AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #1 Del Skrevet 10. september 2021 Hei. Jeg er en mann på 40 år som har trent styrke av/på over en viss tid (mye avbrudd under corona). Jeg har lagt merke til det er veldig mange flere jenter/ kvinner som trener på SATS der jeg trener nå enn for noen år siden (jeg trener sentralt i Oslo)`Og mange av dem ser veldig veltrente ut, og løfter tunge vekter. De har rank holdning, beveger seg rundt med god selvtillitt, og er ikke redde for å bli svette eller skjære grimaser. Det tok litt tid for meg å bli vant til det, for da jeg trente i starten av 20-årene fantes det nesten ikke kvinner i styrkeavdelingen, i hvert fall ikke som løftet seriøst. Dette har fått meg til å lure på hvordan jeg ligger an styrkemessig jfr en trente kvinne pr i dag? Jeg ser ganske ofte kvinner som løfter tyngre enn meg, men jeg aner ikke hvor lengde har trent, eller om de kan være idrettsutøvere? Jeg lurer derfor på hvordan jeg ligger an styrkemessig i forhold til en gjennomsnittlig kvinne, som f.eks. har trent 3-4 ganger pr uke over en lengre tidsperiode, f.eks. over 2-3 år? I markløft tar jeg f.eks. 105kg x 5, knebøy 80kg x 5, benkpress, 57,5kg x 5, og militærespress 37,5kg x 5. Spørsmålet er altså til jenter/ kvinner som trener regelemessig. Svar gjerne hvordan du selv sammenligner deg, men også hvordan inntrykket ditt er ut av hva som er vanlige vektbelastning for kvinner mer generelt ? Anonymkode: 20ce4...6f5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #2 Del Skrevet 10. september 2021 Litt vanskelig å vurder løftene ute å vite kroppsvekt din, løftene ser ganske greit ut. om du i tillegg hadde klarte 10 pullups , og 20 dips med kroppsvekt så ville du vært på en standar som jeg definere som godt trent som kvinne. Anonymkode: fbe4d...ba1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #3 Del Skrevet 10. september 2021 Har det noe å si egentlig? Anonymkode: 609c1...6b7 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #4 Del Skrevet 10. september 2021 Det kommer an på vekt og høyde. En kvinne som tar like mye som deg, men som er halvparten av dine kilo og tjue cm lavere enn deg - hun er MYE sterkere enn deg! Så det er klin umulig å si. Anonymkode: c11fa...03d 21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #5 Del Skrevet 10. september 2021 Jeg forstår heller ikke helt hva det har å si? Det er viktig å ikke sammenligne seg med andre rundt seg, men fokusere på egen progresjon Du løfter helt klart mer enn gjennomsnittlige kvinner som har trent styrke 2-3 år uten å ha særlig fokus på å løfte tungt, spesielt når det kommer til overkroppsstyrken. Her hvor jeg trener akkurat nå ser jeg sjeldent jenter som har mer enn 70-80 kg på stanga både i bøy og mark, eller mer enn 40 kg i benk (de fleste ligger lavere enn dette igjen). Jeg vil likevel ikke betegne det som å være "sterkere" eller "like sterk" som, da dette jo vil avhenge av blant annet din og kvinnens kroppsvekt. Når det derimot gjelder kvinner som har trent mye baseløft og hatt som fokus å løfte tungt, så blir svaret et helt annet. For noen av disse vil dine vekter være oppvarming, men det er jo likevel ikke å betegne som "normalt" for den kvinnelige befolkningen for øvrig. Jeg har f.eks. trent ca. 5 ganger i uka i nærmere 5 år, og veier ca. 58kg. Jeg har tatt følgende i samme løft: Markløft 140kg x 5, knebøy 95kg x 5, benkpress 55kg x 5, militærpress (trenes ikke regelmessig, så litt usikker her) 35kg x 5. I pullups er min maks 13 stk. Veldig mye for noen, ikke spesielt mye for andre - det avhenger med andre ord veldig hvem du spør og hva slags miljø du trener i osv Anonymkode: 5bb50...77d 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #6 Del Skrevet 10. september 2021 Nei, jeg tror faktisk ikke du er sterkere. De er utrolig sterke de jentene som er dedikerte. Anonymkode: e208e...c31 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #7 Del Skrevet 10. september 2021 Menn er alltid sterkere enn kvinner. Anonymkode: 328a0...0c8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #8 Del Skrevet 10. september 2021 Tviler. Anonymkode: cb26b...817 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #9 Del Skrevet 10. september 2021 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Menn er alltid sterkere enn kvinner. Anonymkode: 328a0...0c8 Nei, mange damer på crossfitsenteret mitt løfter mye mer enn menn som ikke har trent så lenge. Anonymkode: 1c04f...963 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #10 Del Skrevet 10. september 2021 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Nei, mange damer på crossfitsenteret mitt løfter mye mer enn menn som ikke har trent så lenge. Anonymkode: 1c04f...963 Nope : ) Anonymkode: 328a0...0c8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #11 Del Skrevet 10. september 2021 Du er langt svakere enn jenter som har trent regelmessig med mål om å bli sterke. Og det gjelder nok ganske mange. Anonymkode: e8814...d10 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #12 Del Skrevet 10. september 2021 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Nope : ) Anonymkode: 328a0...0c8 Hvorfor løfter de mer da? Er mennene bare late? Lar de være å legge på mer vekter? Hvorfor "klager" samboer som er ganske kraftig på små jenter som tar mer vekt på stangen enn ham? Anonymkode: 1c04f...963 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #13 Del Skrevet 10. september 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvorfor løfter de mer da? Er mennene bare late? Lar de være å legge på mer vekter? Hvorfor "klager" samboer som er ganske kraftig på små jenter som tar mer vekt på stangen enn ham? Anonymkode: 1c04f...963 Det kan være tøft for den maskuline selvfølelsen. Men i 2021 må menn lære seg å akseptere at det finnes mange fysisk sterke (og sterkere) kvinner. Jenter trener med et helt annet mindset enn for noen år siden. Anonymkode: e8814...d10 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet 10. september 2021 #14 Del Skrevet 10. september 2021 For et rart spørsmål. Alt er jo relativt. Jeg løfter jo vesentlig tyngre enn deg etter 3 mnd med rehabiliterende trening, men så er jeg to meter høy og 115kg. Samtidig kan du være betraktelig bedre trent enn meg i form av at du løfter en høyere prosentandel i forhold til kroppsvekten og kan ha lavere fettprosent. Samtidig kan ei på 150 være bedre trent enn deg selv om hun igjen løfter en brøkdel av deg. Datet en styrkeløfter et par år tilbake. Flere gull i NM og EM. Hun var både bedre relativt trent enn både meg og deg, samt løftet vesentlig tyngre! 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #15 Del Skrevet 10. september 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hvorfor løfter de mer da? Er mennene bare late? Lar de være å legge på mer vekter? Hvorfor "klager" samboer som er ganske kraftig på små jenter som tar mer vekt på stangen enn ham? Anonymkode: 1c04f...963 Det hele er en illusjon. Menn er sterkere hvis de bestemmer seg. Anonymkode: 328a0...0c8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lill3My Skrevet 10. september 2021 #16 Del Skrevet 10. september 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei. Jeg er en mann på 40 år som har trent styrke av/på over en viss tid (mye avbrudd under corona). Jeg har lagt merke til det er veldig mange flere jenter/ kvinner som trener på SATS der jeg trener nå enn for noen år siden (jeg trener sentralt i Oslo)`Og mange av dem ser veldig veltrente ut, og løfter tunge vekter. De har rank holdning, beveger seg rundt med god selvtillitt, og er ikke redde for å bli svette eller skjære grimaser. Det tok litt tid for meg å bli vant til det, for da jeg trente i starten av 20-årene fantes det nesten ikke kvinner i styrkeavdelingen, i hvert fall ikke som løftet seriøst. Dette har fått meg til å lure på hvordan jeg ligger an styrkemessig jfr en trente kvinne pr i dag? Jeg ser ganske ofte kvinner som løfter tyngre enn meg, men jeg aner ikke hvor lengde har trent, eller om de kan være idrettsutøvere? Jeg lurer derfor på hvordan jeg ligger an styrkemessig i forhold til en gjennomsnittlig kvinne, som f.eks. har trent 3-4 ganger pr uke over en lengre tidsperiode, f.eks. over 2-3 år? I markløft tar jeg f.eks. 105kg x 5, knebøy 80kg x 5, benkpress, 57,5kg x 5, og militærespress 37,5kg x 5. Spørsmålet er altså til jenter/ kvinner som trener regelemessig. Svar gjerne hvordan du selv sammenligner deg, men også hvordan inntrykket ditt er ut av hva som er vanlige vektbelastning for kvinner mer generelt ? Anonymkode: 20ce4...6f5 Jeg trener 5x5 med 70 i bøy, 80-85 i mark (litt avhengig av dagsform). Tar ellers chins - 10 kg i beltet x 1, eller kroppsvekt x 5-6-7 - totalt 30-45 reps i en økt. Benk har jeg ikke testa maks men trene med typ 42 med 5-6 reps. Skulderpress kjører jeg vanligvis med kettlebells, 12 kg per arm 6 reps. Har nok ikke mer enn 35 med en rep med stang. Trener ellers en del rykk og støt, så det meste av styrketreningen jeg gjør ellers er for p bygge opp disse løftene. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 11. september 2021 #17 Del Skrevet 11. september 2021 Har trent i 6 måneder, 5x5. Tar 80kg i mark, 62 i knebøy, 40 i benk. Jeg håper jo at jeg om 2 år løfter mer enn du ts gjør, hvertfall i mark og bøy. Men jeg greier ikke en halv pullup en gang, så der er jeg "svak". Hva man sammenligner seg mot er jo også veldig avhengig av miljøet der man trener. På mitt senter er det nesten ingen jenter som løfter tungt. Det er masse gutter (altså tenåringer) og middelaldrende menn, og noen få kvinner på min alder (30+). Men nabosenteret er drevet av studentsamskipnaden, og der er det overtall av gutter og jenter i 20-årene, og der er det masse sterke jenter. På mitt senter skiller jeg meg altså ut som "sterk" (fordi det bare er meg 😂), på senteret jeg trente på før (med alle studentene - for ti år siden) var jeg alltid blant de "svakere". 🤷♀️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MariaRH Skrevet 11. september 2021 #18 Del Skrevet 11. september 2021 Student, trener på SiO Athletica. Har trent i 2 år, 166cm, veier 68kg. Jeg vet ikke hva som er vanlig "generelt", men i studentmiljøet er det hvert fall veldig vanlig å trene styrke. Man trener jo da for å bli sterkere og mer velproporsjonert (funksjonell og estetiske hensyn), hva ellers skulle være poenget? Jeg selv varierer en del hvordan jeg trener, men på en tung og "styrkefokusert" dag så kan jeg f.eks. fort finne på å ta 120kg x 5 i markløft og 60kg x 5 i benkpress. De fleste av mine venninner løfter også tyngre enn det du gjør. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trening Skrevet 11. september 2021 #19 Del Skrevet 11. september 2021 MariaRH skrev (1 time siden): Student, trener på SiO Athletica. Har trent i 2 år, 166cm, veier 68kg. Jeg vet ikke hva som er vanlig "generelt", men i studentmiljøet er det hvert fall veldig vanlig å trene styrke. Man trener jo da for å bli sterkere og mer velproporsjonert (funksjonell og estetiske hensyn), hva ellers skulle være poenget? Jeg selv varierer en del hvordan jeg trener, men på en tung og "styrkefokusert" dag så kan jeg f.eks. fort finne på å ta 120kg x 5 i markløft og 60kg x 5 i benkpress. De fleste av mine venninner løfter også tyngre enn det du gjør. Wow! Da løfter du tungt! Og jeg ser en del sånne som deg, ca den høyden, som løfter overraskende tungt! Imponerende💪🏻 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trening Skrevet 11. september 2021 #20 Del Skrevet 11. september 2021 Trening skrev (27 minutter siden): Wow! Da løfter du tungt! Og jeg ser en del sånne som deg, ca den høyden, som løfter overraskende tungt! Imponerende💪🏻 Og, du løfter tyngre enn meg🙊 Jeg er mann, løper mye og løfter litt i perioder. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå