Gå til innhold

Nyord som du hater - virkelig hater!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

18 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er uendelig lei av "bitter incel", men det er bare på KG folk sier dette. I virkeligheten har jeg aldri hørt noen bruke dette uttrykket, her inne er det til gjengjeld dagligtale

Anonymkode: c37e5...6b6

Incel er forumsk. Mest brukt av enten lettpåvirkelige underdanige for alt fra US eller de som forleser seg på amerikanske fora og som tror alt fra "over there" også kan brukes uavkortet på norske forhold og som ikke klarer å skru om hodet når de skal vraite norsk.

Anonymkode: 8505c...00f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

It- girl/ jente, it- veske osv

Og uttrykk som: trender (verb), går viralt, setter fyr på nettet. 

Ikke akkurat nyord, men:

Bruk av diagnoser for å beskrive en følelse, handling osv. «Jeg liker mange ulike stiler. Jeg er nok litt schizofren der». Eller: «Jeg liker å ha det ryddig, her kommer OCD- en inn». 

Endret av Sam Jones
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg er uendelig lei av "bitter incel", men det er bare på KG folk sier dette. I virkeligheten har jeg aldri hørt noen bruke dette uttrykket, her inne er det til gjengjeld dagligtale

Anonymkode: c37e5...6b6

Mener du faktisk "bitter incel" eller bare "incel"?

Du må ha bodd under en stein i ca. 5 år for å ikke ha fått med deg bruken av incel andre steder enn på KG. Har vært nevnt i stort sett alle aviser i en eller annen sammenheng, selv her i Norge. 

Anonymkode: 7ae42...cd0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sam Jones skrev (2 minutter siden):

It- girl/ jente, it- veske osv

Og uttrykk som: trender (verb), går viralt, setter fyr på nettet. 

Ikke akkurat nyord, men:

Bruk av diagnoser for å beskrive en følelse, handling osv. «Jeg liker mange ulike stiler. Jeg er nok litt schizofren der». Eller: «Jeg liker å ha det ryddig, her kommer OCD- en inn». 

Minner meg om da jeg gikk på vgs 80/90 tallet og alle gikk rundt og sa: Ich habe angst før hver prøve vi skulle ha og evt ting som skulle skje ellers i livet.

Nå kan ikke jeg tysk, så det er sikkert skrevet feil.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterpotta skrev (4 minutter siden):

Minner meg om da jeg gikk på vgs 80/90 tallet og alle gikk rundt og sa: Ich habe angst før hver prøve vi skulle ha og evt ting som skulle skje ellers i livet.

Nå kan ikke jeg tysk, så det er sikkert skrevet feil.

Wæææ

Anonymkode: b564b...3a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonyminist skrev (2 timer siden):

Hva betyr det? 😅 er så nytt at jeg ikke har fått det med meg 

Cis betyr at du er født med det kjønnet du har. Dvs ekte kvinne og ikke mann som har byttet kjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hater corporate cringe-ord i helnorske bedrifter. Kickstarte, onboarde, tech lead, road plan, operasjonalisere, synergi, å disrupte noe, samarbeid på tvers. (Jeg sa til sjefen at ting på tvers kan gi forstoppelse, da så det faktisk ut som hun følte på kroppen hva jeg mente...). De som liker å strø om seg med sånt synes kanskje det er viktigere at den gemene hop skal tro han har blitt tatt opp i en eller annen indre sirkel der de faktisk snakker sånn, enn å faktisk gjøre seg forstått.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Hvemsomhelst said:

Det henger vel igjen fra den tiden folk fikk mobiltelefoner eller brukte tidligere chatteprogrammer på data.

Sms var dyrt, og begrenset mengde tegn.  Synd at disse lever igjen selv om vi har rikelig med plass og omtrent gratis bruk.  Noen av forkortelsene var plukket opp fra utenlandske sider på mirc, og andre fra norsk.

mIRC er en klient for å kunne bruke IRC. (Internet Relay Chat).Enkelt og greit et "chatteprogram" som vi brukte i 90-årene.  Populære nettverk er Undernet og EFnet.

Språkting er ofte eldre enn vi tror. Vet ikke LOL, men å forkorte meldinger har vi iallfall fra morse- og telegrafdagene på 1800-tallet da det var komplisert å sende meldinger fra by til by som morsesignaler. Telegrafister (trente operatører) gjorde jobben med signalmaskinene med å sende og tolke bokstavene som pipesignaler/strøm/morsekoden i ledningene som ofte gikk langs togskinnene. Det kostet penger pr bokstav så det gjalt å holde det kort. Det ble etterhvert noen innarbeidede forkortelser der også. 88 betydde ikke heil hitler på 1800-tallet (h=bokstav nr 8 i alfabetet), men love and kisses. https://www.theatlantic.com/technology/archive/2014/01/88-or-how-telegraphers-coded-love-and-kisses/282850/  https://en.wikipedia.org/wiki/Morse_code_abbreviations

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hehe, ikke akkurat nyord, nei. Ibsen skrev «he, he, he!» i 1872. Det kalles lydord og er uansett ti ganger bedre enn LOL og ROFL.

Huff da, jeg skriver hehe, hahaha og hi hi og 🤣😂, men er klar over at det ikke er korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Duff said:

Cis betyr at du er født med det kjønnet du har. Dvs ekte kvinne og ikke mann som har byttet kjønn.

Virker som noen vil påtvinge alle disse ordene, inkludert oss som faktisk ikke er professorer innen kjønnsforskning.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/5/2021 at 2:40 PM, Blomsterpotta said:

Hen istede for å bruke hun eller han

Hvorfor hen og ikke hin, hyn, høn, hæn? Lydmessig er høn nærmere midten av han og hun.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hehe, ikke akkurat nyord, nei. Ibsen skrev «he, he, he!» i 1872. Det kalles lydord og er uansett ti ganger bedre enn LOL og ROFL.

Onomatopoetikon heter det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jukkapalme skrev (9 minutter siden):

Onomatopoetikon heter det. 

Mhm. Det er favorittordet mitt! Det er skikkelig artig 😁

For øvrig så hater jeg ordet krykke. Det er ikke noe nyord og betyr jo bare krykke, men jeg liker det ikke. 

Anonymkode: 07c52...cfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Plasseringen av ordet ikke.

Jeg ikke har den hjemme akkurat nå.

Når jeg har ikke tatt hjemmetest. 

Anonymkode: 15cb8...bbb

Inversjonsfeil. Er vel ikke så veldig vanlig blant morsmålsbrukere?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

princeofithilien skrev (5 timer siden):

Hvis det er lov å ta med formuleringer som irriterer, så kan jeg nevne "det skjer for en grunn". På norsk heter det "det er en grunn til at det skjer" - vi kan ikke bare oversette alt fra engelsk!! 

Irriterer meg også over "bio-mor" og "bio-far". Kan man ikke bare si mor og far, og hvis det ikke er biologisk mor eller far kan man da heller si det! 

Det er ikke alle som er komfortable med å kalle biologiske foreldre for mor og far. Derfor. De har kanskje andre foreldre som de kaller mor og far. Da kan betegnelsen biologisk være med å skille på hvem man snakker om.

Anonymkode: e3544...5dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hvorfor hen og ikke hin, hyn, høn, hæn? Lydmessig er høn nærmere midten av han og hun.

Er ikke jeg som har bestemt å bruke hun og han, men det er nå en gang bestemt og det er greit. Alt det andre er bare tull og jeg kommer aldri til å tiltale noen som hen og alt det andre tullet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er ikke alle som er komfortable med å kalle biologiske foreldre for mor og far. Derfor. De har kanskje andre foreldre som de kaller mor og far. Da kan betegnelsen biologisk være med å skille på hvem man snakker om.

Anonymkode: e3544...5dc

Vi har mange ord som kan dekke det. Foreldre, fosterforeldre, foresatte, steforeldre, bonusforeldre og noen kaller de således også med egennavn. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...