Gå til innhold

Lurer på om det holder på å klikke for venninne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har ei venninne som sliter med div helseproblemer i følge henne selv. Jeg begynner mer å mer å tro hun er hypokonder å finner på diagnoser på seg selv. Hun er kun opptatt av seg selv og sine plager og etter korona kom har hun blitt virkelig ille. Hun sier hun er i risikogruppen og at å få covid for henne vil bli meget alvorlig, så derfor er hun livredd smitte. Men vaksine fikk hun samtidig med oss andre i vår aldersgruppe. Hun hadde vel blitt prioritert om hun var i risikogruppen?  Alle som skal komme på besøk der i huset må gjennom spritsluse og et «avhør» om hvor man har vært og hvem man har vært i kontakt med. Merker at det er generell dårlig stemning i hjemmet da hun hakker og maser på både mann og barn om håndvask/ spriting. Vil si hun er sykelig opptatt av covid og det toppet seg da hun kom hit på besøk iført munnbind pga dattera mi som hadde vært på kjøpesenter var hjemme!! Da fikk jeg virkelig nok og slengte ut hva jeg virkelig mente om oppførselen og jeg sa til henne at det var på tide å ta kontakt med psykriatritjeneste . Jeg er 99% sikker på at det ikke feiler henne noe men at hun kun finner på disse sykdommene ( allergi, astma, migrene , prolaps osv osv. Hun ble sur på meg og jeg har ikke hørt et pip fra henne siden. Hva kan man gjøre for å hjelpe slike mennesker? Er det mulig å kontakte helsetjenesten i kommunen? Tenker det er synd i barna som ikke får leke med kompiser, dra på trening ol. Mannen tror jeg bare har gitt opp…

Anonymkode: aa65a...94c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror også den dama er syk. Da nytter det ikke å buse ut med din oppriktige mening slik du gjorde. Prøv å prat med henne, fortell på en omtenksom måte at man også kan bli syk av å bekymre seg for mye. Helseangst er vanlig. Tilby henne å være med til fastlegen og legge fram problemet. Men du må nok først klare å få henne til å forstå at problemet kan ligge i hennes hode - ikke i helsefarer generelt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Khloe P.T skrev (2 minutter siden):

Jeg tror også den dama er syk. Da nytter det ikke å buse ut med din oppriktige mening slik du gjorde. Prøv å prat med henne, fortell på en omtenksom måte at man også kan bli syk av å bekymre seg for mye. Helseangst er vanlig. Tilby henne å være med til fastlegen og legge fram problemet. Men du må nok først klare å få henne til å forstå at problemet kan ligge i hennes hode - ikke i helsefarer generelt.

Jeg tenkte kanskje å ta en prat med mannen hennes. Enig i at jeg skulle ikke buse ut slik jeg gjorde, men det tok kaka etter mange forskjellige episoder. Komme inn i mitt hjem å omtrent erklære det for en smittesone. 

Anonymkode: aa65a...94c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en venninne som også ble slik etter corona. Hun har riktig nok slitt med diverse sykdommer, fått det meste som går når det går noe osv. Vi følte hvertfall hun overdrev med corona. 
 

Hun har nå fått grundig utredning og det viser seg hun har dårlig imunforsvar. Så den følelsen hun hadde, det hun forsiktig prøvde å fortelle oss, stemte.

Jeg har dårlig samvittighet for at jeg var så fordomsfull. Har lært at man selv ikke alltid har rett, og selv om noe ser/høres rart ut, så kan det faktisk være riktig. 
 

Så mitt råd er å si unnskyld. For alt du vet, så har hun helt rett, men kanskje ikke fått det utredet. Tror du vil ha veldig dårlig samvittighet om hun blir syk og blir lagt på intensiven. 

Anonymkode: 73cb5...11e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare påpeke en ting om risikogruppe. Jeg har fått beskjed om at jeg er i høyere risiko for å bli alvorlig syk, men legen trodde ikke jeg hadde forhøyet sjanse for å dø (bare at jeg måtte regne med å bli veldig syk). Så lenge det ikke lunne vises til forhøyet sjanse for å dø, så kom jeg ikke i prioritetsgruppe. 

Anonymkode: 48703...590

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er da ikke noe  bli sint på henne for? Hva gjør det om hun har munnbind? Vi har en pandemi, og folk kan ha forskjellige grunner til hvorfor de er veldig redde. 

Selv har jeg helseangst og diverse andre psykdommer. Er ikke i noe risikogruppe, men har blitt helt koko og livredd for sykdom etter pandemien brøt ut. Det er kjempevondt å ha det slik. Det hemmer meg veldig mye. 

Anonymkode: 61ea0...dff

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil bare påpeke at det er veldig vondt og vanskelig å ha helseangst (jeg har det selv, men jeg er nok langt mer klar over det enn venninnen din og forsøker alltid å ikke la det gå ut over noen rundt meg, jobber også med å bli bedre og har feks gått til psykolog). Det er jo riktig at man trenger hjelp, men kjeft er kanskje ikke veien å gå.. 

De sykdommene du lister opp er jo ganske vanlige da så kan jo hende hun har dem, jeg har både allergi og migrene uten at det er noe jeg finner på eller noe som har noe med angsten min å gjøre. Akkurat migrene kan være veldig vanskelig men allergi og astma er jo ganske vanlig og noe de fleste lever med uten problemer.. Prolaps er jo veldig vondt men det er jo noe som vanligvis bare er en kortere periode (og de jeg kjenner som fikk prolaps lå rett ut til det ble bedre de var ikke rundt på besøk...). Er litt kjipt å ikke bli trodd på sykdommer man har. Men skjønner jo at folk blir skeptiske når man har "alt mulig". Har selv en venninne som har veldig mye diagnoser hun forteller om og en del av de er jeg litt sånn "ok det der er jo helt vanlig, det er bare ikke noe de fleste går og får en diagnose for..." men jeg jatter jo bare med og styrer alltid samtalen inn på annet enn helse. Tenker det bare er en hangup hun har (og noen av tingene hun har vet jeg er reelt, vil tro de plagene har gjort at det har ballet litt på seg med andre greier hun også finner ut at hun sikkert har). Men forsøker alltid å tenke at jeg ikke vet hvordan andre har det og som utgangspunkt vil jeg alltid tro på noen som forteller om at de har vondt/er syke. 

Anonymkode: d7924...d03

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men herregud da! Venninnen din er oppriktig engstelig, og velger derfor å være ekstra forsiktig. Gjør det deg noe? Hvorfor ikke være en god venn som respekterer hennes valg og hennes grad av forsiktighet? Det gjør vel ingen verdens ting om hun kommer hjem til deg med munnbind, hvis hun har behov for det? Eller at besøkende hjemme hos henne må bruke antibac? Jeg syns det høres veldig fornuftig ut, jeg! Jeg syns det er mye verre med gruppen av mennesker som befinner seg i den andre enden, som er direkte uforsiktige, som lever mer eller mindre som normalt. De må gjerne gjøre det for min del, med den gruppen av mennesker velger jeg å ikke møte fysisk nå, for min egen sikkerhet. Men jeg kjefter da ikke på de av den grunn?? 
 

Venninnen din har det nok bedre uten din fordømmelse..

Anonymkode: a58e7...e15

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...