva andre i familien har fått!

• Liker 15
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Ja, det er rart å forvente gave til 5000 kr uavhengig av hva han har gitt andre. 

Det er trist at han favoriserer et barnebarn, men det er ikke noe du får gjort med. 

Om det på sikt er så ille at det påvirker barnet og barnet merker forskjellsbehandling hadde jeg faktisk kuttet han ut. 

Skrevet

Du er helt urimelig og det er direkte flaut å skulle spørre bestefar om å bruke 5k på en bilstol. Selvsagt kan du ikke forvente noe sånt. 

Anonymkode: 55764...1d8

• Liker 8
Skrevet

Ja, du er er urimelig! Helt drøyt å forvente penger av svigerfaren din på den måten. 

Anonymkode: c95d3...491

• Liker 4
Skrevet

Jeg må jo virkelig være fæl i dine øyne for vi foreldrene forskjellsbehandlet ungene da de hadde bursdag i sommer. 8 åringen fikk sykkel til 3000 kr og 2 åringen fikk sparkesykkel til 400 kr.

Vi burde kanskje ha lett litt grundigere og prøvd å finne en bitteliten sparkesykkel til 3000 for at det skulle blitt rettferdig.

Anonymkode: 36f5e...f33

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det har seg slik, vi er fire stk i familien, jeg, samboer, hans barn og vårt barn sammen. På bursdagen sin fikk hun el-sparkesykkel i bursdagsgave, dette ble også årets julegave. Vårt barn som nylig fylte 1år kombinert med dåp fikk ingenting fra hans bestefar. Jeg har to dager før bursdagen hans-nå 2 uker etter spurt samboer om hans far kan betale for ny bilstol, da vi har mye utgifter for tiden, og meg som har deltidsjobb. Han sier at ja det skal han gjøre. I ste spurte jeg han igjen om han kan spørre, da barnet vårt snart er for stor til den bilstolen han har. Så sier jeg «Den koster 5k på barnebutikken» så sier han «Du kan ikke forvente at pappa skal kjøpe den stolen» så sier jeg «Ja, men (navn) fikk jo en el-sparkesykkel til 4k til bursdagen sin» Samboer blir sint å sier at jeg er sjalu? Hva skal jeg være sjalu for? Det er jo litt feil at hans far skal bruke så mye penger på hans barn, men ikke til vårt? Også er en bilstol noe mere viktig enn en el sparkesykkel. Jeg svarte han « Jeg forventer ingenting, men det er en stol han trenger, å vi har mange utgifter for tiden.»

Vil også påpeke at min far, som lever på trygt, nesten ikke har penger, og med gjeldssanering, valgte å hjelpe til å betale en voksi vintervognpose, fordi dette er noe barnet trenger. Han betalte 1000,- Posen var også til salg, med avslag 1000,- nesten, så jeg hjalp til å betale 500,- Dette synes jeg var veldig flott gjort av han. 

Er jeg urimelig? Eller hva mener du? 

nei du er vel ikke urimlig, men du kan jo ikke kreve det

Anonymkode: 55f76...dcc

Skrevet

At samboeren din allerede har bedt om hjelp til sparkesykkelen til den eldste gjør det jo egentlig verre å be om noe til ettåringen også, ikke bedre, som du argumenterer med. Utover det har det kommet mange gode argumenter og refleksjoner ellers i tråden her også: Nødvendighetsartikler må man regne med å betale selv, ettåringer har ingen egen glede av den typen gaver, gaver bør ha en viss balanse, men i et livsperspektiv, ikke nødvendigvis i et årsperspektiv. Her må dere rett og slett finne ut hvordan dere skal få råd til bilsetet på egenhånd. 

• Liker 8
Skrevet

Imponerende. 👌😅  

Stebarn, El-sparkeaykkel, manglende dåpsgave, trygd og gjeld i ett og samme innlegg. 

• Liker 16
Skrevet

Ts her. Vil også si at samboer ble sint i sta å gikk bort for å roe seg. Etter ca 1 time gikk jeg til han for å snakke med han. Jeg sa til han ordrett det jeg skriver nå, at «Jeg er ikke sjalu, men jeg synes det er noe urettferdig at både du, og din far heller ønsker å gi det ene barnet en bursdagsgave. Jeg synes det er urettferdig at du skal gjøre alt klart med sparkesykkelen, men gjør ikke samme innsats for at barnet vårt skal få noe i bursdagsgave. Bilstol er noe barnet trenger, å det behøver ikke være veldig dyrt. Men kanskje likt som henne?» han var ikke interessert i å snakke med meg, å sa at jeg ikke skjønner noen ting. Han kastet meg ut». 

Vet du hva, dersom jeg hadde hatt ei kjærring som kun jobbet deltid og presset meg til å tigge penger av min familie så hadde jeg også hiv henne ut. Av huset, ikke bare stua. 🤦‍♀️

Snodig. Da er gaver som klær, leker, teppet også irrelevant som gaver til baby da de ikke har oppfatning på hva som er hva? Disse gavene er også hjelpemiddel til foreldre og utstyr. Da kan man like gjerne la være å gi gaver da etter din mening :) 

Nå ilegger du meg meninger jeg ikke har, men deg om det. Å gi et større barn et elektrisk fremkomstmiddel betyr på ingen måte at man har noen plikt til å sponse barnet foreldre med tilsvarende sum til utstyr til søskenet. Å gi 1-åringen en bamse derimot, det er sammenlignbart. For det er noe som barnet blir glad for. Ikke en bilstol som er vanvittig dyrt og noe foreldrene uansett må dekke, samt som barnet ikke får noen lykkefølelse av. 

Anonymkode: 5aef4...826

• Liker 7
Skrevet

Barnets 4-årsgave er overhodet ikke sammenlignbart med barnets 1-årsgave. Overhodet ikke.

Skam deg, TS. Mannen din har helt rett! Og at han mener du sier fireåringens navn på en kjip måte - ja det kan jeg se for meg, og håper du jobber med deg selv. 

Anonymkode: 3dd9b...c35

• Liker 6
Skrevet

Det er spesielt å gjøre forskjell på barnebarn. Men det er også veldig spesielt å være avhengig av foreldre, derav en trygdet, for å kjøpe nødvendig utstyr som bilstol og voksipose.

Anonymkode: 66dbd...43e

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det er spesielt å gjøre forskjell på barnebarn. Men det er også veldig spesielt å være avhengig av foreldre, derav en trygdet, for å kjøpe nødvendig utstyr som bilstol og voksipose.

Anonymkode: 66dbd...43e

Men barn som er 1 år vet jo ikke at det er gjort noen forskjell. Det er STOR forskjell å gjøre forskjell på to store barn som faktisk merker det, og et stort barn og en baby som ikke skjønner konseptet gaver. 

Anonymkode: 55764...1d8

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...