Gå til innhold

Er jeg urimelig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har seg slik, vi er fire stk i familien, jeg, samboer, hans barn og vårt barn sammen. På bursdagen sin fikk hun el-sparkesykkel i bursdagsgave, dette ble også årets julegave. Vårt barn som nylig fylte 1år kombinert med dåp fikk ingenting fra hans bestefar. Jeg har to dager før bursdagen hans-nå 2 uker etter spurt samboer om hans far kan betale for ny bilstol, da vi har mye utgifter for tiden, og meg som har deltidsjobb. Han sier at ja det skal han gjøre. I ste spurte jeg han igjen om han kan spørre, da barnet vårt snart er for stor til den bilstolen han har. Så sier jeg «Den koster 5k på barnebutikken» så sier han «Du kan ikke forvente at pappa skal kjøpe den stolen» så sier jeg «Ja, men (navn) fikk jo en el-sparkesykkel til 4k til bursdagen sin» Samboer blir sint å sier at jeg er sjalu? Hva skal jeg være sjalu for? Det er jo litt feil at hans far skal bruke så mye penger på hans barn, men ikke til vårt? Også er en bilstol noe mere viktig enn en el sparkesykkel. Jeg svarte han « Jeg forventer ingenting, men det er en stol han trenger, å vi har mange utgifter for tiden.»

Vil også påpeke at min far, som lever på trygt, nesten ikke har penger, og med gjeldssanering, valgte å hjelpe til å betale en voksi vintervognpose, fordi dette er noe barnet trenger. Han betalte 1000,- Posen var også til salg, med avslag 1000,- nesten, så jeg hjalp til å betale 500,- Dette synes jeg var veldig flott gjort av han. 

Er jeg urimelig? Eller hva mener du? 

Anonymkode: 94f4a...538

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er noe spesielt at han bare gir gaver til ett av sine barnebarn, ja.

• Liker 13
Skrevet

Dere kommer desverre til å få maannge problemer i fremtiden.

Bilstol til barnet kan dere kjøpe pent brukt  man behøver virkelig ikke en bilstol til 5k.

Anonymkode: c1826...a5a

• Liker 29
Skrevet
Blod skrev (2 minutter siden):

Det er noe spesielt at han bare gir gaver til ett av sine barnebarn, ja.

Føler også at samboer nesten favoriserer noe. Slik som til hennes bursdag så var det så viktig at hun skulle få den sparkesykkelen klart til bursdagen hennes. Men når jeg spør om hans far kan kjøpe en bilstol, noe han trenger og som vi nesten ikke har råa til, nei da er det jeg som er ufin og sjalu. Skjønner ikke greia. Å at måten jeg sier navnet hennes er ufint? 

Skrevet

Jeg syns ikke du kan kreve at bestefar kjøper en gave til 5000 kr til barnebarnet. Om sparkesykkelen var gave til både jul og bursdag er det ikke sikkert han hadde tenkt å gi samme summen nå til barn 2, men dele det opp. 5000 kr er mye penger og det er ikke sikkert han har mulighet til det nå… 

Jeg kunne aldri gått til svigerfar å bedt om noe slikt. 

• Liker 48
Skrevet
visp skrev (3 minutter siden):

Enig med gaveforskjeller, men syns det usmakelig å "kreve" ting fra besteforeldrene. Til 5000??

Har ikke krevd. Har kun spurt om han kan spørre sin far. Men når han ikke har spurt sin far så må jeg jo spørre han flere ganger, for han glemmer litt. Og hvorfor kan jeg ikke spørre om hans far kan kjøpe bilstolen når han selv spurte om faren kunne kjøpe sparkesykkel? Noe hun egentlig ikke trenger? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dere kommer desverre til å få maannge problemer i fremtiden.

Bilstol til barnet kan dere kjøpe pent brukt  man behøver virkelig ikke en bilstol til 5k.

Anonymkode: c1826...a5a

Jeg kan fint kjøpe brukte klær, leker pynt osv, men jeg kjøper ikke brukt bilstol. Barnet mitt er mer verd enn at jeg nødvendigvis må kjøpe en brukt bilstol. Man kan aldri vite om den har vært i kollisjon. Da betaler jeg ekstra for en ny og trygg en. 

• Liker 7
Skrevet

Man skal aldri forvente at andre skal dekke ting man har behov for til sine barn. En gave er nettopp det. En gave som giver selv bestemmer det skal være

Anonymkode: 413e6...885

• Liker 27
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg kan fint kjøpe brukte klær, leker pynt osv, men jeg kjøper ikke brukt bilstol. Barnet mitt er mer verd enn at jeg nødvendigvis må kjøpe en brukt bilstol. Man kan aldri vite om den har vært i kollisjon. Da betaler jeg ekstra for en ny og trygg en. 

Da betaler svigerfar ekstra mener du kanskje? 

• Liker 23
Skrevet

Om dere har dårlig råd trenger dere ikke å kjøpe en bilstol til 5000, finnes flere svært gode og trygge bilstoler til 2-3000kr. 

Anonymkode: edbf9...abe

• Liker 27
Skrevet

En bilstol trenger virkelig ikke å koste 5000 kr. Synes det er frekt å be andre kjøpe så dyre ting, selv om de har kjøpt dyre ting til et annet barn. Dere får heller kjøpe et rimelig bilsete selv. 
Så ja, jeg synes du er urimelig. (Finnes forresten mange fine ting på Finn.no, jeg betalte 300 kr for en Voksipose som koster over 2000 kr ny, og vi har god råd)

Anonymkode: 0db37...a17

• Liker 21
Skrevet

Ja, du er 100% urimelig. Man kan ikke kreve gaver, og du kan heller ikke be din samboer om å be sin far om å kjøpe en bilstol til 5000 kr. til dere! 🤦‍♀️ Hva det andre barnebarnet fikk til bursdagen sin er irrelevant. Barnet dere har felles er 1 år og har ingen oppfatning av hvem som har gitt hva, det har dog det eldre søskenet. I tillegg er en sparkesykkel en gave til barnet, en bilstol er en gave til foreldrene, da dette er sikkerhetsutstyr som foreldrene uansett skal dekke.

I tillegg behøver ikke barnet bilstol til 5 k. Vi kjøpte bilstol til 5,5 k og solgte det helt uskadet på Finn etter 1,5 år, for småpenger. De andre bilstolene vi har hatt til 1-åringene kosta vel ca. 3000,- (nye) og var like flotte de. 

Og helt til slutt; Hvorfor i alle dager jobber du kun deltid når dere har trang økonomi? :klo: Det passer spesielt dårlig når du har luksus-krav til barnets utstyr, og enda mer så når du omtrent krever at andre skal dekke det dere ikke har råd til selv. Hva med å skaffe seg en fulltidsjobb ? 🤷‍♀️

Anonymkode: 5aef4...826

• Liker 46
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har ikke krevd. Har kun spurt om han kan spørre sin far. Men når han ikke har spurt sin far så må jeg jo spørre han flere ganger, for han glemmer litt. Og hvorfor kan jeg ikke spørre om hans far kan kjøpe bilstolen når han selv spurte om faren kunne kjøpe sparkesykkel? Noe hun egentlig ikke trenger? 

Men det der er noe jeg aldri noensinne ville spurt om. Uansett hvor skjevt du syns pengebruken er. Har dere råd til bil bør dere finne en løsning på bilstol uten å vente at pengene kommer dalende ned fra himmelen.

Fryktelig ubehagelig for han å måtte spørre om en så dyr ting!

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Man skal aldri forvente at andre skal dekke ting man har behov for til sine barn. En gave er nettopp det. En gave som giver selv bestemmer det skal være

Nei, el-sparkesykkelen var noe min samboer ønsket at hans far skulle kjøpe. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Da betaler svigerfar ekstra mener du kanskje? 

Om svigerfar ikke vil betale så må jeg gjøre det, ja. 

Skrevet

Nei, el-sparkesykkelen var noe min samboer ønsket at hans far skulle kjøpe. 

Dersom han alt har bedt om en gave til 4000,- så bør han ligge SVÆRT lavt i terrenget når det gjelder å spørre om mer.

Du må slutte å være sjalu på stebarnet. 

Anonymkode: 5aef4...826

• Liker 27
Skrevet
visp skrev (2 minutter siden):

Men det der er noe jeg aldri noensinne ville spurt om. Uansett hvor skjevt du syns pengebruken er. Har dere råd til bil bør dere finne en løsning på bilstol uten å vente at pengene kommer dalende ned fra himmelen.

Fryktelig ubehagelig for han å måtte spørre om en så dyr ting!

Det trenger ikke være 5k. Det kan være en mindre sum også. 

Skrevet

Det trenger ikke være 5k. Det kan være en mindre sum også. 

Ja, men det er jo noe dere krever av andre. Skjønner du ikke selv at det gjør det lite gledelig å bidra med ting?

• Liker 8
Skrevet

Ts her. Vil også si at samboer ble sint i sta å gikk bort for å roe seg. Etter ca 1 time gikk jeg til han for å snakke med han. Jeg sa til han ordrett det jeg skriver nå, at «Jeg er ikke sjalu, men jeg synes det er noe urettferdig at både du, og din far heller ønsker å gi det ene barnet en bursdagsgave. Jeg synes det er urettferdig at du skal gjøre alt klart med sparkesykkelen, men gjør ikke samme innsats for at barnet vårt skal få noe i bursdagsgave. Bilstol er noe barnet trenger, å det behøver ikke være veldig dyrt. Men kanskje likt som henne?» han var ikke interessert i å snakke med meg, å sa at jeg ikke skjønner noen ting. Han kastet meg ut». 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...