Gå til innhold

Hvor lenge burde en muskel restituere?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vil ikke det variere med hvor tungt en trener, søvn og mat? Men det jeg har lært er 48 timer/ca to døgn, altså en hviledag. Korriger de som kan mer..

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere faktorer som påvirker hvor ofte du kan eller bør trene styrke.

Både muskelproteinsyntese, sentral tretthet, muskelskade og personlig preferanse vil diktere hvordan du bør legge opp treningen din.

Samtidig vil hvordan du legger opp treningen også påvirke disse faktorene. Du kan altså oppleve mer eller mindre muskelskade og sentral tretthet basert på hvor fornuftig programmet ditt er satt opp.

Hvis du har et passelig treningsvolum per muskelgruppe per økt (3 - 6 sett), så er ca. 48 timer fornuftig.

Jo høyere volum per økt, jo lenger hvile 🙂

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Før man trener den på nytt (styrke trening)

Anonymkode: c9aba...3ae

Rumpemusklene fks kan trenes hver dag! De tåler mye mer belastning enn fks biceps som er mye mindre og som ellers til vanlig ikke utsettes for så mye motstand😌 er ingen klare regler. Du må nesten tilpasse det til deg selv 💛

Anonymkode: 62230...1f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (2 minutter siden):

Det er flere faktorer som påvirker hvor ofte du kan eller bør trene styrke.

Både muskelproteinsyntese, sentral tretthet, muskelskade og personlig preferanse vil diktere hvordan du bør legge opp treningen din.

Samtidig vil hvordan du legger opp treningen også påvirke disse faktorene. Du kan altså oppleve mer eller mindre muskelskade og sentral tretthet basert på hvor fornuftig programmet ditt er satt opp.

Hvis du har et passelig treningsvolum per muskelgruppe per økt (3 - 6 sett), så er ca. 48 timer fornuftig.

Jo høyere volum per økt, jo lenger hvile 🙂

Så hvis man har en benøkt med 3-4 øvelser som alle går på rumpe og lår, og man tar 3 sett per øvelse, da burde man vente mer enn 48 timer før neste sett?

Anonymkode: d10aa...ce7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så hvis man har en benøkt med 3-4 øvelser som alle går på rumpe og lår, og man tar 3 sett per øvelse, da burde man vente mer enn 48 timer før neste sett?

Spørs på øvelsene, vil du liste dem opp? 😘

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (Akkurat nå):

Spørs på øvelsene, vil du liste dem opp? 😘

Feks Knebøy, bulgarske utfall, good mornings/strake markløft og glute bridge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Feks Knebøy, bulgarske utfall, good mornings/strake markløft og glute bridge?

Personlig ville jeg nok ikke tatt 4 intensive sett helt opp mot utmattelse på alle disse i én økt. Enten trene litt lenger fra utmattelse på noen av settene eller litt færre sett. Men spesielt lårmusklene kommer seg veldig raskt og brukes vel bare noe særlig i to av øvelsene dine, så du skal ikke se bort fra at 48 timer er helt greit her.

Det finnes ikke god forskning som viser fibertypesammensetningen eller aktiveringsgraden til rumpemuskulaturen. Dermed er det vanskelig å si akkurat hvor ofte den kan trenes. Så lenge du har fremgang og ikke opplever andre problemer tenker jeg du kan kjøre på 🙂👍 

Redigert:

Ser at du skrev 3 sett. Jeg vil si det er innafor 🙂

Endret av Sandum.PT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer veldig an på hvordan du trener. Jeg er fks en konkurrerende styrkeløfter og gjør knebøy 5 ganger i uka, og markløft og benkpress 4 ganger i uka. For å få til dette er kosthold, søvn og hvor hardt jeg trener svært viktig. Jeg spiser masse, sover 9 timer, og belastningen varierer (noen dager trener jeg med svært lav belastning, andre dager med høy). For meg, i sporten, gjelder mengdetrening. For et menneske som trener med høy belastning (70-90 prosent) og som legger opp treninga si selv vil jeg anbefale den kjente tommelfingerregelen med 48 timer mellom hver muskelgruppe. Skal du trene oftere slik at det blir mer effektivt trenger du svært god kompetanse. Og slapp av- 48 timers mellomrom er effektivt og gir god økning i styrke, de fleste trenger ikke noe oftere. Lykke til 😊

Anonymkode: 8a472...7fb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dette kommer veldig an på hvordan du trener. Jeg er fks en konkurrerende styrkeløfter og gjør knebøy 5 ganger i uka, og markløft og benkpress 4 ganger i uka. For å få til dette er kosthold, søvn og hvor hardt jeg trener svært viktig. Jeg spiser masse, sover 9 timer, og belastningen varierer (noen dager trener jeg med svært lav belastning, andre dager med høy). For meg, i sporten, gjelder mengdetrening. For et menneske som trener med høy belastning (70-90 prosent) og som legger opp treninga si selv vil jeg anbefale den kjente tommelfingerregelen med 48 timer mellom hver muskelgruppe. Skal du trene oftere slik at det blir mer effektivt trenger du svært god kompetanse. Og slapp av- 48 timers mellomrom er effektivt og gir god økning i styrke, de fleste trenger ikke noe oftere. Lykke til 😊

Anonymkode: 8a472...7fb

Supert svar 🙂👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...