Gå til innhold

Snart oppkøyring! Ønskjer tips ang rygging.


mammahjarte

Anbefalte innlegg

Hei.

Eg har førarprøven snart! Eg er eigentlig meir eller mindre klar. Flyten er litt dårlig, men ikkje så dårlig at det skulle væra eit problem. Slik eg har skjønt det så betyr det å bestå prøven at man kan øva på køyring for seg sjølv mens man har prøvetid på 2 år? Meeen eg suger på rygging og ryggeparkering. Eg har øvd ein god del på ryggeparkering dei siste vekene og har faktisk blitt litt betre. Men vil sei at rygginga er såpass dårlig at det kanskje kan føra til at eg stryker. Då er spørsmålet mitt, har du nokon gode tips til korleis man kan bli betre på rygging? Alt det andre synest eg er greitt eigentlig, både landevei og bykøyring er heilt ok.

Har du lyst å dela litt om din oppkøyring om du har tid?

Fleste vennene mine strøk første gongen da, så eg har ikkje tenkt å grine i eit hjørne om det går gale. Eg kjenner forresten folk med lappen som ikkje greie rygging, korleis det har skjedd veit eg ikkje.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det mange ikke vet er at det på mange biler er en hemmelig funksjon hvor du kobler ut rattet, snur setet og setter rattet inn i hodehvileren i baksetet. Så er det bare å "rygge".

Spør sensoren om den bilen har denne funksjonen. 

Anonymkode: 29468...5e5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler rett og slett om mengdetrening. Når jeg begynte å øvelseskjøre måtte jeg rygge like mye som jeg kjørte framover - altså de første gangene. Bare å rygge i vei.

Det finnes mange 'regler' når det kommer til lukeparkering. Altså når du ser bestemte ting i bestemte vinkler betyr det at du kan legge om fullt osv. Sjekk det ut på youtube. Dog kan slike regler aldri trumfe en generell god kontroll ved å rygge.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Det mange ikke vet er at det på mange biler er en hemmelig funksjon hvor du kobler ut rattet, snur setet og setter rattet inn i hodehvileren i baksetet. Så er det bare å "rygge".

Spør sensoren om den bilen har denne funksjonen. 

Anonymkode: 29468...5e5

Hæ? .....  Rekna med du kødde, men så har eg ikkje ræv peiling på bil. Tesla kunne funnet på noko slikt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snu deg først og se hvor du ska mens du visualiserer hvordan du skal komme deg dit. Rygg veldig sakte, veksle kontinuerlig mellom aller tre speilene. Prøve å holde en flyt uten å stoppe. Ikke veksle mellom speil og å snu deg, lettere å svinge feil da. Om du er i tvil stopp. Om situasjonen er vanskelig spør sensor om han vil gå ut og dirigere deg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det mange ikke vet er at det på mange biler er en hemmelig funksjon hvor du kobler ut rattet, snur setet og setter rattet inn i hodehvileren i baksetet. Så er det bare å "rygge".

Spør sensoren om den bilen har denne funksjonen. 

Anonymkode: 29468...5e5

🤣🤣

Anonymkode: 2ee17...f5f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En rekker ikke innom alle aspektene ved kjøring i løpet av en oppkjørings time, så at enkelte har lappen men er elendig på rygging er ikke så rart. 

Tren så mye du rekker, se video på YouTube om lukeparkering. Og pass på å bruke speilene flittig når du øver.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ingen rygging da jeg kjørte opp, verken første eller andre gang.

Mulig jeg var veldig heldig.

Hadde bekymret meg mye mer for lukeparkering og bakkestart.

Anonymkode: 2193b...542

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øv masse!! Dra på parkeringsplasser og sikt deg ut biler du skal parkere/rygge ved siden av og midt i mellom. Om og om igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stikkord for rygging er rolig og kontrollert. Bruk speilene mye, ikke prøv å skynde deg. 
 

Du sier de fleste du kjenner strøk første gangen. Den er grei, men jeg synes ikke du skal tenke så mye på det. Førerprøven var det enkleste og minst stressende jeg gjorde under hele opplæringen. Sensor var veldig imøtekommende og sosial, vi skravla om løst og fast hele tiden. Jeg måtte ryggeparkere på en liten parkeringsplass og gjøre ikke en dødsbra jobb, men sensor var fornøyd så lenge jeg sto innafor de hvite strekene. 
 

Sensor ser på helheten i kjøringen din. 

Anonymkode: 4c0bd...d3f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det mange ikke vet er at det på mange biler er en hemmelig funksjon hvor du kobler ut rattet, snur setet og setter rattet inn i hodehvileren i baksetet. Så er det bare å "rygge".

Spør sensoren om den bilen har denne funksjonen. 

Anonymkode: 29468...5e5

Du er sikkert favoritten i godteriskåla på fest, kan jeg tenke meg, så hyggelig og hjelpsom som du er! 
 

:riste: 

Anonymkode: b7004...6fe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke over bruk "se i speilene og se bak"..

Mange blir så nervøse at dem ser mere i speilene en veien og det er noe en sensor vil reagere på.

Vær normal.

Anonymkode: 24431...a26

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skaff deg trafikkjegler som du setter opp, og rygg hver eneste dag frem til oppkjøring. 

Som flere har skrevet. Slapp helt av, senk skuldrene, ta deg god tid, øv deg på hvordan du bruker speilene best som hjelpemiddel, og visualiser hvordan du skal rygge inn. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for så mange gode tips. Har øvd og øvd og øvd den siste tida. Skal øva meir og meir den neste månaden. Tar til meg tipset ang det å væra normal, eg blir heilt angstball av stress og gjer masse dumme feil som eg ellers ikkje ville gjort. Vist eg klarer å ha rett mentalt fokus så går detta heilt sikkert fint.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha et "hovedsidespeil" du fokuserer mest på. Se bak og i dette speilet mest, og bare kontroller i de andre. 

Endret av Snabeltann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fokuser på speilet på "ryggesiden" i tillegg til å sjekke hovedspeil innimellom.

Skal du rygge opp en smal vei f.eks - velg 1 side du fokuserer på, og rygg etter veikanten på denne siden. Sjekk hovedspeil av og til for å se etter bil bak ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs Robinson skrev (2 timer siden):

Fokuser på speilet på "ryggesiden" i tillegg til å sjekke hovedspeil innimellom.

Skal du rygge opp en smal vei f.eks - velg 1 side du fokuserer på, og rygg etter veikanten på denne siden. Sjekk hovedspeil av og til for å se etter bil bak ;)

Ja! Akkurat slik jeg tenkte! Men ikke klarte å forklare så godt! 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte rygge opp en grusvei på oppkjøringen. Jeg trengte ikke å rygge jevnt, så lenge jeg fikk bilen bakover og holdt meg på veien så var det godt nok😂 Jeg kunne velge om jeg skulle rygge eller kjøre rett inn da jeg skulle parkere. Skal sies at nå som jeg er mer erfaren så foretrekker jeg å ryggeparkere. Lukeparkering og bakkestart fikk jeg heller ikke på oppkjøring. Ser jeg har vært heldig. 

Anonymkode: 87bec...810

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte denne metoden for å parkering på parkeringsplass:

1. Kjør framover til du får den hvite stripen i midten av vinduet.

2. Sving kraftig motsatt vei av den veien du vil parkere og kjør framover til du ser parkeringsplassen bak bilen.

3. Snu rattet tilbake og rygg inn :)

 

Med denne metoden går det kjempe fort å parkere når man har fått dreisen på den😁 Bare vær obs på at i begynnelsen er det veldig lett å velge feil parkeringsplass og da må man knote litt mer😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...