Gå til innhold

Når jeg ikke har lyst. Hva sier jeg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva gjør du når du ikke har lyst til noe som du er invitert til, men som du føler at du må delta på? Kjenner jeg er litt lei av å gå rundt å smågrue meg til ting som jeg egentlig ikke har lyst til. Nå er jeg invitert i en 40års dag i morgen. Dette er til en venninne. Men jeg hater å tilbringe tid med masse folk jeg ikke kjenner, bordkort hvor jeg ender opp med å sitte en kjip plass fordi jeg er singel, bruke 45min hver vei for å komme til selskapet, og måtte bli til hvert fall en stund etter desserten for ikke å virke som jeg haster meg hjem. 

Egentlig har jeg aller mest lyst til å tilbringe helgen i fred å ro. Gå en lengre tur, se en film, og bare kose meg hjemme. Neste uke blir travel, så ikke tid til særlig ro og fred da. 

Føler det blir ganske innlysende om jeg må finne unnskyldinger fremover for å slippe å delta på ting. Jeg trives best sammen med få av gangen. 

Anonymkode: 096fa...691

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg deltar stort sett fordi jeg føler jeg må, eller så sier jeg at jeg dessverre har blitt syk, men det er jo ikke en unnskyldning jeg kan bruke for ofte.

Som oftest går det bedre enn fryktet, da.

Anonymkode: 03eb8...9de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send en superkoselig gave til bursdagsbarnet 😃 og si fra i god tid, når en kan, at en dessverre ikke har anledning til å delta. 

Jeg er også introvert som deg, men har i tillegg sosial angst..

jeg bruker å ikke gå i dybden på hvorfor jeg ikke kommer fordi det er ubehagelig og privt for meg.. men jeg gjør igjen med hyggelige kort og gaver 😃

Anonymkode: 66561...9e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hva gjør du når du ikke har lyst til noe som du er invitert til, men som du føler at du må delta på? Kjenner jeg er litt lei av å gå rundt å smågrue meg til ting som jeg egentlig ikke har lyst til. Nå er jeg invitert i en 40års dag i morgen. Dette er til en venninne. Men jeg hater å tilbringe tid med masse folk jeg ikke kjenner, bordkort hvor jeg ender opp med å sitte en kjip plass fordi jeg er singel, bruke 45min hver vei for å komme til selskapet, og måtte bli til hvert fall en stund etter desserten for ikke å virke som jeg haster meg hjem. 

Egentlig har jeg aller mest lyst til å tilbringe helgen i fred å ro. Gå en lengre tur, se en film, og bare kose meg hjemme. Neste uke blir travel, så ikke tid til særlig ro og fred da. 

Føler det blir ganske innlysende om jeg må finne unnskyldinger fremover for å slippe å delta på ting. Jeg trives best sammen med få av gangen. 

Anonymkode: 096fa...691

"Jeg har dessverre allerede andre planer i helgen".

"Det høres gøy ut, kos dere! Jeg kan ikke, men tar gjerne en kaffe med deg en dag og gir deg gaven din?"

Anonymkode: 2a06e...227

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må være ok å takke høflig nei og si det ikke passer uten å måtte oppgi noen grunn. 

Hvis du ikke skal gå bør du jo si fra så snart som mulig også da , ikke vente til rett før. Dette hvis det er selskap med plassering og servering av flere retter. Nå tar du jo opp en plass OG det er vel ordnet mat til deg. 

Samtidig så er det jo noe du kanskje burde kunne gå på hvis det er til en person som betyr noe for deg. Du kunne jo snakke med verten om evnt. plassering. En god vert plasserer ikke folk bare med ukjente - hvis det er mulig å unngå da. 

Man må faktisk av og til være i situasjoner som er litt ubehaglige - men kanskje de blir bedre etterhvert ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vær feig, bare sifra at du ikke har lyst.

Ellers er dere jo ikke venner, når du ikke kan svare ærlig. Hun må jo også godta det.

Venner godtar slikt, ellers må du kutte henne ut.

Anonymkode: 06ffd...5d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke vær feig, bare sifra at du ikke har lyst.

Ellers er dere jo ikke venner, når du ikke kan svare ærlig. Hun må jo også godta det.

Venner godtar slikt, ellers må du kutte henne ut.

Anonymkode: 06ffd...5d7

Man må selvsagt ikke gå på noe man absolutt ikke har lyst til, men jeg stusser jo litt på hvorfor man har venner hvis man alltid foretrekker å sitte alene på sofaen om kveldene, enn å være med vennene av og til. 
 

Og jeg stusser enda mer på den «venner må bare godta at jeg avviser dem fordi jeg heller vil se på tv i fred i enn å feire bursdagen deres»-holdningen. Virkelig? Selvsagt skal et vennskap gå to veier, og man må gi og ta litt i forhold til hvor ofte man skal treffes, i hvilke settinger etc. Jeg hadde selvsagt godtatt at en venninne takket nei til å gå en tur, ta en kaffe eller dra på kino en kveld fordi hun var sliten, trengte litt alenetid, heller ville slappe av etc. Men jeg tror kanskje ikke det er den som sier at «jeg gidder ikke komme i 40-årsdagen din og være med masse fremmede, vil heller være alene i fred og ro» som bør sitte på sin høye hest og føle at dette bør venninnen bare godta, ellers er hun ikke verdt å holde på. Jeg tror nok heller den som holder på slik bør forberede seg på å bli kuttet ut…

Så til TS spørsmål om hva man gjør når man føler man må delta på, men ikke har lyst til: Av og til drar man, fordi det er en grunn til at man føler man må. Hvis ikke man klarer å akseptere det, så får man kanskje revurdere om man klarer å ha vennskap med andre. 

Anonymkode: 6a9e3...761

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Man må selvsagt ikke gå på noe man absolutt ikke har lyst til, men jeg stusser jo litt på hvorfor man har venner hvis man alltid foretrekker å sitte alene på sofaen om kveldene, enn å være med vennene av og til. 
 

Og jeg stusser enda mer på den «venner må bare godta at jeg avviser dem fordi jeg heller vil se på tv i fred i enn å feire bursdagen deres»-holdningen. Virkelig? Selvsagt skal et vennskap gå to veier, og man må gi og ta litt i forhold til hvor ofte man skal treffes, i hvilke settinger etc. Jeg hadde selvsagt godtatt at en venninne takket nei til å gå en tur, ta en kaffe eller dra på kino en kveld fordi hun var sliten, trengte litt alenetid, heller ville slappe av etc. Men jeg tror kanskje ikke det er den som sier at «jeg gidder ikke komme i 40-årsdagen din og være med masse fremmede, vil heller være alene i fred og ro» som bør sitte på sin høye hest og føle at dette bør venninnen bare godta, ellers er hun ikke verdt å holde på. Jeg tror nok heller den som holder på slik bør forberede seg på å bli kuttet ut…

Så til TS spørsmål om hva man gjør når man føler man må delta på, men ikke har lyst til: Av og til drar man, fordi det er en grunn til at man føler man må. Hvis ikke man klarer å akseptere det, så får man kanskje revurdere om man klarer å ha vennskap med andre. 

Anonymkode: 6a9e3...761

Livet er ganske krevende, arbeidslivet tømmer de fleste for krefter. Så har man fri lør-søndag, da trenger mange å hente seg inn igjen. Ikke ha plikter å delta på.

Måten du beskriver vennskap på viser jo hvor krevende mange kan være, så dine type er jo ikke noe å være venner med. Vennskap skal ikke være slitsomt og belastende, da passer man ikke sammen :) 

Anonymkode: 06ffd...5d7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Livet er ganske krevende, arbeidslivet tømmer de fleste for krefter. Så har man fri lør-søndag, da trenger mange å hente seg inn igjen. Ikke ha plikter å delta på.

Måten du beskriver vennskap på viser jo hvor krevende mange kan være, så dine type er jo ikke noe å være venner med. Vennskap skal ikke være slitsomt og belastende, da passer man ikke sammen :) 

Anonymkode: 06ffd...5d7

Enig i det. Men en 40årsdag er jo som vedkommende skriver en såpass spesiell anledning at den ikke kan sammenlignes med andre vanlige aktiviteter

Anonymkode: 4ebf9...91a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...