Gå til innhold

Skuffet over stebarna

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er jo din innfortolkning basert på dine egne forventninger som skaper skuffelsen her; ikke deres handling i seg selv...

Anonymkode: 57bbe...2f7

Det skal jeg gi deg rett i, det er mine forventninger som skaper skuffelsen. Men er de forventningene urimelige, det er jo dejeg lurer på. Altså, er det helt tullete å tenke at det ville være naturlig å gi en omsorgsperson en oppmerksomhet når de har rund dag?

Anonymkode: 8333c...d81

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener du har all grunn til å være skuffet. Uansett relasjon sender man en liten hilsen når noen i familien fyller rundt år. Det behøver ikke være en blomst, men et hyggelig kort eller noe annet som viser omtanke er minste minimum.

Hvis de av en eller annen grunn ikke har fysisk mulighet til å ordne noe selv, burde de ha spurt faren om hjelp til å ordne noe.

• Liker 6
Gjest Era Vulgaris
Skrevet

Det er alminnelig høflighet å gratulere en nærstående med dagen, og gi en oppmerksomhet, spesielt når det er rundt tall. At noen her mener TS er egoistisk fordi hun er skuffet, viser jo bare at dere er like uoppdragne selv. Jeg forstår godt at TS er skuffet, og hadde nok anstrengt meg mindre i relasjonen med disse voksne barna her etter. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg skjønner at du er skuffet, men hvor modne er de egentlig? Er de fortsatt "ungdommer", eller er de ganske voksne som pleier å gjøre slike ting? Sender de gaver og blomster til andre slektninger? Er det kun du som har blitt glemt? Fordi du "bare" er bonusmor, tenker du? Kanskje de trodde at faren ordnet gave til deg, og inkluderte alle "barna" når han skrev hvem det var fra?

Anonymkode: c1819...a16

De er modne nok til å ha bodd for seg selv noen år. Hva de gjør med alle slags slektninger og venner vet jeg ikke, men både far, mor og farmor har hatt runde dager de siste 5 årene, og de sørget for oppmerksomheter da.
Jeg tviler på at de tror faren har ordnet noe. Hvis han giddet/var i stand til å ordne ting, så hadde de ikke trengt så mye fra meg i årenes løp 😄 Ts

• Liker 4
Skrevet
Ulven skrev (2 minutter siden):

Jeg mener du har all grunn til å være skuffet. Uansett relasjon sender man en liten hilsen når noen i familien fyller rundt år. Det behøver ikke være en blomst, men et hyggelig kort eller noe annet som viser omtanke er minste minimum.

Hvis de av en eller annen grunn ikke har fysisk mulighet til å ordne noe selv, burde de ha spurt faren om hjelp til å ordne noe.

Ja, det er min tanke også. Ts

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bekreftelsesskjevheten er vel en bias som rammer deg her, så jeg skal verken svare A eller B på hva som er rett og ikke. 

Anonymkode: 57bbe...2f7

Nei, for all del: ikke svar på det jeg spør om :P Ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Den var ikke glemt, kun oversett. Og det er forskjell på å fylle 51 og 60.

Men du kan ha rett i at jeg gjør det til en stor greie, og at det ikke egentlig er det. Det har satt i gang et tankekjør hos meg rundt hva jeg egentlig har fått igjen for alt jeg har gjort for de. Svaret på det er fint lite, men samtidig har de selv en del forventninger til meg. Og jeg kan forstå akkurat det, at de har forventninger, for jeg har stilt opp for de hele veiene (til banken). Men så tenker jeg nå at de burde gi noe tilbake. Det hadde ikke trengt å koste noe/mye - om tre stykker spleiset på en bukett fra Rema så er det 20-30 kroner på hver. Det som skuffer er at det tydeligvis ikke falt dem inn engang. Ts

"Stilt opp for de hele veien til banken", men du nevner i hi at du har hjulpet de med ting som Nav søknader. De to tingene henger ikke helt på greip. 

Anonymkode: a4eb4...899

Skrevet

Hvis partneren din har oppdratt barna til å vise oppmerksomhet på slike dager kan vel han/ hun minne dem på at de har glemt noe. Jeg ser ingen grunn til å lage noen stor sak ut av det. Hvis derimot derimot ikke har gjort det er det så vet du hvor du skal rette misnøyen.

Uansett, gratulerer med dagen som var, TS.

• Liker 2
Skrevet
Era Vulgaris skrev (5 minutter siden):

Det er alminnelig høflighet å gratulere en nærstående med dagen, og gi en oppmerksomhet, spesielt når det er rundt tall. At noen her mener TS er egoistisk fordi hun er skuffet, viser jo bare at dere er like uoppdragne selv. Jeg forstår godt at TS er skuffet, og hadde nok anstrengt meg mindre i relasjonen med disse voksne barna her etter. 

Takk. Da er jeg ikke urimelig i tankegangen, eller i alle fall er det flere som tenker som meg. Man blir trøtt av å være kelner hele tiden om man aldri er den som blir servert. Ts

• Liker 6
Skrevet

Er du fortsatt sammen med moren. Eller er du eks stefar? 

Skrevet
NymeriaRhoynar skrev (1 minutt siden):

Hvis partneren din har oppdratt barna til å vise oppmerksomhet på slike dager kan vel han/ hun minne dem på at de har glemt noe. Jeg ser ingen grunn til å lage noen stor sak ut av det. Hvis derimot derimot ikke har gjort det er det så vet du hvor du skal rette misnøyen.

Uansett, gratulerer med dagen som var, TS.

De er voksne og har sine egne liv med egne forpliktelser. Da de var yngre så sørget far/mor/jeg/mors partner for oppmerksomhetene.
Og det er ikke misnøye, det er en skuffelse over å være så lite verdt at de ikke tenker på det selv. Jeg skal ikke lage noen sak av det heller, bare lære meg å si nei. Ts

Gjest Era Vulgaris
Skrevet

Takk. Da er jeg ikke urimelig i tankegangen, eller i alle fall er det flere som tenker som meg. Man blir trøtt av å være kelner hele tiden om man aldri er den som blir servert. Ts

Jeg synes ikke du er urimelig. At noen mener man er egoist fordi man blir skuffet over at stebarna ikke husker deg på rund bursdag, er jo aldeles forstyrret. Og gratulerer med overstått dag :smilyblomst:

Skrevet

Er du fortsatt sammen med moren. Eller er du eks stefar? 

Jeg er fortsatt sammen med deres far, ja. Ts

• Liker 3
Gjest Dævendøtte
Skrevet

Sendte de en hilsen til deg, i form av sms eller lignende? Eller glemte de deg fullstendig?

For å forvente blomster, det hadde jeg ikke gjort. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har ikke barn selv, men tre voksne stebarn i 20-årene, som jeg har kjent siden de var ganske små. Jeg har hjulpet de økonomisk alle tre, og også hjulpet de med andre ting hvor foreldrene ikke har fått det til, for eksempel i kontakt med NAV og søknader der. Nå hadde jeg nettopp rund dag, og ingen av stebarna sendte en blomsterbukett eller noe. Niesene mine, som jeg har hatt mye mindre med å gjøre, kjøpte en fin gave. Er blod virkelig en så stor faktor i relasjoner?

Nå er jeg veldig skuffet over de. Tenker at heretter trenger de ikke spørre meg etter noe. Jeg skal bare henvise de videre til deres kjødelige opphav, og da skjer det ingenting.

Er det feil av meg å tenke at de har bevist at jeg ikke betyr noe i deres liv, så hvorfor skal jeg bruke tid og penger av MITT liv da?

Æsj. Den var kjip, så jeg skjønner reaksjonen din. 

Men jeg tenker du bør være åpen for at her har det skjedd en misforståelse, kanskje. Eller en forglemmelse, selv om det i seg selv ikke kjennes bra ut. 

Likevel, hvis du er glad i de så bør du la tvilen komme de litt tilgode, og motveies mot alt annet de gir deg, hvis de gir deg noe da? La oss for guds skyld håpe det da... Gjør de ikke det, og kun forventer hjelp og ting fra deg, så er det et usunt forhold du bør vurdere.

Uansett, gratulerer så masse med overstått stordag :blomst:

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

De er modne nok til å ha bodd for seg selv noen år. Hva de gjør med alle slags slektninger og venner vet jeg ikke, men både far, mor og farmor har hatt runde dager de siste 5 årene, og de sørget for oppmerksomheter da.
Jeg tviler på at de tror faren har ordnet noe. Hvis han giddet/var i stand til å ordne ting, så hadde de ikke trengt så mye fra meg i årenes løp 😄 Ts

Ja, da skjønner jeg godt at du er skuffet!

Men forstod jeg det riktig nå at du ikke fikk gave fra mannen din heller? 🤔

Anonymkode: c1819...a16

• Liker 2
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet

Mine voksne stebarn brøt kontakten med meg da mannen min, deres far døde.  Så ja, det er vel noe med blodet da… ikke noe å gjøre med det.

Skrevet

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Gjeld? Motytelse? Nei! Jeg forventet at vi hadde en relasjon og at de skulle ønske å overraske meg på en rund dag. Ikke som en motytelse, men fordi de setter pris på meg. Noe de tydeligvis ikke gjør. Ts

men det er jo du som tenker at «en gave på bursdag = kjærlighet». Stebarna dine kan tenke «ingen bryr seg om bursdager,» 

Du kan ikke si at deres oppfatning er feil. Det er å overføre dine verdier på andre folk. Da kan jo de gjøre det samme, og hevde at du hater dem fordi du gir gave når de ikke ønsker å feire.

Du er voksen, ts. Du forstår at dine verdier ikke er noen annens verdier. Jeg tenker dette ikke handler om gave eller gratulasjon, men om noe helt annet. Spør deg selv hva. Jeg tipper det handler om at du føler de skylder deg noe.

Anonymkode: 5718d...3a6

Skrevet
Dævendøtte skrev (9 minutter siden):

Sendte de en hilsen til deg, i form av sms eller lignende? Eller glemte de deg fullstendig?

For å forvente blomster, det hadde jeg ikke gjort. 

En av de gjorde det.
Hvorfor hadde du ikke forventet blomster e.l.? Da min mor fylte 50, for eksempel, fikk hun sydentur i bursdagsgave av meg. Da pappa fylte 40 fikk han blomster og konfekt, for det var det jeg hadde råd til som 19-åring.
Foreldrene til stebarna har fått ganske fine presanger av de på sine runde dager. Men jeg skal ikke forvente blomster fordi? Ts

• Liker 3
Skrevet (endret)

Skjønner godt du er skuffet! Hadde også forventet alminnelig høflighet fra voksne familiemedlemmer.  

Prøv og "glem" deres bursdager framover.  Se om du får en reaksjon da, og hvis de kommenterer det, so at du trodde ikke de brydde seg så mye om bursdager. 

Synes også at  faren deres kan si fra om at du ble skuffet. 

Endret av tirben
  • Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...