Gå til innhold

Skuffet over stebarna

Fremhevede innlegg

Skrevet
Ctrl skrev (10 minutter siden):

Æsj. Den var kjip, så jeg skjønner reaksjonen din. 

Men jeg tenker du bør være åpen for at her har det skjedd en misforståelse, kanskje. Eller en forglemmelse, selv om det i seg selv ikke kjennes bra ut. 

Likevel, hvis du er glad i de så bør du la tvilen komme de litt tilgode, og motveies mot alt annet de gir deg, hvis de gir deg noe da? La oss for guds skyld håpe det da... Gjør de ikke det, og kun forventer hjelp og ting fra deg, så er det et usunt forhold du bør vurdere.

Uansett, gratulerer så masse med overstått stordag :blomst:

Takk :) 
Det er nok et usunt forhold. Jeg har bare ikke tenkt så mye over det før nå. Jeg visste ikke egentlig at jeg forventet at de skulle huske meg med en oppmerksomhet før jeg begynte å tenke over det etter at en venninne kommenterte det. Ts

Anonymkode: 8333c...d81

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å være bonusmamma er Skikkelig pyton. Jeg er bonusmamma til to, og de splitter familien enda. Selv nå som de er voksne. Mer dysfunksjonelle mennesker skal man lete etter. Men far stikker hodet i sanden og later som ingenting. 

Anonymkode: 23bf6...36f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja, da skjønner jeg godt at du er skuffet!

Men forstod jeg det riktig nå at du ikke fikk gave fra mannen din heller? 🤔

Anonymkode: c1819...a16

Joda. Jeg fikk gave av han. Han er sånn sett flink i kjærlighetsforholdet, men ikke så flink med barna. Ts

Skrevet
Hvemsomhelst skrev (8 minutter siden):

Mine voksne stebarn brøt kontakten med meg da mannen min, deres far døde.  Så ja, det er vel noe med blodet da… ikke noe å gjøre med det.

Tror det kan ligge noe der, ja. For jeg ble veldig overrasket over en flott gave fra niesene mine, som er litt yngre enn stebarna, som heller ikke var i selskapet fordi de bor et stykke unna. Men vi er jo blod... Ts

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

men det er jo du som tenker at «en gave på bursdag = kjærlighet». Stebarna dine kan tenke «ingen bryr seg om bursdager,» 

Du kan ikke si at deres oppfatning er feil. Det er å overføre dine verdier på andre folk. Da kan jo de gjøre det samme, og hevde at du hater dem fordi du gir gave når de ikke ønsker å feire.

Du er voksen, ts. Du forstår at dine verdier ikke er noen annens verdier. Jeg tenker dette ikke handler om gave eller gratulasjon, men om noe helt annet. Spør deg selv hva. Jeg tipper det handler om at du føler de skylder deg noe.

Anonymkode: 5718d...3a6

Jeg tenker ikke at gaver er kjærlighet. Jeg tenker at det er en rund dag er en anledning til å vise noen at man setter pris på de. Spesielt når man ikke gjør det ellers. Ts

• Liker 1
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tror det kan ligge noe der, ja. For jeg ble veldig overrasket over en flott gave fra niesene mine, som er litt yngre enn stebarna, som heller ikke var i selskapet fordi de bor et stykke unna. Men vi er jo blod... Ts

Ja, men det er naturlig å føle seg både skuffet og sviktet. Jeg savner mine veldig mye og håper at det kan ordne seg med tiden, men det ser ikke slik nå etter 3 år.  Håper at det ordner seg mellom dere 😀

Endret av Hvemsomhelst
Skrevet
tirben skrev (8 minutter siden):

Skjønner godt du er skuffet! Hadde også forventet alminnelig høflighet fra voksne familiemedlemmer.  

Prøv og "glem" deres bursdager framover.  Se om du får en reaksjon da, og hvis de kommenterer det, so at du trodde ikke de brydde seg så mye om bursdager. 

Synes også at  faren deres kan du fra om at du ble skuffet. 

God ide 😄 Kan glemme jula også, for jul betyr ikke noe for meg, og som jeg har lest fra enkelte i denne tråden, så skal man ikke overføre egne forventninger og tanker på andre 😛 Kanskje jeg skal feire jul på Tenerife, som jeg jo rent egoistisk har lyst til, så kan de som feirer her "smøre brødskiva si sjøl".

Faren trenger ikke si noe. Jeg skal gjøre det selv. Ts

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Å være bonusmamma er Skikkelig pyton. Jeg er bonusmamma til to, og de splitter familien enda. Selv nå som de er voksne. Mer dysfunksjonelle mennesker skal man lete etter. Men far stikker hodet i sanden og later som ingenting. 

Anonymkode: 23bf6...36f

Jeg synes det er helt fint å være bonusmor. De splitter ingenting, og er fine mennesker. Hvis de ikke var det, så hadde jeg ikke brydd meg om en manglende oppmerksomhet på min runde dag. Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har ikke barn selv, men tre voksne stebarn i 20-årene, som jeg har kjent siden de var ganske små. Jeg har hjulpet de økonomisk alle tre, og også hjulpet de med andre ting hvor foreldrene ikke har fått det til, for eksempel i kontakt med NAV og søknader der. Nå hadde jeg nettopp rund dag, og ingen av stebarna sendte en blomsterbukett eller noe. Niesene mine, som jeg har hatt mye mindre med å gjøre, kjøpte en fin gave. Er blod virkelig en så stor faktor i relasjoner?

Nå er jeg veldig skuffet over de. Tenker at heretter trenger de ikke spørre meg etter noe. Jeg skal bare henvise de videre til deres kjødelige opphav, og da skjer det ingenting.

Er det feil av meg å tenke at de har bevist at jeg ikke betyr noe i deres liv, så hvorfor skal jeg bruke tid og penger av MITT liv da?

Syns du virker litt vel furtete, men dette kan du jo ta opp med dem på en ordentlig måte og si at det var sårende. Kanskje de tar det til seg til en annen gang.  Jeg finner det jo og rart at far/mor (eller hvem du bor med) ikke har minnet dem på det i forkant da. Det er jo en oppdragelsesituasjon. 

Det har heller ikke noe med slektskap å gjøre, det har med oppmerksomhet å gjøre. De vet vel ikke at de står i gjeld til deg. 

Anonymkode: 0a32b...7e9

Skrevet

Jeg forstår deg godt! Jeg har både egne barn og stebarn. Mine barn kjøper gave og gjør stas på stefar på hans bursdag. Mine stebarn gjør stas på sin far på hans bursdag, men sjelden på meg. Da føler jeg at jeg liksom skal være takknemlig bare de kommer i selskap. 

Anonymkode: 495ca...4d3

• Liker 4
Gjest Dævendøtte
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

En av de gjorde det.
Hvorfor hadde du ikke forventet blomster e.l.? Da min mor fylte 50, for eksempel, fikk hun sydentur i bursdagsgave av meg. Da pappa fylte 40 fikk han blomster og konfekt, for det var det jeg hadde råd til som 19-åring.
Foreldrene til stebarna har fått ganske fine presanger av de på sine runde dager. Men jeg skal ikke forvente blomster fordi? Ts

Jeg feirer ikke bursdager eller andre dager. Nå er det et bevisst valg jeg har tatt siden jeg var svært ung, og jeg har full forståelse for at andre ikke ser på merkedager på samme måte som meg. 

Så derfor forventer jeg ikke noe som helst, men har til gode at både bonusbarn (tenåringer) og egne barn (voksne) har glemt meg på dagen (i form av melding eller en telefon). Men gave har jeg aldri fått, uansett hvor gammel jeg har blitt. 

Til bonusbarn og egne barn gir jeg penger, tror ikke jeg har kjøpt en eneste gave til noen på 30 år. 

Jeg forstår du er skuffet, samtidig som jeg ikke gjør det. En koselig hilsen i form av en melding eller telefon bør du selvsagt få, men å forvente blomster eller gave, det hadde jeg nok uansett ikke gjort, selv om jeg var en som selv gir gaver. 

Mulig jeg er drit kjedelig som ikke gir gaver, men ingen har klagd over at jeg sender over en pengesum. Den som synes dette er verst, er svigermor. Som elsker å gi bort alskens gaver, jeg fortalte henne at jeg ikke ønsker noen form for oppmerksomhet til jul eller bursdag første året jeg ble kjent med henne og ba henne om å IKKE kjøpe noe til meg. Men hun lurer seg til å gi meg ting utenom merkedager ;) Og skriver alltid et hyggelig kort. Og hyggelige kort, det liker jeg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Syns du virker litt vel furtete, men dette kan du jo ta opp med dem på en ordentlig måte og si at det var sårende. Kanskje de tar det til seg til en annen gang.  Jeg finner det jo og rart at far/mor (eller hvem du bor med) ikke har minnet dem på det i forkant da. Det er jo en oppdragelsesituasjon. 

Det har heller ikke noe med slektskap å gjøre, det har med oppmerksomhet å gjøre. De vet vel ikke at de står i gjeld til deg. 

Oppdragelse 😄 De er i 20-årene og har bodd for seg selv lenge. De visste at jeg hadde bursdag, så det var ikke noe å minne om.
Jeg tror heller ikke det har så mye med slektskap å gjøre. Det har med hvem man bryr seg om, og ikke bryr seg om. Mulig jeg er furten, jeg ser ikke bort fra det, men jeg tenker jeg tar den manglende oppmerksomheten til etterretning. Ts

• Liker 2
Gjest Era Vulgaris
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvem i alle dager konfronterer andre med at "Jeg er skuffet fordi du ikke ga meg oppmerksomhet på dagen min"? Jeg vet det er mye rart her på KG, men noen ganger blir man ekstra overrasket. 
Og det er normal høflighet å gi litt oppmerksomhet til folk i familien på rund dag, uten at det skal ha noe med "gjeld" å gjøre. 

Skrevet
Dævendøtte skrev (3 minutter siden):

Jeg feirer ikke bursdager eller andre dager. Nå er det et bevisst valg jeg har tatt siden jeg var svært ung, og jeg har full forståelse for at andre ikke ser på merkedager på samme måte som meg. 

Så derfor forventer jeg ikke noe som helst, men har til gode at både bonusbarn (tenåringer) og egne barn (voksne) har glemt meg på dagen (i form av melding eller en telefon). Men gave har jeg aldri fått, uansett hvor gammel jeg har blitt. 

Til bonusbarn og egne barn gir jeg penger, tror ikke jeg har kjøpt en eneste gave til noen på 30 år. 

Jeg forstår du er skuffet, samtidig som jeg ikke gjør det. En koselig hilsen i form av en melding eller telefon bør du selvsagt få, men å forvente blomster eller gave, det hadde jeg nok uansett ikke gjort, selv om jeg var en som selv gir gaver. 

Mulig jeg er drit kjedelig som ikke gir gaver, men ingen har klagd over at jeg sender over en pengesum. Den som synes dette er verst, er svigermor. Som elsker å gi bort alskens gaver, jeg fortalte henne at jeg ikke ønsker noen form for oppmerksomhet til jul eller bursdag første året jeg ble kjent med henne og ba henne om å IKKE kjøpe noe til meg. Men hun lurer seg til å gi meg ting utenom merkedager ;) Og skriver alltid et hyggelig kort. Og hyggelige kort, det liker jeg. 

Jeg feirer heller ikke bursdager normalt. Denne runde dagen nå er den første siden jeg fylte 8. Men denne dagen har vært planlagt, fra min manns side, i lang tid, slik at de (stebarna) visste om det.

Jeg er egentlig typen som ikke ønsker meg noe, jeg har alt allerede. Men denne gangen ble jeg å tenke over hva jeg har gjort, og gjør, for stebarna, og hvordan de setter pris på meg tilbake. Det triste svaret er at de ikke gjør det. Ts

Skrevet

Seriøst? 

Anonymkode: 4981d...c7e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man glemmer ikke sine foreldres bursdag 

Anonymkode: fb646...0e4

Joda. Det skjer. 

Mine foreldre gir ikke meg gaver, jeg gir ikke dem 🤷‍♀️ Pleier du gi dem gaver TS? Hvis nei så er nok det grunnen. 

Selv hadde jeg ikke tenkt at rundt tall var en greie for min egen del. 

Anonymkode: f619c...138

• Liker 1
Gjest Dævendøtte
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg feirer heller ikke bursdager normalt. Denne runde dagen nå er den første siden jeg fylte 8. Men denne dagen har vært planlagt, fra min manns side, i lang tid, slik at de (stebarna) visste om det.

Jeg er egentlig typen som ikke ønsker meg noe, jeg har alt allerede. Men denne gangen ble jeg å tenke over hva jeg har gjort, og gjør, for stebarna, og hvordan de setter pris på meg tilbake. Det triste svaret er at de ikke gjør det. Ts

Jeg forstår deg og tankene dine. 

Du skriver at du har hjulpet til økonomisk og med diverse søknader. Har du også vært til stede på andre måter?

Hadde det vært meg som hadde skrevet tilsvarende innlegg, hadde det handlet om de gangene jeg har stilt opp når de har kranglet med venner, hatt kjærlighetssorg, bekymringer, vært til stede de trenger noen å snakke med osv. Alt handler ikke om penger, men også om å være til stede som en ekstra forelder og støtte. Først da kan man kanskje forvente at man ikke blir glemt når ungene blir store. 

Skrevet
Dævendøtte skrev (19 minutter siden):

Jeg forstår deg og tankene dine. 

Du skriver at du har hjulpet til økonomisk og med diverse søknader. Har du også vært til stede på andre måter?

Hadde det vært meg som hadde skrevet tilsvarende innlegg, hadde det handlet om de gangene jeg har stilt opp når de har kranglet med venner, hatt kjærlighetssorg, bekymringer, vært til stede de trenger noen å snakke med osv. Alt handler ikke om penger, men også om å være til stede som en ekstra forelder og støtte. Først da kan man kanskje forvente at man ikke blir glemt når ungene blir store. 

Selvfølgelig. Jeg har bakt med de, snakket om vennskap og uvennskap, tatt de med på tur, støttet de i alt de har trengt. Jeg har vært der mer, på alle måter, enn biologiske foreldre. Himmel! Ts

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Joda. Det skjer. 

Mine foreldre gir ikke meg gaver, jeg gir ikke dem 🤷‍♀️ Pleier du gi dem gaver TS? Hvis nei så er nok det grunnen. 

Selv hadde jeg ikke tenkt at rundt tall var en greie for min egen del. 

Anonymkode: f619c...138

Ja, de får gaver. Både på bursdager, til jul og ellers.
Rundt tall trenger ikke bety noe. Men de har ikke brydd seg med meg om noe før, så det var en sjanse til å vise at jeg betyr noe. Ts

• Liker 1
Skrevet

Så mye som du har gitt dem, og det at de pleier å gi annen slekt oppmerksomhet på runde dager, så synes jeg man kunne forvente at de hadde gitt gaver/blomster til deg! Evt gått sammen og spleiset på noe større. Skulle tro at de hadde mye å vise takknemlighet for.

Anonymkode: c1819...a16

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...