Gå til innhold

Være sammen med folk uavhengig av alder?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor er mange så redd for å være med på aktiviteter eller ellers henge med folk som er i en annen aldergruppe? F.eks om du er i 40-årene og er med på en strikkegruppe sammen med andre som er mellom 60 og 80, kunne du gjort det? 

Eller tatt kontakt med unge ensomme for å tilby vennskap? 

Jeg mener at vi alle har masse å lære av hverandre uavhengig av alder og om vi alle kunne greie å se bort fra alder så hadde vi hatt færre ensomme. 

Hva tenker du om det? 

 

Anonymkode: 58c18...e85

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jo eldre jeg selv har blitt (er litt over 40 nå), jo mindre har alder noe å si i forhold til hvem jeg omgåes med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En til en er det jo ikke noe problem, men hvis du er den ene 30-åringen sammen med ti 20-åringer vil det fort føles litt merkelig. 

Anonymkode: 0b7c6...360

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man er godt voksen og ferdigutviklet vil jeg ikke tro det spiller en like stor rolle, men desto yngre man er, desto tydeligere vil en eventuell aldersforskjell være, med tanke på personlige erfaringer og modenhet. Jeg vil våge å påstå at jeg er relativt moden for alderen som 21 åring, men jeg har lite til felles med min mors venninner som er i 40 årene, for eksempel. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miranda Bailey skrev (16 minutter siden):

Når man er godt voksen og ferdigutviklet vil jeg ikke tro det spiller en like stor rolle, men desto yngre man er, desto tydeligere vil en eventuell aldersforskjell være, med tanke på personlige erfaringer og modenhet. Jeg vil våge å påstå at jeg er relativt moden for alderen som 21 åring, men jeg har lite til felles med min mors venninner som er i 40 årene, for eksempel. 

Ja, men det er nettopp en grunn til å henge sammen, å lære av hverandre. GJøre hverandre mer reflekterte. TS

Anonymkode: 58c18...e85

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg, TS. To av mine beste venner er henholdsvis 10 og 20 år eldre enn meg. Og jeg kjenner herlige folk som er mye yngre enn meg også. Personlighet, verdier og til dels interesser har mer å si enn alder for min del når det kommer til vennskap. 

Gjennom livet så langt har jeg hatt en del mer situasjonsbestemte venner. Jeg har blitt kjent med dem fordi vi har vært på samme sted i livet. Nå har jeg en del på min alder jeg prater ganske mye med fordi vi har barn på samme alder, men som ellers er ulike meg på flere områder. Det er forresten også lærerikt. Det er ei i barselgruppen til min eldste, som jeg sikkert aldri hadde snakket med om vi ikke møttes der. Jeg er brennende uenig med henne i en god del ting. Men vi henger fortsatt sammen, tre år senere. 

Anonymkode: 68319...916

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest TheCatLady

Det har vel forsåvidt ikke noe å si, men det kommer litt an på. Jeg har større terskel for å bli venner med noen som er mye yngre enn noen som er mye eldre. 

Jeg hadde ei venninne i 20-årene da jeg selv var i 30-årene og det gikk fint når det bare var meg og henne. Hun hadde noen venner som var litt yngre enn henne og der merket jeg et større gap og en motvilje fra enkelte. Så tenker at det betyr mye mer for mange som er unge enn de som er litt eldre. 

Jeg skjønner dem jo litt siden jeg også tenkte litt sånn da jeg var yngre og jeg tenkte da at jeg sikkert ikke hadde noe til felles med folk i 30-årene. Nå ser jeg at det ikke stemmer, men det kommer selvfølgelig an på ulike ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Småbrukmann

Tror jeg avhenger veldig av oppvekst.miljø osv. 

Brydde meg aldri om alder på de jeg var med når jeg var 15, 20,30 eller 40...(venner)

Alltid hatt verdiene at alder er bare ett tall, og kjemien mellom folk som står sterkest. Hatt mange gode venner i forskjellige aldersgrupper oppover livet. 
 

Tror man blir litt mere oppegående av og ikke bare henge med folk på sin egen alder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg TS. Har vokst opp på en veldig liten plass, og har venner og bekjente fra 3 til 90 år. Synes det er supert å kjenne så mange ulike mennesker, og har lært utrolig mye av både yngre og eldre. Var absolutt en fordel for meg da jeg begynte i arbeidslivet, der det ikke nødvendigvis er sånn at du får jobbe med mennesker i din egen aldersgruppe. Jeg har vært i arbeidslivet i 13 år så langt og har i alle yrkene mine vært den desidert yngste. :P

Anonymkode: 99b9c...b54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...