Gå til innhold

Initiativ. Sier du insjativ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest laPistola

Jeg sier insjiativ, men de fleste jeg vokste opp med sier innsjativ. Hva er problemet? Tror jeg aldri har hørt noen uttale det initiativ , men jeg hadde jo skjønt meningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du en skal si, ts? 

Jeg sier inisjativ tror jeg, kan sikkert komme til å si insjativ også i farten. Sier likevel ikke insjinativ som faktisk er måten de fleste sier ordet veldig feil.

Anonymkode: 5f5e2...d57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter hverken innsjnativ, innsjniativ innsjativ eller insjing.  Det heter initiativ der uttalen er [initsiati:´v].  Det skal altså ikke være en eneste skjylling, skjino, eller skjolelyd i ordet.  Det stammer fra verbet å initiere.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Whistler said:

Det heter hverken innsjnativ, innsjniativ innsjativ eller insjing.  Det heter initiativ der uttalen er [initsiati:´v].  Det skal altså ikke være en eneste skjylling, skjino, eller skjolelyd i ordet.  Det stammer fra verbet å initiere.

Det er ingen normale mennesker som uttaler det på den måten. Sier du na-ti-on, eller nasjon?

Kanskje det er litt som enkelte østlendinger som tror og skal uttales med en hard g. 

Anonymkode: 23529...93a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er ingen normale mennesker som uttaler det på den måten. Sier du na-ti-on, eller nasjon?

Kanskje det er litt som enkelte østlendinger som tror og skal uttales med en hard g. 

Nasjon skrives da vitterlig nasjon.  Da trenger jeg jo ikke forholde meg til at du velger å stave det feil.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Whistler said:

Nasjon skrives da vitterlig nasjon.  Da trenger jeg jo ikke forholde meg til at du velger å stave det feil.

Jepp, men det er et lånord fra samme språk som initiativ (og ble for ikke så lenge siden skrevet nation), med samme lyd på opprinnelsesspråket. Å uttale disse ordene på to forskjellige måter på norsk er inkonsekvent og tullete.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whistler skrev (19 minutter siden):

Takk. 👍

Anonymkode: 08638...392

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whistler skrev (3 timer siden):

Hva sier du? IniTSIAtiv? Da ler alle av deg. Det er nesten verre enn insjinativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hva sier du? IniTSIAtiv? Da ler alle av deg. Det er nesten verre enn insjinativ.

Selvfølgelig sier jeg det.  Det er det det heter.  At plebeierne sier noe annet og ler betyr jo ikke at det er rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jepp, men det er et lånord fra samme språk som initiativ (og ble for ikke så lenge siden skrevet nation), med samme lyd på opprinnelsesspråket. Å uttale disse ordene på to forskjellige måter på norsk er inkonsekvent og tullete.

At man tar ut en stavelse og mener at den skal uttales likt i alle ord er en logisk feilslutning.  Du har kanksje hørt om det fiktive engelske ordet "ghoti"?  Som enten kan uttales "fish", eller som total stillhet? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Blondie65 skrev (5 minutter siden):

Jeg sier insjinativ og inisjiere. Av samme grunn som jeg sier nasjon, stasjon og inflasjon, invasjon.

De sistnevnte skrives med "sj".  De første ikke.  Hvordan vil du uttale initialer?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Whistler skrev (Akkurat nå):

De sistnevnte skrives med "sj".  De første ikke.  Hvordan vil du uttale initialer?

Inisjialer. Jeg uttaler alle ord med "ti" i gammel skrivemåte med "sj". Nasjon het før nation, stasjon het før station, inflasjon het før inflation, invasjon het før invation. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Slutt med det!

Anonymkode: 6ed5c...f22

Inchativ blir den nye normen, eller så forsvinner ordet helt og holdent, fordi det er for komplisert. I Norge er middelmådighet idealet.

Anonymkode: 96306...580

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DislayName

Ærlig talt, det er litt vel pretensiøst å uttale ordet iniTSiativ, selvom jeg er godt klar over at det er det det heter på fin-norsk. Dagens unge sier insj. Evt inisjiativ, deal with it. Syns ikke det er like ille som sjino, sjole og sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...