AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #1 Del Skrevet 10. september 2021 Slutt med det! Anonymkode: 6ed5c...f22 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest laPistola Skrevet 10. september 2021 #2 Del Skrevet 10. september 2021 Jeg sier insjiativ, men de fleste jeg vokste opp med sier innsjativ. Hva er problemet? Tror jeg aldri har hørt noen uttale det initiativ , men jeg hadde jo skjønt meningen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
detteermittnavn Skrevet 10. september 2021 #3 Del Skrevet 10. september 2021 Jeg sier initsjativ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #4 Del Skrevet 10. september 2021 Selvsagt. Anonymkode: 7908f...017 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #5 Del Skrevet 10. september 2021 Hva mener du en skal si, ts? Jeg sier inisjativ tror jeg, kan sikkert komme til å si insjativ også i farten. Sier likevel ikke insjinativ som faktisk er måten de fleste sier ordet veldig feil. Anonymkode: 5f5e2...d57 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Whistler Skrevet 10. september 2021 #6 Del Skrevet 10. september 2021 Det heter hverken innsjnativ, innsjniativ innsjativ eller insjing. Det heter initiativ der uttalen er [initsiati:´v]. Det skal altså ikke være en eneste skjylling, skjino, eller skjolelyd i ordet. Det stammer fra verbet å initiere. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #7 Del Skrevet 10. september 2021 1 minutt siden, Whistler said: Det heter hverken innsjnativ, innsjniativ innsjativ eller insjing. Det heter initiativ der uttalen er [initsiati:´v]. Det skal altså ikke være en eneste skjylling, skjino, eller skjolelyd i ordet. Det stammer fra verbet å initiere. Det er ingen normale mennesker som uttaler det på den måten. Sier du na-ti-on, eller nasjon? Kanskje det er litt som enkelte østlendinger som tror og skal uttales med en hard g. Anonymkode: 23529...93a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Whistler Skrevet 10. september 2021 #8 Del Skrevet 10. september 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er ingen normale mennesker som uttaler det på den måten. Sier du na-ti-on, eller nasjon? Kanskje det er litt som enkelte østlendinger som tror og skal uttales med en hard g. Anonymkode: 23529...93a Nasjon skrives da vitterlig nasjon. Da trenger jeg jo ikke forholde meg til at du velger å stave det feil. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #9 Del Skrevet 10. september 2021 2 minutter siden, Whistler said: Nasjon skrives da vitterlig nasjon. Da trenger jeg jo ikke forholde meg til at du velger å stave det feil. Jepp, men det er et lånord fra samme språk som initiativ (og ble for ikke så lenge siden skrevet nation), med samme lyd på opprinnelsesspråket. Å uttale disse ordene på to forskjellige måter på norsk er inkonsekvent og tullete. Anonymkode: 23529...93a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #10 Del Skrevet 10. september 2021 "Inisjiativ" sier nå jeg. Mener det er riktig. Anonymkode: 1c70a...798 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #11 Del Skrevet 10. september 2021 Whistler skrev (19 minutter siden): Det heter hverken innsjnativ, innsjniativ innsjativ eller insjing. Det heter initiativ der uttalen er [initsiati:´v]. Det skal altså ikke være en eneste skjylling, skjino, eller skjolelyd i ordet. Det stammer fra verbet å initiere. Takk. 👍 Anonymkode: 08638...392 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #12 Del Skrevet 10. september 2021 Whistler skrev (3 timer siden): Det heter hverken innsjnativ, innsjniativ innsjativ eller insjing. Det heter initiativ der uttalen er [initsiati:´v]. Det skal altså ikke være en eneste skjylling, skjino, eller skjolelyd i ordet. Det stammer fra verbet å initiere. Hva sier du? IniTSIAtiv? Da ler alle av deg. Det er nesten verre enn insjinativ. Anonymkode: 5f5e2...d57 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Whistler Skrevet 11. september 2021 #13 Del Skrevet 11. september 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Hva sier du? IniTSIAtiv? Da ler alle av deg. Det er nesten verre enn insjinativ. Anonymkode: 5f5e2...d57 Selvfølgelig sier jeg det. Det er det det heter. At plebeierne sier noe annet og ler betyr jo ikke at det er rett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 11. september 2021 #14 Del Skrevet 11. september 2021 Jeg sier insjinativ og inisjiere. Av samme grunn som jeg sier nasjon, stasjon og inflasjon, invasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Whistler Skrevet 11. september 2021 #15 Del Skrevet 11. september 2021 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jepp, men det er et lånord fra samme språk som initiativ (og ble for ikke så lenge siden skrevet nation), med samme lyd på opprinnelsesspråket. Å uttale disse ordene på to forskjellige måter på norsk er inkonsekvent og tullete. Anonymkode: 23529...93a At man tar ut en stavelse og mener at den skal uttales likt i alle ord er en logisk feilslutning. Du har kanksje hørt om det fiktive engelske ordet "ghoti"? Som enten kan uttales "fish", eller som total stillhet? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest DislayName Skrevet 11. september 2021 #16 Del Skrevet 11. september 2021 Jeg sier bare insj Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Whistler Skrevet 11. september 2021 #17 Del Skrevet 11. september 2021 Blondie65 skrev (5 minutter siden): Jeg sier insjinativ og inisjiere. Av samme grunn som jeg sier nasjon, stasjon og inflasjon, invasjon. De sistnevnte skrives med "sj". De første ikke. Hvordan vil du uttale initialer? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 11. september 2021 #18 Del Skrevet 11. september 2021 Whistler skrev (Akkurat nå): De sistnevnte skrives med "sj". De første ikke. Hvordan vil du uttale initialer? Inisjialer. Jeg uttaler alle ord med "ti" i gammel skrivemåte med "sj". Nasjon het før nation, stasjon het før station, inflasjon het før inflation, invasjon het før invation. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2021 #19 Del Skrevet 11. september 2021 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Slutt med det! Anonymkode: 6ed5c...f22 Inchativ blir den nye normen, eller så forsvinner ordet helt og holdent, fordi det er for komplisert. I Norge er middelmådighet idealet. Anonymkode: 96306...580 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest DislayName Skrevet 11. september 2021 #20 Del Skrevet 11. september 2021 Ærlig talt, det er litt vel pretensiøst å uttale ordet iniTSiativ, selvom jeg er godt klar over at det er det det heter på fin-norsk. Dagens unge sier insj. Evt inisjiativ, deal with it. Syns ikke det er like ille som sjino, sjole og sånt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå