Gå til innhold

Hva skal jeg gjøre? Venn kaller meg forferdelige ting under diskusjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en kompis jeg har hatt i 10 år hvor det har vært litt opp og nedturer i vennskapet. Han er en ekstremt god venn til vanlig, men under diskusjon blir han ordentlig fæl. Da kan han si ting som 

«brenn i helvete, ustabile kjerring»

«forpulte inkompetente hore»

«du er så dum og blåst i det hodet ditt»

«ditt skitne og råtne menneske»

«kom og sug kuken min og dra igjen»

så avslutter han med å si: men jeg er glad i deg fordet. At jeg fortjener å høre det fordi jeg har gjort han sur. Prøvd å ta det opp flere ganger, men det skjer på nytt og på nytt… det går innpå meg. Hvordan få han til å slutte å si så stygge ting? Vet ikke om jeg makter å stå i det lenger.

Anonymkode: 1cff8...990

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Inntil han respekterer deg som menneske og kvinne og slutter med den søpla som renner ut av munnen hans så fortjener han ikke å ha deg som venn.

Det spiller ingen rolle at han er så grei og snill ellers. Han har et syn på deg som kommer ut når han er irritert og sint. Dette skal du ikke finne deg i.

Han er ingen venn. Han må du bare kutte ut. Jeg blir skikkelig provosert av at han får seg til å si sånne ting, det er jo ikke noe man sier til en venn. Blir lei meg på dine vegne.

Jeg håper du står opp for deg selv og sier at nå er du ferdig med han. Du vil ikke høre søplekjeften hans renne over med mer stygge ting. 

Og så slett og blokker så han ikke får sagt noe mer til deg. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oj!!!

Dette er jo psykisk vold.

Jeg ville avsluttet vennskapet og forklart hvorfor. Så hadde jeg sagt at om han noensinne ønsker en god relasjon til et annet menneske så må han faktisk få hjelp for dette her. 

Anonymkode: bec49...e20

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er enig i at jeg burde kuttet han ut for lenge siden, men han har alltid «hentet seg inn» igjen ved å si at det ble sagt i affekt og at det bare er sinne som styrer det. Som at det ikke er noe sannhet i det han sier. Også har han spilt fælt på samvittigheten min, at hadde ikke jeg gjort den og den feilen hadde ikke han reagert slik.

Men nå som det har gjentatt seg så mange ganger, kan jeg ikke bare finne meg i den unnskyldningen lenger. Kjenner jeg har fått nok. Ts

Anonymkode: 1cff8...990

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, han høres jo helt psyko ut, klassisk mønster: Grov utskjelling, gir deg skylda for utskjellingen, påstår etterpå at han er glad i deg. Fyren er virkelig ikke god.

En sånn "venn" hadde jeg aldri orket å tilbringe ett eneste sekund til med.

Anonymkode: b0717...264

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

jeg er enig i at jeg burde kuttet han ut for lenge siden, men han har alltid «hentet seg inn» igjen ved å si at det ble sagt i affekt og at det bare er sinne som styrer det. Som at det ikke er noe sannhet i det han sier. Også har han spilt fælt på samvittigheten min, at hadde ikke jeg gjort den og den feilen hadde ikke han reagert slik.

Men nå som det har gjentatt seg så mange ganger, kan jeg ikke bare finne meg i den unnskyldningen lenger. Kjenner jeg har fått nok. Ts

Anonymkode: 1cff8...990

Bra! 

Heier på deg. 

Og selv om du kanskje har gjort den eller den feilen eller hva som helst ... han har ingen grunn til å kalle deg slike stygge ting uansett. Det er én ting å bli sint, men noe helt annet å slenge ut av seg så stygge ting som han har gjort. 

Godt at du ikke lar han fortsette med dette nå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

jeg er enig i at jeg burde kuttet han ut for lenge siden, men han har alltid «hentet seg inn» igjen ved å si at det ble sagt i affekt og at det bare er sinne som styrer det. Som at det ikke er noe sannhet i det han sier. Også har han spilt fælt på samvittigheten min, at hadde ikke jeg gjort den og den feilen hadde ikke han reagert slik.

Men nå som det har gjentatt seg så mange ganger, kan jeg ikke bare finne meg i den unnskyldningen lenger. Kjenner jeg har fått nok. Ts

Anonymkode: 1cff8...990

Å prøve å legge skylda over på deg for måten han reagerer på er utspekulert, smålig og umodent. Ikke gi han flere sjanser og dropp å ha videre kontakt med han. Han får lære seg å styre sinnet sitt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I all verden. Hva slags vennskap er dette? Dette er ikke normalt. Høres mer ut som krangel enn diskusjon. Og hvorfor krangler dere så ofte? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Polly Ester skrev (1 minutt siden):

Bra! 

Heier på deg. 

Og selv om du kanskje har gjort den eller den feilen eller hva som helst ... han har ingen grunn til å kalle deg slike stygge ting uansett. Det er én ting å bli sint, men noe helt annet å slenge ut av seg så stygge ting som han har gjort. 

Godt at du ikke lar han fortsette med dette nå. 

Ja er det jeg også tenker. Har prøvd å kommunisere dette til han. Du kan bli sur, men det er en vesentlig forskjell på å bli sur og lire ut av seg så mye dritt. 

Han har hatt en tendens til å si at han skal ødelegge livet mitt når han har blitt sint nok, så tror rett og slett jeg har vært for redd for å ta grep tidligere.

Anonymkode: 1cff8...990

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja er det jeg også tenker. Har prøvd å kommunisere dette til han. Du kan bli sur, men det er en vesentlig forskjell på å bli sur og lire ut av seg så mye dritt. 

Han har hatt en tendens til å si at han skal ødelegge livet mitt når han har blitt sint nok, så tror rett og slett jeg har vært for redd for å ta grep tidligere.

Anonymkode: 1cff8...990

Du må beskytte deg selv. Gjentar meg selv: slette og blokkere. 
Og kommer han på døra og er sint og skremmer deg så må du bare ringe politiet og si at du har en person utenfor som truer og skremmer deg. (Håper ikke det går så langt at han dukker opp hos deg for å være slem)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Har en kompis jeg har hatt i 10 år hvor det har vært litt opp og nedturer i vennskapet. Han er en ekstremt god venn til vanlig, men under diskusjon blir han ordentlig fæl. Da kan han si ting som 

«brenn i helvete, ustabile kjerring»

«forpulte inkompetente hore»

«du er så dum og blåst i det hodet ditt»

«ditt skitne og råtne menneske»

«kom og sug kuken min og dra igjen»

så avslutter han med å si: men jeg er glad i deg fordet. At jeg fortjener å høre det fordi jeg har gjort han sur. Prøvd å ta det opp flere ganger, men det skjer på nytt og på nytt… det går innpå meg. Hvordan få han til å slutte å si så stygge ting? Vet ikke om jeg makter å stå i det lenger.

Anonymkode: 1cff8...990

Her må du stille han til veggs hardt og si nøyaktig hva du mener om bli kalt for slik når dere diskutere. Eller så får du vise han veien ut av døren og ta avstand fra han, og gjør vennskapet mellom dere mindre tilgjengelig til han forstå at det er ikke greit å snakke slik til sine venner eller noen andre. Personlig så ville jeg ha kuttet han ut og ikke hatt noe mer han å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...