Gå til innhold

Hvor lang tid går det før resultat av styrketrening blir ødelagt?


Adrenalina1

Anbefalte innlegg

Jeg har trent styrke i bare to og en halv måned. Begynte med to ganger i uka, men har den siste uka trent styrke 3 ganger i uka. Det er også planen fremover. Men nå har jeg blitt syk og er sengeliggende. Det jeg lurer på er hvor lang tid det tar før resultatet av treningen blir ødelagt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer an på hvor lenge du er syk og hvor mye energi du har når du begynner på igjen.

Fordelen med styrketrening er at musklene husker, så det er lettere å komme tilbake dit man var, enn når man er nybegynner. Det merket jeg godt under koronastenging.

Du er jo nybegynner, så starter vel sånn ca der du var før du ble syk, kasnkje litt ned i enten vekt eller repetisjoner.

Anonymkode: 26f7f...71b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Det kommer an på hvor lenge du er syk og hvor mye energi du har når du begynner på igjen.

Fordelen med styrketrening er at musklene husker, så det er lettere å komme tilbake dit man var, enn når man er nybegynner. Det merket jeg godt under koronastenging.

Du er jo nybegynner, så starter vel sånn ca der du var før du ble syk, kasnkje litt ned i enten vekt eller repetisjoner.

Anonymkode: 26f7f...71b

Takk for svar. Jeg regner ikke med å bli liggende så lenge. Jeg ble syk først i går. Omgangssyke. Gud vet hvordan jeg har fått det, med all spriting, munnbind og avstand☺️ Jeg pleier å være sengeliggende ett par, tre dager mens det står på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adrenalina1 skrev (43 minutter siden):

Takk for svar. Jeg regner ikke med å bli liggende så lenge. Jeg ble syk først i går. Omgangssyke. Gud vet hvordan jeg har fått det, med all spriting, munnbind og avstand☺️ Jeg pleier å være sengeliggende ett par, tre dager mens det står på.

Litt tilfeldige fakta om omgangssyke først 😅

I Danmark vaksinerer de ikke barn for rotavirus, og der har de sett en økning i smitte av denne typen omgangssyke etter at COVID-19 kom, fordi folk spriter seg istedenfor å vaske med såpe og vann. Sprit dreper ikke rotavirus. Det samme gjelder for norovirus, som er omgangssyken som går her i landet og rundt jorda hvert år. Bare såpe og vann hjelper, eller klor og koking. Men regner med du ikke vil klore eller koke hendene!

I andre nyheter trenger du 10 viruspartikler for å bli smittet av noroviruset, og hvert GRAM av avføring eller oppkast fra en smittet person kan inneholde så mye som 100 milliarder viruspartikler. Og de sprer seg i lufta, på klær, blir tatt med ut av toalettet og rundt om kring. Så når omgangssyken går er det nesten bare tilfeldigheter som avgjør om man blir smittet eller ikke, hvis man beveger seg ute blant folk.

Viruspartiklene kan overleve opptil 2 uker på overflater.

For å svare på det du egentlig spurte om, så henger jeg meg på Hr. Aktiv 😊

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hr. Aktiv skrev (3 timer siden):

Slapp av dette går fint. Du vil miste litt, men du får det igjen relativt raskt. 

Takk for svar☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sandum.PT skrev (2 timer siden):

Litt tilfeldige fakta om omgangssyke først 😅

I Danmark vaksinerer de ikke barn for rotavirus, og der har de sett en økning i smitte av denne typen omgangssyke etter at COVID-19 kom, fordi folk spriter seg istedenfor å vaske med såpe og vann. Sprit dreper ikke rotavirus. Det samme gjelder for norovirus, som er omgangssyken som går her i landet og rundt jorda hvert år. Bare såpe og vann hjelper, eller klor og koking. Men regner med du ikke vil klore eller koke hendene!

I andre nyheter trenger du 10 viruspartikler for å bli smittet av noroviruset, og hvert GRAM av avføring eller oppkast fra en smittet person kan inneholde så mye som 100 milliarder viruspartikler. Og de sprer seg i lufta, på klær, blir tatt med ut av toalettet og rundt om kring. Så når omgangssyken går er det nesten bare tilfeldigheter som avgjør om man blir smittet eller ikke, hvis man beveger seg ute blant folk.

Viruspartiklene kan overleve opptil 2 uker på overflater.

For å svare på det du egentlig spurte om, så henger jeg meg på Hr. Aktiv 😊

Takk for svar👍🏻Da skjønner jeg litt mer. Du innehar mye kunnskap du😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (2 timer siden):

Litt tilfeldige fakta om omgangssyke først 😅

I Danmark vaksinerer de ikke barn for rotavirus, og der har de sett en økning i smitte av denne typen omgangssyke etter at COVID-19 kom, fordi folk spriter seg istedenfor å vaske med såpe og vann. Sprit dreper ikke rotavirus. Det samme gjelder for norovirus, som er omgangssyken som går her i landet og rundt jorda hvert år. Bare såpe og vann hjelper, eller klor og koking. Men regner med du ikke vil klore eller koke hendene!

I andre nyheter trenger du 10 viruspartikler for å bli smittet av noroviruset, og hvert GRAM av avføring eller oppkast fra en smittet person kan inneholde så mye som 100 milliarder viruspartikler. Og de sprer seg i lufta, på klær, blir tatt med ut av toalettet og rundt om kring. Så når omgangssyken går er det nesten bare tilfeldigheter som avgjør om man blir smittet eller ikke, hvis man beveger seg ute blant folk.

Viruspartiklene kan overleve opptil 2 uker på overflater.

For å svare på det du egentlig spurte om, så henger jeg meg på Hr. Aktiv 😊

Wow lærte noe nytt i dag, takk :)

til ts, jeg trente mye styrke og var i god form da jeg ble utsatt for en ulykke, jeg kunne nesten ikke bevege meg, langt mindre trene tungt på 3 ÅR. jeg tenkte at jeg kommer meg aldri til der jeg var, men da jeg begynte med opptrening og rehabilitering så var fysioterapeuten veldig glad for at jeg hadde trent styrke før, det lå mye minne i musklene mine. Han sa at det går fort å innarbeide styrketrening og det kan ta mange år før kroppen glemmer helt. 

Anonymkode: d72d5...d7d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muskelminne skal du ikke undervurdere. Ikke stress med trening, eller tren når du er dårlig.

Jeg er godt trent selv, går jeg 2 uker uten så tar jeg siste økta opp igjen.  Mister kanskje 1rep eller noe.

Viktig å ta en ukes fri fra trening av og til. Kroppen elsker hvile, spise maten sin er viktig.

Anonymkode: a962d...d0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adrenalina1 skrev (56 minutter siden):

Takk for svar👍🏻Da skjønner jeg litt mer. Du innehar mye kunnskap du😉

Denne kunnskapen kommer ene og alene av en lang periode med panikkangst utløst av kvalme og oppkast, så ja... Positivt og negativt på samme tid? 😄 

Er over det nå da 🤗

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (1 time siden):

Denne kunnskapen kommer ene og alene av en lang periode med panikkangst utløst av kvalme og oppkast, så ja... Positivt og negativt på samme tid? 😄 

Er over det nå da 🤗

Så bra at det går fint med deg☺️👍🏻 Jeg har selv slitt med panikkangst og vet hvor jævlig det kan være. Trening har hjulpet meg mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Wow lærte noe nytt i dag, takk :)

til ts, jeg trente mye styrke og var i god form da jeg ble utsatt for en ulykke, jeg kunne nesten ikke bevege meg, langt mindre trene tungt på 3 ÅR. jeg tenkte at jeg kommer meg aldri til der jeg var, men da jeg begynte med opptrening og rehabilitering så var fysioterapeuten veldig glad for at jeg hadde trent styrke før, det lå mye minne i musklene mine. Han sa at det går fort å innarbeide styrketrening og det kan ta mange år før kroppen glemmer helt. 

Anonymkode: d72d5...d7d

Så fint å høre at det går bra med deg❤️🩹 Takk for at du delte historien din🥰

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adrenalina1 skrev (1 time siden):

Så bra at det går fint med deg☺️👍🏻 Jeg har selv slitt med panikkangst og vet hvor jævlig det kan være. Trening har hjulpet meg mye.

Det hjelper! 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Adrenalina1 skrev (11 timer siden):

Jeg har trent styrke i bare to og en halv måned. Begynte med to ganger i uka, men har den siste uka trent styrke 3 ganger i uka. Det er også planen fremover. Men nå har jeg blitt syk og er sengeliggende. Det jeg lurer på er hvor lang tid det tar før resultatet av treningen blir ødelagt?

Først, masse god og lærerike spørsmål og svar her, lærer litt hver dag.

 

Men, du skrev du hadde trent i 2 1/2 måned, hadde du hatt såpass fremgang på den (relativt) korte tiden at du ville merket stor forskjell om du hadde kommet tilbake tett på start?
Det virker til å være ekstremt varierende hvor raskt en får resultater, fasinerende egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine løftedager reiste jeg innimellom på ferie i 2-3 uker uten at det var noe problem, jeg var litt rusten den første uka tilbake men styrkenivået var tilbake med en gang 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magika_fra_Fyll skrev (6 minutter siden):

I mine løftedager reiste jeg innimellom på ferie i 2-3 uker uten at det var noe problem, jeg var litt rusten den første uka tilbake men styrkenivået var tilbake med en gang 

Kult!👍💪🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonym373

Jeg har 14 dager fri hver 6 uke, mister ikke muskelmasse , men virker mindre ja..  1 økt hvor man pumper litt igjen og få i seg tilstrekkelig med karbs så er kroppen på plass igjen, mister ikke styrke. Man setter ikke ny PR i baseløft heller, da nervesystemet ikke er helt på enda, men ikke tro man mister noe på 14 dager om man spiser slik man skal.

lengre hvile er lurt for at kroppen skal bli sensitiv på trening  igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magika_fra_Fyll skrev (15 timer siden):

I mine løftedager reiste jeg innimellom på ferie i 2-3 uker uten at det var noe problem, jeg var litt rusten den første uka tilbake men styrkenivået var tilbake med en gang 

Det var godt å høre. Da trenger jeg ikke engste meg☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening skrev (15 timer siden):

Først, masse god og lærerike spørsmål og svar her, lærer litt hver dag.

 

Men, du skrev du hadde trent i 2 1/2 måned, hadde du hatt såpass fremgang på den (relativt) korte tiden at du ville merket stor forskjell om du hadde kommet tilbake tett på start?
Det virker til å være ekstremt varierende hvor raskt en får resultater, fasinerende egentlig.

Jeg har blitt litt sterkere pga jeg løfter tyngre. Og ting jeg pleide å synes var tungt å løfte før er blitt mye lettere. Også er det synlig også. Ikke mye mer synlig. Men dog☺️ Ja, veldig varierende hvor raskt man får resultater.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...